Høstdepresjon

Enklet godt, kjempegodt!!!
Noen ganger har Rema 1000 rett: Det enkle er ofte det beste
169.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Så til noe jeg virkelig har gledet meg til. Armagnac og dessert!
Igjen må jeg takke @thomask som har tipset meg om stedet, og utvalget av Armagnac.

Desserten ble selvfølgelig deres Signature Savarin, Francis Darroze – Bas-Armagnac
med rabarbra og ingefær. Mektig og lekkert dessert. Skulle nok ha droppet en eller to retter. For denne tok plass i magen. Det hjalp jo på at vi måtte innom tre forskjellige Armagnac før vi ba om dessertvin.

171.jpg
172.jpg


173.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Skug og Preacher
Om ikke dette var nok, skulle man selvfølgelig ha en ekstra dessert.
Vinen som vi ble enige om var en ufiltrert dessertvin: Domaine de la Tournelle - Vin de Paille
En spennende biodynamisk dessertvin fra Jura. Vinen har like deler av druene: Ploussard, Chardonnay and Savagnin. Lagres på gamle fat i 36 mnd.er før vinen lett filtrering og tappes på flaskes. Tilsettes ikke svoveldioksid.
174.jpg
176.jpg
177.jpg
178.jpg
 
Etter en deilig dessertvin, så var det dags for kaffe.
Her er vi nordmenn litt snobbete. For den kaffen de serverer her er en enkel americano. Men den gjør sin jobb etter ett langt måltid.
Men før kaffen kommer må man innom en ny palettrenser.
185.jpg


Så kommer kaffen med petits fours.
184.jpg
 
Redigert:
Sommelier for Armagnacsamlingen kom tilbake til oss, og spurte om vi så ønsket noe mer.
Når noen spør om slikt sier man ikke nei. Vi testet opptil flere, og endte med å si at den beste ikke var den eldste. Men at åren 67 og 83 var to utsøkte årganger.
De eldste hadde en ganske så intens dunst, av no som kan minne om aceton.

186.jpg
187.jpg
188.jpg
189.jpg
190.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Er litt usikker. Men jeg tror hele seansen hos Hélène Darroze at the Connaught varte i overkant av fire timer.
Vi hadde bord kl halv syv, og vi var ikke på Polo Bar før nærmere halv tolv. Husker dette siden vi rakk såvidt noen drinker i baren før de stengte. (Polo Bar stenger 24:00 på søndager og på Bank Holidays)

Ser man på hva man betaler, og hva man får så er kanskje ikke Hélène Darroze at the Connaught verdt det. Regningen kom på over det dobbelte av hva vi betalte hos Dinner by Heston Blumenthal. Begge har to stjerner i michelinguiden, men... Jeg hadde heller dratt tilbake til Dinner. Konseptet til Dinner by Heston Blumenthal er historisk britisk gastronomi. Eldgamle britiske retter, som er blitt pusset til dagens standard. Fantastisk spennende konsept, som jeg og madamen fant veldig inspirerende. Så hitt skal vi garantert tilbake til.
Men tilbake til Hélène Darroze at the Connaught, så blir det muligens bare denne gangen. Jeg er ikke helt uenig med kritikken som er blitt skrevet om restauranten. Men jeg er helt enig med matkritikeren Edward Schneider: For jeg skulle så gjerne ha elsket stedet. Lokalte er så vakkert, interiøret er plettfritt, fantastisk service fra de ansatte, nydelig stemning og atmosfære. Alt ligger til rette for å elske restauranten. Men når det kommer til maten så blir det litt sånn halvveis. Noe er veldig bra, noe er ikke så bra, og annet er litt sånn. Tja....

Men jeg angrer på ingen måte at vi brukte kvelden her. Fikk jo til og med med meg en magnumflaske med hjem..
01.jpg
 
Gøy at dere endelig fikk tatt turen innom! Synd noen av rettene ikke nådde helt opp, men alt i alt ser det jo ut som at dere koste dere :) Og ut ifra bildene kan det se ut som at dere drakk '95; synd å kun være ett år unna kanonåret '94.... ;)

Håper du, fruen og deres gjester ble fornøyde!

Kan også forstå det du skriver om prisen, er dessverre ikke et av Londons billigere steder...
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Gøy at dere endelig fikk tatt turen innom! Synd noen av rettene ikke nådde helt opp, men alt i alt ser det jo ut som at dere koste dere :) Og ut ifra bildene kan det se ut som at dere drakk '95; synd å kun være ett år unna kanonåret '94.... ;)

Håper du, fruen og deres gjester ble fornøyde!

Kan også forstå det du skriver om prisen, er dessverre ikke et av Londons billigere steder...

Ble kanskje oppfattet litt negativt. Men jo; Vi storkoste oss. Ble også veldig godt vare på gjennom hele besøket. Til og med servicen på toalettet var en opplevelse i seg selv. Misforstå meg rett ;)
Nå husker jeg ikke hvor mye maten kostet, og drikken. Men skal jeg tippe så drakk vi nok for 70% av regningen.
 
Ble kanskje oppfattet litt negativt. Men jo; Vi storkoste oss. Ble også veldig godt vare på gjennom hele besøket. Til og med servicen på toalettet var en opplevelse i seg selv. Misforstå meg rett ;)
Nå husker jeg ikke hvor mye maten kostet, og drikken. Men skal jeg tippe så drakk vi nok for 70% av regningen.
Neinei, oppfattes ikke som negativ, er jo en ærlig sak om ikke alle rettene når helt opp! :)
Haha, ja, det med toalettet er sant. Man føler seg på litt "hjelpesløs" når de skrur av og på vasken for deg og gir deg såpe i hånden... Selvfølgelig en gimmick, men gjør jo at man husker det ;)

Ble det noe klokketitting denne turen, eller blir det neste gang? :)
 
Neinei, oppfattes ikke som negativ, er jo en ærlig sak om ikke alle rettene når helt opp! :)
Haha, ja, det med toalettet er sant. Man føler seg på litt "hjelpesløs" når de skrur av og på vasken for deg og gir deg såpe i hånden... Selvfølgelig en gimmick, men gjør jo at man husker det ;)

Ble det noe klokketitting denne turen, eller blir det neste gang? :)

Fikk "låne" noe godlukt av toalettmannen. He he.

Ble desverre lite klokketitting.
Hadde knapt tid til å handle sko og noen skjorter. Men skal jo tilbake to ganger allerede i september. Så vi får håpe det blir litt klokketitting og testing.
 
Basert på din omtale så har jeg vel fått bekreftet for meg selv at det ikke er noe hast for meg å spise på den restauranten. Skal det være fancy og fransk må det bli Gavroche. Jeg spiste også på Dinner forholdsvis nylig selv. Sikkert en favoritt blant Michelin men jeg kan like gjerne spise hos Koffmanns rundt hjørnet, hvor ting føles mer hjemlig og ikke er overhypa.
 
Basert på din omtale så har jeg vel fått bekreftet for meg selv at det ikke er noe hast for meg å spise på den restauranten. Skal det være fancy og fransk må det bli Gavroche. Jeg spiste også på Dinner forholdsvis nylig selv. Sikkert en favoritt blant Michelin men jeg kan like gjerne spise hos Koffmanns rundt hjørnet, hvor ting føles mer hjemlig og ikke er overhypa.

Le Gavroche skal besøkes nå i september. Har enormt mye respekt for hva familien Roux har fått til i England. De var de første som fik én, to og tre stjerner i Michelinguiden. Siden 1993 har de hatt to stjerner.
Vårt besøk hos Koffmanns har du kanskje lest. Hvis ikke så kan du lese om det her
Synes du Dinner er overhypet @ahpadt ?
 
Le Gavroche skal besøkes nå i september. Har enormt mye respekt for hva familien Roux har fått til i England. De var de første som fik én, to og tre stjerner i Michelinguiden. Siden 1993 har de hatt to stjerner.

:D

Vårt besøk hos Koffmanns har du kanskje lest. Hvis ikke så kan du lese om det her

Har lest den. Jeg var der for ikke så lenge siden selv med familien. Alt smakte meget bra og det falt også i smak for søsteren min som ikke er alt for stor fan av "rar" mat ala Noma.

Synes du Dinner er overhypet @ahpadt ?

Det er selvfølgelig høy kvalitet av alt som kommer ut av kjøkkenet der, men utenom dessertene så syntes jeg maten ikke er så veeldig mye mer enn fancy bistronivå. Selvfølgelig skjønner jeg at det går mange timer på å utvikle Meat Fruit og Tafferty Tart (som jeg spiste der nå sist, ikke overrasket at den også serves på The Fat Duck), men mye av det andre er ikke så veldig "wow" som omtaler vil ha det til. Morsomt med nitro icecream trolley. Ganske heftige priser der, men det er jo på Mandarin Oriental tross alt. Jeg var der når de først åpnet for mange år siden (som jeg faktisk fikk inntrykk at servitøren visste om - det gir stort pluss i boka!) og så nå sist. Det har selvfølgelig vært en evolusjon med menyen, men det var ikke spess mye som hadde endret seg siden 2011, sammenlignet med Pollen St Social som jeg besøkte på samme dagen som Dinner i 2011, som har endret seg ganske mye siden de opprinnelig åpnet. PSS har i min mening sesongsbetonte problemer med grønnsaker, men det er kanskje et tema for en annen diskusjon. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
:D
Det er selvfølgelig høy kvalitet av alt som kommer ut av kjøkkenet der, men utenom dessertene så syntes jeg maten ikke er så veeldig mye mer enn fancy bistronivå. Selvfølgelig skjønner jeg at det går mange timer på å utvikle Meat Fruit og Tafferty Tart (som jeg spiste der nå sist, ikke overrasket at den også serves på The Fat Duck), men mye av det andre er ikke så veldig "wow" som omtaler vil ha det til. Morsomt med nitro icecream trolley. Ganske heftige priser der, men det er jo på Mandarin Oriental tross alt. Jeg var der når de først åpnet for mange år siden (som jeg faktisk fikk inntrykk at servitøren visste om - det gir stort pluss i boka!) og så nå sist. Det har selvfølgelig vært en evolusjon med menyen, men det var ikke spess mye som hadde endret seg siden 2011, sammenlignet med Pollen St Social som jeg besøkte på samme dagen som Dinner i 2011, som har endret seg ganske mye siden de opprinnelig åpnet. PSS har i min mening sesongsbetonte problemer med grønnsaker, men det er kanskje et tema for en annen diskusjon. ;)

Har dog bare besøkt Dinner én gang, og det besøket har jeg bare gode minner fra. Ble meget imponert over konseptet. Maten, servicen var upåklaglig. Synes faktisk at man fikk mye for pengene. Nå skal det sies at vi kjøpte set-menu med tilhørende vinpakke.

Slik jeg leser deg så burde vi ta en tur innom Pollen Street Social? Men hva er den store forskjellen mellom Social Eating House og Pollen Street Social foruten prisforskjellen ;) Jeg likte veldig godt Social Eating House, og kunne faktisk tenkt meg en tur tilbake. Da riktignok for middag.
 
PSS er flaggskipet til Jason Atherton, men nivået på maten er nok ikke betraktelig høyere der. Jeg har ikke vært på Social Eating House selv, men han som er kjøkkensjef der nå var kjøkkensjef på PSS når de åpnet. Når jeg har vært på PSS har jeg alltid bestilt et par forretter og half-size hovedretter for å lage min egen meny. Det er et aspekt jeg liker med den restauranten, uten tvil. Little Social rett over gata er en veldig hyggelig plass. Intim atmosføre med litt mer fransk-inspirert mat, ettersom at kjøkkensjefen er fra Canada. Spiste burger med poutine der. Smakte veldig.

Kan forøvrig rapportere om Jose Pizarro Broadgate, etter jeg hadde min bursdagsmiddag der. Hyggelig betjening og god mat. De har åpent hele dagen så det er ikke vanskelig å få bord der. Ikke samme nivå som Barrafina, men sistnevnte har også et høyere prisnivå. Barrafina Frith St skal forøvrig flytte lokale i løpet av høsten. Skal inn i kjelleren til Quo Vadis, om jeg husker riktig. Kanskje det blir enklere å få bord der!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Takker @ahpadt Tror det blir et nytt besøk hos Social House, men for middag. Tror også vi må innom Little Social for småmat og drikke.

Jose Pizarro Broadgate tror jeg skal få besøkt med noen kompiser om litt. Passer perfekt å stikke innom her før man tar den helt ut på Dinerama.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Ikke så mye spennende på klokkefronten. Foruten at min '91 Sea-Dweller har fått mye armtid. Ser ut til at dette er årets badeklokke, siden den gikk glatt igjennom trykktesten i går.
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher