Visdomsord fra businesstraveller. Jeg er stort sett enig.
Visst kjøper man klokker med hjertet, men jeg har inntrykk av at ganske mange også ofrer litt tankevirksomhet i valg av ur. Iallefall når det kanskje er snakk om et par-tre titalls tusen i forskjell på et potensielt tap på klokker i den prisklassen vi snakker om her.
Jeg tenker omtrent slik: Dersom forelskelsen skulle avta og all kjærlighet til slutt forsvinner, da må det flippes. Det ville jo vært rimelig ergerlig om man kanskje tapte "en brukt Sub" ekstra fordi man kjøpte GO og ikke Sub.
(Ta her hensyn til at GO er i mitt hjerte om dagen og at en god runner-up er Sub - sannsynligvis 14060)
Jeg følger deg, Minuteman.
Som vi - stort sett - alle vet; - "moneywise" er det få klokker i dag som gir pengene tilbake. Ihvertfall om vi snakker nypris.
Som med bilen; - i det øyeblikk du triller ut, er det fort 5-10, 10-20, sågar kanskje 30-40% downside. Derfra og ut er det stort sett et spørsmål om etterspørselen på annenhåndsmarkedet som avgjør hvor mye tapet blir. Alt avhengig av attraktiviteten.
Lesson learnt: La andre ta tapet og kjøp brukt.
Jeg synes forøvrig Businesstraveler berører essensen i "dilemmaet".
For egen del har jeg sluttet (aner ikke om jeg noen gang begynte), å sette klokker "opp mot hverandre". Slikt gir meg trøbbel.
Jeg gjør min research ift hvor høyt jeg vil gå for et kjøp. Og stanser der.
Ikke er jeg inne i denne hobbyen "for the money". Følgelig vier jeg ikke - litt enkelt sagt - mitt eventuelle senere salg av akkurat dette uret en eneste tanke.
Gleden over å kjøpe "DEN" - og eie den - er så definitivt større enn et eventuelt "tap" ved salg.
Og det sagt; - perioden jeg har eiet et for meg unikt ur, har også en verdi. Sågar kan den være verdt tusenlappene mellom kjøp og salg.
Med andre ord er det bare bestemme seg for hva man vil ha, og nyte akkurat det uret i så stor grad det lar seg gjøre.
PS!
Ønsker deg lykke til i dine videre avveininger.
Glashutte Original er det for få av her ute.
Officine Panerai likeså.
Kan ikke si det samme om Rolex.....