Høstdepresjon

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2011
Innlegg
13.288
Sted
Oslo
Den siste tiden har jeg virkelig vært ned i en dyp dal. Ingen ting har fristet. Har rett og slett blitt matlei og uinteressert. Har "runna" Rolexkatalogen, Omega er jeg ferdig med, å de andre etablerte merkene finner jeg kjedelig og konservative. Savner den tiden jeg fikk gåsehud av en ny Rolex på armen. Eller da vi ble våte i skrittet av en Aquanaut.
Siden jeg og fruen skal til bake til London om snaue to uker, kom jeg på at hos Marcus Watches fikk jeg den gode følelsen da jeg fikk en RM på armen, eller da jeg fiklet med A. Lange & Söhne hos Harrods. Så da må det finnes noe som kan gi meg rusen igjen.

Etter å ha gått inn i meg selv, og ransaket mine følelser har jeg funnet ut at det jeg trenger kommer fra en independent Watchmaker.
En som ikke går på kompromiss med seg selv, å virkelig legger sjelen sin i sitt arbeid.
Etter å ha kommet over F.P Journe helt tilfeldig for en stund tilbake fikk jeg øynene opp for dette merket igjen. Begynte å lese meg opp på på historien til François-Paul. Leste anmeldelse av Chronométre Bleu og storebror Chronométre Souverain. Nå kom følelsen tilbake. Kjenner at jo mer jeg leser jo mer spennende er det. Å nå tror jeg også jeg forstår hva min klokkeinteresse dreier seg om.
Mange av mine impulskjøp har handlet om noe helt annet. Å jeg vil påstå at for mange kan "flipping" bli et feilskjær.

Så nå som jeg har sett lyset har jeg funnet ut at neste klokke inn (kanskje ikke bakstavlig neste klokke) må bli fra François-Paul Journe.
François-Paul Journe: Urmakerns svar på Tony Stark. Invenit et Fecit (Latin "[He] invented it and made it")

jkx3yf.jpg


F.P Journe:

 
Redigert:
Når "lykke-skuddene" må opp i disse prisklasser for å virke, da er det seriøst blitt på tide med en tung "de-tox":mrgreen:
"Legen" foreskriver 2-3 måneder med en Invicta på armen, da kommer nok lykke følelsen med en Rolex e.l. på armen, tilbake igjen skal du se;)

Når det er sagt, hadde jeg vært i markedet for et ur i prisklassen +1/4 million, så hadde F.P Journe vært et soleklart valg foran Patek'r og mye annet snadder.
 
  • Liker
Reaksjoner: godard og Marius88
Er nok ikke prisen som er avgjørende for om jeg får ståpels eller ikke. Men heller noe med hva som skjuler seg bak skiven og baklokket. Historien til modellen og merket. Skjeldenheten spiller også inn.
At jeg fortsatt får kick av helgull Sub'n har ingen ting med de overnevnte å gjøre. Men at jeg har blitt gla' i den er utvilsomt.
 
Redigert:
Kom deg ut av flippefella! Det er den sikre død for hobbyen og klokkegleden. Legg planen for en FPjourne, gled deg på veien. I denne hobbyen er veien på mange måter målet. Spareprosessen, researchen og ventetiden gjør målet verdt å vente på.
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
Er ikke bare negativt å flippe. Man får prøvd mye forskjellig uten å ta den største risikoen på å gå på et kjempetap.
Å man må teste ut forskjellige klokker for å finne ut hva men virkelig liker. Litt som at man gjør ikke den første dama du finner på byen drektig for så å stifet familie.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegal87
Joda, men de lykkeskapende virkemidler man kan fristes til å begi sin tankerekke ut på er kortvarige og har en langt dårligere restverdi:(
 
Det første jeg tenkte var at dette er et klassisk I-landsproblem, men så kom jeg på at det sikkert er flere diktatorer i Afrika som sliter med det samme. Må være beintøft! ;)
 
Det første jeg tenkte var at dette er et klassisk I-landsproblem, men så kom jeg på at det sikkert er flere diktatorer i Afrika som sliter med det samme. Må være beintøft! ;)
Er vel greit og holde seg til de rammevilkår og 'målestokk ' man lever i. I-landsproblem? Ok,men fremdeles et problem som er relevant,samt påvirker i negativt retning,-der den klassiske nedstemtheten legger seg som et slør i takt med synkende sol og lysforhold.
 
Redigert:
Trist at når noen deler sine tanker - så blir alt fokus satt på penger og hvor dyre klokker er. @Edzilla har helt sikkert jobba ræva av seg for å kunne oppnå et slikt ønske, om ikke han - så har faren hans, eller faren til faren hans.

La oss dele gleder. Ikke snakke om penger og kostnader.

Edit: Det kan politikerne gjøre :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Det var ikke veldig alvorlig ment fra min side, beklager om det ble utydelig. Bruker selv en god skjerv på klokker dann og vann. Selv om det ikke er i samme prisklasse sitter jeg relativt sett i glasshus.
 
Uten at det er noe stort poeng så koster ikke FPJOURNE Chronometre Bleu 250K. 150K er mer riktig. Og nydelig klokke forresten! Godt valg.