Grand Seiko-tråden

Angående GS og store, tjukke kasser: Det virker jo som om alle klokkeinteresserte ønsker en 40mm diver med 11-12 mm tykkelse og med det nye SD-verket lar det seg jo gjøre, men GS nekter, år etter år. Hvorfor? Er det sånn at vi er i utakt med markedet og at Seiko faktisk har gjort markedsundersøkelser som viser at de selger mer av mastodontene på 44-46mm eller er det bare vrangvilje? Det burde være helt åpenbart at med Rolex sine leveringsproblemer så er markedet vidåpent for en luksusdiver med omtrent samme specs som en Sub, men kan det hende at vi tar feil? Jeg er uansett drittlei av å vente og av å bli skuffet, gang etter gang.
 
D1583617-1A34-4852-B304-8FACF86C585D.jpeg
 
SBGN021

Kom over en pent brukt til en fornuftig penge -og den har virkelig gitt «godfølelsen» de første dagene. Kassen bærer godt på armen, den keramiske bezelen er ikke så sårbar og den blå skiven er lekker i lyset.. Alt i alt et utrolig flott sportsur!

68B13BB4-A97E-4DA9-AC5B-81501CBCF5BE.jpeg
 
SBGW283G har plutselig havnet på shortlisten min, jeg har lenge drømt om en «skyflake» uten dato.

BBFA32B1-D10B-4F3F-9878-99706E0C2ED4.jpeg


Ser at den er 37,3 mm, og at «horn til horn« er 44,3 mm. Noen som har prøvd tilsvarende GS’er og kan si noe om størrelsen? Har lest meg til at tallene samsvarer omtrent med DJ36, som jeg synes blir vel puslete på mine håndledd….
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og kire
SBGW283G har plutselig havnet på shortlisten min, jeg har lenge drømt om en «skyflake» uten dato.

Vis vedlegg 286938

Ser at den er 37,3 mm, og at «horn til horn« er 44,3 mm. Noen som har prøvd tilsvarende GS’er og kan si noe om størrelsen? Har lest meg til at tallene samsvarer omtrent med DJ36, som jeg synes blir vel puslete på mine håndledd….
Jeg er også veldig fristet av den. Har prøvd en lik modell og syntes den blir litt tjukk i forhold til diameteren, men den må prøves.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
SBGW283G har plutselig havnet på shortlisten min, jeg har lenge drømt om en «skyflake» uten dato.

Vis vedlegg 286938

Ser at den er 37,3 mm, og at «horn til horn« er 44,3 mm. Noen som har prøvd tilsvarende GS’er og kan si noe om størrelsen? Har lest meg til at tallene samsvarer omtrent med DJ36, som jeg synes blir vel puslete på mine håndledd….
Den er identisk med den "klassiske" SBGW231. Jeg vurderer enten SBGW231, SBGW285 (grønn) eller denne du har blinket inn (SBGW283). Har tidligere hatt en 36mm OP. Hvorvidt "36-37mm" blir for puslete er en vanesak. Hvis man vil ha variasjon i samlingen, så er et gull å ha armbåndsur i størrelser fra 36mm og opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg er også veldig fristet av den. Har prøvd en lik modell og syntes den blir litt tjukk i forhold til diameteren, men den må prøves.

Ja, det er også en bekymring... En ting er at den er liten, men tjukk er no go ;) Må nok prøves ut når den er tilgjengelig!

Den er identisk med den "klassiske" SBGW231. Jeg vurderer enten SBGW231, SBGW285 (grønn) eller denne du har blinket inn (SBGW283). Har tidligere hatt en 36mm OP. Hvorvidt "36-37mm" blir for puslete er en vanesak. Hvis man vil ha variasjon i samlingen, så er et gull å ha armbåndsur i størrelser fra 36mm og opp.

Absolutt! Har jo «nok» av større dykkere, så jeg er absolutt åpen for noe annerledes, spørsmålet er bare hvor annerledes :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Jeg var innom Urmaker Larsen i Sandvika for et par dager siden og fikk prøve et par modeller. Og jeg må si det var meget imponerende! Dette var mitt første møte med merket og ble umiddelbart fascinert over finish og hvor godt de lå på armen. White birch er herved på min må ha liste.
 
Redigert:
Jeg har eid en SBGW231, og angrer fremdeles på at jeg solgte den. Som @Loevhagen sier, man må bli vant med størrelsen, så funker den som smør i sausen.

Finishen er høyere enn man forventer i denne prisklassen, og opptrekket er silkemykt og nær dødstille.

Lysten på en annen variant i SBGW-serien har ikke blitt mindre etter at GS lanserte 267, 273, 255 og nå 283. Det er bare blitt vanskeligere å velge.

SBGW231.jpg
 
Nå har jeg vært mest vant til vintage, så neste setning er nok farget av det. Men jeg synes at 37mm er en helt utmerket størrelse. Min SBGW231 er helt spot-on med mine øyne på mitt håndledd.

Den fremstår substansielt større enn en Constellation fra 60-tallet. Det inkluderer også høydemessig, noe man har vært inne på over her. Men jeg synes ikke den bygger plagsomt mye rent visuelt.

Det eneste jeg klarer å pirke på er at skiva i blant kan virke nesten _for_ minimalistisk i nedre halvdel, siden det ikke står noe som helst der. Men samtidig gir det også et preg av non-nonsense.

Alt i alt en nydelig klokke, som absolutt bør prøves (denne, eller en av variantene).
 
[QUOTE="knb, post: 851450, member: 15643"

Det eneste jeg klarer å pirke på er at skiva i blant kan virke nesten _for_ minimalistisk i nedre halvdel, siden det ikke står noe som helst der. Men samtidig gir det også et preg av non-nonsense.
[/QUOTE]

Det løser du ved å velge en SBGW031. Den er såkalt double signet med både Seiko og Grand Seiko på skiva.
 
  • Liker
Reaksjoner: knb
Det løser du ved å velge en SBGW031. Den er såkalt double signet med både Seiko og Grand Seiko på skiva.
Du har jo rett i at det fyller tomrommet. Men personlig tror jeg det holder at det står Seiko én gang på skiva. ;)