Høstdepresjon

Må bare få smette inn at Espresso Martini må være en av de beste drinkene man kan få kjøpt for penger. Har ikke turt å bestille det selv ennå, men tar en slurk eller fire når dama tar en.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
Må bare få smette inn at Espresso Martini må være en av de beste drinkene man kan få kjøpt for penger. Har ikke turt å bestille det selv ennå, men tar en slurk eller fire når dama tar en.

Skal innrømme at jeg har drukket noen Espresson Martini. Den beste fikk jeg servert ved 1.5 i promille i Covent Garden hos Diry Martini Bra cocktail bar tror jeg. Husker ikke så mye fra den kvelden....
Screen Shot 2016-02-26 at 19.37.24.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Dingle
Gårsdagen ble en heldags mini-foodfest.
Min lille datter og jeg startet på Mathallen med en liten sushi-lunsj. Ikke den mest spennende Sushien som er å oppdrive i hovedstaden. Men kvaliteten på råvarene er veldig bra. Spesielt bra var kamskjellene .
07.JPG


Etter lunsjen ruslet vi videre innom Espresso House for å få i oss en liten dessert. Det ble to mini brownies, dobbel americano og eple- og pærejuice. Er ingen fan av disse kjede kaffesjappene, men Espresso House i Waldemar Thranes overrasket positivt med sine 300 kvadratmeter stort lokale med over 100 sitteplasser.
Veldig god atmosfære, og behagelig lydnivå. En god blanding av studenter og eldre. Noen satt ved langbordene med hver sin bærbare macbook, mens andre slappet alene med en kaffe og bok. Å ved siden av oss satt det to yngre jenter; hun ene var super relaxed å lå i sofaen uten skoa på. Skulle nesten tror vi på kontinentet, å ikke i Oslo.
2061731.jpg


09.jpg


Etter kake må vi rusle. Vi hadde booket bord kl 16:00 på Smalhans. Så en liten tur på St. Haugen rakk vi før bordsetting.

Vi kom ganske så nøyaktig inn døra på Smalhans 16:00. Fikk et tomansbord midt i lokalet. Var nok flere enn meg som hadde fått med seg utmerkelsen de hadde fått fra Michelin Guiden. For det var ikke mange ledige bord igjen.
Vi bestilte dagen husmannskost som var: Svinebog fra smoker´n med nanbrød og rosenkål (nouc cham). Til dessert valgte lillemor gulerotkake.

Kvart over fire var maten servert. Maten ble hyggelig beskrevet for oss, å hun ønsket oss god appetitt.
01.jpeg

02.jpeg

03.jpeg


En ganske så kraftig røykaroma hadde svinebogen. Ikke for intens for vår del. Men jeg tror enkelte kan bli litt avskrekket. Kjøttet var mørt, og hadde en riktig rosafarge. Ikke for mye, og heller ikke for lite stekt. Ganske så perfekt!
Sausen til svinebogen var herlig. Kraftig og med bra dybde. Det eneste er at jeg kunne tenkt meg noe mere av den. Grønnsakene var al dente, og hadde fin smak. Den største overraskelsen var rosenkålen. En ny vri med nouc cham. Lillemor fikk helt dilla. Dette var en ny smak hun satt pris på. Så hun krevde å få de som lå igjen i skålen med en gang. Søtpotetpuréen var glatt og med ren fin smak. Ikke slik sausete røre jeg enkelte ganger har fått servert andre steder. Det eneste som var en liten fartsdump i dette lille festmåltidet var naanbrødet. Brødet hadde for intens smak av hvitløk, som krasjet med de andre smakene. Ser man bort i fra naanbrødet, så var alt velsmakende, og riktig så innbydene. Det var flott dandert, på en rustikk og orginal måte. Rause porsjoner som man deler. Fikk en liten Déjà vu til The Palomar der jeg satt å spiste middag.
Desserten som lillemor hadde insistert på å bestille var slik en gulerotkake skal smake. Så her er det 10/10 poeng!

Totalt så synes jeg Smalhans er et veldig gjennomført konsept. Rustikk mat slik rustikk mat skal være.
Neste besøk blir med Madamen. Å da blir det retter fra kveldsmenyen, med tilhørende vin :)

Jeg kommer tilbake om ikke så lenge.

Terningkast fem!
 
Lysing (Berglaks, svartkjeft, kolkjeft og havets gjedde...) er noe jeg sjelden spiser. Er ikke den mest vanlige hvite fisken her til lands, men mere vanlig sør i Europa. Har sett at den oftere er å finne i fiskedisken hos de bedre matbutikkene i landet. Så den er absolutt verdt å teste.
Den har en mild sødmefylt smak og et hvitt, fast fiskekjøtt med flakestruktur. Fisken er svært anvendelig, og Bocuse d’Or vinner Geir Skeie (2009) har Lysing som en av sine favorittråvarer...

Liker denne tråden @Edzilla Får faktisk lyst til å ta en svipptur til London bare for å spise og drikke.

Om noen skulle lure på hvorfor fidken kalles svartkjeft eller kolkjeft trenger dere ikke lure lengere. Den er helt svart i kjeften. Det anbefales heller ikke å holde den inni gjellene uten hansker om dere har kontorhender med tynn hud. Paper cut all over...
image.jpeg
 
Liker denne tråden @Edzilla Får faktisk lyst til å ta en svipptur til London bare for å spise og drikke.

Om noen skulle lure på hvorfor fidken kalles svartkjeft eller kolkjeft trenger dere ikke lure lengere. Den er helt svart i kjeften. Det anbefales heller ikke å holde den inni gjellene uten hansker om dere har kontorhender med tynn hud. Paper cut all over...Vis vedlegg 3483

Elsker at du er på fisketur med 5711:):D
 
Liker denne tråden @Edzilla Får faktisk lyst til å ta en svipptur til London bare for å spise og drikke.

Om noen skulle lure på hvorfor fidken kalles svartkjeft eller kolkjeft trenger dere ikke lure lengere. Den er helt svart i kjeften. Det anbefales heller ikke å holde den inni gjellene uten hansker om dere har kontorhender med tynn hud. Paper cut all over...Vis vedlegg 3483

Syns du virkelig skal ta en svipptur til London @TomB
Neste tur for oss er i påsken. Har for flere år siden byttet ut Hafjell med Mayfair, og har aldri sett oss tilbake.
Sammen med madamen har vi en litt lang shortlist over steder vi ønsker å spise. Så det blir lange diskusjoner om hvilke steder som skal besøkes.

Her er en liten arbeidsskisse

Antidote wine bar (Vinbar i carnaby )

Lyle´s i Shoreditch, Veldig bra Foodie restaurant.

Bao i SoHo

Pollen Street Social

Shuang Shuang, 64 Shaftesbury Ave (sushibar)

J Sheekey, 28-32 St Martin's Ct (østersbar)

A.Wong, wilton road (dim sum)

Bocca de lupo. 12 Archer St (Italiensk spise ved baren)

Copita, Spansk tapasbar

Polpo SoHo, arancini, prosciutto, fritto misto, Cotechino sausage. Liten snac

Azou, Moroccan, Algerian, Tunisian

hedonism wines london, Vinspesialist i Davies St. Drop in for vinsmaking

The Wolseley, frokost, lunsj, afternoon thea.

Bar Italia i Soho, italiens café/bar.

St.Johns bread and wine, ved Spitalfields Market, fem minutter å gå fra Liverpool Street Station

Comptoir Libanais, Wigmore St. (billig og bra Libanesisk restaurant, like bak selfridges)

Barrafina i SoHo, tveldig bra tapasretaurant i soho med én stjerne i michelin guiden.

Umu, legendarisk sushirestaurant i Mayfair med to stjerner i michelin guiden

The Rajdoot, billig og veldig bra Indisk i Paddington

Tamarind. Dyrt og bra Indisk i Mayfair. Like ved The Metropolitan.

Le Relais de Venise L'Entrecôte, 120 Marylebone Ln, Skal vist ha den beste biffen i London.

The Ledbury, 127 Ledbury Rd. Brett Graham's inovative kjøkken, To stjerner!

Outlaw's at The Capital, Beste fiskerestauranten i London? Nathan Outlaw,

Ametsa, The Halkin by COMO, Spansk basque restaurant

Koffmann's, Verdt en tur for å spise på Pierre Koffmann siste restaurant.

Circo´s Pizza Pomodoro, knightbridge. Se og bli sett pizzasted. Poppis bland kjendiser.

Artesian Bar, verdens beste bar for fjerde år på rad.
http://www.worlds50bestbars.com

Hakkasan Hanway Place, Den orginale Hakkasan. Skal vis være bedre enn den i Mayfair.

L'Atelier De Joel Robuchon, Covent garden

ROKA Mayfair, og ROKA charlotte street, japanske retter fra Robatayaki´en.

Michel Roux jr. @ Le Gavroche. Nuff said ;)

Hélène Darroze på The Connaught, haute cuisine av Hélène Darroze på det famøse Hotel The Connaught

Ceviche, Frith Street, Soho, London. Peruansk, Pisco bar

Goodman Steakhouse i Maddox st.
 
Artesian er veldig god, men dersom du ikke har vært på Nightjar enda, er det absolutt et sted å besøke! Litt mer livat stemning! :) Husker ikke hva jeg drakk, men det var drinker med både riskjeks, sjokolade og bacon som garnityr!




Har også de siste årene feiret fødselsdagene mine på Hélène Darroze; kanongod mat! :)
Her fra sist år, vi ble presentert menyen og fikk "komponere" rettene ved å legge klinkekulene i rekkefølge på brettet; morsomt måte å gjøre det på!

 
Nightjar har vi ikke vært innom. Så den legges inn på listen over barer som skal besøkes.
Synd det ligger helt på andre siden av byen fra der hvor vi bor. Men man kan jo ta banen fra Green Park til Old Street hvis Nightjar er verdt en detour.
Hélène Darroze at The Connaught har jeg lest mye bra om. Hélène er tross alt verdens beste kvinnelige Chef.
Liten fun fact vedr. åpningen av hennes restaurant hos The Connaught
"Hélène Darroze at the Connaught was panned by restaurant critics when it first opened. Food critic Jay Rayner described the food there as "Two of the very worst dishes ever to be served to me at this level". Despite this, the restaurant was awarded a Michelin star in 2009, and then a second star two years later in 2011."
 
Ja, er litt dumt at det er et stykke ut, men som du skriver, er jo fullt mulig med en Addison Lee/Uber/Tube :) Når man først er der ute, så kan man jo ta turen innom Hawksmoor (Spitafields Bar), også et kult sted med seriøst digg barfood! På mandager kan man forøvrig BYOB for 5£ på Hawksmoor! :)

Haha, den historien kjente jeg ikke til! Kan ikke erindre at noe av det jeg har blitt servert kan beskrives som "the very worst dishes..." på HD! :) Anbefalt fra min side!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Haha, den historien kjente jeg ikke til! Kan ikke erindre at noe av det jeg har blitt servert kan beskrives som "the very worst dishes..." på HD! :) Anbefalt fra min side!

Ray Rayner er en matkritiker av høyeste rang etter min mening. Legger ikke mye i mellom. Men kan til tider være litt vel kritisk (hvis det går ann...). Selv de beste og flotteste restaurantene kan være uhelige. Du husker kanskje episoden hos The Fat Duck der 500 personer ble matforgifte av dårlige skalldyr. Ikke at jeg sier at Hélène Darroze har problemer med kvaliteten på råvarene sine. Men det hender at selv de beste feiler. Eller deres leverandører.:eek:
 
Du husker kanskje episoden hos The Fat Duck der 500 personer ble matforgifte av dårlige skalldyr. Ikke at jeg sier at Hélène Darroze har problemer med kvaliteten på råvarene sine. Men det hender at selv de beste feiler. Eller deres leverandører.:eek:

Den historien hadde jeg ikke fått med meg! Må ha vært rimelig dårlig PR for restauranten, uansett hvem sin skyld det er... Ray Rayner virker som en artig skrue, denne artikkelen her ga meg litt wibes til The Watch Snob eller Swellboy

Var på Matbaren på Grand Hotel i Stockholm i høst hvor både jeg og kjæresten ble matforgiftet så det suste! Er vel den mest ubehaglige flyturen hjem jeg har vært med på; i kombinasjon med overnevnte problem, satt vi 2t inne i flyet ved gate og en flyvertinne synes min Mac så litt tørr ut, og påspanderte den et salig glass vann.....

Hva gjelder Matbaren hersket det ikke tvil, da eneste felles multiplum for meg og kjæresten hele helgen var en reinsdyrtartar... Er skikkelig synd, for maten er god og stedet kult! Jeg påpekte hendelsen direkte til restauranten i etterkant (er ikke fan av å henge ut på TripAdvisor), hvorpå de beklaget så mye og refunderte måltidet i sin helhet (vi var 4 som spiste og drakk godt) til undertegnete. Skulle kanskje bare mangle, men de oppførte seg veldig profesjonelt, og etter en liten karantene fra min side, skal man ikke se bort ifra at jeg returnerer! :)

Men tilbake til Topic, har jo skjønt fra at det er i Soho det skjer for din del; du har ikke vurdert Social Eating House da? :) For den prøvde jeg i høst, og var strålende fornøyd! Lekre retter, fornuftige priser og en utrolig hyggelig stemning!
 
Patty & Bun har heftige burgere. Nå også i Soho. Var der på fredag.

Har nesten fått aversjon mot burgere @ahpadt Å det med stor hjelp av dn.no/smak osloby.no aftenposten.no godt.no med flere. Har testet de flestes top ti liste. Men kan med hånden på hjerte ikke si meg så enig. Synes ikke f.eks.
llegal Burger, Munchies, Døgnvill Burger Vulkan eller Kverneriet er de beste burgerene jeg har smakt. Å heller ikke i Oslo. Flere av disse burgersjappene lager heller ikke sine egne brød. Noe jeg synes er helt tragisk.
Her har jeg frekt lånt et bilde fra nettet som viser en Munchies burger. For meg er denne burgeren alt for våt. Brødet blir vått, og alt blir til slutt en smeltedigel av mange forskjellige smaker som konkurrerer om oppmerksomheten. Dette er bare ett eksempel. Finnes selvfølgelig bedre burger i Oslo enn denne.
afp000742504.jpg


Bare en liten digresjon. Husker Sushi var nytt og spennende i min lille hjemby. Var egentlig veldig eksotisk for mange. Men i dag så har det på lang vei blitt den nye kebaben. Og det har jaggu "gourmet" burgere og snart også burritoene i Oslo æv.
For meg handler mat om matglede og inspirasjon. Blir ikke så veldig inspirert av en burger til 150-200 spenn dessverre.

@ahpadt er det virkelig verdt å ta en tur innom Patty & Bun? Har lest at de er blandt de beste burgersjappene i London. Men er alltid tvilsomme til slike rangeringer.
Har spist burger hos Electric Diner som også er på slike top ti lister over beste burger sjapper i London. Bra burger; Men ikke slik at jeg kommer tilbake for burgerens skyld. Det var heller lokalene og stemningen som var helt formidabel.
 
Den historien hadde jeg ikke fått med meg! Må ha vært rimelig dårlig PR for restauranten, uansett hvem sin skyld det er... Ray Rayner virker som en artig skrue, denne artikkelen her ga meg litt wibes til The Watch Snob eller Swellboy

Var på Matbaren på Grand Hotel i Stockholm i høst hvor både jeg og kjæresten ble matforgiftet så det suste! Er vel den mest ubehaglige flyturen hjem jeg har vært med på; i kombinasjon med overnevnte problem, satt vi 2t inne i flyet ved gate og en flyvertinne synes min Mac så litt tørr ut, og påspanderte den et salig glass vann.....

Hva gjelder Matbaren hersket det ikke tvil, da eneste felles multiplum for meg og kjæresten hele helgen var en reinsdyrtartar... Er skikkelig synd, for maten er god og stedet kult! Jeg påpekte hendelsen direkte til restauranten i etterkant (er ikke fan av å henge ut på TripAdvisor), hvorpå de beklaget så mye og refunderte måltidet i sin helhet (vi var 4 som spiste og drakk godt) til undertegnete. Skulle kanskje bare mangle, men de oppførte seg veldig profesjonelt, og etter en liten karantene fra min side, skal man ikke se bort ifra at jeg returnerer! :)

Men tilbake til Topic, har jo skjønt fra at det er i Soho det skjer for din del; du har ikke vurdert Social Eating House da? :) For den prøvde jeg i høst, og var strålende fornøyd! Lekre retter, fornuftige priser og en utrolig hyggelig stemning!

Ha ha ha. Elsker han Ray Rayner
"Please stop taking my order without a notebook. I don’t know you. I don’t know whether you are Francesco the Famous Memory Man, or were off your tits last night on crystal meth and can now barely recall your own name. I don’t trust you to remember what I ordered. Write it down."

"And finally, don’t you ever, ever, ever again give the bill to the only person on the table who happens to possess testicles. You have no idea who’s paying for dinner. Put the bill in the middle of that table and walk away."


Matforgifting skal man ikke tulle med. Godt det gikk bra med dere i til stross for en forferdelig hjemreise. Håper flyselskapet dekket tapet av mac´en, hvis den omkom under vannlatingen.
Ble selv smittet med Salmonella på Samos da jeg var femten år. Det endte opp med to ukers innlegging på sykehus med Intravenøs ernæring. Var ikke mange dagene før jeg var borte, siden familielegen vår ikke oppdaget tilstanden før i siste liten. Skal se om jeg kan finne noen bilder for de som vil se en underærnert Edzilla :confused:

Har lenge snakket om å reise på en foodietur med madamen til Stockholm for blant annet oppleve Östermalms Saluhall. Å Matbaren på Grand Hotel i Stocholm ser ut som noe vi kan begge like. Kom gjerne med flere tips på steder, barer og restauranter som er verdt et besøk.

Vi pleier som regelt å bo på ett av disse Hotellene: The Metropolitan By COMO, The Westbury, Sofitel London St. James, The Athenaeum, InterContinental London Park Lane. Og de blir det ganske så beleilig å rusle rundt i Mayfair, SoHo og Covent Garden. Men vi reiser gjerne ut til City, eller på andre siden av Thames´en for et bere måltid, eller en kveld på en bar. Hvis turen er verdt det. Vurdere å booke et rom med turntable og fyldig minibar for noen døgn på Ace Hotel Shoreditch. Da blir ikke store avstanden til Nightjar.
Screen Shot 2016-03-02 at 09.49.21.png
 
Måtte krangle ganske så mye med flyvertinnen om hvem sin skyld det var (i utgangspunktet en no-brainer) men det gikk greit til slutt.

Jeg har lett en stund etter gode steder i Stockholm og benytter meg litt av venner som bor der til anbefalinger. Har dermed fått en liten shortlist over steder som serverer god mat/drikke.

MISS VOON
Veldig trendy sted som serverer det man kan kalle asian fusion. Kreative og varierte smaker; da jeg var der i februar ble jeg servert hummer-taco, absolutt verdt å smake på! De lager også noen mean-ass cocktails og veldig god sashimi. Kan kanskje minne litt om Hakkasan i Mayfair, med dunkel belysning, kul musikk og god mat.

Oaksen Slip
Rustikk restaurant som ligger i Djurgården, hvilket betyr at man får gleden av en hyggelig spasertur ut og taxi-hjem. Dette er Bib Gourmand alternativet til Oaksen Krog (**), som har en litt mindre meny, men som overhode ikke skammer seg over "lillebror"-statusen. Her synes jeg å huske at det var ganske stivt priset vin, men ellers smakfulle retter. Lokalet er industrielt, hvilket jeg synes er kult, men noen mener jo at det blir for "kaldt" på slike steder.

Kött & Fiskbaren
Søster-restaurant til MISS VOON, kom over denne da jeg skulle bestille på MV, og ble oppmerksom på slektskapet. Som det ligger i navnet har de et fokus på fisk og kjøtt, som serveres av hipstere i rutete skjorter med skjedd. Jeg opplevde en fokus på kvalitet når det kom til råvarene, men selve restauranten er ikke noe man ikke kan oppleve i enhver europeisk hovedstad.

Eriks Backficka
En hyggelig "lokal" restaurant hvor det er en utpreget svensk kundegruppe. Her serveres det primært svensk mat, men også noen innslag av andre retter. Stemningen kan minne mye om den varme ambiancen hos Sergio på Hos Thea på Skillebekk, hvor man føler at alle er velkomne og får servert god mat. Her kan støynivået bli relativt høyt ut over kvelden, men er man oppmerksom på dette har man en hyggelig kveld i møte. Ligger jo også litt bortgjemt på Östermalm, så veldig hyggelig å spasere i området enten til eller fra.

Ellers serveres det en usannsynlig god Mai Tai i baren på Grand Hotel, som lar seg enkelt kombinere med Matbaren/Matsalen. Vil faktisk våge å påstå at denne når opp som nummer 1 på min liste over Mai Tais (innskutt bisetning; prøvde George Prime Steak i Praha etter TS-anbefaling, og der serverte de en basil-infused Mai-Tai som var helt himmelsk, men da den ikke er en "ekte MT", så må jeg si at Grand er best)

Ble også tatt med på Escalier i Sturegallerian av en venninne som lot meg fortelle at dette var the place to be for øyeblikket. Kule lokaler og god drikke :) Kan se for meg at det er veldig hyggelig der om sommeren med takterrassen deres!

Til en enkel lunsj/frokost som ikke tar for lang tid, vil jeg fremheve Wienercafeet i Biblioteksgatan (parallellgate til Birger Jarlsgatan) hvor de serverer franskinspirert lunsjmat. En klassiker når man besøker Stockholm, som er for alle. Her sitter studenter, gamle damer, foretningsfolk og undertegnede om hverandre, og blir oppvartet på de lave bordene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla