Har det rablet for meg? Bytte klokker i bil???

Er en Lancia Delta Integrale til salgs på finn nå. Tungt å la være!
Integrale er uberkul, men kan jo være litt lunefulle. Hadde jeg skulle hatt 3-4 hobbybiler så hadde det stått en i garasjen, men dit kommer man ikke.
Du er ikke den første som har tenkt tanken her på forumet; Vurderer å selge alt.
Selv solgte jeg unna litt klokker og kjøpte drømmebil i fjor, og har ikke angret. :)
Bedre med litt færre klokker i bankboksen, og en blank søndagsbil i garasjen tenkte jeg..

Men fornufig? Neppe. Det hadde nok vært mer fornuftig å kjøpe (og innimellom selge) klokker da disse stort sett holder seg bedre i verdi enn bil (jeg er glad i Rolex), og spesielt med tanke på alle bildeler man oppgraderer etter kjøp... Selv en moderne trackday-klar Porsche har jeg funnet ut at det finnes mye moro deler til. Og alt til Porsche er bittelitt dyrere enn andre tyske merker.. :)

Man lever bare en gang! Kjør på! :)

Hva er drømmebilen, dvs hva ble det?
jeg hadde for noen år siden en 996, den ble solgt fordi jeg var redd for alle kostnadene. Tanken nå er å finne en bil som jeg har troen på på lang sikt. Dvs at den vil holde verdien sånn passe. Dog er jeg nå klar over at ting skjer. Samtidig så er jo Porsche og Rolex markedet så vanvittig oppblåst at en 20-40% nedgang i markedspris bør man tåle.
Når det gjelder bil så trenger jeg bare semi trackday bil. Jeg har flere hundre runder på baner i Norge og utlandet, men er ikke noe rask. Så pss9/10 på bilen holder mer en nok.
 
Integrale er uberkul, men kan jo være litt lunefulle. Hadde jeg skulle hatt 3-4 hobbybiler så hadde det stått en i garasjen, men dit kommer man ikke.


Hva er drømmebilen, dvs hva ble det?
jeg hadde for noen år siden en 996, den ble solgt fordi jeg var redd for alle kostnadene. Tanken nå er å finne en bil som jeg har troen på på lang sikt. Dvs at den vil holde verdien sånn passe. Dog er jeg nå klar over at ting skjer. Samtidig så er jo Porsche og Rolex markedet så vanvittig oppblåst at en 20-40% nedgang i markedspris bør man tåle.
Når det gjelder bil så trenger jeg bare semi trackday bil. Jeg har flere hundre runder på baner i Norge og utlandet, men er ikke noe rask. Så pss9/10 på bilen holder mer en nok.

Klinte til med GT4. Solgte nok litt mer enn et par klokker, men dog... Ville ha en litt nyere bil (med fungerende esp/antisladd) og tåle banekjøring uten for mye mods eller reparasjober - har mindre tid til å sskr enn før, og ville ha mindre bekymringer for f.eks. godkjenning/kontroll..
Skulle jeg noensinne ha en porsche, måtte det bli en GT-bil, og har alltid tenkt at det er uåoppnåelig. Men man lever bare en gang, og i stedet for å kjøpe f. eks. BMW M2 og bruke en formue på oppgraderinger (samt garantert verditap), så ble jeg etter hvert klar over hva GT4 var. Ekte GT-bil til en laaaangt under GT3-pris. Kanskje uten for mye verditap på sikt.. Moderne, midtmotor, morsom, rått understell og bremser, lett, pen, laget for trackdays, manuell, rask, bøttestoler, 6pkt belter osv. I tillegg så er det null problem å kjøre langt med bilen (komfortabel), og den har ikke insane mye power, så man kan faktisk gi flatt jern og ha det moro på landeveien også. Men mer enn nok power til å kjøre fra det meste på bane, selv om det kanskje skjer i svingene... :) Lyden må også bare oppheves...
Det skal nevnes at jeg ikke er sååå ofte på bane, er ingen ekspert, og prøver å ikke bry meg for mye om rundetid.. Men moro er det! :)
 
@Milhouse skulle eg kjøpt en nyere bil i dag så hadde valget lett falt på en 991 eller 992 ( turbo om lommeboka streker til)
Det berre funker og det vil holde seg i åresvis. Er verdifall et problem så har en alltid 997 turboen eller 964 om man skal ha noke gammalt.

Eventuelt om en ligger pussekluter og koseturer så ka som helst frå Ferrari med 12 sylinders motor . Kan ikkje trå feil der.

Sjølv har eg gått i fella med å kjøpe oppussingsobjekt rett før famileforøkelse og huskjøp. Den står pent i garasjen og venter på bedre tider . Og eg har andre biler som er kjørbare og gir glede nok dei få gangane dei blir lufta.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Klinte til med GT4. Solgte nok litt mer enn et par klokker, men dog... Ville ha en litt nyere bil (med fungerende esp/antisladd) og tåle banekjøring uten for mye mods eller reparasjober - har mindre tid til å sskr enn før, og ville ha mindre bekymringer for f.eks. godkjenning/kontroll..
Skulle jeg noensinne ha en porsche, måtte det bli en GT-bil, og har alltid tenkt at det er uåoppnåelig. Men man lever bare en gang, og i stedet for å kjøpe f. eks. BMW M2 og bruke en formue på oppgraderinger (samt garantert verditap), så ble jeg etter hvert klar over hva GT4 var. Ekte GT-bil til en laaaangt under GT3-pris. Kanskje uten for mye verditap på sikt.. Moderne, midtmotor, morsom, rått understell og bremser, lett, pen, laget for trackdays, manuell, rask, bøttestoler, 6pkt belter osv. I tillegg så er det null problem å kjøre langt med bilen (komfortabel), og den har ikke insane mye power, så man kan faktisk gi flatt jern og ha det moro på landeveien også. Men mer enn nok power til å kjøre fra det meste på bane, selv om det kanskje skjer i svingene... :) Lyden må også bare oppheves...
Det skal nevnes at jeg ikke er sååå ofte på bane, er ingen ekspert, og prøver å ikke bry meg for mye om rundetid.. Men moro er det! :)

Godt valg, definitivt mye morro for pengene der! Kjekt med manuelt gir, og så er den råtøff å se på.
 
Klinte til med GT4. Solgte nok litt mer enn et par klokker, men dog... Ville ha en litt nyere bil (med fungerende esp/antisladd) og tåle banekjøring uten for mye mods eller reparasjober - har mindre tid til å sskr enn før, og ville ha mindre bekymringer for f.eks. godkjenning/kontroll..
Skulle jeg noensinne ha en porsche, måtte det bli en GT-bil, og har alltid tenkt at det er uåoppnåelig. Men man lever bare en gang, og i stedet for å kjøpe f. eks. BMW M2 og bruke en formue på oppgraderinger (samt garantert verditap), så ble jeg etter hvert klar over hva GT4 var. Ekte GT-bil til en laaaangt under GT3-pris. Kanskje uten for mye verditap på sikt.. Moderne, midtmotor, morsom, rått understell og bremser, lett, pen, laget for trackdays, manuell, rask, bøttestoler, 6pkt belter osv. I tillegg så er det null problem å kjøre langt med bilen (komfortabel), og den har ikke insane mye power, så man kan faktisk gi flatt jern og ha det moro på landeveien også. Men mer enn nok power til å kjøre fra det meste på bane, selv om det kanskje skjer i svingene... :) Lyden må også bare oppheves...
Det skal nevnes at jeg ikke er sååå ofte på bane, er ingen ekspert, og prøver å ikke bry meg for mye om rundetid.. Men moro er det! :)
Kult! Rød kjøpt på AutoXo?
@Milhouse skulle eg kjøpt en nyere bil i dag så hadde valget lett falt på en 991 eller 992 ( turbo om lommeboka streker til)
Det berre funker og det vil holde seg i åresvis. Er verdifall et problem så har en alltid 997 turboen eller 964 om man skal ha noke gammalt.

Eventuelt om en ligger pussekluter og koseturer så ka som helst frå Ferrari med 12 sylinders motor . Kan ikkje trå feil der.

Sjølv har eg gått i fella med å kjøpe oppussingsobjekt rett før famileforøkelse og huskjøp. Den står pent i garasjen og venter på bedre tider . Og eg har andre biler som er kjørbare og gir glede nok dei få gangane dei blir lufta.
Hus er i boks, 2 kids er også i boks. Så nå må far kose seg.
Jobber i bilbransjen så nye biler har jeg hatt bøttevis av, gleden går over fort ved ny bil for meg.
Skulle jeg hatt 992/991 så hadde det enkleste vært å begynne for Porsche(som var veldig nære at jeg gjorde for litt siden)

Står mellom 2 biler. En variant av 964 som gjør at jeg må spare en synd til eller en 993. Blir nok 993 etter diverse anbefalinger av folk som har eid begge bilene og som kan masse om bil!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kult! Rød kjøpt på AutoXo?

Nei, har norges eneste blå, importert selv i fjor. :)
En rød som nylig ble solgt via AutoXo er det en annen klokkeentusiast her på forumet som hadde(kjøpte på min anbefaling :p ), vet ikke hvem som kjøpte den nå..

Jeg må jo innrømme at iltt eldre 911 blir mer og mer sjarmerende også. Får mye fin søndagsbil for penga! :)
 
@Milhouse skulle eg kjøpt en nyere bil i dag så hadde valget lett falt på en 991 eller 992 ( turbo om lommeboka streker til)
Det berre funker og det vil holde seg i åresvis. ....

Vel, det er ikke nødvendigvis helt sant... Jeg har en 991.2 C4S kjøpt ny av meg, og den har det vært mye tull med altså. Men, siden den er ny, så er det jo dekket av garanti, og med lånebil de gangene den har stått på verksted, så har det egentlig ikke vært noe problem. (Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med serviceinnstilling og oppfølging på Porsche Center Oslo).
 
@Romeo Clive. Det er jo synd . Porsche var jo nettopp kjent for sin holdbarhet ( til tross for ism ) .

@Milhouse. 993 er en moderne bil i forhold til 964. For meg er 964 det beste av det en kan få om en vil ha en eldre porsche uten å gå 70 talls . 993tt er også en drømmebil , men prisene der har gjort den meir til et samleobjekt.
 
@Milhouse. Personlig liker eg 911 best uten vinger , men dei har absolutt en funksjon på modeller med hekstra krefter i hekken.

Husker en 82sc eg hadde en gang med sværa stellebord bak på . Tøft den gang , men hadde fjerna den i dag.

Pondus - Opel Spoiler.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Grendel
Hvis det blir stellebord bakpå så er det fordi det ble levert sånn fra fabrikken, fordi den skal huse en stor intercooler
 
Stellebordet / hamburgerbordet ødelegger i alle fall linjene til bilen. Penest uten. Også penest uten duck tail.

8