Guide: Årgangsur til en overkommerlig pris

Har også en Enicar, modell Sherpa320 som jeg arvet.
50cb5a08-e5fd-b36d.jpg
Beklager dårlig bildekvalitet. Hadde det nylig på service og det går overraskende nøyaktig.
Merket har sin opprinnelse fra 1914 da Ariste Racine (Enicar baklengs) startet en fabrikk i La Chaux-de-Fonds. Flyttet fra Jura til Lengnau på 20 tallet. Startet med produksjon av egne automatik verk i 1962. Sherpa navnet stammer fra den sveitsiske Himalaya ekspedisjonen i 1956 som var utstyrt med Enicar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Dette med såkalt in-house er ikke så enkelt og kanskje ikke alltid så relevant når det gjelder vintage. Man har jo klokker med rene Ebauche verk som Eta men ellers var det et utpreget samarbeidet innen sveitsisk klokkeindustri. Et såkalt in-house kunne f.eks bestå av et Ebauche manuelt standard verk med innkjøpt 3. part balanse og et egetutviklet automatopptrekk + gravering og finish. Ikke enkelt :)

Takk for at du svarte, Chronometer. Helt enig i det du sier. Av eksemplene i artikkelen min er det vel egentlig kun Longines som har "ekte" inhouse, og da kun frem til ca. 1964/65. Etter det kjøpte de også råverk fra større produsenter. Fra et vintage-ståsted er det som du sier ikke nødvendigvis alltid fordelaktig med inhouse. Det kan ofte være enklere å skaffe deler til en Omega med et kaliber 564 enn f.eks. IWC sitt inhouse kal. 89. Dette bør alltid være med i vurderingen når man vurderer anskaffelse av ei årgangsklokke.
 
For å gjøre dette enda mer nerdete så kan det nevnes at Longines også benyttet andre produsenter enn Eta på 60 tallet.
- Caliber 380 er et Cyma-Ebauche 480 (1960)
- Caliber 470 og 472 er Certina-Ebauch (damemodell)
- Caliber 501 er sannsynligvis basert på et AS Ebauche (reservert for Longines) -1965
- Longines sitt fast beat caliber 430 "Ultrachron" benyttet som Girard Perregaux "HF Chronometer" ankergange "Clinergic 21" utviklet av Réunies.

Kilde: Hampel 1992

:)
 
Har også en Enicar, modell Sherpa320 som jeg arvet.
50cb5a08-e5fd-b36d.jpg
Beklager dårlig bildekvalitet. Hadde det nylig på service og det går overraskende nøyaktig.
Merket har sin opprinnelse fra 1914 da Ariste Racine (Enicar baklengs) startet en fabrikk i La Chaux-de-Fonds. Flyttet fra Jura til Lengnau på 20 tallet. Startet med produksjon av egne automatik verk i 1962. Sherpa navnet stammer fra den sveitsiske Himalaya ekspedisjonen i 1956 som var utstyrt med Enicar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Meget tidsriktig eksemplar du har der. Takk for at du deler! Ser at Enicar er noe man bør finner mer ut av.
 
Dette med såkalt in-house er ikke så enkelt og kanskje ikke alltid så relevant når det gjelder vintage. Man har jo klokker med rene Ebauche verk som Eta men ellers var det et utpreget samarbeidet innen sveitsisk klokkeindustri. Et såkalt in-house kunne f.eks bestå av et Ebauche manuelt standard verk med innkjøpt 3. part balanse og et egetutviklet automatopptrekk + gravering og finish. Ikke enkelt :)
It's never easy!

Godt poeng med in house vs. ikke in-house når det gjelder reparasjonsmuligheter, SpaceCowboy. Jeg har en gammel Certina-diver (skikkelig beater) fra tidlig 70-tall, tror jeg, etter morfar som dessverre ikke lar seg reparere, ihvertfall ikke i Norge. Problemet synes å vær at fjæren "slurer seg løs", altså at fjæren glipper et eller annet sted, uten at utverket går - urverket går ganske greit, men tappes altså for power reserve av seg selv på en time. Protid mener det er noe man ikke kan fiske uten deler, så i tilfelle må jeg finne noen som spesialisrer seg på gamle Certina-klokker. Litt kjedelig egentlig, jeg kunne godt tenkt meg å få satt den i stand, re-lumet og trykktestet og brukt den under dykking, hvis jeg kommer i gang med det. Hadde jo passet bra siden morfar var sjømann (og originallenken har diver extension, man leker ikke diver).

red: Angående Enicar får je som nevnt noe arvegods i hende (eller på håndleddet :p) i løpet av sommeren av dette merket. Kommer sikkert til å lage en tråd i dette delforumet med både litt bilder, litt info, og en del spørsmål.
 
Vedrørende Certinaen så er jeg helt sikker på at en urmaker fikser den. Opptrekksfjæren har sannsynligvis røket og må byttes. Holder du til i Oslo områdets så hør med Vidar på Kolbotn Ur.
 
Jeg mener å huske at det var det urmakeren hos Protid (Strandgaten, Bergen) mente også. Men han mente også at han ikke ville få tak i deler.

Tips til noen i Bergen som er over gjennomsnittet gode på gamle ur mottas med takk.

Glasset bør også byttes, men det er jo muligens noe man får tak i en uoriginal del til relativt enkelt.
 
Jeg mener å huske at det var det urmakeren hos Protid (Strandgaten, Bergen) mente også. Men han mente også at han ikke ville få tak i deler.

Tips til noen i Bergen som er over gjennomsnittet gode på gamle ur mottas med takk.

Glasset bør også byttes, men det er jo muligens noe man får tak i en uoriginal del til relativt enkelt.

Kan nok tenkes at man må få tak i en NOS del eller en del fra et tilsvarende brukt Certina caliber, Certina ble jo solgt i bøtter og spann i Norge. Sonen kan kanskje anbefale noen i Bergens område også. Hvilket kaliber dreier det seg om?
 
Det er et Certina 25-652 eller 25-651. Det er enten Certiday eller Certidate DS-2. Da jeg skulle finne frem klokken var den ikke noe sted, så jeg har sikkert lagt den et lurt sted så den ikke skulle bli borte... Den ligger ikke sammen med de fungerende klokkene ihvertfall. Får sjekke de vanlige "lure" stedene å legge ting etter jobb.
 
Tillater meg å vekke til live denne gamle tråden, antar det er en del nye medlemmer som ikke har fått med seg denne uansett.

takk til @SpaceCowboy som har skrevet flere aktuelle artikkler om emnet på bloggen sin. Har lært en del om vintageklokker der, men utlært? Neppe.......

Skulle gjerne kjøpt en Omega, men de koster en del mer enn andre merker og for en uerfaren novise som meg er faren for å gå på en smell overhengende. Tror derfor jeg i første omgang kommer til å forsøke meg på et mer ukjent og billigere merke som derfor ikke i samme grad er utsatt for juks og frankeri.

Før jeg så denne tråden har jeg lett etter Zenith, Doxa, Tissot, Eterna, Certina, Edox etc. Dvs de "vanlige" merkene, men med tipset om Enicar har det åpnet seg nye muligheter for å finne ur som ikke får samme oppmerksomhet og tilsvarene priser. Lurer derfor på om noen har tips til andre glemte merker som gir mye for pengene og har greie verk.

Så langt har jeg funnet Enicar og Titoni (uten å finne aktuelle klokker da). Utfra mine søk virker det som at Zenith og Doxa har flest oversize, men tar gjerne mot tips om det er andre jeg bør sjekke nærmere.
 
Redigert av en moderator:
Tillater meg å vekke til live denne gamle tråden, antar det er en del nye medlemmer som ikke har fått med seg denne uansett.

takk til @SpaceCowboy som har skrevet flere aktuelle artikkler om emnet på bloggen sin. Har lært en del om vintageklokker der, men utlært? Neppe.......

Skulle gjerne kjøpt en Omega, men de koster en del mer enn andre merker og for en uerfaren novise som meg er faren for å gå på en smell overhengende. Tror derfor jeg i første omgang kommer til å forsøke meg på et mer ukjent og billigere merke som derfor ikke i samme grad er utsatt for juks og frankeri.

Før jeg så denne tråden har jeg lett etter Zenith, Doxa, Tissot, Eterna, Certina, Edox etc. Dvs de "vanlige" merkene, men med tipset om Enicar har det åpnet seg nye muligheter for å finne ur som ikke får samme oppmerksomhet og tilsvarene priser. Lurer derfor på om noen har tips til andre glemte merker som gir mye for pengene og har greie verk.

Så langt har jeg funnet Enicar og Titoni (uten å finne aktuelle klokker da). Utfra mine søk virker det som at Zenith og Doxa har flest oversize, men tar gjerne mot tips om det er andre jeg bør sjekke nærmere.

Takk for snille ord!

Enig at det kan være smart å gå for noen mer "ukjente" merker/modeller som førstegangskjøp. Men husk at noen er så ukjente at det fort kan bli vanskelig å få bekreftet at modellen er original. Man kan for mangle referanse-dokumentasjon, typisk gamle kataloger o.l. Jeg har også sett at ukjente modeller er vel så utsatt for franken som mer kjente varianter, derfor er dette viktig også her.

Ang. verk: Kan også være smart å gå for et ukjent merke med f.eks. et ETA, Lemania eller Valjoux-verk. Dette er standard-verk av god kvalitet som det er relativt greit å få fatt i deler til. AS-verk er også greit. Når det gjelder Enicar har jeg hørt fra flere urmakere at Enicars egenproduserte verk (AR-verk) ikke er all verdens. Her kan du antageligvis støte på problemer vedr. deler da disse verkene var in-house i sin tid.

Her er forresten en bra tråd om vintage Enicar med masse bilder. Anbefaler spesielt bildene fra side 10 og utover... :)

Du bør også sjekke ut Wakmann, amerikansk distributør av Breitling-klokker på 60-tallet som fikk laget flere egne modeller av nettopp Breitling-fabrikken. Dette er klokker av god kvalitet, og kan gjerne sammenlignes med det Tudor er for Rolex, Wittnauer er for Longines eller det Tissot er ift Omega. Mye bra, Valjoux/Venus-verk og til hyggelige priser.

ATG-Wa-138-wakmann-head-logo-master.jpg
 
Redigert av en moderator:
Jeg har sett at det er en del som spør om kjøp av årgangsur i den mer rimelige delen av prisskalaen. Derfor har jeg skrevet en artikkel i bloggen min som ser nærmere på hva du kan få kjøpt for under kr. 6000 hvor valuta for pengene er brukt som hovedkriterium.

Hamilton_Close.png


Jeg har tittet litt nærmere på hhv. Omega sin Seamaster 600 og De Ville serie, en Hamilton kompressor og Longines sine dress-klokker. Alle fra hhv. seksti- og sytti-tallet.

God lesning!

A little addendum to Space Cowboy's fine blog on vintage watches:

The Longines automatic movements to be avoided are everything from cal. 340 - 355 for the following reasons:

1.) the hole for the winding stem in the plate wears badly. It's almost impossible to repair because the plate is so thin.
2.) the auto reversing wheel is prone to break, and is now obsolete.
3.) the calendar mechanism is not the best Longines has made.