Om man skal være en smule kynisk, er jo denne leveringsskvisen et tegn på at Rolex priser produktene sine for lavt.
Tilbudet er vesentlig mindre enn etterspørselen, og dermed eksisterer et annenhåndsmarked med latterlige påslag. Om Rolex ikke evner/ønsker å øke produksjonen for å gjøre noe med tilbudssiden, skyter prisene i været - for penger er det der ute, og mange har tilsynelatende lyst til å bytte disse inn i en Rolex.
Om Rolex ønsket å hente ut hele denne gevinsten selv, ville de jo bare øket prisene sine til å nærme seg gråmarkedsprisene - men da ville nok et kollektivt internett eksplodert i harme over at de utnyttet situasjonen. (Det er dog ikke noen menneskerett å eie en sportsmodell i stål, så om man ikke har råd, har man ikke råd...)
Joda. Jeg misliker praksisen med at man må tigge om å få komme seg på venteliste for et masseprodusert produkt; jeg misliker også at det har vokst frem en attåtnæring der noen kan tjene greie årsinntekter simpelthen på å kjøpe disse masseproduserte urene og selge dem videre med heftig påslag til den gemene hop - men slik er det nå.
ADene har slik sett ingen incentiver for å hindre flipping på vei ut døren - de har solgt urene sine, de, til prisen produsent har fastsatt. Hvorfor ta alt bryet (og merkostnaden) med å forsøke å organisere et mer 'rettferdig' system, hva nå enn det måtte være - når pengene uansett tikker inn.
Omdømme? Næh, det ser jo ut til at det har blitt en del av appellen til Rolex - at det er 'umulig' å få kjøpt det man vil ha på annet vis enn gjennom å betale et ublu påslag til dem som er 'innenfor'. (Og med det en viss forventning, får vi anta, om videre prisstigning slik at man selv kan tjene gode penger på å eie den en stund før den selges videre)
I oppsummering - alle som allerede er med i dette kjøret tjener penger på det, unntatt de som står utenfor og vil inn. Det er ikke det beste utgangspunktet for noen endring i praksis.
Jeg bare venter på å se at gråmarkedsprisen på stålmodeller overstiger prisen på tilsvarende modeller i helgull - kanskje det vokser frem en attåtnæring på å stålplettere gullmodeller?