Hi-Fi tråden

Eigentakt, nyt takter i huset!
E0AEB86B-87B9-4B43-A111-DD333ABA92C4.jpeg
DE839223-6337-48B6-80BD-9979F4C86646.jpeg
F01B3E4C-F36E-46B2-9241-385E7275DF7A.jpeg
 
Må få skaffet meg noen purifi amper snart - jeg trenger dog 10 kanaler, så må bare pante noen flere flasker først...
 
  • Haha
Reaksjoner: Nicolai
Jeg vurderte seriøst en 4 kanal Apollon, men det blir fort dyrt med frakt, mva. mm. og står du uten service, garanti, ombyttingsret.

Ja, om man ikke skal ha så mange kanaler så er NAD et bedre alternativ her til lands.

Man sparer dog ganske mye med en gang man kommer opp i det antallet kanaler jeg trenger - da er det ingen som kan måle seg med Apollon så vidt jeg har funnet, selv ikke å bygge selv.
 
Ja, om man ikke skal ha så mange kanaler så er NAD et bedre alternativ her til lands.

Man sparer dog ganske mye med en gang man kommer opp i det antallet kanaler jeg trenger - da er det ingen som kan måle seg med Apollon så vidt jeg har funnet, selv ikke å bygge selv.
Enig ! men på den annen side så gir 5 stk NAD deg mer flexibilitet for evnt vidre salg inn i fremtiden. Tror jeg!
men…
5A5DF9D0-0D53-40E7-9E39-CD7084541299.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Veldig fornøyd med mitt budsjett-setup. Her har @Entropy vært en viktig konsulent, enabler og bidragsyter.
Høyttalerne er svenske Rauna Leira, som vi pusset ned til bar betong. Forsterker: Audiolab 8000S. Spiller vinyl med en gammel ITT HiFi 8011 og RIAA-trinn fra Pro-ject (begge kjøpt billig på Finn.no). Streamer med Argon Audio Solo.
IMG_4105 (3).jpg

IMG_4123 (1).jpg
 
Veldig fornøyd med mitt budsjett-setup. Her har @Entropy vært en viktig konsulent, enabler og bidragsyter.
Høyttalerne er svenske Rauna Leira, som vi pusset ned til bar betong. Forsterker: Audiolab 8000S. Spiller vinyl med en gammel ITT HiFi 8011 og RIAA-trinn fra Pro-ject (begge kjøpt billig på Finn.no). Streamer med Argon Audio Solo.

Liker spesielt godt den bevisste stilblandingen med klassisk norsk 50-talls møbelhåndtverk, USM Haller, og svenske betonghøyttalere.

Kudos.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Veldig fornøyd med mitt budsjett-setup. Her har @Entropy vært en viktig konsulent, enabler og bidragsyter.
Høyttalerne er svenske Rauna Leira, som vi pusset ned til bar betong. Forsterker: Audiolab 8000S. Spiller vinyl med en gammel ITT HiFi 8011 og RIAA-trinn fra Pro-ject (begge kjøpt billig på Finn.no). Streamer med Argon Audio Solo.Vis vedlegg 281287
Vis vedlegg 281288
Det ble magisk etter vi nailet plassering igår
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Her ser det ut som det er MYE kunnskap (er ikke overrasket, hva mer trenger man i livet enn Tidssonen) om hifi og jeg er i prosess med å finne ut av hva jeg faktisk trenger/ må ha. Jeg er per i dag på HEOS, men trenger å utvide med flere enheter (bad, sov, etc) men vil også ha bedre kvalitet i lyden og ideelt sett et stereo oppsett som snakker på samme plattform.

Kravspekk er som følger:

- Intuitivt grensesnitt/ App, med andre ord noe annet enn HEOS App!
- Planke/ bokhylle høyttalere til TV
- Stereo oppsett med fokus på kvalitet
- Trådløs, flyttbar og "fullgod" enhet som kan flyttes enkelt, eks ut på terrassen etc.
- Mindre enheter til mindre rom
- Ideelt sett et helt trådløst system/ aktive høyttalere
- Sjanger messig er jeg ekstremt allsidig, lytter til alt fra bøllete electronica til smooth jazz, metall og rock.

Jeg vurderer KEF sine LS50II, B&W Formation, Devialet med flere. Utfordringen med mange av de gode er at de ikke har alle enhetene jeg gjerne ønsker meg på samme plattform. B&W stikker seg ut som et system som er perfekt, men det er temmelig kostbart og det begynner kanskje å bli litt gammelt? Lydmessig liker jeg godt B&W, men er åpen for alt av gode forslag. System Audio har noen fine aktive varianter, men mangler mindre enheter/ planke.

Et annet alternativ er lydplanke + sub fra eks Samsung e.l. til TV, og et annet system til stereo og lyd i andre rom.

Noen som her som har vært gjennom samme reise og som har noen tips de vil dele?
 
Her ser det ut som det er MYE kunnskap (er ikke overrasket, hva mer trenger man i livet enn Tidssonen) om hifi og jeg er i prosess med å finne ut av hva jeg faktisk trenger/ må ha. Jeg er per i dag på HEOS, men trenger å utvide med flere enheter (bad, sov, etc) men vil også ha bedre kvalitet i lyden og ideelt sett et stereo oppsett som snakker på samme plattform.

Kravspekk er som følger:

- Intuitivt grensesnitt/ App, med andre ord noe annet enn HEOS App!
- Planke/ bokhylle høyttalere til TV
- Stereo oppsett med fokus på kvalitet
- Trådløs, flyttbar og "fullgod" enhet som kan flyttes enkelt, eks ut på terrassen etc.
- Mindre enheter til mindre rom
- Ideelt sett et helt trådløst system/ aktive høyttalere
- Sjanger messig er jeg ekstremt allsidig, lytter til alt fra bøllete electronica til smooth jazz, metall og rock.

Jeg vurderer KEF sine LS50II, B&W Formation, Devialet med flere. Utfordringen med mange av de gode er at de ikke har alle enhetene jeg gjerne ønsker meg på samme plattform. B&W stikker seg ut som et system som er perfekt, men det er temmelig kostbart og det begynner kanskje å bli litt gammelt? Lydmessig liker jeg godt B&W, men er åpen for alt av gode forslag. System Audio har noen fine aktive varianter, men mangler mindre enheter/ planke.

Et annet alternativ er lydplanke + sub fra eks Samsung e.l. til TV, og et annet system til stereo og lyd i andre rom.

Noen som her som har vært gjennom samme reise og som har noen tips de vil dele?
Jeg har cambridge evo 150 forsterker med PMC høyttalere i stua.
kjæresten hadde fra før en del sonos. Vi har derfor sonos på soverom, bad osv pluss bærbar sonos forbåde balkong og utfart.
cambridgeer veldig lett og fin å bruke med god lyd og nok kraft for mange krevende høyttalere.Til den er det bare å bruke hvilken som helst AirPlay høyttaler så har du i praksis multirom.
evo har også to sett med høyttalerterminaler. Nå skal vi flytte til høsten, men hadde det ikke vært for det hadde det blitt et sett med kablede høytalere til et ekstra rom vi har stående også hadde jeg laget dedikert platespiller oppsett der.
den har også xlr inngang, hdmi arc, optisk og innebygget MM phono trinn (av kun helt ok kvalitet)

kan være verdt å sjekke nærmere altså.
Ellers Er det jo veldig gøy å gå i hifi butikker og høre på forskjellige løsninger de har på dine ønsker.

mye hyggelige selgere og kombinasjonen kaffe og lytting er ro i sjelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Jeg har cambridge evo 150 forsterker med PMC høyttalere i stua.
kjæresten hadde fra før en del sonos. Vi har derfor sonos på soverom, bad osv pluss bærbar sonos forbåde balkong og utfart.
cambridgeer veldig lett og fin å bruke med god lyd og nok kraft for mange krevende høyttalere.Til den er det bare å bruke hvilken som helst AirPlay høyttaler så har du i praksis multirom.
evo har også to sett med høyttalerterminaler. Nå skal vi flytte til høsten, men hadde det ikke vært for det hadde det blitt et sett med kablede høytalere til et ekstra rom vi har stående også hadde jeg laget dedikert platespiller oppsett der.
den har også xlr inngang, hdmi arc, optisk og innebygget MM phono trinn (av kun helt ok kvalitet)

kan være verdt å sjekke nærmere altså.
Ellers Er det jo veldig gøy å gå i hifi butikker og høre på forskjellige løsninger de har på dine ønsker.

mye hyggelige selgere og kombinasjonen kaffe og lytting er ro i sjelen.

Takk for gode innspill @Entropy Jeg må nok ut å lytte/ titte litt ja, får sette av en lørdag og booke noen avtaler i storbyen.

I utgangspunktet er jeg litt besatt av tanken om å få kontroll på alle enheter i en og samme app, men det er tydelig at dette snevrer inn valgmulighetene betydelig. Jeg har akkurat renovert hele huset og fant dessverre ikke plass til lytte/ gutterom, kanskje det eneste riktige er å selge og bygge noe nytt??!
 
Takk for gode innspill @Entropy Jeg må nok ut å lytte/ titte litt ja, får sette av en lørdag og booke noen avtaler i storbyen.

I utgangspunktet er jeg litt besatt av tanken om å få kontroll på alle enheter i en og samme app, men det er tydelig at dette snevrer inn valgmulighetene betydelig. Jeg har akkurat renovert hele huset og fant dessverre ikke plass til lytte/ gutterom, kanskje det eneste riktige er å selge og bygge noe nytt??!
Med AirPlay får du jo kontroll i samme app;) feks spotify eller TIDAL;)
 
Her ser det ut som det er MYE kunnskap (er ikke overrasket, hva mer trenger man i livet enn Tidssonen) om hifi og jeg er i prosess med å finne ut av hva jeg faktisk trenger/ må ha. Jeg er per i dag på HEOS, men trenger å utvide med flere enheter (bad, sov, etc) men vil også ha bedre kvalitet i lyden og ideelt sett et stereo oppsett som snakker på samme plattform.

Kravspekk er som følger:

- Intuitivt grensesnitt/ App, med andre ord noe annet enn HEOS App!
- Planke/ bokhylle høyttalere til TV
- Stereo oppsett med fokus på kvalitet
- Trådløs, flyttbar og "fullgod" enhet som kan flyttes enkelt, eks ut på terrassen etc.
- Mindre enheter til mindre rom
- Ideelt sett et helt trådløst system/ aktive høyttalere
- Sjanger messig er jeg ekstremt allsidig, lytter til alt fra bøllete electronica til smooth jazz, metall og rock.

Jeg vurderer KEF sine LS50II, B&W Formation, Devialet med flere. Utfordringen med mange av de gode er at de ikke har alle enhetene jeg gjerne ønsker meg på samme plattform. B&W stikker seg ut som et system som er perfekt, men det er temmelig kostbart og det begynner kanskje å bli litt gammelt? Lydmessig liker jeg godt B&W, men er åpen for alt av gode forslag. System Audio har noen fine aktive varianter, men mangler mindre enheter/ planke.

Et annet alternativ er lydplanke + sub fra eks Samsung e.l. til TV, og et annet system til stereo og lyd i andre rom.

Noen som her som har vært gjennom samme reise og som har noen tips de vil dele?

Har vært igjennom mye av det samme. Sonos er foretrukket for alt trådløst hos meg. Har noen små, samt Ikea symfonisk til bad, kjøkken og soverom, i tillegg til en Roam. Utendørs er det Sonos Amp + høyttalere (dog gammel versjon, og nå ikke i bruk). Til stereo anlegget en Sonos Connect koblet til Hegel H90 + Monitor Audio høyttalere, i tillegg til Rega Planar 3 platespiller og dedikert RIAA trinn. TV oppsettet er ikke koblet til Sonos, da jeg ikke ser behovet for det. Det står i eget rom og brukes kun til TV rom, så der er det 5.1 surround.

Generelt sett, så er vel rådet å bruke «så mye som du kan» på høyttalere, deretter forsterker. Så kan man grave seg godt ned i de 2 kaninhullene før man går videre. Når det gjelder funksjonalitet, så er det selvfølgelig et annet tema. Der er det vel Sonos, Heos og AirPlay som er de mest aktuelle, med mindre det har kommet noe annet nytt jeg ikke har fått med meg..
 
Sonos er egentlig ganske sytalaust på mange måter , og i det siste har appen vært helt bankers (hos meg ) pluss at styring rett fra Spotify appen funker også . Lyden er såder av Sonos egne høytalere , men i alle andre rom en der eg liker å lytte på musikk så er det greit nok . Eg har kobla en Sonos inn på dacen i stueanlegget også så vi kan bruke den der også , og lyden er helt ok.
 
Har i det siste hatt en sterkt økende interesse for stereo, og som ved klokker er det skummelt å lese seg opp på dyre hobbyer...

Har i dag LS50II, som spiller utrolig musikalsk med bra trykk gitt sin størrelse og er et behagelig enkelt oppsett med alt-i-en løsning. Men, interessen øker og jeg er brått i startfasen med å tenke på oppgradering. Mitt spørsmål er om noen her tilfeldigvis har erfaring med Audio Physic Classic 25? Finnes noen reviewer på nett, men overraskende få artikler og treff på forumer om disse høyttalerne. Planen er for øvrig å drive disse med Naim Nova. Atom hadde nok vært tilstrekkelig, men tenker dette øker muligheten for potensielle oppgraderinger i fremtiden og tipper den kjører disse veldig godt.

Har naturligvis planer om å teste ut kombinasjonen på HiFi centeret i Oslo, men artig om noen tilfeldigvis har erfaring med disse høyttalerne på sonen. Ser jo av denne tråden at det er mange som har både interessen og stor kunnskap innenfor feltet.
 
Audio Physic er iallefall ikke en klassisk Naimkombinasjon. Men for all del, det er godt mulig det spiller bra.

Om du er fornøyd med Kef, hvorfor ikke fortsette med disse? De har frekvensrespons ned til 45Hz (-3dB) så her kan du eventuelt kjøpe en subwoofer i tillegg. Rel T5x eller T7 er et godt valg her.


Og ikke la dem lure deg til å legge penger i kabler eller strømrensing. Det er 99% tull. Og fryktelig god avanse. Legg heller de samme pengene i akustikktiltak. Da får du virkelig uttellling for kronene.
 
Redigert: