Høstdepresjon

Neste dag så var planen å prøve noen klokker. Er jo tross alt derfor jeg er i Paris :oops:
Har jo vært på jakt etter neste keeper en periode. Så nå var tiden inne for å se om den er like fin IRL som på bilder.

Var jo så heldig at Paris største klokkeforretning ligger i nabobygget for hotellet vårt. Bucherer 1888.
Her har de merker som AP, VC, ALS, Rolex, Piaget, Rolex, Blancpain, Brequet, Girard-Perregaux, Hublot, IWC, JLC, H.Moser & Cie, Panerai og Roger Dubuis for å nevne de vitkigste. I tillegg så har de en egen Cartier og Tag Boutique som ligger i samme bygget som også huser InterContinental Paris Le Grand. Snakk om fulltreffer.

Sakset fra nettet:
Bucherer's Paris boutique is not only the largest fine jewellery and timepiece store in the world but also yet another one of the many luxury boutiques in Paris that now offers Global Blue's tax-free shopping services.

The three-storey Paris boutique, which covers 2,200 square metres, offers customers high jewellery and fine watches from world-famous brands such as Rolex as well as a bespoke refund point where customers can claim their tax back on purchases made in-store.
An area is also dedicated to Bucherer’s own diamond jewellery collection.
Clients seeking the perfect timepiece will appreciate the opportunity to browse the various high-end collections at leisure.
Naturally, the service is first-class, and those who need advice on selecting the perfect piece to last a lifetime will not be disappointed.
Bucherer, 12 boulevard des Capucines, 75009 Paris, +33 (0)1 7099 1888

Jeg ble tatt i mot med åpne armer når jeg gikk inn i butikken. Å ble fort spurt om jeg trengte "guide". Er jo den største klokkebutikken jeg har vært i noen gang. Snakker over 2000 kvm med klokker og juveler.

Jeg spurte om jeg kunne få se og prøve noen modeller fra Piaget, å det skulle de ordne. Fikk så utlevert en ny "guide" som førte meg opp i 2. etg. Ble så ført bort til deres egen Piaget avdeling. Fikk så plass ved et bord, å ble så spurt om hva jeg kunne tenkt meg å se, og prøve. Spurte om jeg kunne få se på Altiplano, å det ordnet den tredje personen.
Kom så ut med Automatic utgaven i hvitt gul (Ref : Watch G0A38130). Dette er modellen med 40 mm kasse, automatisk in-houseverk: Piaget 1205P. Som er ultratynt verk på bare 3 mm. Microrotor i 22K rosé gull. Alt skal etter boka være top notch. Men nei. Snakk om å bli skuffet.... Finishen på kassen, skiven var langt under hva man kan forvente i denne prisklassen. Kassen ser ut som er sandstøpt uten nesten noe som helst push og polering. Veldig røft og "spinkelt". Skiven var også en stor nedtur synes jeg. Vanskelig å beskrive. Men kan nesten minne om en dårlig silketrykk på en silkematt "papplate". Jeg vet at lysene i disse butikkene ofte gjør det vanskelig å betrakte skiven. Men jeg ruslet litt rundt i lokalet, stilte meg ved vinduet for å se om ting ble bedre. Men nei. Dette var triste greier. Å nå forstår jeg kanskje hvorfor jeg har unngått å prøve denne tidligere. Verket er som forventet. Godt innafor finish og er jo igjen verdens tynneste automtiske verk. Riktignok synes jeg har sett flottere ting tidligere. Blant annet Laurent-Ferrier sin microrotor på modellen: Galet Micro-Rotor. Men denne koster langt over det dobbelte av Piaget sin Altiplano Automatic 40mm.

Her er noen bilder. Beklager kvaliteten. Men er nesten umulig å ta bilder i slikt butikklys.
rutdw5.jpg

4t3q5c.jpg

24dhmhx.jpg

2agjeqf.jpg

23h9lj4.jpg

2v0ijqb.jpg

2lswfp5.jpg

28u7cl4.jpg

2w66qoo.jpg

Siden jeg satt ved Piagetavdelingen så kunne jeg jo spørre om de hadde noen annet spennende å vise meg. Å joda. Det hadde de. Så den lille hjelperen gikk bort til et nytt skap å fant frem noe helt spesielt:
Piaget Emperador Tourbillon (Ref : Watch G0A38042). Puteformet klokke på hele 46.5 mm. Kassen er i 18K roségull å bare 10,4mm tykk. Et lite safriglassvindu på baksiden som viser tourbillon´en og et vindu for power-reserve. Manufakturet er Piaget 1270P ultra-tynn tourbillon selvtrekkende verk på bare 5,55mm tykk. Den er utstyrt med mikro-rotor på skivesiden, og power-reserve indikator på baksiden. Klokken er nummerert.

309rj7s.jpg

2hrdhdi.jpg

2m65qpe.jpg

Glemte å nevne at prisen ink. fransk mva er rett under 200.000 euro....

Redigert:
På vei ned til første etg. fikk jeg se at de hadde en egen Vacheron Constantin avdeling. Å de hadde så å si alle modellene i katalogen inne. Så nå kunne jeg endelig få prøvd Quai de L'Ile Day-Date and Power Reserve, Ref. 2475 SC/1.
2dbqzqe.jpg

1zer2o.jpg

Fikk skikkelig god følelse med denne på armen. Finishen på denne er Top Notch! Skiven, viserene, kassen, verket. Alt på denne er så og si 100% etter min smak. Utrolig at jeg ikke har kommet over denne modellen tidliger.
Skulle jeg ha satt fingerern på noe, må det være tykkelsen på kassen som er 13,02 mm. Å at kasseformen som i seg selv er meget sexy føles noe stor ut på armen (41x44mm). Men dette kunne jeg nok ha levd godt med o_O

Redigert:
Du har lagt ned masse arbeid i denne "reise-reportasjen" @Edzilla. Tusen takk for gode tips til restauranter, klokkeomtaler osv. Flott lesning og flott at du bruker av din tid til å dele med oss.

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og Preacher
Hyggelig at dere setter pris på mine reisebrev, og refleksjoner.
Turen i Paris er ikke helt over. Så noen flere bilder kommer om litt.

• Liker
Reaksjoner: csojs
Fikk så plutselig en innkommende telefon mens jeg var i den syvende klokke-himmel. Å neeei. Madamen ringer. Har helt glemt tiden jeg. Følte som jeg kun hadde vært borte i femten minutter. Men det var nærmere halvannen time...
Så da var det bare å takke pent for seg, klokken ble overlevert "VC-pikkoloen", å møte opp utenfor Hotel Scribe som ligger på andre siden av gaten. 10 meter....

1zg3u9s.png

Resten av dagen gikk til å vise litt ømhet. Så vi ruslet fra hotellet å madamen fikk tatt tur innom Chanel og Gucci, butikken i Rue Royale, før vi gikk videre så gjennom Av. des Champs-Élysées å fikk med oss Petit og Grand Palais.
Videre så opp shoppinghelvete innom et par butikker, blant annet Nike-Store for å kjøpe reisegave til barna. Hadde lovet de hver sin Paris Saint-Germain F.C drakt med navnet deres på. Hva gjør man ikke for barna sine...
30-45 minutter senere med to drakter i en bærepose tråkker vi videre oppover mot Place Charles de Gaulle. Kun for å ta et bilde som alle andre "dumme" turister. Eneste som sto i hodet mitt nå var å få satt meg ned å ta et glass rødvin. Eller kanskje en tørr Sancerre. For 35 grader og sol i Paris er et sant levende helvete. Aldri igjen!!

35bwefc.jpg

Redigert:
Paris er en flott by, og jeg kjenner minnene fra fruen og jeg giftet oss der for snart 5 år siden komme tilbake når jeg ser disse bildene :)

Den VCen var forøvrig noe av det flottere jeg har sett! Tør ikke tenke på hva slikt må koste..

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Tørst som jeg er fikk jeg lurt madamen ned sidegata for Champs-Élysées ned Av. du Friedland til en hyggelig restaurant/bar: Le Marie-Suzy
Å heldig som vi var kom vi rett til Happy-Hour :D
30k3oth.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher