Hi-Fi tråden

Lydplanke

Jeg (fruen) vurderer å bytte ut stueanlegget mot en lydplanke + sub.

Jeg har i dag en sammensetning av Dali + Denon som jeg er meget godt fornøyd med til mitt bruk.

Problemet er at stuen ikke er av verdens største og at høytalerne tar plass/ ikke er så pen å se på (fruen) derfor blir det nå lydplanke:rolleyes:

Noen som har noen erfaringer å komme med ?

Har sett meg ut B&W Panorama 2, rett og slett fordi jeg tenker at skal jeg klare å få noe lyd som kan ligne på det jeg har i dag så må jeg kjøpe det "beste"

Det må tilføyes at min nåværende Sub er fredet, slik at denne får bli, Dali Ikon, og skal brukes sammen med en evt lydplanke. Dette begrenser også utvalget da de fleste lydplanker enten kommer inkl sub, eller ikke har egen subutgang.

Takker så mye for hjelp :mrgreen:
 
Et annet alternativ kan være Libratone Lounge til 9k. Kommer i flere forskjellige farger.


Libratone_Lounge_WhiteTV_RGB.jpg



Libratone Lounge | Lyd & Bilde
 
Et annet alternativ kan være Libratone Lounge til 9k. Kommer i flere forskjellige farger.


Libratone_Lounge_WhiteTV_RGB.jpg



Libratone Lounge | Lyd & Bilde

Endte opp med Panorama 2. Kom en pent brukt en under 1 år gammel til salgs i nabobygda.

Må si jeg er meget fornøyd, spiller fyldig og god bass, samtidig som den er klar og ren. Koblet til sub i tillegg og nå er det fyrverkeri i stua igjen :rolleyes: @Chalshus
 
Redigert av en moderator:
Forsterkertips

Jeg har kjøpt et par Dynaudio Excite X14 til hjemmekontoret, og nå lurte jeg på om jeg også skal bytte ut forsterkeren, som nå er svakeste ledd i det anlegget. Har vurdert Rotel RA-10, men vil gjerne ha innspill også om andre forsterkere. Trenger selvsagt ikke noe "watt-monster", siden det bare er et rom på 12-14 kvadrat og høyttalerne er ganske små. Skal primært spille vinyl, men kobler også en Sonos Connect (via en DAC fra Cambridge) til den.
 
Jeg har kjøpt et par Dynaudio Excite X14 til hjemmekontoret, og nå lurte jeg på om jeg også skal bytte ut forsterkeren, som nå er svakeste ledd i det anlegget. Har vurdert Rotel RA-10, men vil gjerne ha innspill også om andre forsterkere. Trenger selvsagt ikke noe "watt-monster", siden det bare er et rom på 12-14 kvadrat og høyttalerne er ganske små. Skal primært spille vinyl, men kobler også en Sonos Connect (via en DAC fra Cambridge) til den.

Et lite tips, håper du ikke tar det som noe kverulering da det absolutt ikke er et forsøk på dette :) Selv om høyttalerene er små kan de være ganske tungdrevne. Dine har en følsomhet på 85dB som er nokså tungdrevet. Selve størrelsen har ikke så mye å si. F.eks Klipsch RF-82 som er svære gulstående høyttalere har en følsomhet på 98 dB og er svært lettdrevne :)

Men siden disse skal stå kanskje max en meter i fra ansiktet ditt og vi snakker kontornivå holder det helt sikkert med en forsterker i effektklassen RA-10 ligger på :) Det beste hadde nok vært å tatt turen til soundgarden å prøvd. Her i området (Forus) er de hvertfall utrolig hjelpsomme med slikt! Hvertfall siden de fører begge produktene som er diskutert her.
 
Et lite tips, håper du ikke tar det som noe kverulering da det absolutt ikke er et forsøk på dette :) Selv om høyttalerene er små kan de være ganske tungdrevne. Dine har en følsomhet på 85dB som er nokså tungdrevet. Selve størrelsen har ikke så mye å si. F.eks Klipsch RF-82 som er svære gulstående høyttalere har en følsomhet på 98 dB og er svært lettdrevne :)
Ikke ta dette som kverulering heller, men...
Det figurerer ofte noen missforståelser rundt dette med følsomhet, nominell imperdanse og lett/tungdreven. Følsomheten er et uttrykk for en "standard" om hvor stort lydtrykk ht kan levere, oppgitt i db/w/m.
Det er altså kun et uttrykk for hvor høy lyd/høyt lydtrykk en ht kan levere ved en gitt tilført mengde effekt.

Hvorvidt en ht er tung å drive > dvs er tung eller lett last for en forsterker avgjøres av imperdansekurven, fasevinkler osv.
Eks.vis Klipsch har som oftest høy følsomhet, men en del modeller er svært tung last for forstekeren grunnet bl.a. store imperdansesvingninger ("dipper") i lavere frekvensområder.
 
Et lite tips, håper du ikke tar det som noe kverulering da det absolutt ikke er et forsøk på dette :) Selv om høyttalerene er små kan de være ganske tungdrevne. Dine har en følsomhet på 85dB som er nokså tungdrevet. Selve størrelsen har ikke så mye å si. F.eks Klipsch RF-82 som er svære gulstående høyttalere har en følsomhet på 98 dB og er svært lettdrevne :)

Men siden disse skal stå kanskje max en meter i fra ansiktet ditt og vi snakker kontornivå holder det helt sikkert med en forsterker i effektklassen RA-10 ligger på :) Det beste hadde nok vært å tatt turen til soundgarden å prøvd. Her i området (Forus) er de hvertfall utrolig hjelpsomme med slikt! Hvertfall siden de fører begge produktene som er diskutert her.

Takk for svar! Tar det absolutt ikke som kverulering. Er musikk-nerd, men ikke hifi-nerd, så disse tingene har jeg sørgelig dårlig greie på. Max. avstand til høyttalerne blir vel 3 meter, tenker jeg.

Hva tror du at du ville kjøpt hvis du hadde vært i samme situasjon som meg? Vi setter en grense på 10.000,- for forsterkeren.
 
Ikke ta dette som kverulering heller, men...
Det figurerer ofte noen missforståelser rundt dette med følsomhet, nominell imperdanse og lett/tungdreven. Følsomheten er et uttrykk for en "standard" om hvor stort lydtrykk ht kan levere, oppgitt i db/w/m.
Det er altså kun et uttrykk for hvor høy lyd/høyt lydtrykk en ht kan levere ved en gitt tilført mengde effekt.

Hvorvidt en ht er tung å drive > dvs er tung eller lett last for en forsterker avgjøres av imperdansekurven, fasevinkler osv.
Eks.vis Klipsch har som oftest høy følsomhet, men en del modeller er svært tung last for forstekeren grunnet bl.a. store imperdansesvingninger ("dipper") i lavere frekvensområder.

Spørsmålet her er vel hvor mye hjelp du ga til han med spørsmålet med dette? ELI5 versjonen min står fortsatt selv etter din videre forklaring. Man kan enkelt forklart spille mye høyere med mindre forvrengning på samme effekt med de klipsch høyttalerene jeg refererte til kontra de han sitter på. Jeg synes det var en grei kort forklaring, men grei gjerne ut videre om generell informasjon som ikke kommer spørsmålet hans til gode :)
 
Redigert:
Takk for svar! Tar det absolutt ikke som kverulering. Er musikk-nerd, men ikke hifi-nerd, så disse tingene har jeg sørgelig dårlig greie på. Max. avstand til høyttalerne blir vel 3 meter, tenker jeg.

Hva tror du at du ville kjøpt hvis du hadde vært i samme situasjon som meg? Vi setter en grense på 10.000,- for forsterkeren.

Hvis du kan strekke deg til 10k så hadde jeg gjort det. Det er vel nokså vanlig å legge vel så mye penger i poweren bak høyttalerene, som i høyttalerene selv :)

Jeg har eid Hegel selv, og er veldig fornøyd med de rimeligere modellen de fører. Ta med deg høyttalerene (eller spør om de har inne) i din nærmeste butikk å ta en lytterunde, det er absolutt det jeg anbefaler mest. Hvis jeg må anbefale et konkret merke/modell hadde jeg gått for Hegel, og gjerne H80.

Ser det selges en H200 brukt også på finn.no men litt langt å kjøre kanskje? :) Helt ny Hegel H200 brukt 2 dager. - FINN Torget
 
Hvis du kan strekke deg til 10k så hadde jeg gjort det. Det er vel nokså vanlig å legge vel så mye penger i poweren bak høyttalerene, som i høyttalerene selv :)

Jeg har eid Hegel selv, og er veldig fornøyd med de rimeligere modellen de fører. Ta med deg høyttalerene (eller spør om de har inne) i din nærmeste butikk å ta en lytterunde, det er absolutt det jeg anbefaler mest. Hvis jeg må anbefale et konkret merke/modell hadde jeg gått for Hegel, og gjerne H80.

Ser det selges en H200 brukt også på finn.no men litt langt å kjøre kanskje? :) Helt ny Hegel H200 brukt 2 dager. - FINN Torget

Det blir litt i lengste laget, ja. Får ta en tur innom soundgarden en dag.
 
Spørsmålet her er vel hvor mye hjelp du ga til han med spørsmålet med dette?
Forhåpentligvis noe, ved å belyse at å se seg "blind" på kùn følsomhet som et parameter for om en ht er egnet for den forsterker man har, eller om en forsterker er egnet for å drive de ht man vurderer, ikke nødvendigvis gir riktig svar.

Ett eksempel: Om en ht er oppgitt til 105db i følsomhet og en nominell imperdanse på 8 ohm, så indikerer dette at den er lettdreven, og man vil kunne spille høyt med en forsterker med lav effekt (f.eks 20w). Men om denne ht har laveste impedanse på f.eks vis 1,5 ohm v/80hz, så vil denne forsterkeren, om den ikke er meget strømsterk, gå i åndenød og "klippe" fordi den ikke klarer å levere den strøm som ht trekker.
Således vil en ht med eksempelvis 88 db og en forholdsvis flat imperdansekurve være vesentlig lettere å drive for denne forsterkeren, selvom den ikke vil levere like høyt lydtrykk.
 
Forhåpentligvis noe, ved å belyse at å se seg "blind" på kùn følsomhet som et parameter for om en ht er egnet for den forsterker man har, eller om en forsterker er egnet for å drive de ht man vurderer, ikke nødvendigvis gir riktig svar.

Ett eksempel: Om en ht er oppgitt til 105db i følsomhet og en nominell imperdanse på 8 ohm, så indikerer dette at den er lettdreven, og man vil kunne spille høyt med en forsterker med lav effekt (f.eks 20w). Men om denne ht har laveste impedanse på f.eks vis 1,5 ohm v/80hz, så vil denne forsterkeren, om den ikke er meget strømsterk, gå i åndenød og "klippe" fordi den ikke klarer å levere den strøm som ht trekker.
Således vil en ht med eksempelvis 88 db og en forholdsvis flat imperdansekurve være vesentlig lettere å drive for denne forsterkeren, selvom den ikke vil levere like høyt lydtrykk.

Jeg er enig, men er ikke dette satt veldig på spissen? Er vel svært få høyttalere (i greit prissegment) som har en impedansekurve som er under 2ohm på en gitt frekvens? Klipsch'en er vel såvidt under 3 ohm, men ja du har et poeng. Jeg prøvde bare på en enkel måte forklare at det ikke er den fysiske størrelsen på høyttaleren som bestemmer hvor tung/lettdreven den er.
 
Jeg er enig, men er ikke dette satt veldig på spissen?
Både ja, og nei.
Om et anlegg skal kunne gjengi optimalt god lyd, så er det avgjørende at forsterkeren er i stand til å levere det ht krever. Et resultat av at den ikke gjør vi kunne gi ulike utslag som at lyden kan bli tynn, skarp, hard, knytt osv og ikke så oppløst, frigjort, uanstrengt osv som under mer optimale forhold.

Og - det er riktig det du er inne på vedr. små ht vs større ht. For å si det i veldig generelle termer (og det er mange unntak) så er det slik at en større gulvstående ht ofte er både lettere last og har høyere følsomhet enn en mindre ht.
 
Takk for svar! Tar det absolutt ikke som kverulering. Er musikk-nerd, men ikke hifi-nerd, så disse tingene har jeg sørgelig dårlig greie på. Max. avstand til høyttalerne blir vel 3 meter, tenker jeg.

Hva tror du at du ville kjøpt hvis du hadde vært i samme situasjon som meg? Vi setter en grense på 10.000,- for forsterkeren.

Støtter forslaget med Hegel. H80 får du får 10K, men for bare 3K mer får du en ny H200. Anbefales på det sterkeste til Dynaudio :)
 
Støtter forslaget med Hegel. H80 får du får 10K, men for bare 3K mer får du en ny H200. Anbefales på det sterkeste til Dynaudio :)

H200 blir ikke "overkill"? Det er ikke forskjellen på 3K det står på, men heller hvilken forsterker som vil passe best til mitt bruk.

Ser at det også ligger en Densen B-130+ til 11K på Finn. Hva tror dere om den?
 
Redigert:
H200 blir ikke "overkill"? Det er ikke forskjellen på 3K det står på, men heller hvilken forsterker som vil passe best til mitt bruk.

Overkill? Hva er det? Finnes det overkill i klokkeverdene eller hifiverdenen?

Hehe... Neida, back to reality. Jeg vil ikke si det er overkill, og jeg mener en får så mye mer for bare 3K. Lydsignatur, krefter, mulighet for fremtiden (andre HT, bruke som effekttrinn, etc.). Mye av dette er mine egne preferanser, og mange er sikker uenig. Mister dac, men det kan en ha eksternt :)

PS. Watt er ikke bare watt. Det er mye som bestemmer om en forsterker takler en HT. Men en hører godt roen i en forsterker som takler HTene enn en forsterker som sliter. Mitt råd er å prøve før en kjøper. Matching er alfa omega, etter dine preferanser. Hører du ingen forbedring fra eks h80 til h200, hvorfor kjøpe h200?
 
Hei bolla.

Kjøpte et par Excite X12 til brodern på tilbud i vinter, og disse spilte fantastisk med dyr elektronikk. Men sammen med en Rega Mira 3 forsterker og Linn høyttalerledninger spilte slett ikke halvgæærnt.


Dette er forsterkern du skal ha: Roksan Caspian integrert strøken - Torget
Plenty med power og en rytmisk spillestil med massevis av fun faktor. Roksan er kanskje ikke best kjent i Norge, men de lager flotte produkter.


Siden du har en platespiller, hva er det for noe og hvilken pickup bruker du. Har du et godt riaa-trinn?


Mange tror man kun trenger en dyr forsterker og noen dyre høyttalere for å spille bra, men kilden vel så viktig. Skitt inn-skitt ut. Har hørt høyttalere i høy prisklasse, med halvdyr forsterker og rimlig kilde som var så grått og kjedelig at jeg fant det best å forlate lokalet.

Også synes jeg det er litt rart at Hegel/Abrahemsen og Klipsch er svaret på alt. ;)