Forsikring

Fra mine vilkår:

Ble jeg klokere..., nja :confused:

Det der var rimelig uforståelig for legfolk, ja.

Sikkert best å ringe og snakke med dem. Hvis ikke din kontakt kan gi deg ordentlig svar blir du sendt "innover" i systemet til de store gutta. De vet hvordan dette fungerer, og har utbetalt forsikringsoppgjør på klokker mange ganger.
 
Blir vel litt som båtforsikring, holder ikke bare å oppgi årgang og type/modell (ref bil), man må også oppgi verdi når man tegner forsikringen. Ettersom tiden går blir det så eiers oppgave å holde seg og forsikringsselskapet ajour med verdien på båten, som jo kan gå opp og ned.
Såvidt jeg forstår er et poeng ved båtforsikring er å hele tiden ha forsikret for mest mulig riktig verdi da selskapet ved totalhavari er kritisk til verdivurderingen og sjekker markedsverdi på tilsvarende båt og vil søke å begrense utbetalingen til verdien av slike tilsvarende båter, dvs overforsikring ikke lurt.
Likedan, om verdien har steget og du ikke har informert selskapet om dette så utbetaler selskapet maksimum opp til angitt verdi, dvs underforsikring heller ikke lurt....
 
Svaret fra Terra:

Hei Roy!

Beklager sent svar, men jeg måtte bare få undersøkt at jeg svarer deg riktig :)

Dersom noe skjer med klokka vil vi forsøke å få tak i tilsvarende klokke, mht. årsmodell etc. Først prøver vi å få tak i en brukt klokke, og om det ikke er mulig, blir det en ny. Så det er ikke noe ”facit svar” på akkurat dette tenkte tilfellet.
 
Hva med kontant oppgjør - er ikke det noe alternativ?

Kan lett se for meg at å erstatte med et annen brukt ur ikke nødvendigvis er det letteste, erstatningsuret vil jo sikkert ha andre bruksspor selv om selskapet skulle lykkes i å finne et identisk ur.
 
Hva med kontant oppgjør - er ikke det noe alternativ?

Kan lett se for meg at å erstatte med et annen brukt ur ikke nødvendigvis er det letteste, erstatningsuret vil jo sikkert ha andre bruksspor selv om selskapet skulle lykkes i å finne et identisk ur.

"Mitt" selskap, Enter forsikring, betaler ut cash minus egenandel. (10 % av forsikringssum)
Det samme mener jeg faktisk noen flere selskap gjør.
 
4.500,- for å forsikre Rolex 16758, er det mulig? Sendte forespørsel til Tryg...
Igjen, er det vits i å forsikre for nypris av dagens modell, noen med erfaring på dette punktet?
 
Da kom denne fra mitt selskap:

Her har vi fått en bekreftelse fra forretning som sier hva en ny klokke koster i dag. Det vi er ute etter er hva verdien/markedsverdien er på en tilsvarende klokke fra året x. For kunden vil ikke få utbetalt x ved tap av klokke. Det vil bli gjort fradrag for at klokka ikke er ny. Derfor må vi få en takst som sier hva verdien av denne klokka som vi forsikres er, ikke hva en annen klokke ville ha kostet å kjøpe ny.
Kan du få tak i en slik takst? Jeg får ikke satt forsikringen aktiv før jeg får den fra deg."

Er det noen som utsteder markedsverdi i det hele tatt? Kan en henvisning til finn.no eller chrono24 være nok tro?
 
Da kom denne fra mitt selskap:



Er det noen som utsteder markedsverdi i det hele tatt? Kan en henvisning til finn.no eller chrono24 være nok tro?

Jeg har forsikret flere klokker i Gjensidige. De benytter takst fra urmaker på verdi av ny, tilsvarende klokke i dag som underlag.

Har aldri trengt å benytte meg av forsikringene (heldigvis), men tar det for gitt at beløpet som blir utbetalt er nypris, minus egenandel.
 
Jeg har forsikret flere klokker i Gjensidige. De benytter takst fra urmaker på verdi av ny, tilsvarende klokke i dag som underlag.

Har aldri trengt å benytte meg av forsikringene (heldigvis), men tar det for gitt at beløpet som blir utbetalt er nypris, minus egenandel.

De andre klokkene har jeg forsikret til nypris, men nå sier selskapet noe annet. Det er jo liten vits i å betale forsikring for en DeepSea til 70ish når gjenskaffelsesverdi/utbetaling på en 16600 er 40ish. Jeg venter svar fra selskapets "fagstøtte avdeling" :)
 
Redigert:
Hos storebrand forsikrer de uret ut i fra gjenskaffelsesverdien på tilsvarende ur i dag. En kamerat av meg ga 30' for sin sub som nå er forsikret til 55' etter takst fra urmarker.
 
Hos storebrand forsikrer de uret ut i fra gjenskaffelsesverdien på tilsvarende ur i dag. En kamerat av meg ga 30' for sin sub som nå er forsikret til 55' etter takst fra urmarker.

Sendte nettopp en e-post til Storebrand vedrørende forsikring av min Panerai. Antar jeg har et svar i løpet av morgendagen. Er for øvrig kunde der fra før.
 
De andre klokkene har jeg forsikret til nypris, men nå sier selskapet noe annet. Det er jo liten vits i å betale forsikring for en DeepSea til 70ish når gjenskaffelsesverdi/utbetaling på en 16600 er 40ish. Jeg venter svar fra selskapets "fagstøtte avdeling" :)

I Terra må jeg nå anskaffe bekreftelse på bruktpris(markedspris), hvem gjør det?
Sendte en mail til Askeland som utstedet forsikringsbevis på tilsvarende ny. Jeg tviler på Rolexfirhandler gjør dette, men vi får se.

Andre tips enn å bytte selskap mottas med takk :)
 
I Terra må jeg nå anskaffe bekreftelse på bruktpris(markedspris), hvem gjør det?
Sendte en mail til Askeland som utstedet forsikringsbevis på tilsvarende ny. Jeg tviler på Rolexfirhandler gjør dette, men vi får se.

Andre tips enn å bytte selskap mottas med takk :)

Kan prøve et auksjonshus, de bør kunne komme med en skriftlig antagelse av verdi. F.eks. Blomqvist.

Jeg ville nok vurdert det du ikke ville ha tips om:)
 
Hei Rød!(Rød.anm)

Har fått litt mer informasjon fra vår fagstøtte avdeling. De ønsker at de får en verditakst ”fra 1985”. Får du han i Kristiansand til å hjelpe deg med det?

Fikk til svar: ”Det er ikke i kundens interesse å betale for en forsikringssum langt over det han/hun vil få tilbake ved en evt skade.”

Nedenfor finner du link til en gullsmed som foretar slike verdivurderinger:
Urmaker Arne en

Beklager at det blir så mye ”frem og tilbake” for din del 

Det skal tydeligvis ikke være så lett...
 
Jeg sendte forespørsel til Gjensidige hvor jeg har alt annet av forsikringer. Har en Seadweller 16600 og jeg sa at gjenskaffelsesverdi var 75'. Fikk følgende svar: "Forsikringpremie på en Rolex til verdi 75.000 vil være rundt 1300 kr årlig"
 
Jeg har fått godkjent både 16600 og 116520 for nypris i dag, men ikke 16758, den var det for høy nypris på i forhold til alder på min fra 85. Derfor disse siste postene mine her i håp om tips fra andre. Mulig mitt selskap Terra er de eneste vanskelige...?
 
Har inntrykk av at klokke/verdigjenstandsforsikring fordrer at man er totalkunde, dvs at man også har forsikret bil og bolig der før man får klokkeforsikring.

Noen her som har forsikret sin(e) klokke(r) i et selskap du ikke har noen andre forsikringer, og eventuelt hvilket?
 
Jeg sendte forespørsel til Gjensidige hvor jeg har alt annet av forsikringer. Har en Seadweller 16600 og jeg sa at gjenskaffelsesverdi var 75'. Fikk følgende svar: "Forsikringpremie på en Rolex til verdi 75.000 vil være rundt 1300 kr årlig"

Jeg bruker også Gjensidige og de sa det samme til meg. Jeg spurte om bruktpriser og fikk da til svar at for verdigjenstander, som klokker, så kan f.eks. en 10 år gammel klokke se like "ny" ut som en ny. Da kan gjenskaffelse av et tilsvarende ur bety kjøp av nytt. Derfor skiller de ikke på nytt og "gammelt", og utbetaler nypris/gjenskaffelsespris uavhengig av alder.

Innboforsikringen min dekker også tyveri/tap hjemme av enkeltgjenstander opp til totalverdien av innboforsikringen, men altså ikke utenfor boligen. Så alle urene er dekket når de er hjemme. Å forsikre hvert ur blir ganske dyrt totalt, så jeg har valgt å være selvassurandør. Risikoen jeg da tar er tyveri/tap av det ene uret jeg til enhver tid har på armen utenfor hjemmet.
 
Har forsikret mine hos Gjensidige, verdigjenstander - hele verden. Dette er klokker med forsikringsverdi på i underkant av 300.000kr, og for det betaler jeg 3280kr. Synes selv ikke det er så ille med tanke på verdien til klokkene.