Hi-Fi tråden

Hjemme hos en kamerat;
A5AD0781-BE32-4813-A15F-A5D48E9F4EA0-6767-000008093264834A.jpg

Dali mentor 6 LE, NAD t757, c275BEE

Campofiorin 2008 i glasset og speedy på armen.
Expandables 2 etter reinsdyr blir helt greit
 
Spørsmål til dere kompetente;
Har gått bort fra gulvstående høyttalere, grunnet respons fra frøkna:)
Planen nå er trolig å kjøpe bokhyllehøytalere og bygge en veggmontert mediebenk med plass til høyttalerne og skjuler de med å ha "høyttalerstoff" foran.
Tenker å kjøpe høyttalere som trives inntill vegg, og ha benken like dyp som høyttalerne slik at elementene uten problem vil kunne spre lyden.

Er det noe jeg må ta hensyn til? Luft rundt høyttalerne? Bør de stå på spikes eller ikke, inne i benken?

Takk for alle tanker rundt dette.
 
Unboksing;
Skulle egentlig gå for rent stereo-oppsett men fant ut at jeg er vinglepetter på veien. Når hifi-klubben klinket til med 3700.- i rabatt ble det vanskelig å la være.

D1E0D035-3C3D-498B-B220-0113801E321F-2625-00000303C7F048E6.jpg
 
Mitt EC anlegg

Ecanlegg_zps01610a98.jpg
[/IMG]

Kjekt og se at det er andre her som deler min interesse for Hifi.
Dette er noe jeg har kost meg med i mange år, og koser meg med god lyd.
Desverre er vel dette som med klokker at man aldrig kommer helt i mål.ha ha;)
Legger med et bilde av mitt anlegg som består av følgende:

Electrocompaniet EC4,7
Electrocompaniet AW 250R
Electrocompaniet EMC 1 med Spider
Electrocompaniet The Final Link Ht kabler
Electrocompaniet ECT2

Yamaha soavo1
Rega 3
Beverdymatic DT 770
A-DAC II
 
Redigert:
6F34FF71-6364-4FE1-9184-FF971DFF35CF-2890-00000340F58A25F8.jpg


Innstallert:)
Logitech harmony 900 med RF signaler.
NAD t757 v2
NAD T567 blue-ray
AppleTV
Get hd pvr
Skjult i skapet ved siden av tv.

Høyttaler fått gratis av et TS medlem, merke psb.

Fremtidig plan;
Bygge UNNO-inspirert benk til å henge på veggen under tv'en. Bak stoffdør skjules senter og fronthøytallere.
Små konevennlige bakhøyttallere og en sub:)
 
Jeg har nå oppgradert fra B&W bokhøyttaler til denne høyttalerpakken. Desverre er receiveren på service slik at jeg hverken får lyttet til, eller spilt inn høyttalerne.

WEB_Image%20Yamaha%20NS-555%205%200%20Pakke%20Black%20High%20Gloss1702543963.Jpeg


Front: Yamaha-555
Center: Yamaha-444
Bak: Yamaha-333


Forhåpentligvis blir det etterhvert en liten sub i tillegg.

Et tips til alle karer her på sonen. Når ei dame sier "liten og plasseringsvennlig høyttaler" så tenker ikke vi i samme skala. Det kan fort bli litt huskestue...
 
Da har manifestasjonen på at man 1) er vinglepetter og 2)at madamen bestemmer mer enn man liker å tro, på plass.

I romjulen slo hifi-klubben til med pakketilbud på NAD t757v2 og Bluerayspiller t567. Det ble for billig til å la være.
Så fikk jeg en god deal på Dali mentor menuet og mentor lcr.
Så da ble det surround da. Jøss.

I morgen kjøper jeg små og billige bakhøyttalere som skal gjemmes bort, men likevel bidra til noe lyd "bak der" og sørge for surround feeling, selvom det ikke blir perfekt.

Lyden på stereo idag synesjeg er flott, men forstår at jeg med tid og stunder trenger en dac.

Uansett strålende fornøyd, og gleder meg til å se blueray på dette når det er oppe å står:)

Takk for gode tips og hjelp underveis.


EDIT; Kjøpte cambridge Minx bakhøytalere idag. Klarte ikke vente til i morgen...
 
Redigert:
Min første lidenskap = HiFi

Ettersom det er tråder for tattovering, musikk og gitarer tenkte jeg å starte en tråd med min tredje lidenskap:

Hi-Fi/hjemmekino.

Hva har godtfolket av musikk/film-anlegg her inne? :)

Mannen unboxet sist uke en NAD m3 + en NAD m51d/ac som er blitt sparrings partnere med mine
Dali - mentor 6LE. Som det finnes 100 stk. par av totalt i verden. Disse ble laget for å markere 30 års jubileeumet til Hifiklubben, og kostnadene ble subsidiert av klubben selv.

Hver eneste lille del av disse høyttalerene er håndlaget på dalis hovedkontor i Danmark (ikke skrudd sammen i kina som resten av mentor serien)

I tillegg har elementene nøyaktig samme oppbygning av materiale og teknologi som den nye Epicon serien med unntak av den nye SMC rammen til elementene.

imgphp_zpsd0b73d18.jpg


http://i1276.photobucket.com/albums/y461/mannen28/dali1_zpsf31e0d10.jpg

dali1_zpsf31e0d10.jpg


Første avspilling av nye setupet med Agnes Obles - Riverside kan beskrives som følelsen av en propp som har løsnet fra øret. Stemmen hennes er vakrere enn noensinne og jeg klarer ikke å slutte og smile med grøssninger og gåshud over det hele..

Jeg lytter nå på alle mine favorittsanger som jeg var gått lei og hører dynamikk og detaljer ved innspillingene som har vært totalt fraværende inntill nå..

Dette setupet kan anbefales på det aller sterkeste til alle som har ører som hører :)
Spør gjerne om du har spørsmål om hifi, jeg har bred erfaring med stereo og hjemmekino oppsett.

Noen som har forslag til referanse låter..?

Mannen..
 
Vinyl spm:

Noen som vet om det blir helt feil å plassere vinylspilleren i høytalerens "lyttebane"? Er det fare for såkalt feedback fra høytalerne til pickupen på vinylspilleren?

Bilder:

5318DD36-D610-433D-BAFA-AD917269197B-1178-000000C1C8E6C18C.jpg


D9B119D5-E0F3-4024-89CB-B57D3DC148D9-1178-000000C1D0690CC3.jpg


Rommet tillater ikke at jeg kan ha stereoen mellom høytalerne, men må plasseres på siden.

(Se bort ifra alt det trehvite, dette er et anneks i hagen og det skal males :) )

Anlegget:

B&W 685 høytalere
NAD 355BEE forsterker
Denon DP 300 platesnurrer
NAD 546 cd spiller
Usher kabler
 
Redigert:
Jeg vet ikke noe om det du egentlig spør om, men, kunne det vært en idè å hatt alt på en veggylle på gangen bak høytallerne?
Så ut som det blir et fint lytterom:)
 
Ingen dum ide :) Måtte isåfall borret et lite hull i veggen så h.kabler kan trekkes gjennom. Tror nemlig det er lite ideelt å ha vinylspilleren foran høytalerne...

Rommet er forøvrig i planleggingsfasen og er litt overmøblert på bildet :)
 
Vinyl spm:

Noen som vet om det blir helt feil å plassere vinylspilleren i høytalerens "lyttebane"? Er det fare for såkalt feedback fra høytalerne til pickupen på vinylspilleren?

Bilder:

5318DD36-D610-433D-BAFA-AD917269197B-1178-000000C1C8E6C18C.jpg


D9B119D5-E0F3-4024-89CB-B57D3DC148D9-1178-000000C1D0690CC3.jpg


Rommet tillater ikke at jeg kan ha stereoen mellom høytalerne, men må plasseres på siden.

(Se bort ifra alt det trehvite, dette er et anneks i hagen og det skal males :) )

Anlegget:

B&W 685 høytalere
NAD 355BEE forsterker
Denon DP 300 platesnurrer
NAD 546 cd spiller
Usher kabler

Hei hopp!!

Jeg ville vært like forsiktig med å ha vinylspilleren din såpass nærme forsterkeren din.
Strømtrafoen i din nad forsterker lager et ganske så solid magnetisk felt som kan ødelegge for LP spilleren din.

Husk at vinylspillere er så skjøre som ting kan bli, et lite dult inntil spilleren krever egentlig at du "veier-opp" armen på nytt. Jeg ville tatt hensyn til resonansen som overføres fra høyttalerenes lyttebane i tillegg til plassering av forsterkeren for å skåne setupet ditt. Dette kommer selvsagt litt ann på hvor god kvalitet det er på vinylspilleren din også.

Optimalt sett skal vinylspilleren stå på en frittstående hylle/skap et godt stykke over rack/høyttalere.

M.