H2O Helberg HC-6

Altså, kanskje det er litt som ei dame som ser skikkelig bra ut fra visse vinkler (allow me to re-post):

HELBERG+CH1+Steel+N%C2%BA8+02.jpg

Det der ser j.... bra ut i mine øyne. :cool:

Den var ikke min "Dome" model men en mer vennlig model med små boble kristall...

I min verden er det masse som kommer nærme Rolex, for meg ble bare den "domen" litt for ekstrem. Litt komisk.

"Dome"´n er lagt for å tåle ekstrem trykk og også for å ha en lignende Rolex DSS utseende.
Disse som likte den ikke kjøpte modellen uten "Dome": Ferdig med det.
Jeg hadde en Zeno bubble før i tiden: Ikke noe dykker klokke med kult på noen måte som noen Corum...
PICT2821.jpg

PICT2846.jpg

Mange klokker er ektrem for mange.
Jeg er ikke skremt av ekstrem klokker: Her er min 60mm Panerai Egiziano homage.
PICT3059.jpg

La meg litt tidlig i går skjønner jeg! :)

Slik jeg ser det har Rolex en legacy å ivareta, og det virker på meg som de grepene de tar i utviklingen av bl.a. dypvannsklokker i stor grad er markedsføringsarbeid som ikke nødvendigvis materialiserer i klokkene de selger. I motsetning til selskaper som H20 som faktisk utvikler klokker i ekstrem-klassen og gjør disse tilgjengelig for publikum.

Og her er vi litt innpå det som er vesensforskjellen mellom klokkene som ble laget på 50- og 60-tallet og klokkene som produseres i dag. Rolex er i dag en "mannesmykkeprodusent" i motsetning til hva de drev med i den gyldne æra. Og ja, dette gjelder ikke bare Rolex men Omega, Heuer og andre også.

Og heri ligger svaret til hvorfor jeg er en vintage-nerd... :eek:

Det kan også nevnes her at H20-tråden her er et resultat av en nysgjerrighet for nye verktøy-klokker, eller rettere sagt nye produsenter som lager EKTE verktøy-klokker. En stund nå har jeg tenkt litt på dette med ny-klokker, og har til tider vanskeligheter med større manufakturs bruk av standard ETA-verk i forhold til prising (her er det store manufakturene fæle til å ta en veldig høy premie for design, kasse og visere). Dette blir ofte pakket inn i noe som skal ligne på en verktøyklokke, men tenkt brukt som et smykke.

Misforstå meg rett, jeg kan være en sucker etter strøkne PP-er og LS-er eller en dress-JLC, men da er det i utgangspunktet ment som en horologisk vidunder (og et smykke) og det er jo uproblematisk.

Redigert:
Nå for de som snakke om den siste(ikke så siste...) CH6...
Vi snakker om en gammel design som Helson tok opp(Buccaneer, Spear Diver), Olivier tok opp også: Olivier Bronze Diver 500m | Olivier Watches

Og Longio kopiert fullstendig igjen...Longio Zhuke Bronze Watch Review | aBlogtoWatch

Nei, her må jeg si meg uenig. Design-likheter ja. men ikke kopiert fullstendig. Må jo si at CH-6 er mer lik en vintage andregenerasjon SM300 enn de du viser til der.

Nei, her må jeg si meg uenig. Design-likheter ja. men ikke kopiert fullstendig. Må jo si at CH-6 er mer lik en vintage andregenerasjon SM300 enn de du viser til der.

Om kopiering snakket jeg ikke om CH6 modellen men om Longio Zhuke "kopiert" på den Olivier klokke.
Helberg gjorte sin versjon senere.
For historien skyld, Olivier garanterte at kassene var lagt i Tyskland men egentlig ble de lagt i Asia ( Longio? ) og sånn ble sin bronze design idé tatt videre.
Da ble han avslørt.
Spørs om hvis opprinnelig valgt han ikke klokke modellen på katalogen av Longio.
Akkurat som mange...
SAS for eksempel som fikk sine second-grade kasser solgt i ryggen sin til Crux.
"Night shift strikes again"...
Det jeg mener er at det er en gammel design og Helberg forbli i den -reviving- grein.
Det er bare å se sin siste prosjekt....Huffff.
CH7: En andre DSSD looklike... Hvit tallskive også.

1922206_811940838834590_7101792724948318307_n_zps40707c20.jpg

SPECIFICATION:
CASE MATERIAL: 316L Stainless Steel
CASE BACK: Closed Case Back
CASE DIAMETER: 44mm
CASE HEIGHT: 17.60mm
CASE LENGTH: 56mm
WR: 3000M/300bar
CRYSTAL: Double domed sapphire crystal / AR coating from the inside
CROWN: 8mm screw down type
DIAL: Black with sunburst brushing / Silver metallic with sunburst brushing / no date
MOVEMENT: Miyota 9015, Automatic, 28.800 bph, Power Reserve 42h, Hacking Second

Redigert:
Kanskje fordi dykkere i dag bruker en eller annen digital plastikk-dings og ikke et mekanisk armbåndsur i stål når de dykker? Og at de sjelden er på 12.000 meters dybde? ;)

Alt av det der er stoff som " Vi gjør det fordi vi kan..."
Helberg hadde bare lyst å lage en brukbar modell av den Rolex DSS som er egentlig en museum greie.
Han fikk det til: Jeg syns at det er kult.

Det er vel ingen utfordring idag å lage klokker som går så dypt det er vann på jorda?
Problemet ligger vel i at det ikke skal se ut som man går rundt med en Mini-Morris på armen.
Var nå litt artig den ene klokka Helberg lager,det må jeg da innrømme.
Selv om jeg personlig nok hadde gått for Pita sin Oceana da den er anderledes.Og det er vel mulig å få den forandret på også.

Det er vel ingen utfordring idag å lage klokker som går så dypt det er vann på jorda?
Problemet ligger vel i at det ikke skal se ut som man går rundt med en Mini-Morris på armen.
Var nå litt artig den ene klokka Helberg lager,det må jeg da innrømme.
Selv om jeg personlig nok hadde gått for Pita sin Oceana da den er anderledes.Og det er vel mulig å få den forandret på også.

Det fins en del klokker som kan gå til rund 10000-12000m og som er små(vanlig størrelse) men de er fult med flytende(olje/silikon) og quartz urverk...
Bell & Ross Hydromax | Mens Dive Watch Report

Technomarine Abyss og Sinn UX også.

Utfordringen ligger i å få det til med mekanisk urverk og selvfølgelig ingen fylling i kassen.
Personlig liker jeg bobblekristall effekten på en tallskive, men det trenger ikke å bli noen stor bobble på en 6000m klokke.
Jeg har aldri likt den Pita. Bare ikke min type.

Nei,regna ikke med at du ville like den.
Men,det er jo det som er moroa med de fleste ting,at vi ikke er like alle mann.
Nuvel,jeg har personlig ingen interesse for denne typen ur lenger,og føler jeg har dratt dette lenger ut på vidda enn kanskje op mente,så jeg gir meg med mine rare meninger i denne tråden.

Som OP synes jeg det ble en tråd jeg håpet på. Masse bra informasjon og disksjon rundt H20 Halberger. Bra informasjon å ha, skulle man senere trenge den. :)

Sikkert bra greier, gøy at de gjør det og klarer det. Jeg vil vel likevel si at det er totalt ubrukelig til alt annet enn å dykke veldig dypt med. Å dra på seg en sånn til daglig for at de er "tøffe" blir jo en smakssak, men noe mer upraktisk å ha på seg ved vanlig fysisk arbeid skal man lete lenge etter.

Sikkert bra greier, gøy at de gjør det og klarer det. Jeg vil vel likevel si at det er totalt ubrukelig til alt annet enn å dykke veldig dypt med. Å dra på seg en sånn til daglig for at de er "tøffe" blir jo en smakssak, men noe mer upraktisk å ha på seg ved vanlig fysisk arbeid skal man lete lenge etter.

..og her må OP inn og presisere at @Fossdal mener CH-1 og ikke CH-6 som denne posten EGENTLIG handlet om. :)

Sistnevnte er som vi vet et allsidig og anvendelig dykker-ur vanntett til kun 1000 meter:

Redigert av en moderator:

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å komme med der...

Hver arbeid har sin verktøy og hver verktøy er tilpasset til noen bestemt arbeid.
Nå høres du som en som klagger i at det er vanskelig å fikse sin radiostyrt fly med en 2kg hammer...
Har du noen 60mm klokker? Har du prøvd noen klokker over 50mm?
Litt historie der: På 50 taller når den Egyptiske Navy bestilt dykkeklokker til sin elite commando hos Panerai, fikk de levert en første model som var sikkert ganske similær med de modeller som var tidligere brukt av den Italiensk og Tysk dykker elite.
Den var nektet: De Egypter skulle ha noe som var mye større og sterkere.
Tallskiven og viseres størrelse er avgjørende for en god sikte i mørke vann og klokken skulle tåle mye juling.
Der ble født den 60mm Egiziano.
Det var ikke den enneste i sin type siden de Russiske elite dykker hadde også sin 60mm Vodolaz.
Disse klokker er dykkeverktøyer: Ikke klokker for å skru på bilen en sondag ettermiddag.
Jeg har selv en replika(homage i stål) av den Egiziano og en 60mm Vodolaz. En 53mm Vodolaz til og med...
Alt jeg kan si er at den Egiziano er klokka man kan definere som du definere selv den CH1 Helberg: Upraktisk til "fysisk arbeid".
Jeg syns selv at den CH1 veldig grei å ha til daglig og sikkert utmerket på dykking: Men vi snakker om en dykkerklokke.
Ikke en klokke for å drive med hagestyr, skruing på båten, snøskutter etc...
Da bruker du en mindre klokke.