Hi-Fi tråden

De aller fleste forsterkere vil knele om de spiller med for tung last.

Men hvor høyt har du tenkt til å spille?
Politiet kommer på døra di før forsterkeren kneler, i de fleste tilfeller.

Jeg ville kjøpt stereo. Et lite, men godt anlegg vil gi deg mange gode musikalske opplevelser fremover.

Her er ikke volum det store fokus. Virkelig ikke. Det Er bare greit å vite at man kan...

For meg er fyldig og behagelig lyd viktigst, men det blir vel fort sånn at kraftige forsterkere kombinert med lettdrevne høyttalere jobber mer komfertabelt i alle registre?
Noen som har hørt på noe av det jeg sikler på?

Det kan også løses på måten jeg har gjort det. Jeg har en separat effektforsterker til frontene også kjører jeg bak på surroundforsterkern. Da får frontene nok guffe og låter bra i stereomodus + at jeg får surroundeffekten når jeg ser film.

Husk at det finnes andre butikker enn Hifi-Klubben.
Dra rundt til forskjellige butikker og hør på diverse oppsett.

Hva med pent brukt til halv pris? Det er kjøpers marked om dagen og utvalget på bruktmarkedet er enormt.

Jeg har 45watt til rådighet på middels tungdrevne høyttalere og kan spille så høyt jeg vil. Watt har lite å si.

Kjøper nytt. Får trolig ansattrabatt på klubben... To forsterkere er ikke noen dum ide, men rommet er nok ikke ideelt til surroundlyd uansett, eller hva tror du Tore?
Det er helt rått med 5.1 7.1 5.2 og 7.2 men hvor ofte?
For ca 20k er jeg vel better off med stereo?

Jeg kjører et skikkelig 90-talls set-up som jeg er usikker på om jeg kan kalle Hi-Fi :eek:
NAD 114 forforsterker, NAD 214 forsterker, NAD T 524(?) DVD-spiller til CD og Scandyna høyttalere.
Det meste av musikken går nok fra Spotify på iPhonen...

Konemor er ikke helt fornøyd med å ha de gråboksene i stuen, så de blir vel byttet ut med en mini-anlegg om ikke lenge... :(

Hvis du liker lyden så kan du jo komme unna med et hifimøbel som
Skjuler dette helt uten å hindre fjernkontrollen i å ha kommunikasjon?

Tror jeg er enig med å holde seg på stereosporet. Hvor mye rabatt får du? Er jo kjekt med nytt. Av og til kan man gjøre noen skikkelige kupp på brukt hifi, men det er ofte i høy prisklasse det er mest å hente. Litt som med klokker ;)

Ang. spotify: Selv om lossless klart er å foretrekke så er det helt akseptabel kvalitet på 320 kb til det meste. 160 derimot er smertefullt å høre på et godt anlegg. Er ikke sikker, men er ikke gratis spotify 160 og betal 320?

Redigert:
Jeg ville helt klart gått for stereo,som du sier hvor ofte ser du film med fullt trøkk kontra hyggelige kvelder med gode toner i stereo?
Jeg ville gått for små stativhøyttalere, evt en liten sub gjemt et sted om det trengs. Finnes masse små snasne saker med vannvitig god og stor lyd.
Utingen med en del små høyttalere er at de krever mye av forsterkeren kontra gulv. Uansett så blir dette litt som og diskutere bil/klokker;)
Gøy men blir sjeldent enig....Gleder meg til og se hva du ender opp med:)

Kjøper nytt. Får trolig ansattrabatt på klubben... To forsterkere er ikke noen dum ide, men rommet er nok ikke ideelt til surroundlyd uansett, eller hva tror du Tore?
Det er helt rått med 5.1 7.1 5.2 og 7.2 men hvor ofte?
For ca 20k er jeg vel better off med stereo?

Jeg er også bit av denne hifi basillen, og selv om jeg alltid har hatt et diskret surround-anlegg, er det stereolyden som er avgjørende for meg. Likevel det er moro de gangene du skal se en skikkelig film at det suser litt rundt ørene.

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men dersom du er ute etter satelitt-høyttalere anbefaler jeg å legge penger i en god og diskret sub, ikke for stor, ikke for liten. Skal du ha litt større høyttalere kan en effektforsterker gjøre underverker. De fleste kobles enkelt opp i mot en reciever som gjør at de skrur seg av og på sammen med recieveren.

Ser du får rabatt på hifi-klubben, men kan likevel være verdt å ta en titt på bruktmarkedet i dette forumet: avforum.no. I motsetning til dette klokkeforumet, synes jeg "hifi-folk" ofte er litt dårligere på prissettingen og legger ut ting veldig billig. Ofte med full garanti.

Redigert:
Jeg finner ut av hvaslags rabatt jeg får mest sannsynelig imorgen. Jeg vet fra før at NAD og Dali er det de ansatte får best rabatter på selv, men dette visste jeg ikke når jeg lyttet på høytalere.
Det som appelerer til meg med IKON 5 mrk2 er størrelsen, at man får den i høyglans hvit og at lyden er såpass nyansert og velspillende til å ha så beskjedne mål.
Jeg mener og tror at bassen de høytalerne leverer i små rom er mer enn nok for at jeg skal få ønsket konsertfølelse i rommet.

Jeg kan ha surround, men det blir et mer omfattende prosjekt, spesielt med tanke på senterhøytaler. Jeg heller nok nå veldig mot stereo og sonos.

Spotify+sonos= sant?

For å gå litt mot strømmen - jeg har hatt det veldig mye moro med relativt rimelig surroundlyd gjennom årene. Kjørte i tre års tid et oppsett med en bw 510 sub, denon 3808 og fem stk orbs fra orb audio. Her var jo åpenbart elektronikken mer kostbart enn alt annet, men akkurat det oppsettet var et bra kompromiss mellom diskrete høyttalere og overlevbar lyd.

Nå kjører jeg samme ampen men med bw 705 x 4, 1 x htm7 og 1 x pv1. Var vel ca 50' nytt + elektronikken.

Uansett - jeg ser på tv og film majoriteten av tiden. Musikk blir som regel på hodetelefoner når jeg ikke lenger bor alene. Og har naboer.

Hva forsøker jeg å si?

Alt du må ta stilling til faktisk bruksområde. God stereo er flott, men for mange av oss er surroundlyd noe som brukes mer i hverdagen og er morsommere.

Hvis ikke du får lov å spille musikk i din egen leilighet har du enten feil dame, dårlig musikksmak eller rett og slett for dårlig stereolyd... Trolig det siste som er realiteten;)

Jeg har et budskjett på ca 20 inkl kabler, jo mer rabatt jo bedre opplegg.
Det frister med digitalt sa dette trolig blir den nye standarden, og jeg skal ha bra DAC, enten innebygget, eller ekstern.

Har vel bestemt meg for at det blir stereo, Og at jeg går for ca 2x150 watt. Får jeg større rom å fylle med lyd etterhvert, oppgraderer jeg til to mindre subber og en lyngdorf room perfect prosessor.
Bør, ha muligheten for å ha god lyd i mange mange år da.

Hehe dårlig stereolyd er vel kanskje ikke hva 705 er kjent for så må være noe annet :p.

Musikkinteressen min er vel kanskje litt erstattet av klokker de siste årene, det har sikkert noe med saken å gjøre :).