Høstdepresjon

damned you cookie!
Screen Shot 2016-03-02 at 11.16.37.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Måtte krangle ganske så mye med flyvertinnen om hvem sin skyld det var (i utgangspunktet en no-brainer) men det gikk greit til slutt.

Jeg har lett en stund etter gode steder i Stockholm og benytter meg litt av venner som bor der til anbefalinger. Har dermed fått en liten shortlist over steder som serverer god mat/drikke.

MISS VOON
Veldig trendy sted som serverer det man kan kalle asian fusion. Kreative og varierte smaker; da jeg var der i februar ble jeg servert hummer-taco, absolutt verdt å smake på! De lager også noen mean-ass cocktails og veldig god sashimi. Kan kanskje minne litt om Hakkasan i Mayfair, med dunkel belysning, kul musikk og god mat.

Oaksen Slip
Rustikk restaurant som ligger i Djurgården, hvilket betyr at man får gleden av en hyggelig spasertur ut og taxi-hjem. Dette er Bib Gourmand alternativet til Oaksen Krog (**), som har en litt mindre meny, men som overhode ikke skammer seg over "lillebror"-statusen. Her synes jeg å huske at det var ganske stivt priset vin, men ellers smakfulle retter. Lokalet er industrielt, hvilket jeg synes er kult, men noen mener jo at det blir for "kaldt" på slike steder.

Kött & Fiskbaren
Søster-restaurant til MISS VOON, kom over denne da jeg skulle bestille på MV, og ble oppmerksom på slektskapet. Som det ligger i navnet har de et fokus på fisk og kjøtt, som serveres av hipstere i rutete skjorter med skjedd. Jeg opplevde en fokus på kvalitet når det kom til råvarene, men selve restauranten er ikke noe man ikke kan oppleve i enhver europeisk hovedstad.

Eriks Backficka
En hyggelig "lokal" restaurant hvor det er en utpreget svensk kundegruppe. Her serveres det primært svensk mat, men også noen innslag av andre retter. Stemningen kan minne mye om den varme ambiancen hos Sergio på Hos Thea på Skillebekk, hvor man føler at alle er velkomne og får servert god mat. Her kan støynivået bli relativt høyt ut over kvelden, men er man oppmerksom på dette har man en hyggelig kveld i møte. Ligger jo også litt bortgjemt på Östermalm, så veldig hyggelig å spasere i området enten til eller fra.

Ellers serveres det en usannsynlig god Mai Tai i baren på Grand Hotel, som lar seg enkelt kombinere med Matbaren/Matsalen. Vil faktisk våge å påstå at denne når opp som nummer 1 på min liste over Mai Tais (innskutt bisetning; prøvde George Prime Steak i Praha etter TS-anbefaling, og der serverte de en basil-infused Mai-Tai som var helt himmelsk, men da den ikke er en "ekte MT", så må jeg si at Grand er best)

Ble også tatt med på Escalier i Sturegallerian av en venninne som lot meg fortelle at dette var the place to be for øyeblikket. Kule lokaler og god drikke :) Kan se for meg at det er veldig hyggelig der om sommeren med takterrassen deres!

Til en enkel lunsj/frokost som ikke tar for lang tid, vil jeg fremheve Wienercafeet i Biblioteksgatan (parallellgate til Birger Jarlsgatan) hvor de serverer franskinspirert lunsjmat. En klassiker når man besøker Stockholm, som er for alle. Her sitter studenter, gamle damer, foretningsfolk og undertegnede om hverandre, og blir oppvartet på de lave bordene.

WOW! Takk for flere gode tips og innspilll på hvor og hvilke steder som bør besøkes.
Madamen har jobbet mye i Stockhom over en toårsperiode. Men jeg fikk aldri den gleden av å spise med henne da :(
Så vi snakker om å ta en tur nå til våren, tidlig sommer.
Er det Grand Hotel som gjelder, eller er det noen andre mer moderne hotell som kan anbefales. Som f.eks:
Clarion Hotel Sign? Å helst et hotell med svømmebasseng:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
@Edzilla - kan anbefale Ace Hotel Shoreditch. Hadde tre netter der for et par år siden - strålende hotell, og Shoreditch er for meg en svært spennende bydel i London med noen utrolig gode restauranter. Det eneste negative for min del da jeg har bodd lenge på Grünerløkka og har blitt svært allergisk, er den sinnsyke hipsterfaktoren. Jeg trodde virkelig jeg hadde kommet til en filminnspilling - så hippe og merkelige var folk.
 
@Edzilla - kan anbefale Ace Hotel Shoreditch. Hadde tre netter der for et par år siden - strålende hotell, og Shoreditch er for meg en svært spennende bydel i London med noen utrolig gode restauranter. Det eneste negative for min del da jeg har bodd lenge på Grünerløkka og har blitt svært allergisk, er den sinnsyke hipsterfaktoren. Jeg trodde virkelig jeg hadde kommet til en filminnspilling - så hippe og merkelige var folk.

Hipsterfaktoren i Shoreditch er helt legendarisk he he. Selv de minste kidsa har fått seg fixie bikes å drikker kun "single origin" kaffe. Har en tidligere kollega som bor i Shoreditch. Kanskje på tide å besøke han óg!

 
Skulle til å pusse mine Tricker´s i går. Og til min store forargelse oppdaget jeg at jeg har tråkket i noe som har laget to stygge sprekker i sålen. Mest sannsynlig har det skjedd en aller annen kveld med litt ekstra boblevann innabords.
Så jeg sendte i lunsjen i dag en epost til Tricke´s i Jermyn Street med bilder og beskrivelse. Null problem. Dette fikser de ved å legge på nye såler. Så da leverer jeg skoene lørdag i påskeferien. Å plukker de opp fem uker senere ved neste Londontur.
Så da har jeg også ett påskudd om å kjøpe et par nye. he he!

01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oscr og Preacher
WOW! Takk for flere gode tips og innspilll på hvor og hvilke steder som bør besøkes.
Madamen har jobbet mye i Stockhom over en toårsperiode. Men jeg fikk aldri den gleden av å spise med henne da :(
Så vi snakker om å ta en tur nå til våren, tidlig sommer.
Er det Grand Hotel som gjelder, eller er det noen andre mer moderne hotell som kan anbefales. Som f.eks:
Clarion Hotel Sign? Å helst et hotell med svømmebasseng:cool:

Bare hyggelig å kunne bidra litt på side 75 av en tråd jeg ellers har snyltet masse på, og som har gitt meg og så mange andre TSere god lesning i hverdagen! :)

Jeg har utelukkende bodd på Grand Hotel og Hotel Diplomat, begge kan man være heldig/uheldig med. Dersom man får et fresht (les. nyoppusset) rom, så ville jeg nok holdt en liten knapp på Grand. Frokosten der overgår den på Diplomat (som heller ikke er noe dårlig alternativ). Usikker på pool-fasilitetene, kan se ut som at de har det på Grand, men ikke Diplomat ut ifra nettsidene deres.

Siden du ikke spurte eksplisitt etter severdigheter, glemte jeg å nevne Thielska Galleriet, et veldig hyggelig museum som ikke tar lange tiden å pløye seg igjennom. Her har de blandt annet Munch, Carl Larsson og Eugène Jansson, og det som er særskilt morsomt er at disse malerne har malt medlemmer av Thiel-familien i huset man står i, så man kan gjenkjenne seg på motivene. Er absolutt verdt å ta på seg joggeskoene og spasere rundt Djurgården for turens skyld, og på samme tid besøke Thielska.

Du (og/eller andre) må bare si ifra dersom København skal dekomponeres, jeg påbegynner mitt tredje år som emigrert nordmann og burde kunne gi noen gode tips her og! :)


// SKILLE //

Du skriver cookies, men er det ikke egentlig skjebnen...? ;) Hvis så er tilfellet vil jeg anbefale deg en Old Cuban i baren før/etter måltidet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Ad Stockholm må jeg få nevne Pubologi. Hadde en strålende matopplevelse der i desember. Vi bestilte kjøkkenbord, som var en bonus til utmerket mat. Kommer tett på kjøkkenet og kan følge hele servicen.

Ad Circo's i London. Riktignok noen år siden jeg var der sist, men maten var intet å rope hurra for, og opplvde vel at stedet primært flyter på gammel storhetstid. Da med forbehold om at det ikke har tatt seg opp igjen.

Ad tråden er jeg enig med tidligere talere. God lesning.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jay Rayner er uten tvil topp 3 kritiker i UK. Han vet hva han prater om. Leste 'A Greedy Man in A Hungry World" nylig hvor han kommer med mange gode og intelligente meninger.

Og ja, jeg har aldri spist en bedre hamburger enn hos Patty & Bun. Om man dog syntes den er for grisete kan jeg anbefale burgern hos Goodman. Du må dog da spise middag med en haug av bisniss-folk som må vise til hele verden hvor mye penger de har, ved å bestille 5-600g biffer til seg selv.
 
Bare hyggelig å kunne bidra litt på side 75 av en tråd jeg ellers har snyltet masse på, og som har gitt meg og så mange andre TSere god lesning i hverdagen! :)

Jeg har utelukkende bodd på Grand Hotel og Hotel Diplomat, begge kan man være heldig/uheldig med. Dersom man får et fresht (les. nyoppusset) rom, så ville jeg nok holdt en liten knapp på Grand. Frokosten der overgår den på Diplomat (som heller ikke er noe dårlig alternativ). Usikker på pool-fasilitetene, kan se ut som at de har det på Grand, men ikke Diplomat ut ifra nettsidene deres.

Siden du ikke spurte eksplisitt etter severdigheter, glemte jeg å nevne Thielska Galleriet, et veldig hyggelig museum som ikke tar lange tiden å pløye seg igjennom. Her har de blandt annet Munch, Carl Larsson og Eugène Jansson, og det som er særskilt morsomt er at disse malerne har malt medlemmer av Thiel-familien i huset man står i, så man kan gjenkjenne seg på motivene. Er absolutt verdt å ta på seg joggeskoene og spasere rundt Djurgården for turens skyld, og på samme tid besøke Thielska.

Du (og/eller andre) må bare si ifra dersom København skal dekomponeres, jeg påbegynner mitt tredje år som emigrert nordmann og burde kunne gi noen gode tips her og! :)


// SKILLE //

Du skriver cookies, men er det ikke egentlig skjebnen...? ;) Hvis så er tilfellet vil jeg anbefale deg en Old Cuban i baren før/etter måltidet!

Tror vi skal klare å fylle opp tre dager i Stockholm med både mat, drikke og
severdigheter. Så nok engang: selv takk for innspill og gode råd @thomask Å Joda. København skal besøkes. Men jeg tror det blir med barna i år.

Problemet er ikke manko på steder å spise i London. Men å begrense seg litt... Men uansett så er HD med på en lille short listen.
 
Jay Rayner er uten tvil topp 3 kritiker i UK. Han vet hva han prater om. Leste 'A Greedy Man in A Hungry World" nylig hvor han kommer med mange gode og intelligente meninger.

Og ja, jeg har aldri spist en bedre hamburger enn hos Patty & Bun. Om man dog syntes den er for grisete kan jeg anbefale burgern hos Goodman. Du må dog da spise middag med en haug av bisniss-folk som må vise til hele verden hvor mye penger de har, ved å bestille 5-600g biffer til seg selv.

Da satser jeg på en tur innom Patty & Bun eller Goodman sammen med kompisgjengen på neste Londontur.
Måtte lager burger i kveld siden det ble så burgerfokus @ahpadt

For de av dere som er litt ekstra matinteressert så har jeg og madamen en liten bloggFacebook. https://m.facebook.com/Nimrods.no/
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask og ahpadt
Ad Stockholm må jeg få nevne Pubologi. Hadde en strålende matopplevelse der i desember. Vi bestilte kjøkkenbord, som var en bonus til utmerket mat. Kommer tett på kjøkkenet og kan følge hele servicen.

Ad Circo's i London. Riktignok noen år siden jeg var der sist, men maten var intet å rope hurra for, og opplvde vel at stedet primært flyter på gammel storhetstid. Da med forbehold om at det ikke har tatt seg opp igjen.

Ad tråden er jeg enig med tidligere talere. God lesning.

Pubologi er notert @maxmillion Madamen godkjente det straks ;)
Har faktisk hørt det du sier vedr. Circo´s. Er vel en stund siden man dro ditt for maten..... og det er kanskje også grunnen til vi har til gode å besøke stedet.
 
Du får snabba på. Den stänger i april för renovering.

Kul att Eriks bakficka nämns. Levde på Eriks cheeseburger för många år sen. Bara dressingen är värt ett besök :)

Fantastisk tråd det här :)

Da tror jeg Eriks glipper. Blir mye reising på privaten og i jobbsammenheng. Så det blir nok ingen tur til sthlm før nærmere sommeren @Ceramic
 
Du får snabba på. Den stänger i april för renovering.

Kul att Eriks bakficka nämns. Levde på Eriks cheeseburger för många år sen. Bara dressingen är värt ett besök :)

Fantastisk tråd det här :)

Da tror jeg Eriks glipper. Blir mye reising på privaten og i jobbsammenheng. Så det blir nok ingen tur til sthlm før nærmere sommeren @Ceramic

Rimelig sikker på at han refererer til at det er Östermalms Saluhal som stenger for renovering og ikke Eriks Backficka ;) For har ikke hørt noe om at sistnevnte skal pusse opp!
 
Rimelig sikker på at han refererer til at det er Östermalms Saluhal som stenger for renovering og ikke Eriks Backficka ;) For har ikke hørt noe om at sistnevnte skal pusse opp!

Stämmer! Det var saluhallen jag syftade på. Bakficka har sett och kommer nog se lik ut en god stund till :)