Hi-Fi tråden

Ideelt sett så burde side høyttalerne, forutsatt at lytterposisjon fremdeles er der hvor stolene er, vært omtrent der hvor gardinen henger. Bakhøyttalerne bør plassere sentrisk rett bak stol/sofa (ikke langs med sidevegger) med en avstand på 1-1,5 seg i mellom og med samme avstand frem til lytterposisjon.
Omtrent slik:
7.1.jpg

Dette må vel kunne duge som sidehøyttalere? 90 graders vinkel, 2m fra sweet-spot i midten av sofaen selv om det er nærme kanten på sofaen og høyttalerelementene er så høyt oppe på høyttaleren at de er godt over kanten. Måtte lage en liten hylle for å få foten på høyttaleren over den høye gulvlisten rundt vinduet.


Så har jeg fått tak i noen brukte men strøkne BeoLab4000 jeg kan hente til helgen og bruke som bakhøyttalere.
4000%20black-400x400.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Edzilla
Dette må vel kunne duge som sidehøyttalere? 90 graders vinkel, 2m fra sweet-spot i midten av sofaen selv om det er nærme kanten på sofaen og høyttalerelementene er så høyt oppe på høyttaleren at de er godt over kanten. Måtte lage en liten hylle for å få foten på høyttaleren over den høye gulvlisten rundt vinduet.


Så har jeg fått tak i noen brukte men strøkne BeoLab4000 jeg kan hente til helgen og bruke som bakhøyttalere.
4000%20black-400x400.jpg
Du har kjøpt for stor sofa:D
 
Du har kjøpt for stor sofa:D
I know, den skulle jo dekke mest mulig av bredden i rommet mellom den stolpen og vindusveggen - men tenkte jo ikke på sidehøyttalere..

Uansett, fungerer faktisk bra nå - ble greit nok med plass. Plukket opp de siste høyttalerne i dag og koblet til. Fantastisk med 7.1-blu-ray, men det kommer ikke noe 7.1 fra nye AppleTVen likevel - det er visst ikke noe innhold som støtter det enda, og det med 7.1 i HBO-appen var en bløff.. :(

Er det noen som har bang olufsen beolab 9?

Jeg vurderer to slike med sonos styring.
Har ikke disse, men har hørt mye bra. Om du har Sonos fra før er det noe annet, men ellers ville jeg også sett på B&O Essence (mk2)..
 
Er det noen som har bang olufsen beolab 9?

Jeg vurderer to slike med sonos styring.

Jeg har ikke BL9 , men min far har og det er helt supre høyttalere!
Bare å klinke til - har ingenting å utsette på dem! Tror mine BL3 ryker for å kjøpe BL9 på nyåret :)
Angående sonos, så er det fult mulig å koble til! Kabler for dette finner du hos http://soundsheavenly.com/
Jeg har sonos med kabler som er koblet til mine BL3, funker som en drøm! :)

@LarsOlav
 
Vet ikke om du tenkte å kjøpe brukt, @LarsOlav (eller du, @GrandCarrera ), men ellers så har jo Beolab 20 kommet - på sett og vis etterfølgeren til Beolab 9, tror ikke prisforskjellen skal være så voldsom - dette er jo uansett dyre høyttalere. BL20 har også innebygget WISA-støtte for trådløs 24k lydoverføring, f.eks. fra en Essence eller Moment.

Sonos med kabler fungerer sikkert kjempefint, og jeg ville ikke sagt noe på det i alle situasjoner - men for meg virker det bare litt rart å gjøre dette med et høyttalerpar til 70-80k. :)
 
@FMS

Jeg har sjekket ut de nye BL20, de låter enda et hakk bedre synes jeg, i tillegg er de jo trådløse som du sier!
Ender nok på BL9 brukt, da det er mulig å skaffe for ca 30, og da sitter man jo igjen med en speedmaster :D
Å koble til sonos connect gjør bare all streamingen så veldig enkelt og så har man alle tjenester samlet i et program, jeg er blitt helt frelst!
 
Takker for svar.

Jeg har verken sett eller hørt beolab 9 i virkeligheten. Kun på nett.

Jeg kom tilfeldigvis over en brukertest. Jeg liker veldig godt designet og det blir ikke mye ekstra greier.

Jeg har sett på både nytt og brukt, og bruke sonos som styring var bare en ide. Jeg får sjekke ut B&O Essence (mk2).

Er det noe man bør ta høyde for om jeg går for brukt?
 
Jeg ville nok også gått for brukt BL9, ja, @GrandCarrera @LarsOlav .

Er ingen ekspert på hva man bør ta høyde for ved bruktkjøp her, men jeg pleier å ta en ekstra prat med selger samt ta en titt på membranene. Har kjøpt både en dyr BL10 og et par billige BL4000 med stort hell, B&O holder seg generelt veldig godt.

Personlig sikler jeg på disse trådløse for tiden (BL18). Får ikke tak i de brukt, men til gjengjeld koster de nesten halvparten av nye BL20 - selv med eikelameller. Vakrere høyttalere skal man lete lenge etter. Har noen BL8000, altså på sett og vis forgjengeren, og er veldig godt fornøyd med de.

bang-olufsen-beolab-18-speakers-xl.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
@FMS

Lå et par Beolab 18 med eik til 25.000 for 3 dager siden på Finn.no ... de gikk i løpet av 1 time, jeg var for sent ute - helt strøkne! :(

De er vanvittig flotte - men tror jeg ender på BL9 selv, de vil passe leiligheten bedre!
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Lurer på å slå til på en Hegel H160 forsterker. Den skal drive Monitor Audio G60 høytalere, noen som har erfaring/mening?
 
Lurer på å slå til på en Hegel H160 forsterker. Den skal drive Monitor Audio G60 høytalere, noen som har erfaring/mening?
Uten å kjenne H160 eller høyttalerene du nevner, kan jeg si at jeg har en Hegel H70 på B&W 805 og er meget fornøyd! Utrolig mye god lyd for pengene, og jeg er nesten fortsatt forundret over hvilken kvalitet man kan få selv fra PC/spotify med USB inn i Hegel forsterkeren. Ville ikke vært redd for å prøve Hegel! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
@FMS

Lå et par Beolab 18 med eik til 25.000 for 3 dager siden på Finn.no ... de gikk i løpet av 1 time, jeg var for sent ute - helt strøkne! :(

De er vanvittig flotte - men tror jeg ender på BL9 selv, de vil passe leiligheten bedre!
Såpass, skjønner at jeg må sette på et varsel på Finn så jeg ikke går glipp av slikt. Om BL9 passer bedre i leiligheten er du jo heldig, er vel enda bedre lyd i de. :)

Gleden ved å sette seg ned å lytte gjennom et helt album er tilbake igjen:D
Hegel H160 skaper magi!
Sånn sett er det litt kjedelig å ha aktive høyttalere, siden utvalget av spennende preamper er vesentlig mer begrenset enn forsterkere. Ofte dyrere også relativt sett, som følge av mindre marked.
 
Sånn sett er det litt kjedelig å ha aktive høyttalere, siden utvalget av spennende preamper er vesentlig mer begrenset enn forsterkere. Ofte dyrere også relativt sett, som følge av mindre marked.

Tja.. si ikke det, jeg har i mange år hatt Meridian DSP aktive høytalere, også magisk;)
 
Jeg har "oppgradert" basert på tre tanker.
- Fikk lite ut av anlegget i nåværende rom
- Høyere WAF (selv om jeg ikke har en W. Dette er mest for egen del)
- Høyttalerne begynte å bli såpass gamle at de burde selges snart for å få noe ut av dem.

Slik så det ut før:
CA604507-9D2C-4011-B90F-AF6865BAD99E_zpswnylza0x.jpg


Ut har gått
- N804
- HTM1
- XT-2
- Emotiva
- Denonreceiver

I forbindelse med lansering av den nye 800-serien til B&W fikk jeg en super pris på forrige generasjon 805 diamond. Plukka også opp en Bladelius Balder effektforsterker, og fra før av hadde jeg bytta til en Yamaha RX-a840 receiver som pre for å få alle de digge nettverksfunksjonene og HDMI-inngangene. Kronen på verket ble en benk med glassdører som ikke sperrer for fjernkontrollsignaler, slik at mest mulig kan hjemmes bort. (Og jeg må tørke minst mulig støv.)

Resultatet ble slik: Mindre dypbass, selvsagt, men veldig god lyd, og langt penere å se på.

24FB1641-88A8-44A0-A29E-CFD4F2481C5B_zpsdlnsiw1q.jpg
 
Hifi-klubben er kanskje den som har flest alternativer, eller er det andre butikker som er verdt å gå i også? Bergen..
Sjekk ut Devialet Phantom hos Rennaisance Audio. Som bonus får du hilse på verdens hyggeligste mann, Roald Mikkelsen. Også verdt en tur er Musik-Magazinet.