Frustrasjon ang. Rolex butikk.

Medlem
19. jan. 2014
Innlegg
31
Sted
Oslo
Egentlig bare en enkel utblåsnings tråd.

Var nettopp å fløy fra Roma FCO, og der har de en dedikert Rolex butikk.
Hva er vitsen med en fysisk butikk når de ikke har noe å selge uten om én 26mm overdiamantisert Datejust.
Og de ansatte må jo være dritt lei av at folk stikker innom å spør hele tiden.

Er vel nærmest maktdemonstrasjon fra Rolex?

Jeg dro dit i vite at de ikke har noen stålmodeller tilgjengelig som resten av verden.
 
Det er ingen Rolex AD i hele verden som har de populære modellene tilgjengelig. Det er nok ingen maktdemonstrasjon men et resultat av at etterspørsel er vesentlig høyere enn tilbudet. Noen mener at Rolex «enkelt» kan øke produksjonen, jeg tror ikke dette er så enkelt… For en produsent er Rolex i en drømmesituasjon nesten uten like. Du spør om vitsen med å ha en butikk som ikke har noen varer, vel de aller aller fleste Rolex AD selger jo mange andre merker enn kun Rolex…
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det er ingen Rolex AD i hele verden som har de populære modellene tilgjengelig. Det er nok ingen maktdemonstrasjon men et resultat av at etterspørsel er vesentlig høyere enn tilbudet. Noen mener at Rolex «enkelt» kan øke produksjonen, jeg tror ikke dette er så enkelt… For en produsent er Rolex i en drømmesituasjon nesten uten like. Du spør om vitsen med å ha en butikk som ikke har noen varer, vel de aller aller fleste Rolex AD selger jo mange andre merker enn kun Rolex…
Er egentlig klar over at det ikke finnes noen nye stålvarianter til salgs over disk lengre.
Men dette var ikke Rolex AD med flere merker som det pleier å være, men en ren Rolex butikk. Dermed mener jeg nesten at det er maktdemonstrasjon da de har allerede bra nok markedsføring og fotfeste i markedet.

Selvfølgelig kan markedet snu og det blir overflod av disse variantene i fremtiden, og da dermed trenger en fysisk butikk.
 
De selges direkte ved ankomst, drømmesituasjon for forhandler å være utsolgt og slippe å gi rabatter.
Ikke lenge siden twotone modeller var greit å få tak i og helgull vel gikk med rabatt.
Slik er ikke situasjonen lenger. Total-lønnsomheten for forhandleren er nok veldig god for tiden.
 
Er det god lønnsomhet i en butikk (ren Rolex AD) hvis man ikke har varer å selge?

De selger jo de klokkene de får inn, til såkalt gode kunder, så de tjener selvsagt penger. De som jobber der administrerer ventelister og ringer rundt til de heldige som får lov til å kjøpe, høres jo ut som en rimelig grei jobb, bortsett fra hakket i plata som må fram hver gang mannen i gata drister seg til å spørre om de har noe å selge.
 
Såkalte?
Forklar gjerne

Vel, det er jo flest av de gode kundene, men har jo hørt at diverse AD’er har fallt for fristelsen til å selge til gråmarkedet, «kompiser» og slikt. Det er ikke uventet når det er store penger inne i bildet.
 
I Norge, eller nettrykter fra det store utland?

Ikke kun rykter, jeg vet om AD som har mistet Rolex pga dette. Og jeg har flere ganger sett medlemmer her på tidssonen averterte relativt nye klokker til salgs langt over retail pris, og det de begrunner salget med at «ny Rolex er på vei inn», så at også såkalte gode kunder driver med dette helt åpenlyst er et faktum. Samtidig som dette kjenner jeg folk som f.eks fyller et rundt år og derfor ønsker den ene Rolex’en for å feire dette, men som blir nektet pga disse «gode kundene» som ofte egentlig ikke er bedre enn gråmarkedet/flippere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Når det er så åpenlyst hvem disse «gode kundene» er, som gang på gang videreselger ny-kjøpte og nesten dags-ferske og ubrukte Rolexer, synes jeg det er bemerkelsesverdig at AD ikke tar noen grep. Hvis de hadde et ønske om det ? Det hadde vært rimelig enkelt og uten konsekvens da AD ikke hadde mistet noen salg da etterspørsel er større enn leveringsdyktighet/evne.
 
Om man skal være en smule kynisk, er jo denne leveringsskvisen et tegn på at Rolex priser produktene sine for lavt.

Tilbudet er vesentlig mindre enn etterspørselen, og dermed eksisterer et annenhåndsmarked med latterlige påslag. Om Rolex ikke evner/ønsker å øke produksjonen for å gjøre noe med tilbudssiden, skyter prisene i været - for penger er det der ute, og mange har tilsynelatende lyst til å bytte disse inn i en Rolex.

Om Rolex ønsket å hente ut hele denne gevinsten selv, ville de jo bare øket prisene sine til å nærme seg gråmarkedsprisene - men da ville nok et kollektivt internett eksplodert i harme over at de utnyttet situasjonen. (Det er dog ikke noen menneskerett å eie en sportsmodell i stål, så om man ikke har råd, har man ikke råd...)

Joda. Jeg misliker praksisen med at man må tigge om å få komme seg på venteliste for et masseprodusert produkt; jeg misliker også at det har vokst frem en attåtnæring der noen kan tjene greie årsinntekter simpelthen på å kjøpe disse masseproduserte urene og selge dem videre med heftig påslag til den gemene hop - men slik er det nå.

ADene har slik sett ingen incentiver for å hindre flipping på vei ut døren - de har solgt urene sine, de, til prisen produsent har fastsatt. Hvorfor ta alt bryet (og merkostnaden) med å forsøke å organisere et mer 'rettferdig' system, hva nå enn det måtte være - når pengene uansett tikker inn.

Omdømme? Næh, det ser jo ut til at det har blitt en del av appellen til Rolex - at det er 'umulig' å få kjøpt det man vil ha på annet vis enn gjennom å betale et ublu påslag til dem som er 'innenfor'. (Og med det en viss forventning, får vi anta, om videre prisstigning slik at man selv kan tjene gode penger på å eie den en stund før den selges videre)

I oppsummering - alle som allerede er med i dette kjøret tjener penger på det, unntatt de som står utenfor og vil inn. Det er ikke det beste utgangspunktet for noen endring i praksis.

Jeg bare venter på å se at gråmarkedsprisen på stålmodeller overstiger prisen på tilsvarende modeller i helgull - kanskje det vokser frem en attåtnæring på å stålplettere gullmodeller? :D
 
Tipper Rolex selvsagt har et ønske om å øke prisene slik at etterspørsel møter tilbudet, men dette vil selvsagt gjøre at hele korthuset kan falle sammen, noe de absolutt ikke ønsker. De kan øke produksjonen, og når dette kunstige markedet faller sammen sitter de med en produksjonskapasitet som de ikke trenger. Øker de prisene kan de hende de plutselig ikke får solgt det de produserer nå engang. Det er ikke lenge siden Rolex hadde problemer med å få solgt sin produksjon, såvidt jeg vet skjedde dette med Deep Sea modellen for ca 10 år siden før de satte inn Cameron skiven i 2014 og interessen økte voldsomt.

Men at Rolex vil øke prisene med en prosent som er høyere enn inflasjonen i 2022 er vel sannsynlig?
 
OddE skrev
*ADene har slik sett ingen incentiver for å hindre flipping på vei ut døren - de har solgt urene sine, de, til prisen produsent har fastsatt. Hvorfor ta alt bryet (og merkostnaden) med å forsøke å organisere et mer 'rettferdig' system, hva nå enn det måtte være - når pengene uansett tikker inn.*

Incentivet ville være at AD ville unngå kritikk og misnøye blandt fremtidige kunder, klokkene ville bli solgt uansett til en ny kunde og kronene tikker inn.
Når den ´gode kunden` setter seg opp på ny prioriert venteliste dagen etter et salg og nok en gang blir foran i køen for på ny å kjøpe (eller såkalt hente ut) blir noe uriktig/unfair spør du meg. AD. Kunne med letthet trenert det neste salget til samme kunde uten konsekvens og ytterligere arbeid. Det er mitt poeng.

Jeg er selv i den `heldige`situasjon at jeg er god kunde gjennom mange år hos samme AD, siden 1979, og har aldri ´hentet ut´ et ur med hensikt for å flippe kort etter, det tror jeg denne AD vet og jeg har aldri `misbrukt`mitt gode forhold. Når det skal sies er jo dette fenomenet oppstått i det siste.

Jeg har bestilt et annet merke (Zenith) hos en annen AD hvor jeg `kun`har kjøpt ett ur tidligere- en Submariner 114060-.
Der er jeg på venteliste og har blitt forespeilet levering Juni 2023. Er like blid, og ingen sure miner overfor denneAD, da har jeg noe å glede meg til i lang tid !
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Når den ´gode kunden` setter seg opp på ny prioriert venteliste dagen etter et salg og nok en gang blir foran i køen for på ny å kjøpe (eller såkalt hente ut) blir noe uriktig/unfair spør du meg. AD. Kunne med letthet trenert det neste salget til samme kunde uten konsekvens og ytterligere arbeid. Det er mitt poeng.

-Bare for ordens skyld: Jeg mener på ingen måte at dagens praksis er verken fair eller optimal, jeg mener bare at så lenge markedet er som det er, krever det en ekstrainnsats (og med det kostnad) for en AD å ta grep, uten at de har noe konkret å vise til som gevinst for dem.

Om jeg fortsatt skal ha på meg de kyniske brillene mine - det er mye greiere å forholde seg til en aktør som kjøper X enheter i året, enn en som kommer innom i høyden en eller to ganger i løpet av livet for å gjøre et slikt innkjøp.

('Min' AD fører Seiko og Certina, så jeg får håpe det blir det nye nye etter at Rolexboblen sprekker. Da har jeg kundeforholdet på plass!)