Grill

Eg har en svær kullgrill som det er kjekt å fyre i av og til, men etter innkjøp av gassgrill så blir det grillet oftere og terskelen er generelt lavere for å fyre opp. og , ikkje minst resultatet blir alltid bra. Kullgrillen krever jo litt meir , men når en tar seg tid så er jo det kjekt og då. Keramisk er vel innunder sånn slowfood det kanskje ? Eg har sett nokre slike små svindyre griller. (kokegrop i hagen er nesten gratis ;) )

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Kan ikke svare for @Fosen, men for mitt vedkommende går det på tid.
Når manner hjemme fra jobb, og således sulten som et dyr, og ungene likedan, så må ting skje. Og der faller kull igjennom. Dessverre, for kull er det jeg forbinder med å kunne tilberede god grillmat.
Lov å håpe på kull når ungene blir eldre.

Hva råtass kullgrill angår, så er det vel lite som topper keramisk a la det grønne egget ditt @Edzilla?

Er rimelig fornøyd med det lille grønne egget. Men jeg skal innrømme at jeg har to gassgriller.
Alle fungerer utmerket til sitt bruk.
Skal vi på stranda så tar vi gjerne med Weber Baby Q. Heter i dag Weber Q1000.
Den drives av engangs gassbeholdere.
weber-q1000.jpg

Har vi større selskap så fyrer jeg gjerne opp den større gassgrillen: Weber Genesis E-330 med tre brennere, sear station og sidebrenner.
Genesis-E-330-2.jpg

Men er det bare vi fire her hjemme som skal hygge oss med grillmat. Da blir det det grønne egget som får kjørt seg.
Tar maks 20 minutter å fyre opp kull eller briketter, alt etter behov.
Den er helt overlegen på røyking. Holder stabilt 120-140 grader i åtte-ti timer. Sist røykte jeg en 2.3 kg svinenakke. Helt nydelig!
Ønsker man å steke pizza. Er det null problem å fyre den opp i 400+ grader.
Til helgen blir det Flank steak og helstekt entrecôte fra egget :)

photo_2018-06-21_10-03-47.jpg
photo_2018-06-21_10-03-46.jpg
photo_2018-06-21_10-03-45.jpg
photo_2018-06-21_10-03-42.jpg
photo_2018-06-21_10-03-41.jpg

Redigert:
Er rimelig fornøyd med det lille grønne egget. Men jeg skal innrømme at jeg har to gassgriller.
Alle fungerer utmerket til sitt bruk.
Skal vi på stranda så tar vi gjerne med Weber Baby Q. Heter i dag Weber Q1000.
Den drives av engangs gassbeholdere.
weber-q1000.jpg

Har vi større selskap så fyrer jeg gjerne opp den større gassgrillen: Weber Genesis E-330 med tre brennere, sear station og sidebrenner.
Genesis-E-330-2.jpg

Men er det bare vi fire her hjemme som skal hygge oss med grillmat. Da blir det det grønne egget som får kjørt seg.
Tar maks 15 minutter å fyre opp kull eller briketter, alt etter behov.
Den er helt overlegen på røyking. Holder stabilt 120-140 grader i åtte-ti timer. Sist røykte jeg en 2.3 kg svinenakke. Helt nydelig!
Ønsker man å steke pizza. Er det null problem å fyre den opp i 400+ grader.
Til helgen blir det Flank steak og helstekt entrecôte fra egget :)

Vis vedlegg 98581Vis vedlegg 98582Vis vedlegg 98583Vis vedlegg 98584Vis vedlegg 98585

Fantastisk! Lyst på det grønne egget! Jeg har faktisk klart å spore opp en Weber Genesis 310, lik din, bare uten searstation og sidebrenner! Har mest lyst på den du har, men den er ikke å oppdrive. Så går nok for den, synes den forrige versjonen av Genesis eg så utrolig mye finere enn dagens.

Jeg solgte min kamado kjøpt hos Espegaard. Alt for mye tull med den (dårlig kvalitet). Skal man kjøpe kamado vil jeg gått for Green egg eller Kamado Joe. De er dyre, men du kan bruke de til absolutt alt inkludert bake brød og røyke ekte bbq (pulled pork etc)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Fantastisk! Lyst på det grønne egget! Jeg har faktisk klart å spore opp en Weber Genesis 310, lik din, bare uten searstation og sidebrenner! Har mest lyst på den du har, men den er ikke å oppdrive. Så går nok for den, synes den forrige versjonen av Genesis eg så utrolig mye finere enn dagens.

Hadde valgt en Weber med sear station skal du steke biffer og andre kjøttstykker. Synes temperaturen blir for lav uten.
Har ingen erfaring med den nye Genesis-serien. Men har lest at flere foretrekker den gamle.

Jeg solgte min kamado kjøpt hos Espegaard. Alt for mye tull med den (dårlig kvalitet). Skal man kjøpe kamado vil jeg gått for Green egg eller Kamado Joe. De er dyre, men du kan bruke de til absolutt alt inkludert bake brød og røyke ekte bbq (pulled pork etc)

Skulle jeg kjøpt en stor ny grill i dag, som erstatter Weber Genesisen. Så hadde jeg uten tvil valgt Big Green Egg i størrelsen Large eller XLarge.
https://www.biggreenegg.eu/no/eggs/xlarge/

Hvordan blir pizza i egget? Blir det like godt som i en skikkelig vedfyrt pizzaovn? @Edzilla

Nei. Det synes jeg ikke. Problemet er at det blir for lite luft rundt pizzaen hvis du forstår hva jeg mener. Nå har jeg jo ikke det største egget heller. Så jeg tror resultatet blir mye bedre i de større.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Solgt noen hundre griller tidligere år som varehussjef i Byggevarekjede. I Norge har Weber veldig standing- men realiteten et at kvaliteten ikke står helt i forhold til prisen. Du får veldig mye bra til en 310 pris rundt om. Det er kun støpejern som gjelder i risten for puristene. Flavourizerbelegget sprekker opp av varmen etterhvert uansett. (jeg har selv Weber nå- men varmen er for dårlig selv i toppmodellen i Q serien etter mitt syn.) og man trenger begge deler både gass og kull- og aller helst en ekte bbq dvs varmrøyk hvis du skal lage skikkelig mat. Har hatt genesis også og den var fin men definitivt ikke verdt pengene.

Problemet med Green egg er at alt utstyret kommer i tillegg. Utstyret er dyrt. Hadde heller gått for Kamado Joe. Bedre tilleggsutstyr og ofte inludert i prisen.

Funker utmerket uten noe ekstrautstyr. Men har jo selv handlet nor til mitt egg. Men det er jo halve morroa. Pozzastein, woo, smijernsrist osv. Kjøper det på www.sales@ceramicgrillstore.com
Hva følger med Kamado Joe som er ekstrautstyr til BGE?