Hi-Fi tråden

Takk for gode innspill @Entropy Jeg må nok ut å lytte/ titte litt ja, får sette av en lørdag og booke noen avtaler i storbyen.

I utgangspunktet er jeg litt besatt av tanken om å få kontroll på alle enheter i en og samme app, men det er tydelig at dette snevrer inn valgmulighetene betydelig. Jeg har akkurat renovert hele huset og fant dessverre ikke plass til lytte/ gutterom, kanskje det eneste riktige er å selge og bygge noe nytt??!
Med AirPlay får du jo kontroll i samme app;) feks spotify eller TIDAL;)

Her ser det ut som det er MYE kunnskap (er ikke overrasket, hva mer trenger man i livet enn Tidssonen) om hifi og jeg er i prosess med å finne ut av hva jeg faktisk trenger/ må ha. Jeg er per i dag på HEOS, men trenger å utvide med flere enheter (bad, sov, etc) men vil også ha bedre kvalitet i lyden og ideelt sett et stereo oppsett som snakker på samme plattform.

Kravspekk er som følger:

- Intuitivt grensesnitt/ App, med andre ord noe annet enn HEOS App!
- Planke/ bokhylle høyttalere til TV
- Stereo oppsett med fokus på kvalitet
- Trådløs, flyttbar og "fullgod" enhet som kan flyttes enkelt, eks ut på terrassen etc.
- Mindre enheter til mindre rom
- Ideelt sett et helt trådløst system/ aktive høyttalere
- Sjanger messig er jeg ekstremt allsidig, lytter til alt fra bøllete electronica til smooth jazz, metall og rock.

Jeg vurderer KEF sine LS50II, B&W Formation, Devialet med flere. Utfordringen med mange av de gode er at de ikke har alle enhetene jeg gjerne ønsker meg på samme plattform. B&W stikker seg ut som et system som er perfekt, men det er temmelig kostbart og det begynner kanskje å bli litt gammelt? Lydmessig liker jeg godt B&W, men er åpen for alt av gode forslag. System Audio har noen fine aktive varianter, men mangler mindre enheter/ planke.

Et annet alternativ er lydplanke + sub fra eks Samsung e.l. til TV, og et annet system til stereo og lyd i andre rom.

Noen som her som har vært gjennom samme reise og som har noen tips de vil dele?

Har vært igjennom mye av det samme. Sonos er foretrukket for alt trådløst hos meg. Har noen små, samt Ikea symfonisk til bad, kjøkken og soverom, i tillegg til en Roam. Utendørs er det Sonos Amp + høyttalere (dog gammel versjon, og nå ikke i bruk). Til stereo anlegget en Sonos Connect koblet til Hegel H90 + Monitor Audio høyttalere, i tillegg til Rega Planar 3 platespiller og dedikert RIAA trinn. TV oppsettet er ikke koblet til Sonos, da jeg ikke ser behovet for det. Det står i eget rom og brukes kun til TV rom, så der er det 5.1 surround.

Generelt sett, så er vel rådet å bruke «så mye som du kan» på høyttalere, deretter forsterker. Så kan man grave seg godt ned i de 2 kaninhullene før man går videre. Når det gjelder funksjonalitet, så er det selvfølgelig et annet tema. Der er det vel Sonos, Heos og AirPlay som er de mest aktuelle, med mindre det har kommet noe annet nytt jeg ikke har fått med meg..

Sonos er egentlig ganske sytalaust på mange måter , og i det siste har appen vært helt bankers (hos meg ) pluss at styring rett fra Spotify appen funker også . Lyden er såder av Sonos egne høytalere , men i alle andre rom en der eg liker å lytte på musikk så er det greit nok . Eg har kobla en Sonos inn på dacen i stueanlegget også så vi kan bruke den der også , og lyden er helt ok.

Har i det siste hatt en sterkt økende interesse for stereo, og som ved klokker er det skummelt å lese seg opp på dyre hobbyer...

Har i dag LS50II, som spiller utrolig musikalsk med bra trykk gitt sin størrelse og er et behagelig enkelt oppsett med alt-i-en løsning. Men, interessen øker og jeg er brått i startfasen med å tenke på oppgradering. Mitt spørsmål er om noen her tilfeldigvis har erfaring med Audio Physic Classic 25? Finnes noen reviewer på nett, men overraskende få artikler og treff på forumer om disse høyttalerne. Planen er for øvrig å drive disse med Naim Nova. Atom hadde nok vært tilstrekkelig, men tenker dette øker muligheten for potensielle oppgraderinger i fremtiden og tipper den kjører disse veldig godt.

Har naturligvis planer om å teste ut kombinasjonen på HiFi centeret i Oslo, men artig om noen tilfeldigvis har erfaring med disse høyttalerne på sonen. Ser jo av denne tråden at det er mange som har både interessen og stor kunnskap innenfor feltet.

Audio Physic er iallefall ikke en klassisk Naimkombinasjon. Men for all del, det er godt mulig det spiller bra.

Om du er fornøyd med Kef, hvorfor ikke fortsette med disse? De har frekvensrespons ned til 45Hz (-3dB) så her kan du eventuelt kjøpe en subwoofer i tillegg. Rel T5x eller T7 er et godt valg her.

Og ikke la dem lure deg til å legge penger i kabler eller strømrensing. Det er 99% tull. Og fryktelig god avanse. Legg heller de samme pengene i akustikktiltak. Da får du virkelig uttellling for kronene.

Redigert:
Og ikke la dem lure deg til å legge penger i kabler eller strømrensing. Det er 99% tull. Og fryktelig god avanse. Legg heller de samme pengene i akustikktiltak. Da får du virkelig uttellling for kronene.

-Om jeg kunne trykke 'liker' ti ganger på et innlegg, hadde jeg gjort det på dette.

Både første og andre råd er glimrende.

(Siv.ing. elektronikk/signalbehandling. Og audiofil.)

Nordost kablene er produsert av Molex.
De lager ledninger til mange forskjellige markeder.

Se denne tråden.

36C1B4A6-6089-40C1-B2AA-33D681353FA3.jpeg

Takk for svar @Chalshus!

Jeg har vært innom dette også og kan absolutt være et godt alternativ. Var for øvrig innom OHC for å teste kombinasjonen. De hadde ikke Nova og Classic 25 i butikken, men hadde stående demorom med Atom og Classic 15. Dette spilte veldig fint!

Mulig jeg avventer litt og forsøker et langt rimeligere alternativ med sub i første omgang og tester ut denne kombinasjonen først. Utfordringen med denne varianten er plass til sub og ut i fra det jeg leser på forumer anbefales det gjerne to suber for det beste resultatet. Blir brått litt plasskrevende og ikke spesielt konevennlig i vanlige stuer.

Vi får se - nok en gang takk for tilbakemelding og tanker rundt temaet!

Ser at jeg var litt upresis ovenfor, et rimeligere alternativ var ikke Atom og Classic 15, men altså beholde LS50ii og legge til en sub. Helt enig vedrørende sub og gulvstående høyttalere

Om en må ha sub i tillegg til gulvstående høytalere så hadde eg sett meg om etter andre høytalere.

Fordelen med sub er jo at man kan velge mindre gulvstående høyttalere og en litt rimeligere forsterker med mindre strømforsyning og allikevel få god bassgjengivelse langt ned.

Dessverre trenger man litt kabinettvolum for å få dyp bass fra konvensjonelle bokser.

Om en må ha sub i tillegg til gulvstående høytalere så hadde eg sett meg om etter andre høytalere.
Får ASR og Tannoy audiens i 'nytt' hus?
Hadde jo vore kjekt å lytta til eit skikkeleg oppsett etter gammalt....

-Oddemann-

Edt. Vedr gulvståande vs stativ. IMO mykje lettare å få til gulvståande enn stativene.

Fordelen med sub er jo at man kan velge mindre gulvstående høyttalere og en litt rimeligere forsterker med mindre strømforsyning og allikevel få god bassgjengivelse langt ned.

Dessverre trenger man litt kabinettvolum for å få dyp bass fra konvensjonelle bokser.

Tja . Erfaringsmessig så er det liten forskjell på fotavtrykket til forskjellige gulvstående høytalere . Vel såfremt en ikkje sammenligner med dei virkelige store . Feks mine Audio physic Scorpio 25 tar like mykje plass som tanbiy dc10 . Samme såg eg med sonus Faber sonetto 8 og 3 . Noken er litt slankere men med store føtter og eine er tilta bakover .

@Oddemann jaudå eg tenker at vi skal få plass til dei . Rekner med eg kjem til å gjere litt bytte etterkvert igjen . Solgte jo dac og platespiller til fordel for rimeligere varianter når eg flytta inn fjorden ;)

• Liker
Reaksjoner: Oddemann