Frustrasjon ang. Rolex butikk.

Om man skal være en smule kynisk, er jo denne leveringsskvisen et tegn på at Rolex priser produktene sine for lavt.

Tilbudet er vesentlig mindre enn etterspørselen, og dermed eksisterer et annenhåndsmarked med latterlige påslag. Om Rolex ikke evner/ønsker å øke produksjonen for å gjøre noe med tilbudssiden, skyter prisene i været - for penger er det der ute, og mange har tilsynelatende lyst til å bytte disse inn i en Rolex.

Om Rolex ønsket å hente ut hele denne gevinsten selv, ville de jo bare øket prisene sine til å nærme seg gråmarkedsprisene - men da ville nok et kollektivt internett eksplodert i harme over at de utnyttet situasjonen. (Det er dog ikke noen menneskerett å eie en sportsmodell i stål, så om man ikke har råd, har man ikke råd...)

Joda. Jeg misliker praksisen med at man må tigge om å få komme seg på venteliste for et masseprodusert produkt; jeg misliker også at det har vokst frem en attåtnæring der noen kan tjene greie årsinntekter simpelthen på å kjøpe disse masseproduserte urene og selge dem videre med heftig påslag til den gemene hop - men slik er det nå.

ADene har slik sett ingen incentiver for å hindre flipping på vei ut døren - de har solgt urene sine, de, til prisen produsent har fastsatt. Hvorfor ta alt bryet (og merkostnaden) med å forsøke å organisere et mer 'rettferdig' system, hva nå enn det måtte være - når pengene uansett tikker inn.

Omdømme? Næh, det ser jo ut til at det har blitt en del av appellen til Rolex - at det er 'umulig' å få kjøpt det man vil ha på annet vis enn gjennom å betale et ublu påslag til dem som er 'innenfor'. (Og med det en viss forventning, får vi anta, om videre prisstigning slik at man selv kan tjene gode penger på å eie den en stund før den selges videre)

I oppsummering - alle som allerede er med i dette kjøret tjener penger på det, unntatt de som står utenfor og vil inn. Det er ikke det beste utgangspunktet for noen endring i praksis.

Jeg bare venter på å se at gråmarkedsprisen på stålmodeller overstiger prisen på tilsvarende modeller i helgull - kanskje det vokser frem en attåtnæring på å stålplettere gullmodeller? :D

Tipper Rolex selvsagt har et ønske om å øke prisene slik at etterspørsel møter tilbudet, men dette vil selvsagt gjøre at hele korthuset kan falle sammen, noe de absolutt ikke ønsker. De kan øke produksjonen, og når dette kunstige markedet faller sammen sitter de med en produksjonskapasitet som de ikke trenger. Øker de prisene kan de hende de plutselig ikke får solgt det de produserer nå engang. Det er ikke lenge siden Rolex hadde problemer med å få solgt sin produksjon, såvidt jeg vet skjedde dette med Deep Sea modellen for ca 10 år siden før de satte inn Cameron skiven i 2014 og interessen økte voldsomt.

Men at Rolex vil øke prisene med en prosent som er høyere enn inflasjonen i 2022 er vel sannsynlig?

OddE skrev
*ADene har slik sett ingen incentiver for å hindre flipping på vei ut døren - de har solgt urene sine, de, til prisen produsent har fastsatt. Hvorfor ta alt bryet (og merkostnaden) med å forsøke å organisere et mer 'rettferdig' system, hva nå enn det måtte være - når pengene uansett tikker inn.*

Incentivet ville være at AD ville unngå kritikk og misnøye blandt fremtidige kunder, klokkene ville bli solgt uansett til en ny kunde og kronene tikker inn.
Når den ´gode kunden` setter seg opp på ny prioriert venteliste dagen etter et salg og nok en gang blir foran i køen for på ny å kjøpe (eller såkalt hente ut) blir noe uriktig/unfair spør du meg. AD. Kunne med letthet trenert det neste salget til samme kunde uten konsekvens og ytterligere arbeid. Det er mitt poeng.

Jeg er selv i den `heldige`situasjon at jeg er god kunde gjennom mange år hos samme AD, siden 1979, og har aldri ´hentet ut´ et ur med hensikt for å flippe kort etter, det tror jeg denne AD vet og jeg har aldri `misbrukt`mitt gode forhold. Når det skal sies er jo dette fenomenet oppstått i det siste.

Jeg har bestilt et annet merke (Zenith) hos en annen AD hvor jeg `kun`har kjøpt ett ur tidligere- en Submariner 114060-.
Der er jeg på venteliste og har blitt forespeilet levering Juni 2023. Er like blid, og ingen sure miner overfor denneAD, da har jeg noe å glede meg til i lang tid !

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Når den ´gode kunden` setter seg opp på ny prioriert venteliste dagen etter et salg og nok en gang blir foran i køen for på ny å kjøpe (eller såkalt hente ut) blir noe uriktig/unfair spør du meg. AD. Kunne med letthet trenert det neste salget til samme kunde uten konsekvens og ytterligere arbeid. Det er mitt poeng.

-Bare for ordens skyld: Jeg mener på ingen måte at dagens praksis er verken fair eller optimal, jeg mener bare at så lenge markedet er som det er, krever det en ekstrainnsats (og med det kostnad) for en AD å ta grep, uten at de har noe konkret å vise til som gevinst for dem.

Om jeg fortsatt skal ha på meg de kyniske brillene mine - det er mye greiere å forholde seg til en aktør som kjøper X enheter i året, enn en som kommer innom i høyden en eller to ganger i løpet av livet for å gjøre et slikt innkjøp.

('Min' AD fører Seiko og Certina, så jeg får håpe det blir det nye nye etter at Rolexboblen sprekker. Da har jeg kundeforholdet på plass!)

Nå er vi heldigvis spart for mye uheldig fokus på klokkeinteresse her på TS. Til sammneligning er gjjenomgangstonen på rolex forum og omegaforum, hvor god investering et klokkekjøp kan være og til hvilken rabatt en kan får hvor. Nå er jeg ikke på klokkeriet, men har hørt rykter om tilsvarende tilstand.
Det er noe snodig at det er kritikkverdig med prisøkning på et produkt en ikke får kjøpt, mens det handles stort i gråmarkedet hvor kjøpsprisen er 2-3x veiledende
I følge tv og aviser skal kremmerånden vekkes hos alle og enhver, tv med eget program hvor de flipper hus og avisene skriver om hinsides verdiststigning på klokker.
Foreslår vi får skylde på amerikanerne siden Rolex nærmest er symbolet på suksess, og alle andre idioter som er wannabe amerikanere

Nå er vi heldigvis spart for mye uheldig fokus på klokkeinteresse her på TS. Til sammneligning er gjjenomgangstonen på rolex forum og omegaforum, hvor god investering et klokkekjøp kan være og til hvilken rabatt en kan får hvor. Nå er jeg ikke på klokkeriet, men har hørt rykter om tilsvarende tilstand.
Det er noe snodig at det er kritikkverdig med prisøkning på et produkt en ikke får kjøpt, mens det handles stort i gråmarkedet hvor kjøpsprisen er 2-3x veiledende
I følge tv og aviser skal kremmerånden vekkes hos alle og enhver, tv med eget program hvor de flipper hus og avisene skriver om hinsides verdiststigning på klokker.
Foreslår vi får skylde på amerikanerne siden Rolex nærmest er symbolet på suksess, og alle andre idioter som er wannabe amerikanere

Dersom man skal legge skyld på noen tror jeg nok det asiatiske markedet har drevet etterspørselen mer enn både USA og Europa de siste ti årene, har inntrykk av at også rike afrikanere heller prioriterer luksusklokker over det meste annet av luksusvarer. Men det er egentlig intet poeng å fordele skyld da vi alle som har interesse av klokker og betaler den prisen det koster har «litt skyld». Når det er sagt kunne det ikke falle meg inn å betale mer enn retail pris på en klokke som fremdeles er i produksjon, på vintage og klokker som ikke produseres lenger føler jeg at det kan forsvares på en helt annen måte.

Luksus er ikke for alle, men alle vil ha det. Egentlig bør tema tones ned. La flipperne og folk flest konse på Rolex, det er mye annet som er mer interessant og ville vært synd om feil øyne for blikket retta den veien

• Liker
Reaksjoner: OddE og Eternamaniac
Det ble nettopp utført en studie som sier at verden vil få 150 mill nye høy-middelklasse innbyggere i løpet av de 10 neste årene med betydelig kjøpekraft og lyst på luksusartikler.
Jeg husker ikke hvem/hva/hvor men Mr. Haagen og Mr, Meyer snakket mye om dette for 2-3 episoder siden i 8past10 Watch Talks.

Verdens store produsenter av luksusklokker vil aldri klare å utvide til å dekke denne etterspørselen selv om kanskje kun 10% av disse vil kjøpe klokker.

Det betyr at de store som Rolex, AP, Patek, VC, Lange etc vil bli enda vanskeligere å få tak i og enda dyrere. Så har noen noe i denne kategorien så for guds skyld ikke selg.

Deres spådom er at vi faktisk også ender opp med venteliste på de merkene som er «under der» i dag og som du kan få over disk.
Så kanskje like lurt å begynne å hamstre opp IWC, Omega, Panersi, GS, Doxa etc.

Jeg tror de har mye rett i dette.
Så kjøp det du kan få tak i og ikke selg

Redigert av en moderator:
Rolex? Intet nytt under solen her siste året.
AP? Har blitt latterlig og enda mer komisk enn enhver Rolex.
FPJ? Fullstendig latterlig og überkomisk. Mange forsvarer merket, men markedet er fullstendig f**cked. Tragikomisk.

Merk at jeg ikke her disser selve det mekaniske, for jeg vil gjerne ha en FPJ Souverain og er klar til å kjøpe en over disk i butikk, men ikke i dagens overopphetede (grå)marked.

Poenget er at det som før gjaldt Rolex, er nå overtatt av enda mer hypede merker - og de aller fleste henger fortsatt igjen i at "..Rolex er så hyped...". Vel, det stemmer - men mer etablerte merker opplever en hype som overgår enhver SS Rolex.

Moralen må da være å lete etter gode armbåmdsur blant andre produsenter - gjerne der håndverk og utførelse står høyt, mens prisnivået er edruelig. Jeg har lett og funnet. Gjør det DU også.

Redigert: