Guide: Årgangsur til en overkommerlig pris

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.820
Sted
Oslo
Jeg har sett at det er en del som spør om kjøp av årgangsur i den mer rimelige delen av prisskalaen. Derfor har jeg skrevet en artikkel i bloggen min som ser nærmere på hva du kan få kjøpt for under kr. 6000 hvor valuta for pengene er brukt som hovedkriterium.

Hamilton_Close.png


Jeg har tittet litt nærmere på hhv. Omega sin Seamaster 600 og De Ville serie, en Hamilton kompressor og Longines sine dress-klokker. Alle fra hhv. seksti- og sytti-tallet.

God lesning!
 
Utrolig fin artikkel, og kjempe bra skrevet. Masse spennende klokker og historie :) Takk for at du tar deg tid! :D
 
Kjempebra artikkel! Her var det mye godsaker. Å kjøpe vintage kan være skummelt, men du kan også få utrolig bra klokker til en billig penge. Har selv en Omega cal 564, som du har bilde av. Fin og god klokke.
 
Fin artikkel !

En liten kommentar: styr unna vintage og såkalt high beat for daglig bruk. Mange av disse er upålitelige pga av det høye svingetallet.

Igjen takk for et flott innlegg :)
 
Flottings,
det er slike initsiativ som gjør det hyggelig å vandre rundt på Sonen.

Keep up the good work....
 
Fin artikkel !

En liten kommentar: styr unna vintage og såkalt high beat for daglig bruk. Mange av disse er upålitelige pga av det høye svingetallet.

Ja, det er et poeng som jeg implisitt tar med i kommentaren min om forventet høyere service-kostnad på verk med høyt svigningstall. Men det kunne kanskje vært en klarere "avbefaling" ift sånne verk.

Men igjen: Noen er entusiaster og ønsker å investere i disse verkene på tross av vedlikeholdet og problemene med slitasje.

Skal se litt på ordlyden her... ;)
 
Hamilton var virkelig flott. Jeg skulle til å skrive at de hadde hentet inspirasjon fra IWC, men det var før jeg leste at Hamilton var ute med denne seks(!) år før IWC kom med sin Aquatimer.
 
Hamilton var virkelig flott. Jeg skulle til å skrive at de hadde hentet inspirasjon fra IWC, men det var før jeg leste at Hamilton var ute med denne seks(!) år før IWC kom med sin Aquatimer.

Ja, de har fellestrekk. IWC sin Aquatimer står på lista selvfølgelig, men den er både sjelden og dyr. Selv har jeg en Hamilton, så den får være substitutt så lenge... ;)
 
Ser du har valgt to annerkjente merker, men hva med Eterna-Matic, selve forløperen til ETA-verknene. Her kan man finne mye lekkert i prisklassen 3000-6000. Man får high-end klokke i budsjett klassen.
 
Ser du har valgt to annerkjente merker, men hva med Eterna-Matic, selve forløperen til ETA-verknene. Her kan man finne mye lekkert i prisklassen 3000-6000. Man får high-end klokke i budsjett klassen.

Ja, jeg vurderte Eterna-Matic, men fant ut at jeg skulle ta for meg noen merker som jeg visste en del om allerede. Da ble det Hamilton, Longines og Omega. Vurderte også Tissot, mye bra kvalitet her også.

Jeg skal skrive mer, så se ikke bort i fra at det kommer noe om både Eterna-Matic og Tissot! :)
 
Ser du har valgt to annerkjente merker, men hva med Eterna-Matic, selve forløperen til ETA-verknene. Her kan man finne mye lekkert i prisklassen 3000-6000. Man får high-end klokke i budsjett klassen.

Vintage Eterna er flotte og av høy kvalitet, i tilegg service vennlige. De var heller ikke rimelige klokker.
 
Jeg stusset litt over anbefalingen av Hamilton, i hvert fall mtp tidsperioden - skal jeg kjøpe noe vintage til 5-6k vil jeg ha en manufacture-klokke. I den anledning kan vel kanskje Enicar være et merke verdt å nevne, ettersom etterspørselen etter disse er såpass liten - sannsynligvis fordi Enicar gikk konkurs, og i dag er en kjedelig klokkepusher som har kjøpt merkevaren ikke spesielt godt egnet til å skape entusiasme.

Girard Perregaux er også et godt alternativ i mine øyne.

Stusset også litt over anbefalingen din av DHL i råd til deg som skal kjøpe gammelt armbåndsur-posten. Er det noe jeg virkelig skyr som pesten når noe skal sendes TIL meg over landegrenser, er lovstridig gebyr-svindlerne i DHL. Men veldig gode og lærerike blogginnlegg!
 
Setter pris på tilbakemelding! Prøver å svare litt nedenfor.


Jeg stusset litt over anbefalingen av Hamilton, i hvert fall mtp tidsperioden - skal jeg kjøpe noe vintage til 5-6k vil jeg ha en manufacture-klokke. I den anledning kan vel kanskje Enicar være et merke verdt å nevne, ettersom etterspørselen etter disse er såpass liten - sannsynligvis fordi Enicar gikk konkurs, og i dag er en kjedelig klokkepusher som har kjøpt merkevaren ikke spesielt godt egnet til å skape entusiasme.

Forstår ikke helt hva du mener her. Jeg anbefaler en spesifikk Hamilton-modell (H600) som ble produsert i perioden 1961-1969? Regner med manufacture så mener du inhouse? Der er jo Longines et eksempel jeg har med. Finns sikkert flere, men jeg valgte Longines. Kunne sikker valgt flere eller andre merker. Enicar ble vurdert, selv liker jeg godt flere av kronografene og dykker-urene. Vurderte Tissot også. Og Eterna. Det er mange å velge i. Må spare vet du, så kan jeg skrive om disse seinere. ;)

Girard Perregaux er også et godt alternativ i mine øyne.

Det har du sikkert rett i. Men jeg valgte nå slik jeg gjorde.

Stusset også litt over anbefalingen din av DHL i råd til deg som skal kjøpe gammelt armbåndsur-posten. Er det noe jeg virkelig skyr som pesten når noe skal sendes TIL meg over landegrenser, er lovstridig gebyr-svindlerne i DHL. Men veldig gode og lærerike blogginnlegg!

Vel, det er vel mer at jeg anbefaler en dør-til-dør tjeneste enn at jeg eksplisitt anbefaler DHL. Ser ut som du har hatt dårlige erfaringer med DHL, selv har jeg hatt gode. Poenget er at det er bedre å få en klokke på døra, enn at den ligger og frister mulige uærlige postfunksjoner på ei hylle på det lokale postkontoret eller i fordelingssentralen.

Men igjen: Takk for tilbakemelding. Dette kan jeg bruke som grunnlag for nye artikler. Merker at jeg fikk lyst til å skrive om Enicar... :)
 
Det er veldig mange vintage klokkemerker man kan skrive om, så jeg synes det er flott at man tar utgangspunkt i noen modeller man liker. Hamilton modellen var f.eks. Ny for meg :)


Enicar ja.. De er vel mest kjent for modeller knyttet til ekspedisjoner o.l. Sherpa modellene var populære. Jeg har en del gamle tidsskrifter og det ser ut til at Enicar var på hugget når det nærmet seg 60 tallet. Jeg har jo ingen kule Enicar klokker, men jammen fant jeg ikke noe Enicar relaterte saker i skuffen.. Bladet er forøvrig Swiss Watch and Jewelry Journal fra jan/feb 1958.


fe0bf112.jpg
 
Setter pris på tilbakemelding! Prøver å svare litt nedenfor.
Forstår ikke helt hva du mener her. Jeg anbefaler en spesifikk Hamilton-modell (H600) som ble produsert i perioden 1961-1969? Regner med manufacture så mener du inhouse? Der er jo Longines et eksempel jeg har med. Finns sikkert flere, men jeg valgte Longines. Kunne sikker valgt flere eller andre merker. Enicar ble vurdert, selv liker jeg godt flere av kronografene og dykker-urene. Vurderte Tissot også. Og Eterna. Det er mange å velge i. Må spare vet du, så kan jeg skrive om disse seinere. ;)
Jepp, det er in-house jeg tenkte på. Det er selvfølgelig lov å anbefale noe annet, jeg bare stusset litt, siden begge de andre to anbefalingene ER inhouse, og etter min mening er det en god ting når man først skal bruke over 5k på en eldre klokke.

Grunnen til at jeg nevnte perioden med Hamilton, er at de i starten ig sp vidt utover 1900-tallet faktisk laget verkene også inhouse - før Amerikanerne skjønte at Sveitserne hade et lovlig stort forsprang på urverksfronten.

Det var ikke ment som kritikk, som sagt stusset jeg bare litt over valget - men bevares, det er en stilig klokke det og!

Angpende DHL har de en lei tendens il å finne pp et eget gebyr på ~390kr som ingen andre leverandører tar, og som de ikke informerer om på noe vis, så de er jeg ferdige med for godt, rent personlig. :p Men det er absolutt en god idé at en mer verdifull pakke ikke ligger fremme så gu og hvermann kan se (og ta) den. Selv har jeg noe arvegods som bestemt IKKE skulle sendes i posten i fall den ble borte (forsikringen erstatter jo bare verdien og ikke affeksjonsverdien) så jeg får den ikke før senere i sommer. Det er tilfeldigvis en Enicar, men det er sikkert HELT urelatert til min nyfunne interese i merket. :p
 
Jepp, det er in-house jeg tenkte på.

Dette med såkalt in-house er ikke så enkelt og kanskje ikke alltid så relevant når det gjelder vintage. Man har jo klokker med rene Ebauche verk som Eta men ellers var det et utpreget samarbeidet innen sveitsisk klokkeindustri. Et såkalt in-house kunne f.eks bestå av et Ebauche manuelt standard verk med innkjøpt 3. part balanse og et egetutviklet automatopptrekk + gravering og finish. Ikke enkelt :)