Gullkorn fra Finn.no

Tror @Qwestern sikter til at hypen rundt Tudor har roet seg betraktelig ned og at de tidligere fantasiprisene på tudor har lagt seg ned på et spiselig nivå. Uten at jeg skal forskutere andres meninger naturligvis :)
Enig med du. Er ikke så lenge siden f.eks 58 gikk for 3-5k over veiledende på brukten og invistorene stod i kø for å tjene noen tusenlapper. Da ADene plutselig fikk levert store kvanta nye, gikk etterspørselen ned og bruktprisene sank deretter. Dette så vi på spesielt 925 som ble forsøkt solgt over veiledende i noen uker før disse folkene skjønte at det var håpløst. Poff så var alle invistorene borte og flere av disse «sneakerstraderne» prøvde å redde skinnet sitt med luftslottpriser. Forhåpentligvis lekse lært men tviler sterkt. I dag meg bekjent fins det vel ikke en Tudor som selges over veiledende, heldigvis :)
 
Har en fantasi om at det samme skal skje med Rolex, men som sagt, det er en fantasi…
Tror ikke det vil ha samme effekt om Rolex åpner lukene ettersom mange kjøper Rolex kun fordi de dessverre tror det gir høy status å gå rundt med en slik og vil derfor beholde. Etterspørselen vil derfor alltid være større da jeg aldri tror de kan levere nok til massene.

Tudor ble hypet opp i mangel av tilbudet av Rolex, hvor det da også var mulig å tjene noe penger på enkelte modeller. Når det nå ikke går lenger, ser ikke folk helt poenget da det ikke gir samme status å gå rundt med en slik. Derfor selges de nå over en lav sko. Absolutt ingen fasit, men det er nå mine tanker.

Ser dette på jobben med at alle absolutt skal ha en Rolex, men når jeg spør er det ingen som egentlig vet hvorfor. Litt av en markedsposisjon de har. Hvorfor ikke kjøpe en Tudor, Omega, Zenith, Grand Seiko eller Sinn til en brøkdel av prisen som gir minst like mye klokkeglede? Det kan ingen svare på. Rolex skal de ha…o_O
 
Skjønner. Og er delvis enig Du refererer til hype og overpris på annenhåndsmarked.
«Tudor i fritt fall» hørtes voldsomt ut og jeg trodde det var noe annet du mente var skjedd.
 
Jeg tror at grunnen til at Rolex er så populært er flere årsaker. Rolex leverer skikkelig kvalitets ur og gjort det i mange år/generasjoner.
Som @Tom Henriksen sa i Klokkepodden, så er hans Rolex hans forsikring, da det er lett omsettelig og kan få han ut av en knipe. Jeg tror også at mange som kjøper seg et luksus produkt ønsker en trygghet om at dersom man virkelig trenger pengene igjen, så er det lett omsettelig samtidig som man får igjen pengene/investeringen man har gjort. Historisk sett så tipper jeg at man uansett har fått igjen minimum kostpris for en Rolex. Desverre så gjør man ikke det med alle andre klokkemerker til tross for at de kanskje gir like mye klokkeglede.
 
da det er lett omsettelig og kan få han ut av en knipe.

Dette er vel noe som i praksis vil gjelde de aller færreste. Virker som om mange innbiller seg at de skal reddes fra et geriljaangrep i Mosambik ved å presentere sin Hulk for den lokale stammelederen, men i realiteten er det større sjanse for at klokka ryker hvis du lar hånda henge for lenge over gjerdet på uteserveringen på Hard Rock på Karl Johan.
 
Redigert:
Dette er vel noe som i praksis vil gjelde de aller færreste. Virker som om mange innbiller seg at de skal reddes fra et geriljaangrep i Mosambik ved å presentere sin Hulk for den lokale stammelederen, men i realiteten er det større sjanse for at klokka ryker hvis du lar hånda henge for lenge over gjerdet på uteserveringen på Hard Rock på Karl Johan.

Nuvel. La oss gjøre knipe til noe mer gjenkjennbart; økonomisk knipe. Plutselig har du litt dårligere økonomi enn du trodde. Taket lekker, vaskemaskinen streiker og komfyren går av med pensjon. Da er det veldig greit med en lettomsettelig Rolex. Forøvrig greit hvis man ferdes i røffere deler av verden også, kanskje under skarpe oppdrag.
 
Dette er vel noe som i praksis vil gjelde de aller færreste. Virker som om mange innbiller seg at de skal reddes fra et geriljaangrep i Mosambik ved å presentere sin Hulk for den lokale stammelederen.
Lett omsettelige gjenstander kan få deg ut en knipe enten økonomisk knipe eller en annen knipe. En i min familie ble kidnappet/fanget på flyplassen i Afrika. De ønsket hans Nikon kamera og det han hadde av Amerikanske dollar. Når han ga fra seg det, satt han fanget i 10- timer før de slapp han ut. Hadde han hatt en Rolex så hadde nok ikke kameraet vært så viktig. Kan banne på at en Gerilja leder vet hva en Rolex er og hva som er mest verdt av livet ditt eller klokka di. Han kan nemlig selge klokka, men hva gjør han med deg…
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Kan banne på at en Gerilja leder vet hva en Rolex er og hva som er mest verdt av livet ditt eller klokka di. Han kan nemlig selge klokka, men hva gjør han med deg…

Igjen er det vel et eksempel for de få.

Jeg tenker at det nok er større sjanse for å havne i en knipe (les: ran) fordi man har noe som "alle" kjenner igjen som dyrt og lett omsettelig enn at man kommer seg ut av knipe fordi man tilbyr å gi det vekk. Det er vel ikke usannsynlig at han du kjenner som ble kidnappet ble plukket ut fordi han i kidnappernes øyne så rik ut, og da er det kjørt uansett om man har en Nikon rundt halsen eller Rolex på armen.


Og hvis man må selge klokka si fordi vaskemaskinen ryker var kanskje ikke Rolex det rette valget til å begynne med.
 
Redigert:
Og hvis man må selge klokka si fordi vaskemaskinen ryker var kanskje ikke Rolex det rette valget til å begynne med.
Kunne ikke vært mer enig! Men dessverre er det mange i norge som har høy kredittkortgjeld og et skyhøyt forbruk. Dessverre så er det også veldig mange med mindrehets komplekser og sjalusi. Jeg mener at misunnelse gjør folk syke.

Å gå rundt i Adidas sokker, Levis bukser, Nike-sko, Tommy Hilfiger genser, iPhone, LV-vesker, Rolex osv øker definitivt risikoen for å bli ranet/fanget. Men å kjøre rundt i en rask bil øker også sjangser for å bli tatt i en fartskontroll. Men folk er forskjellig og er villig til å ta ulike risikoer.

Jeg nyter livet med en Toyota oppkjørselen og Patek på armen.
 
Redigert:
Fort gjort å skrive et ikke-eksisterende referansenummer i tittelen når man har så mye tradisjon, trygghet og tilgjengeliget.
Proft når man skal prøve å selge Norges dyreste Sub i stål?

Den kan bli din i dag for et deilig påslag på bare 122% over nypris.

Screenshot 2021-10-08 at 03.02.18.png