Hi-Fi tråden

Har vært innom tanken på å handle platespiller og begynne med vinyl flere ganger.
Men ender opp med å si til meg selv hver gang at jeg er 10år for sent ute…

Har vært innom tanken på å handle platespiller og begynne med vinyl flere ganger.
Men ender opp med å si til meg selv hver gang at jeg er 10år for sent ute…

-Jeg har en urettferdig fordel - jeg sluttet aldri... 😂

(I den forstand at jeg var ganske sent ute med å kjøpe CD-spiller - i 1994 eller 1995, var det vel - og da hadde jeg allerede pådratt meg en hel del vinyl, og (mye) mer ble det mens jeg studerte på tampen av nittitallet og 'alle' skulle kvitte seg med vinyl som bare stod og tok opp plass - husker fortsatt at jeg plukket med meg en bærepose med masse Pixies, gammel REM, Neil Young, Rainmakers og The Smiths fra en fyr som bare ville ha et par sixpacks i bytte - og ga høylytt uttrykk for at HAN hadde gjort en god deal...

Good times. Åja, og Spiderman i Fjordgata som hadde stabler med brukt vinyl de i perioder solgte for knapper og glansbilder - helt usortert, fant meg en Maiden Voyage (Motorpsychos debut) for tjue kroner der, husker jeg. Opus i Byhaven hadde masse glimrende blues på vinyl, men visste også å ta betalt, tror de fleste kundene der var langt mer pengesterke enn en stakkars student, men ettersom jeg viste meg hyppig der, vanket det etterhvert rabatter. Rockin' hadde metall. Mye metall. Oioioi. Det VAR mye morsommere å gå i platesjapper før...

Ja, streaming er gull - jeg ender dog opp med å kjøpe mye vinyl, ikke ut fra noen overbevisning om at det høres bedre ut - men at det er en nytelse å bla i et utbrettsomslag, der du slipper å myse for å lese hva som står - også er det høyere margin på dem enn på CDer, så det bidrar til å holde liv i min lokale platelanger, også.

Hm. Det minner meg på at jeg må stikke over til Ålesund en av dagene for å hente et par plater - Motorpsychos, Morrisseys og Bonnie 'Prince' Billys siste. Så må jeg bare avspasere en dag for å lytte til dem...
ja fan så kult!
IMG_9738.jpeg

IMG_9737.jpeg

IMG_9739.jpeg

• Liker
Reaksjoner: OddE og Raniets
Kjøpte min første cd-spiller på 90 tallet,da var det ingen som pratet om vinyl.
Kjøpte musikk jevnt innpå 2000 tallet en gang. Men så en dag så pakket jeg cd-samlinga,solgte anlegget. Kjøpte hodetelefoner og tegnet abn på wimp

-Absolutt! (Så var det forbeholdet 'kompetent konstruert' - jeg er veldig skeptisk til alle utsagn om en 'house sound' - for idealet burde jo være null (hørbar) forvrengning, og om forsterkere høres ulike ut, har de -nettopp- hørbar forvrengning... )

Uansett, en forsterker som er lineær nok og med et godt nok S/N-forhold over 20Hz-20kHz (Eller, om jeg skal tro på den siste hørselstesten jeg gjorde, 20Hz-14kHz) er ikke komplisert å lage, selv om det nok kan bli en utfordring om den skal produseres til et lavt nok prispunkt til å gjøre dette mens den driver tungdrevne høyttalere nok til å fylle et stort rom med musikk, for å spissformulere litt.

I det daglige er det en Benchmark AHB-2 som drar lasset her hjemme (J.H.Christ - jeg kikket nettopp innom en nettbutikk, den koster over dobbelt så mye nå som da jeg kjøpte min for ikke så altfor mange år siden!) - den er så stille at jeg faktisk ikke kan høre om den er på eller ei før jeg evt. velger platespilleren som kilde. Et par Idunn (et av SEAS' DIY-design) gjør jobben som høyttalere. Har hatt lyst til å bygge meg noe med aktiv deling - men har latt det være da jeg innser at lommeboken min ikke vil like å måtte investere i 4-6 kanaler til med høykvalitetsforsterkning... (Med det sagt, frister fortsatt et par KingRO4Y veldig, veldig...)

Det er en herlig hobby vi har. :D

Eg har en asr emitter 2 exclusive med batteridrift . Den er også helt stille . Også kjøle før prisene både dobblet seg og vel så det. Brykt først på elektrostater , men nå også på relativt lettdrevne høytalere . Veldig fin sak som det ikkje gir meining i å bytte ut.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Eg har en asr emitter 2 exclusive med batteridrift . Den er også helt stille . Også kjøle før prisene både dobblet seg og vel så det. Brykt først på elektrostater , men nå også på relativt lettdrevne høytalere . Veldig fin sak som det ikkje gir meining i å bytte ut.
Skal jo lete lenge for å finne noe som er bedre enn dette.
Denne forsterkeren er jo noe de fleste hifi entusiaster vil
Misunne 😝

Men litt til topic,er det bare EC som produserer forsterkere inorge idag?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Men litt til topic,er det bare EC som produserer forsterkere inorge idag?

-Jeg TROR det - Hegel er vel alternativet, og de produserer i Asia med såkalt kvalitetskontroll i Norge - kynikeren i meg ville anta denne består i å sjekke at antall produkter i containeren matcher lastemanifestet.

Dynamic Precision laget vel forsterkere i Norge, men de gikk inn (eller, ble vel kjøpt av nettopp EC) for endel år siden.

Så kan det såklart sitte en fyr i en garasje på Vestlandet som bygger en ultra-high end forsterker annethvert år, men for alle praktiske formål er nok EC det eneste alternativet om man skal ha noe norskprodusert.