H2O Helberg HC-6

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.819
Sted
Oslo
Noen som har gravd litt i overnevnte mikro-brand? Synes det er interessant denne pre-order greia hvor du kan konfigurere opp ei klokke etter eget ønske som med deres nye HC-6:

1337570d1389139951-lets-see-your-micro-brands-helberg_ch6_ss_ceramic_top_blue_001-800x800.jpg


Du kan velge mellom bronse eller stålkasse, svart, brun, grønn eller blå skive, keramikk-bezel eller stål osv. osv. Det beste er at du kan velge mellom flatt eller "dome" glass. :cool:

Klassisk diver, og det til en hyggelig pris. Er ikke så bevandret i nye ikke-sveitsiske verk, så jeg kan ikke uttale meg om Miyota-en som sitter inni. Kanskje noen andre kan.

De har noen ferdigkonfigurerte klokker også som virkelig tar dome-greia ett hakk videre:

HELBERG+CH1+Steel+N%C2%BA8+02.jpg


HELBERG+CH1+Bronze+N%C2%BA8+07.jpg


Helberg CH-1. Kanskje litt over-the-top. :)
 
Jeg var en av de første å få den CH1 6000 meter ut i verden og selvfølgelig på her TS... I januar 2014.
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/den-store-t%F8ffe-badass-klokken-12827/index11.html

Jeg brukte den på regelmessig måte og tok den opp på daglig klokketråd mange ganger.
Da er det nytt for deg? ;)
Pussig nok: H2O som er en ganske ny micro-brand startet plutselig med Helberg(Clemens Helberg) som tar neo-vintage klokker opp og når de kommer ut med en startsmodelle som er testet til 600 bars eller 6000 meter: Lager det INGEN vind...
Huff: The power of the brand is all about $$$$$$$
Alle vet om en andre kjente merke som tok opp en 3900 meter klokke:rolleyes:
Det er gammel nyheter: Den 3000m testet billig Kalmar fra H2O var solgt for 3000m men egentlig testet opp til 6000 meter i 2011 allerede.
OceanicTime: H2O Kalmar 'Under Extreme Pressure'

CH1 6000m modellen med bobleglass er egentlig godkjent for 6000m fordi K.U.M har en 600 bars grense på sin testkammer.
Jeg kunne personlig tippe at den CH1 bli suksessfull testet opp til 10-12 000 m. Den er bygget som ett stridsvogn.

Det som er relevant der er at denne teknologien kunne bli brukt på mange forskjellige design: Ikke bare på DSS Rolex design selvfølgelig.
Og også at, å nå 12000m eller 1200 bars trykktest er egentlig bare ett spørsmål om tilgjengelighet på trykk kammer for å bevise det eller nok penger til å sponse en dykketur til Mariana Trench som Rolex har gjørt.
Rolex er antatt til å bruke 600 millione $ per år, bare i vanlig verdensbasis advertizing(største budsjett evig). Uten stunt sponsoring.
Stakkars Clemens Helberg har ikke råd til det...

Alt i alt, det er ikke bare en historie om teknologi men mye mer om penger og investerings vilje i dybderekord nisje...
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/helberg-ch2-chrono-ut-i-dag-20253/


20140206_090357_zps75aa73fd.jpg


20140201_131426_zpsf2c7a258.jpg


20140131_080814_zps5fc08fa1.jpg


20140131_080549_zps72c6d6db.jpg
 
Jeg brukte den på regelmessig måte og tok den opp på daglig klokketråd mange ganger.
Da er det nytt for deg? ;)

Ja, av og til er man en sløvpikk, det har du rett i. ;)

Uansett, takk for knall info.

Sykt imponerende.

Skikkelig kult at det er entusiaster der ute som fortsatt følger den opprinnelige ideen bak "The Tool Watch", lansert av ingen ringere enn Rolex sin egen Rene-Paul Jeanneret tidlig på 50-tallet. Alt for mange moderne klokker i dag assimilierer verktøysklokker, men er egentlig smykker.

Hva synes du om CH-6? Den er jo utrolig vakker, f.eks. denne jeg la opp med brun skive og gull-kantete visere:



Er jo nesten for ei dress-klokke å regne. :) Som du gjerne må ha på deg på 1000 meters dyp. :cool:
 
Greit nok at den går ned til 6000 meter, men utseendemessig når den ikke til Rolex til knærne..

Den første du postet var jo kul, moro at man kan modifisere litt selv.
 
Altså, kanskje det er litt som ei dame som ser skikkelig bra ut fra visse vinkler (allow me to re-post):

HELBERG+CH1+Steel+N%C2%BA8+02.jpg


Det der ser j.... bra ut i mine øyne. :cool:
 
Greit nok at den går ned til 6000 meter, men utseendemessig når den ikke til Rolex til knærne..

Den første du postet var jo kul, moro at man kan modifisere litt selv.


Blablabla... Rolex DSS er totalt ubrukbar... Det er vel kjent.
Role bygget en prototype: That´s it. Ikke en klokke som kan brukes.
Se selv.
DSStswisst2_zps37ebef8d.jpg

rolex1_1_zpsac42a18c.jpg


Helberg var den først å inspirere seg av den med å gjør det bærbar og tilgjengelig til en "vanlig" håndledd uten at den ser ut som en sop på armen.

Det samme med den 12000m Rolex Deep Sea Challenge som er 51mm(det kan jeg bruke faktisk) men egentlig ubrukbar også...
9B4DA4EF-515E-4D9E-A9E2-414BD383FF8C-56761-000006A11E396AD6_zpseb2e490f.jpg


ROLEXSea-DwellerDEEPSEAChallenge10_zps8c6e5dd9.jpg


Nå for de som snakke om den siste(ikke så siste...) CH6...
Vi snakker om en gammel design som Helson tok opp(Buccaneer, Spear Diver), Olivier tok opp også: Olivier Bronze Diver 500m | Olivier Watches

Og Longio kopiert fullstendig igjen...Longio Zhuke Bronze Watch Review | aBlogtoWatch
Ikke glem at longio er ikke hvem som helst: Der snakker jeg om Longio og sin "hemmelig" rolle i den Sveitsisk klokkeverden...
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/swissness-loven-i-den-sveitsiske-klokkeverden-19002/

Ja, det er klart at ingen kommer til knær av Rolex: I din verden.
Min verden holder seg på fakta og hvis det er en ting jeg kan si for sikkert, er at det er lenge siden noen store merker kan lage en 12000m klokke eller til og med mye mer...
Følg opp Charmex også eller sin 6000m chronograph.
Men hvem er så opptatt til å bruke millioner av $ på det? Ikke så mange kan du se.
SWISS MILITARY WATCH - 20000 FEET
CX Swiss Military 20,000 Feet Diver Watch Review | aBlogtoWatch
 
I min verden er det masse som kommer nærme Rolex, for meg ble bare den "domen" litt for ekstrem. Litt komisk.

"Dome"´n er lagt for å tåle ekstrem trykk og også for å ha en lignende Rolex DSS utseende.
Disse som likte den ikke kjøpte modellen uten "Dome": Ferdig med det.
Jeg hadde en Zeno bubble før i tiden: Ikke noe dykker klokke med kult på noen måte som noen Corum...
PICT2821.jpg

PICT2846.jpg


Mange klokker er ektrem for mange.
Jeg er ikke skremt av ekstrem klokker: Her er min 60mm Panerai Egiziano homage.
PICT3059.jpg
 
La meg litt tidlig i går skjønner jeg! :)

Slik jeg ser det har Rolex en legacy å ivareta, og det virker på meg som de grepene de tar i utviklingen av bl.a. dypvannsklokker i stor grad er markedsføringsarbeid som ikke nødvendigvis materialiserer i klokkene de selger. I motsetning til selskaper som H20 som faktisk utvikler klokker i ekstrem-klassen og gjør disse tilgjengelig for publikum.

Og her er vi litt innpå det som er vesensforskjellen mellom klokkene som ble laget på 50- og 60-tallet og klokkene som produseres i dag. Rolex er i dag en "mannesmykkeprodusent" i motsetning til hva de drev med i den gyldne æra. Og ja, dette gjelder ikke bare Rolex men Omega, Heuer og andre også.

Og heri ligger svaret til hvorfor jeg er en vintage-nerd... :eek:

Det kan også nevnes her at H20-tråden her er et resultat av en nysgjerrighet for nye verktøy-klokker, eller rettere sagt nye produsenter som lager EKTE verktøy-klokker. En stund nå har jeg tenkt litt på dette med ny-klokker, og har til tider vanskeligheter med større manufakturs bruk av standard ETA-verk i forhold til prising (her er det store manufakturene fæle til å ta en veldig høy premie for design, kasse og visere). Dette blir ofte pakket inn i noe som skal ligne på en verktøyklokke, men tenkt brukt som et smykke.

Misforstå meg rett, jeg kan være en sucker etter strøkne PP-er og LS-er eller en dress-JLC, men da er det i utgangspunktet ment som en horologisk vidunder (og et smykke) og det er jo uproblematisk.
 
Redigert:
Nå for de som snakke om den siste(ikke så siste...) CH6...
Vi snakker om en gammel design som Helson tok opp(Buccaneer, Spear Diver), Olivier tok opp også: Olivier Bronze Diver 500m | Olivier Watches

Og Longio kopiert fullstendig igjen...Longio Zhuke Bronze Watch Review | aBlogtoWatch

Nei, her må jeg si meg uenig. Design-likheter ja. men ikke kopiert fullstendig. Må jo si at CH-6 er mer lik en vintage andregenerasjon SM300 enn de du viser til der.