Guide: Årgangsur til en overkommerlig pris

Tillater meg å vekke til live denne gamle tråden, antar det er en del nye medlemmer som ikke har fått med seg denne uansett.

takk til @SpaceCowboy som har skrevet flere aktuelle artikkler om emnet på bloggen sin. Har lært en del om vintageklokker der, men utlært? Neppe.......

Skulle gjerne kjøpt en Omega, men de koster en del mer enn andre merker og for en uerfaren novise som meg er faren for å gå på en smell overhengende. Tror derfor jeg i første omgang kommer til å forsøke meg på et mer ukjent og billigere merke som derfor ikke i samme grad er utsatt for juks og frankeri.

Før jeg så denne tråden har jeg lett etter Zenith, Doxa, Tissot, Eterna, Certina, Edox etc. Dvs de "vanlige" merkene, men med tipset om Enicar har det åpnet seg nye muligheter for å finne ur som ikke får samme oppmerksomhet og tilsvarene priser. Lurer derfor på om noen har tips til andre glemte merker som gir mye for pengene og har greie verk.

Så langt har jeg funnet Enicar og Titoni (uten å finne aktuelle klokker da). Utfra mine søk virker det som at Zenith og Doxa har flest oversize, men tar gjerne mot tips om det er andre jeg bør sjekke nærmere.

Takk for snille ord!

Enig at det kan være smart å gå for noen mer "ukjente" merker/modeller som førstegangskjøp. Men husk at noen er så ukjente at det fort kan bli vanskelig å få bekreftet at modellen er original. Man kan for mangle referanse-dokumentasjon, typisk gamle kataloger o.l. Jeg har også sett at ukjente modeller er vel så utsatt for franken som mer kjente varianter, derfor er dette viktig også her.

Ang. verk: Kan også være smart å gå for et ukjent merke med f.eks. et ETA, Lemania eller Valjoux-verk. Dette er standard-verk av god kvalitet som det er relativt greit å få fatt i deler til. AS-verk er også greit. Når det gjelder Enicar har jeg hørt fra flere urmakere at Enicars egenproduserte verk (AR-verk) ikke er all verdens. Her kan du antageligvis støte på problemer vedr. deler da disse verkene var in-house i sin tid.

Her er forresten en bra tråd om vintage Enicar med masse bilder. Anbefaler spesielt bildene fra side 10 og utover... :)

Du bør også sjekke ut Wakmann, amerikansk distributør av Breitling-klokker på 60-tallet som fikk laget flere egne modeller av nettopp Breitling-fabrikken. Dette er klokker av god kvalitet, og kan gjerne sammenlignes med det Tudor er for Rolex, Wittnauer er for Longines eller det Tissot er ift Omega. Mye bra, Valjoux/Venus-verk og til hyggelige priser.

ATG-Wa-138-wakmann-head-logo-master.jpg

Redigert av en moderator:
Jeg har sett at det er en del som spør om kjøp av årgangsur i den mer rimelige delen av prisskalaen. Derfor har jeg skrevet en artikkel i bloggen min som ser nærmere på hva du kan få kjøpt for under kr. 6000 hvor valuta for pengene er brukt som hovedkriterium.

Hamilton_Close.png

Jeg har tittet litt nærmere på hhv. Omega sin Seamaster 600 og De Ville serie, en Hamilton kompressor og Longines sine dress-klokker. Alle fra hhv. seksti- og sytti-tallet.

God lesning!

A little addendum to Space Cowboy's fine blog on vintage watches:

The Longines automatic movements to be avoided are everything from cal. 340 - 355 for the following reasons:

1.) the hole for the winding stem in the plate wears badly. It's almost impossible to repair because the plate is so thin.
2.) the auto reversing wheel is prone to break, and is now obsolete.
3.) the calendar mechanism is not the best Longines has made.