Høstdepresjon

Det første jeg får øynene på (kommer kanskje litt feil ut) er en av instagrams store sønner. I alle fall innen horologi. Selveste Robert Velasquez, eller Spanish Rob som han går under i sosiale medier. Hadde chattet med han i en lengre stund, og at han også var på dette eventet hadde jeg ingen anelse om. Så det ble kos og klem, og selvfølgelig familiebilde. Fikk også spottet selveste horologidronningen i kveld. Suzanne Wong fra Revolution. Sikkert sett henne på diverse bilder fra messer og andre arrangementer. Flott asiatisk kvinne med knallrødt hår. Dessverre så fikk jeg ikke anledning til å hilse på henne. Men det kommer alltid en ny anledning.
121.jpg


119.jpg


120.jpg


122.jpg


123.jpg


124.jpg
 
Som sagt så var eventen hos Brogue Shoes Geneva. En rimelig heftig skobutikk for alle som bruker litt ekstra kroner på skikkelig fottøy. Butikken drives av en Londoner som fant kjærligheten i Genève. Med seg har han merker som
Gazino Girling, Santoni, Carmina, Carlos Santos, Edward Green, Crockett & Jones, Matthew Cookson, Corthay, Zoonket Boot, Magnanni, Paraboot og John Lobb. Altså skotøy i øvrige skiktet. Han kunne fortelle at han shipper til hele verden. Dette er selvfølgelig gratis. Så skulle man finne flere par enn man har plass til i kofferten så er ikke det noe problem. I tillegg så kan man få skoene polert her. Både on site, eller at man får de sendt tilbake til hotellet. Skikkelig service der altså. Følg de gjerne på instagram her!
132.jpg
 
Så til hva som ble utstilt av klokker. Ble helt ærlig litt skuffet, ikke pga hvilke klokker som var blitt stilt ut. Men at det kun var noen få klokker. Disse var til gjengjeld rimelig utsøkte. Men hadde vel sett for meg mer enn bare tre, fire armbåndsur.

Den første som jeg fikk sett nærmere på var en tidlig F.P. Journe Chronomètre à Résonance. Lekker sak med et fantastisk spennende og spesielt urverk. Urverket er bygd opp av to urverk med balansehjulet så tett opptil hverandre at de går i takt. F.P. Journe har tatt ideen fra et tidligere urverk med røtter tilbake til dobbelt pendelur fra Antide Janvier og fra Breguet som hadde tre lommeur med dette patentet.
I denne videoen forklarer François-Paul Journe hvordan dette fungere.

1.jpg

Antide Janvier (1751-1835).

0.jpg

Unique and spectacular, astronomical, 3 week-going, weight-driven, "resonance" double pendulum wall regulator with two independent trains. Antide Janvier, Au Louvre, circa 1800. Precision Timekeeper with 1 Complication; Antide Janvier, Horloger Mcanicien du Roy, Au(x) Louvre, circa 1800.Unique and spectacular, astronomical, 3 week-going, weight-driven, "resonance" double pendulum wall regulator with two independent trains. C. Attributed to Jean-Ferdinand-Joseph Schwerdfeger (1734-1819), mahogany, glazed on both sides and the front with gilt borders, rectangular cresting above molded cornice, molded base fitted with starting device and two pins for controlling the wall distance. D. Two similar dials numbered one and two, silvered and matte, shaped at the top, arched at the bottom, No. 1 with digital hour display, minute ring set in the center with Arabic five-minute markers, seconds set at the lowest part, No. 2 thsame but without hour indication. Blued steel "arrow" hands.M. 17 x 9 cm, two independently working movements, rectangular, brass, both mounted to a very heavy, 20 mm-thick brass plate, Huygens endless rope winding with heavy brass circular weight, four-wheel trains, two independent seconds-beating Ellicott compensation compound pendulums, each with pin-wheel escapement with half-round pins and with unusual impulse delivered via a spring fixed to a suspension spring bracket with micrometric regulator screw. Case bottom equipped with a starting mechanismy Paul Garnier in 1832, ensuring that upon starting, the pendulums are put into cross swinging mode. Signed on the dial and the pendulums. Dim. Length 164 cm, base width 37 cm.

Kom nå på at jeg og @Auto så jo et slikt pendelur når vi hadde vår Grand Tour hos Montres F.P. Journe i fjor. Reisebrevet kan dere lese her!

Her har jeg tatt bilde fra det ene møterommet til F.P. Journe.
91456_173f3c2b08f096592e6afcab32fdaeb9.jpg
91457_cbbec152f79a33b41cecf4797e056fe2.jpg

Her ser dere en Horloger Mecanicien A. Janvier. Dette er en Resonance, der balansehjulene er plassert så tett opptil hverandre, at de synces. Breguet N° 2667 resonance hadde samme patent men i lommeurformat, men F.P. Journe var den første som brukte patenten til sitt armbåndsur i 2000: F.P. Journe Chronomètre à Résonance
 
Redigert:
Tiden flyr når man hygger seg. Så vi rakk dessverre bare et glass med single malt og to med rose champagne.
Men en ting er sikkert, og det er at jeg skal ta turen innom Brogue neste gang jeg er i Genève. Satser på en tur til høsten.

Neste stopp er Chez Philippe. I følge Michelin Guiden 2018 så har de fått utmerkelsen Bib Gourmand
- Philippe Chevrier from the Domaine de Châteauvieux is the brains behind this huge restaurant inspired by New York-style steakhouses. Relaxed atmosphere, meats sourced from the renowned Boucherie du Molard, fish caught by small-scale fishermen, dishes cooked over a wood fire, a truly authentic cheesecake and an expansive wine list. A real favourite!

Vi hadde booket bord klokken halv ni, og var litt sent ute.
Men igjen. Alt ligger kun en liten gåtur unna i Genève :)
Screenshot 2019-04-03 at 10.08.10.png
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
En ting jeg setter mer pris på enn noe annet. Det er å spise godt og drikke bedre. Derfor er det ekstra stat å reise med en som har den samme apetitten som Zilla.
Kort tid etter at vi hadde fått vårt bord, fikk vi vinlisten. Her er det kun reisekassen som setter begrensinger. For en ting er sikkert, det er at i denne byen finnes det mange med like god eller bedre smak enn seg selv.
133.jpg
 
Til hovedrett valgte vi tørmodnet Côte de Boeuf av sveitsisk storfe fra alpene.
Denne var nydelig i aroma, perfekt stek med deilig stekeskorpe. Men dessverre så fikk vi kniver som var sløvere enn bestemors smørkniv i tre.
138.jpg
137.jpg
140.jpg
139.jpg
 
Kjøttet var fortært og tid for dessert.
Denne fikk vi i høyt slankt glass. Snakker Gin and tonic. Tanqueray, lime og schweppes tonic.
Noen ganger er det enkle det beste.
Vi to gikk i alle ned trappa og ut døra med stort smil.
For en fantastisk dag vi har hatt i Genève, og dette var bare starten!
142.jpg
143.jpg
 
Tilbake på hotellrommet for å fordøye det hele.
Sendte noen meldinger til kona som lurte på om vi hadde det bra. Gjett om sa jeg mens jeg knasket på en sjokolade. Det kan liksom ikke bli så mye bedre enn dette fortalte jeg. Hun lurte på om jeg glemte at vi skulle besøke fabrikken som lager skivene og kassene til F.P. Journe. Steike. Det stemmer.
Livet er rimelig....
144.jpg
 
Tidlig opp, for vi skal på besøk hos Cadraniers de Genève og Boîtiers de Genève.
Kort fortalt lager Boîtiers de Genève kasser og lenker til armbåndsur, mens Cadraniers de Genève lager skiver og indekser for for Genèvebaserte selskap, samt for andre prestisjetunge klokkemerker. Cadraniers de Genève restaurerer og reproduserer også vintage skiver, indekser og visere. Dette blant annet fordi de eier flere arkiv til andre premium brands som Patek Philippe og Vacheron Constantin.
Begge fabrikkene er nå samlet under samme tak (18 september 2012), og eies 100% av Montres Journe SA)

Oppmøte ved publikumsinngangen til Montres Journe SA klokken 08:30.
Liten rusletur på snaue 20 minutter og vi er fremme. Rett ved ligger også en liten koselig Café. Så vi rekker en dobbel americano mens vi venter på at klokken skal bli halv åtte.
Screenshot 2019-04-03 at 11.36.38.png


2.jpg
 
Redigert:
Rett over halv ni åpnes gitteret, og vi blir vist inn.
Vi får tilbud om å få en kopp kaffe mens vi venter på Juliane Gauthier.
Kaffen kommer og vi sitter i hver vår lenestol, typ Bugatti og studerer det fantastiske interiøret.
Her kunne jeg sikkert brukt flere sider på å fortelle hvordan det ser ut. Flere bilder kan sees her fra forrige besøk.
3.jpg
4.jpg
 
Juliane Gauthier har vært ansatt som Trade & Customer Relationship Manager hos F.P. Journe siden 2012. Tidligere jobbet hun som Communication Manager for Harry Winston, divisjon armbåndsur, og før det igjen hos Audemars Piguet som International Press and PR-manager. Snaut 15 år har hun vært i bransjen og det er lett å se på henne at hun elsker faget.

Juliane møter oss, og vi får en varm velkomst inkludert en god klem. Med seg har hun en pappose som hun overrekker meg. Hun starter med å beklage at min nye F.P. Journe ikke var 100% slik den skulle. Men nå var alt så mye bedre. Kaffen blir drukket, og klokken blir studert. Jeg tørr ikke å finne frem lupe å sjekker derfor ikke klokken noe nøyere. Uansett så skal vi være i Genève i noen dager. Så hvis om atte, så er det bare å ta en telefon til Juliane.
5.jpg
7.jpg
 
Fornøyd går vi ut for å bli kjørt videre til Les Cadraniers de Genève og Boîtiers de Genève.
Turen ble kjørt med Juliane sin formidable Mercedes A-klasse, W169. Turen tok ca. 20 minutter uten noe særlig kø.
9.jpg
10.jpg


Screenshot 2019-04-03 at 12.15.39.png