Gjør-det-selv-reimer

Jeg handler fra straps.no. Hvis jeg skal utvide produksjonen, må jeg bestille fra Kina. (sorry, larsern :) )

Ikke noe å si sorry for det :) Skulle du trenge et større antall så send meg gjerne en mail så kan vi eventuelt bestille sammen og spare noen fraktkroner :)
 
Ikke noe å si sorry for det :) Skulle du trenge et større antall så send meg gjerne en mail så kan vi eventuelt bestille sammen og spare noen fraktkroner :)

Sweet!

__arnie.jpg
 
Dritkult. Har syslet tanken med å lage remmer selv, men fant fort ut at lærarbeid er en profesjon på lik linje med urmaker, og her måtte utstyr og kursing til som jeg ikke gadd invistere.

Utrolig gøy at noen andre gidder.
 
Hvis det er andre som holder på med det samme - få ut bilder!

Artig, viste ikke det var andre som også fiklet med dette her:0) holdt på nå litt over et år og etterhvert som arsenalet av verktøy og nivået av kunnskap og erfaring har økt, så har også resultatene blitt bedre. De par første så jo ut som noe katta hadde dratt inn ...

20120126_212941.jpg

20120126_212840.jpg

20120126_212757.jpg

20120126_212458.jpg

bilde6-1.jpg

bilde5-1.jpg

bilde14.jpg

ODC1-1.jpg


Dette er noen av de første jeg laget ...
DSC_7108.jpg

DSC_7105.jpg

DSC_7104.jpg

DSC_7102.jpg

DSC_7100.jpg

DSC_7098.jpg

DSC_7096.jpg

DSC_7095.jpg

DSC_7092.jpg

DSC_7088.jpg


Kanskje på tide med en egen DIY tråd for reimer her? :D
 
Steintøft!! Du har jo skills på dette. Hvor handler du buckles til PAM? Har kjøpt noen fra amazon, men det var ikke spesielt billig.

Syr du forresten selv?
 
Steintøft!! Du har jo skills på dette. Hvor handler du buckles til PAM? Har kjøpt noen fra amazon, men det var ikke spesielt billig.

Syr du forresten selv?

Takker;0) Alt er sydd selv ja. Handler pam spenner på panataim.com stort sett. Veldig fornøyd med kvaliteten og ikke så ille pris heller, samt rask levering. Læret er stort sett fra gamle vesker, belter og en og annen magasintaske osv.
Begynnte med at jeg hadde veldig lyst på en såklat ammo-strap, men syntes de var ganske dyre. Så tenkte at dette måtte det jo gå ann å lage selv ...Og etter å ha kjøpt materialer og ikke minst verktøy for summen av sikkert 20 ammo-straps, hehe, så ble det jo noen remmer etterhvert. Mye verktøy som går med til dette, så veldig økonomisk er det vel ikke, men morro læll.:D
 
Takker;0) Alt er sydd selv ja. Handler pam spenner på panataim.com stort sett. Veldig fornøyd med kvaliteten og ikke så ille pris heller, samt rask levering. Læret er stort sett fra gamle vesker, belter og en og annen magasintaske osv.
Begynnte med at jeg hadde veldig lyst på en såklat ammo-strap, men syntes de var ganske dyre. Så tenkte at dette måtte det jo gå ann å lage selv ...Og etter å ha kjøpt materialer og ikke minst verktøy for summen av sikkert 20 ammo-straps, hehe, så ble det jo noen remmer etterhvert. Mye verktøy som går med til dette, så veldig økonomisk er det vel ikke, men morro læll.:D


Er det ikke sånn med hobbyer? :)

Merker jeg har noen timer i gnomboden før jeg er på ditt nivå. Skal sjekke ut spennene fra panatime!
 
Er det ikke sånn med hobbyer? :)

Merker jeg har noen timer i gnomboden før jeg er på ditt nivå. Skal sjekke ut spennene fra panatime!

Hehe, jo er vel det. Solgt en del reimer til venner og bekjente, men ikke akkurat noe jeg skal legge opp jobben for å drive på heltid tror jeg:p Tenkte jeg kunne lage en step-by-step sak her neste gang jeg klemmer ut en reim, for de som er interressert:0) Her er litt av det utstyret som går med til dette også, blir en del.
20120917_001609.jpg
 
Tenkte jeg kunne lage en step-by-step sak her neste gang jeg klemmer ut en reim, for de som er interressert:0) Her er litt av det utstyret som går med til dette også, blir en del.
20120917_001609.jpg

Det hadde vært veldig kult å se!

Hvilke verktøy "må" man ha for å komme i gang med dette og hvor får man kjøpt det?
 
Det hadde vært veldig kult å se!

Hvilke verktøy "må" man ha for å komme i gang med dette og hvor får man kjøpt det?

Skal få til det;0) Men tar nok noe tid da det er et mareritt på jobb om dagen, så når ting roer seg så blir det tid til litt lær-arbeid også. Forøvrig en helt perfekt hobby på mørke høst og vinterkvelder.

Mye av utstyret har jeg kjøpt på skinnlaaven.no, helt ok priser og rask levering på oppkrav. tandyleatherfactory.com er også et bra sted jeg har kjøpt en del.

Det man strengt tatt trenger er vel dette:
-En god tapet kniv
-En linjal (helst i stål) Du skal skjære langs denne, så en plast sak går fort i stykker.
-En skjærefjøl, så du ikke lager dype spor i bordplater osv, og får kjeft av kona ...Kan visst skje har jeg hørt:D
-Enten en syl eller helst en hull-dor til å slå gjennom læret med for å lage hull til syingen.
(Her får man kjøpt allverdens gaffel-syler osv, men jeg synes en enkel hulldor på 1mm fungerer best)
-Enten en gummiklubbe eller treklubbe som min (på bildet) til å slå gjennom syl/dor etc i læret. En stål hammer funker dårligere, men går vel det også, bare mindre følsomhet.
-To litt solide nåler med avlangt hull bak, så man får tredd gjennom tråden, er jo tross alt en del tykkere enn vanlig sytråd dette.
-Voks til å vokse tråden (om man ikke kjøper ferdig vokset tråd) Lettes med det siste egentlig, feks skinnlåven har dette.
-Tråd, og her er det en hel haug å velge i. Men om man kjøper sort og hvit/naturell vokset tråd, så har man til det meste. Selv har jeg blå, rød, orange og grønn også, men aldri brukt det noe særlig, så litt bortkastet.
-En "scrafe" eller skinn-skraper. Kanskje det viktigste verktøyet, som brukes til å ta ned tykkelsen på læret der man feks skal lime det og sy det sammen. Slik at man ikke får en dobbelt så tykk kant der det overlapper. På bildet så¨er det det sorte verktøyet som ligger rett til høyre for skyvelæret.
-Og enten en vanlig hulltang til å lage belte hull osv, for å lage hull til spennen. Eller en hull-dor i riktig størrelse, typisk 3-4mm
-Også greit å ha noe å behandle sidene av reimen med, så man får en glatt finish.
(Her bruker jeg både bi-voks og noe som kalles gum tragachant, som er en gele omtrent som kan poleres inn i læret. Bruker noe i glatt plast for å polere dette blankt.
-Og i starten så holder det lenge at man finner noen gamle skinnbelter som man klipper opp og jobber litt med.
(bare pass på at det er ekte skinn og ikke noe i sky eller noe sånt:0)

Med disse tingen, så skal man klare å lage seg fine reimer selv, med litt prøving og feiling. Mye bra tuotorials på youtube (søk på feks leatherworks, making a knife sheat osv, så får dere mange gode tips til hvordan sy etc)

Så skal jeg som sagt ta litt bilder så fort tiden strekker til her.;)
 
Se der ja, takk for fin og utfyllende liste! Nå må jeg vel bare begynne å planlegge innkjøp og rote litt rundt etter skinn jeg kan ofre :p
 
Katta er ute av sekken. Remene har fått et navn; Ive&Neu. Oppkalt etter undertegnede og skomakeren som skal stå for det meste av produksjonen.

Nettside og webshop er oppe i løpet av november.(!)

ive.jpg
 
Katta er ute av sekken. Remene har fått et navn; Ive&Neu. Oppkalt etter undertegnede og skomakeren som skal stå for det meste av produksjonen.

Nettside og webshop er oppe i løpet av november.(!)

ive.jpg

Oj, så moro! Grattis med bisniss! Jeg liker navn og logo veldig godt. En liten genistrek (sic) med den sømmen mellom navn og "straps". Hvem har designet?
Hvordan uttaler dere Neu, forresten? Næu? Nåi?
Jeg er på jakt etter en pen, men ikke for glossy, svart skinnrem til min Panerai. Fikser du en slik, da? :)
 
Oj, så moro! Grattis med bisniss! Jeg liker navn og logo veldig godt. En liten genistrek (sic) med den sømmen mellom navn og "straps". Hvem har designet?
Hvordan uttaler dere Neu, forresten? Næu? Nåi?
Jeg er på jakt etter en pen, men ikke for glossy, svart skinnrem til min Panerai. Fikser du en slik, da? :)

Takk for fine ord!

Jeg står for designet. Navnet uttales "aivi & nåy".

Vi satser på 2-4 kraftige nato-remer i skinn: karamell, mørk brun, mørk distressed og muligens sort som et basisutvalg. I tillegg til et parti med unike (én av hver) remer laget av alt magasintasker, belter til skinnjakker og vesker som lanseres hver mnd.
 
Dette kan jeg virkelig like! Vår egen remfabrikk her på bjerget, topp! Tøff logo!

Er det for tidlig å gå ut med priser? :)
 
Tvi tvi, dette er kjempekult.:cool::cool:

(Kanskje jeg og skal begynne å sy remer, har vært veldig flink til å sy puter under armene på ungene iallefall:eek::rolleyes::D)