H2O Helberg HC-6

Altså, kanskje det er litt som ei dame som ser skikkelig bra ut fra visse vinkler (allow me to re-post):

HELBERG+CH1+Steel+N%C2%BA8+02.jpg

Det der ser j.... bra ut i mine øyne. :cool:

Den var ikke min "Dome" model men en mer vennlig model med små boble kristall...

Der må jeg retter meg opp @SpaceCowboy. Jeg tok feil: Modellen du viser er vel den med stor dome.
Den med double-dome og mindre kristall har datovindu.
Clemens Helberg måtte kutte bort datovinduet på den 6000m model siden den kristall boble deformert tallskiven og tvangte han til en spesielt modifisering...
Forklart i linken under.
HELBERG - THE NEW VINTAGE BRAND FROM H2O watch / WIN YOUR HELBERG CH1 - Page 43

Begge modeller var presentert der før den tallskive modifisering ble vurdert...
OceanicTime: HELBERG CH1

Redigert av en moderator:
Joatte...som jeg sa er det en klokke som er ubrukelig som arbeidsklokke, bortsett fra å dykke veldig dypt med. Til absolutt alt praktisk arbeid er den ubrukelig stor. Og ja, jeg snakker om CH6. Den funker utenpå dykkerdrakten og i den store, svære badassklokketråden, men ellers er min påstand at en mindre klokke er bedre - any time. Å dra på seg en CH-1 når man skal på byn ville vært like pinlig som å troppe opp med en dykkecomputer med tidsvisning - IMO. :)
Dive_computer_suunto_vyper_Air.JPG

Joatte...som jeg sa er det en klokke som er ubrukelig som arbeidsklokke, bortsett fra å dykke veldig dypt med. Til absolutt alt praktisk arbeid er den ubrukelig stor. Og ja, jeg snakker om CH6. Den funker utenpå dykkerdrakten og i den store, svære badassklokketråden, men ellers er min påstand at en mindre klokke er bedre - any time. Å dra på seg en CH-1 når man skal på byn ville vært like pinlig som å troppe opp med en dykkecomputer med tidsvisning - IMO. :)

CH-6? Ubrukerlig stor med en diameter på 44mm?!?!? Hmmm.... Mkay. :rolleyes:

Nå er det vel tykkelse det er snakk om :p

Alle liker ikke det samme, heldigvis. Det er ikke det at jeg ikke "takler" store klokker, jeg syns bare det er finere med litt mindre enn det du vanligvis går med @Hammerfjord :)

Hufff...
Du @Fossdal ser kanskje ut som du bærer en Grandiosa på armen når du har en 50mm klokke på håndledd, men det betyr ikke at alle gjør det.
Er selv 190cm høy, veier 98kg uten å bli feit og bærer veldig bra den CH1 Helberg.
Jeg har også vært ut med den en del ganger på byen og fikk en del god kommentarer om at det var en tøff og uvanlig klokke.
Den er bare 42mm bred på kassen med en 41mm diameter bezel: Hva er problemet? Høyden?
Ja, den er spesielt og uvanlig høy...For høy eller uproposjonelt på meg?
Nei, jeg føler det ikke sånn.
Se selv der:
20140103_114141_zpsbfcb7521.jpg

20140131_080740_zps3ld7v762.jpg

20140131_080719_zpsub0ztxbf.jpg

Men du har din egen kropp størrelse og egen mening: En ting må du lære nå, er at ikke alle er som deg.
Jeg leser ofte her på TS at folk er skuffet over at en klokkemodelle er større en 40mm fordi det er for stor...
Jeg er overrasket ja, men jeg går ikke rundt og kalle dette for noenting som er pinlig.

My 50mm U-Boat salutes you...
20140521_082231_zps9h61hbr0.jpg

Haha @Hammerfjord.......... Jeg er jo ikke så svær som deg, bare 188cm og 92kg. Det er likevel totalt uvesentlig. Det er forskjell på hva som kan være smashing foran speilet, og hva som er en praktisk bruksklokke. Og da snakker jeg først og fremst om vekt og høyde, men før eller siden blir bredden en issue også. Til enkelte bruk kan en veldig stor skive ha en misjon, det var f.eks derfor pilotklokkene ble så store, vibrasjonene i flyene i første del av 1900tallet var så stor at vanlige klokker ikke ble lesbare. Høyden på dykkerur er som vi vet for å gjøre den vanntett på store dyp. Når slike detaljer blir motestyrt blir jeg skeptisk, og ja, et sted drar jeg en grense for hva som blir fjollete over hva som kan passere som stilig - MEN - jeg presiserte at det var IMO, og jeg er klar over at jeg nok er mer konservativ enn mange andre.
Som arbeidsklokke skal man ikke veldig mye opp i vekt og høyde før det blir upraktisk, og før eller siden blir bredden upraktisk også.
Og da uttaler jeg meg som børsemaker, gårdsmekaniker, bonde, jeger, skogsarbeider og offshorearbeider. Når klokken reduserer bevegelsesfrihet på håndleddet og fungerer som støtfanger synes jeg det er tydelige signaler på at klokken er for stor.
Men det er selvsagt bare enda en personlig mening.

Haha @Hammerfjord.......... Jeg er jo ikke så svær som deg, bare 188cm og 92kg. Det er likevel totalt uvesentlig. Det er forskjell på hva som kan være smashing foran speilet, og hva som er en praktisk bruksklokke. Og da snakker jeg først og fremst om vekt og høyde, men før eller siden blir bredden en issue også. Til enkelte bruk kan en veldig stor skive ha en misjon, det var f.eks derfor pilotklokkene ble så store, vibrasjonene i flyene i første del av 1900tallet var så stor at vanlige klokker ikke ble lesbare. Høyden på dykkerur er som vi vet for å gjøre den vanntett på store dyp. Når slike detaljer blir motestyrt blir jeg skeptisk, og ja, et sted drar jeg en grense for hva som blir fjollete over hva som kan passere som stilig - MEN - jeg presiserte at det var IMO, og jeg er klar over at jeg nok er mer konservativ enn mange andre.
Som arbeidsklokke skal man ikke veldig mye opp i vekt og høyde før det blir upraktisk, og før eller siden blir bredden upraktisk også.
Og da uttaler jeg meg som børsemaker, gårdsmekaniker, bonde, jeger, skogsarbeider og offshorearbeider. Når klokken reduserer bevegelsesfrihet på håndleddet og fungerer som støtfanger synes jeg det er tydelige signaler på at klokken er for stor.
Men det er selvsagt bare enda en personlig mening.

Ja, vel det du sier om arbeidsklokke nekter jeg ikke: Jeg har selv vært på felt å bolte stål rør sammen i 22 år...
Jeg har aldri brukt stor klokker der og da.
Men det du kommer med, vet vi alle her: Som sagt før, jeg bruker disse større klokker i hverdags liv og når jeg jobber med hånder tar jeg noen mindre klokker.
Du har din stil og jeg har min.
Men igjen og som jeg sagt tidligere oppover:

"Jeg forstår ikke helt hva du prøver å komme med der...
Hver arbeid har sin verktøy og hver verktøy er tilpasset til noen bestemt arbeid.
Nå høres du som en som klagger i at det er vanskelig å fikse sin radiostyrt fly med en 2kg hammer..."

Hvis du tåler ikke stor klokker i helle tatt, til og med på sofaen din eller på kontor, det er nok problemet ditt.
Jeg gjør det.
Men klart det, jeg tilpasser klokkene mine til hver aktivitet: Hver arbeid har sin verktøy.
Når jeg var offshore ut å skru, hadde jeg små billig klokker.
Nå er jeg på kontor og jeg kan bruke dyre eller store klokker hver dag uten å frykte for de.

Det er det jeg reagert på @Fossdal når du sier: "Å dra på seg en CH-1 når man skal på byn ville vært like pinlig som å troppe opp med en dykkecomputer med tidsvisning - IMO."

Der snakker du ikke om stor klokke som er upraktisk på jobb som du nevner " børsemaker, gårdsmekaniker, bonde, jeger, skogsarbeider og offshorearbeider"

Der snakker du om å gå for en drink eller en tur på byen...
Pinlig???
Jeg tror at du bryr deg for mye om hva de andre skal tenke om deg når du velger en klokke før du skal på byen. IMO.:rolleyes:

Det er det jeg reagert på @Fossdal når du sier: "Å dra på seg en CH-1 når man skal på byn ville vært like pinlig som å troppe opp med en dykkecomputer med tidsvisning - IMO."

Der snakker du ikke om stor klokke som er upraktisk på jobb som du nevner " børsemaker, gårdsmekaniker, bonde, jeger, skogsarbeider og offshorearbeider"

Der snakker du om å gå for en drink eller en tur på byen...
Pinlig???
Jeg tror at du bryr deg for mye om hva de andre skal tenke om deg når du velger en klokke før du skal på byen. IMO.:rolleyes:

Ja, det er mye rart jeg ikke tar på når jeg skal ut blant folk. Det har med eget selvbilde å gjøre, ikke med hva andre måtte synes.
Jeg tar heller ikke på meg motorsaghjelmen når jeg skal på byn - selv om den er aldri så tøff....:)

Mitt poeng er at jeg har en grense for når design blir så upraktisk at det blir banalt. Du har visst ikke det, og jeg gleder meg på dine vegne.

Veldig bra diskusjon!

For utenforstående må dette være helt idiotisk. men for oss klokkeidioter så er dette en interessant tråd og diskusjon.

Ja, det er mye rart jeg ikke tar på når jeg skal ut blant folk. Det har med eget selvbilde å gjøre, ikke med hva andre måtte synes.
Jeg tar heller ikke på meg motorsaghjelmen når jeg skal på byn - selv om den er aldri så tøff....:)

Mitt poeng er at jeg har en grense for når design blir så upraktisk at det blir banalt. Du har visst ikke det, og jeg gleder meg på dine vegne.

"Banal, banalt" som er faktisk ett ord tatt fra fransk "banal" betyr vanlig, ordinær, kjedelig...Alminnelig på en negativ måte...
banal - Wiktionary
Du skriver sikkert bedre norsk enn meg men du burde overlate fransken til meg.
Er den CH1 Helberg "vanlig, ordinær, kjedelig" ??? Du kan si det om en "Sub" lignende klokke ja...

Helt ærlig, du trekker alt til ektremisme helle tiden bare på grunn av en liten bobble greie: Jeg har vokst opp med å gjør ektreme ting da kanskje er jeg litt mer åpen på uvanlige ting enn du er sansynnligvis...
Jeg skal ikke poste bilder som bevis, da kanskje hadde du vært totalt sjokkert.

Veldig bra diskusjon!

For utenforstående må dette være helt idiotisk. men for oss klokkeidioter så er dette en interessant tråd og diskusjon.

Enig, dette var opplysende tråd. Særlig takk til @Hammerfjord for mye god informasjon om ting jeg ikke kjenner så godt! Gjerne mer av det :)

Har en CH6 i "bronze".
Fett ur. Ikkje akkurat daglegklokka, men "badass" klokke.
Koster såpass lite, og er såpass kul at den vil nok bli i boksen sålenge den får rundt 10 armdager iåret:)

-Oddemann-

Redigert: