Frustrasjon ang. Rolex butikk.

Medlem
19. jan. 2014
Sted
Oslo
Egentlig bare en enkel utblåsnings tråd.

Var nettopp å fløy fra Roma FCO, og der har de en dedikert Rolex butikk.
Hva er vitsen med en fysisk butikk når de ikke har noe å selge uten om én 26mm overdiamantisert Datejust.
Og de ansatte må jo være dritt lei av at folk stikker innom å spør hele tiden.

Er vel nærmest maktdemonstrasjon fra Rolex?

Jeg dro dit i vite at de ikke har noen stålmodeller tilgjengelig som resten av verden.

Det er ingen Rolex AD i hele verden som har de populære modellene tilgjengelig. Det er nok ingen maktdemonstrasjon men et resultat av at etterspørsel er vesentlig høyere enn tilbudet. Noen mener at Rolex «enkelt» kan øke produksjonen, jeg tror ikke dette er så enkelt… For en produsent er Rolex i en drømmesituasjon nesten uten like. Du spør om vitsen med å ha en butikk som ikke har noen varer, vel de aller aller fleste Rolex AD selger jo mange andre merker enn kun Rolex…

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det er ingen Rolex AD i hele verden som har de populære modellene tilgjengelig. Det er nok ingen maktdemonstrasjon men et resultat av at etterspørsel er vesentlig høyere enn tilbudet. Noen mener at Rolex «enkelt» kan øke produksjonen, jeg tror ikke dette er så enkelt… For en produsent er Rolex i en drømmesituasjon nesten uten like. Du spør om vitsen med å ha en butikk som ikke har noen varer, vel de aller aller fleste Rolex AD selger jo mange andre merker enn kun Rolex…
Er egentlig klar over at det ikke finnes noen nye stålvarianter til salgs over disk lengre.
Men dette var ikke Rolex AD med flere merker som det pleier å være, men en ren Rolex butikk. Dermed mener jeg nesten at det er maktdemonstrasjon da de har allerede bra nok markedsføring og fotfeste i markedet.

Selvfølgelig kan markedet snu og det blir overflod av disse variantene i fremtiden, og da dermed trenger en fysisk butikk.

De selges direkte ved ankomst, drømmesituasjon for forhandler å være utsolgt og slippe å gi rabatter.
Ikke lenge siden twotone modeller var greit å få tak i og helgull vel gikk med rabatt.
Slik er ikke situasjonen lenger. Total-lønnsomheten for forhandleren er nok veldig god for tiden.

Er det god lønnsomhet i en butikk (ren Rolex AD) hvis man ikke har varer å selge?

De selger jo de klokkene de får inn, til såkalt gode kunder, så de tjener selvsagt penger. De som jobber der administrerer ventelister og ringer rundt til de heldige som får lov til å kjøpe, høres jo ut som en rimelig grei jobb, bortsett fra hakket i plata som må fram hver gang mannen i gata drister seg til å spørre om de har noe å selge.

Såkalte?
Forklar gjerne

Vel, det er jo flest av de gode kundene, men har jo hørt at diverse AD’er har fallt for fristelsen til å selge til gråmarkedet, «kompiser» og slikt. Det er ikke uventet når det er store penger inne i bildet.

I Norge, eller nettrykter fra det store utland?

Ikke kun rykter, jeg vet om AD som har mistet Rolex pga dette. Og jeg har flere ganger sett medlemmer her på tidssonen averterte relativt nye klokker til salgs langt over retail pris, og det de begrunner salget med at «ny Rolex er på vei inn», så at også såkalte gode kunder driver med dette helt åpenlyst er et faktum. Samtidig som dette kjenner jeg folk som f.eks fyller et rundt år og derfor ønsker den ene Rolex’en for å feire dette, men som blir nektet pga disse «gode kundene» som ofte egentlig ikke er bedre enn gråmarkedet/flippere.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Når det er så åpenlyst hvem disse «gode kundene» er, som gang på gang videreselger ny-kjøpte og nesten dags-ferske og ubrukte Rolexer, synes jeg det er bemerkelsesverdig at AD ikke tar noen grep. Hvis de hadde et ønske om det ? Det hadde vært rimelig enkelt og uten konsekvens da AD ikke hadde mistet noen salg da etterspørsel er større enn leveringsdyktighet/evne.