Forsikring

Når det gjelder verdibevis, forsikret jeg disse klokkene første gang for litt over 10 år siden, og den gang holdt det med kvittering på klokkene. Har hatt samme forsikring siden den gang, så har ikke vært borti de samme problemene som mange opplever nå.
 
Har forsikret mine hos Gjensidige, verdigjenstander - hele verden. Dette er klokker med forsikringsverdi på i underkant av 300.000kr, og for det betaler jeg 3280kr. Synes selv ikke det er så ille med tanke på verdien til klokkene.

Da har du fått en forholdsvis bedre pris enn det jeg ble forespeilet... jeg får ta en tlf igjen og revurdere dette :)
 
Da har du fått en forholdsvis bedre pris enn det jeg ble forespeilet... jeg får ta en tlf igjen og revurdere dette :)

Nå skal de sies at jeg husker ikke om jeg har beholdt samme pris siden jeg forsikret klokkene for første gang. Kan nok hende at min pris ikke stemmer overens med hva en må betale for ny forsikring i dag.
 
Jeg syntes også jeg fikk en grei pris, på ca 2500 for mine. Heldigvis leste jeg gjennom tilbudet skikkelig før jeg slo til..
5k + 10% i egenandel ved skade/tap.. Nei, jeg betaler nok i forsikring fra før, så da tar jeg heller risikoen.

Det er sikkert mange som har andre løsninger på egenandel, men det er verdt å sjekke nøye!
 
Gadd ikke lese igjennom hele tråden.. MEN, snakket med Bjerke i dag og de sier at det er ett "must" at klokken er kjøpt i norge, ellers vil de kreve eventuell moms fradrag og du vil få mindre igjen for klokken ved ett uhell.

EN annen ting. Sjekk med DNB nor. Jeg forsikret klokken min der og ville være på den sikre siden at alt var i orden, det var det ikke... siden klokken en brukt så vil jeg få igjen hva klokken koster som brukt og ikke som ny. Denne klokken jeg bruker og vil forsikre koster 94000 ny men kan skaffes for rundt 45000 brukt, ergo de mente at jeg får igjen 45k ved uhell.. hvorfor betaler jeg da forsikring på en klokke til 94000??

sjekk dette folkens... det er mye luringer i forsikringsbransjen...
 
Jeg har akkurat endret forsikringssummen på mine til ca. (Litt over) markedspris, da det er det som vil ligge til grunn for eventuell utbetaling.
Min nye er til fullpris, men de eldre er satt ned.

Er det forresten noen som har fått utbetalt, eller hørt om utbetaling av nypris på en eldre klokke ved innbrudd eller annen skade?
 
Redigert:
@ChristianN Har du et innspill til det Bjerke sier her? ;)

Tja - jeg er ingen ekspert på forsikringsvilkår, men som alltid ellers - les vilkårene i avtalen og forhold deg til den. Ikke hva Bjerke sier.

Når det er sagt - om jeg har en sub, brukt eller kjøpt ny og smuglet (som jeg ikke synes man bør gjøre, men det er en annen sak) kan man anta at man har betalt sånn ca det man får tilbake dersom selskapet man bruker trekker fra moms.

Med andre ord ikke noe jeg akkurat kan si jeg vil miste så mye søvn over. Jeg har aldri forsikret noe for å tjene penger på at det eventuelt blir stjålet.

Men igjen - sjekk med det aktuelle selskapet man bruker direkte. Mye bedre enn å høre på dilldall fra Bjerke, ProTid og andre med åpenbart egne agendaer.
 
Redigert av en moderator:
Det er smått utrolig hva man får høre om fra de ulike forhandlerne. Heldigvis har jeg stort sett mistet interessen for nyere ur og slipper derfor å forholde meg til Bjerke og co. Her i Trøndelag er det minst like ille, med Lian og han gærningen på Byhaven i spissen. Takke meg til servicen på K/S, den er derimot upåklagelig :)

Og blir det ny Patek en dag, hentes den i Sveits.

Beklager avsporingen.

Til topic: Jeg forsikret 116610 og 3570 hos Tryg Vesta. Da var det aldri noe spørsmål om hvor klokkene var kjøpt. De ble forsikret til Norsk listepris.
 
Redigert:
Gadd ikke lese igjennom hele tråden.. MEN, snakket med Bjerke i dag og de sier at det er ett "must" at klokken er kjøpt i norge, ellers vil de kreve eventuell moms fradrag og du vil få mindre igjen for klokken ved ett uhell.

EN annen ting. Sjekk med DNB nor. Jeg forsikret klokken min der og ville være på den sikre siden at alt var i orden, det var det ikke... siden klokken en brukt så vil jeg få igjen hva klokken koster som brukt og ikke som ny. Denne klokken jeg bruker og vil forsikre koster 94000 ny men kan skaffes for rundt 45000 brukt, ergo de mente at jeg får igjen 45k ved uhell.. hvorfor betaler jeg da forsikring på en klokke til 94000??

sjekk dette folkens... det er mye luringer i forsikringsbransjen...

Dette høres veldig rart ut? Jeg forsikret min sub hos DnB med verdi tilsvarende dages modell til kr 58 500. Mente jeg hadde lest vilkårene nøye, men dette var nytt for meg..
Trodde det var slik at man fikk igjen det man forsikret for minus eventuell egenandel? Altså, selv om jeg har forsikret en 16610 vil jeg få utbetalt det det vil koste meg å skaffe en ny, en 116610 (til 58 500) i mitt tilfelle, minus egenandel. Dette uavhengig av hva jeg har måttet betale for en brukt sub som ikke selges lenger..

Tanker rundt dette?
 
Redigert:
Dette høres veldig rart ut? Jeg forsikret min sub hos DnB med verdi tilsvarende dages modell til kr 58 500. Mente jeg hadde lest vilkårene nøye, men dette var nytt for meg..
Trodde det var slik at man fikk igjen det man forsikret for minus eventuell egenandel? Altså, selv om jeg har forsikret en 16610 vil jeg få utbetalt det det vil koste meg å skaffe en ny, en 116610 (til 58 500) i mitt tilfelle, minus egenandel. Dette uavhengig av hva jeg har måttet betale for en brukt sub som ikke selges lenger..

Tanker rundt dette?

Igjen - forsikringsselskapet ditt er fasiten, ikke Bjerke eller noen annen urmaker. Bjerke og urmakerene har en helt egen og veldig spesifikk agenda.
 
DNB har gitt meg forsikringstilbud på 1128,- for PAM270 (verdi 80.000) og 564,- for Zenith Blashford (verdi 40.000). Høres dette fornuftig ut eller synes dere det virker dyrt?
 
DNB har gitt meg forsikringstilbud på 1128,- for PAM270 (verdi 80.000) og 564,- for Zenith Blashford (verdi 40.000). Høres dette fornuftig ut eller synes dere det virker dyrt?

Har ikke foretatt meg noe mer her, men reiser til New York og Cancún (Mexico) i sommer. Jeg synes min PAM270 med GMT fortjener å få bli med, men jeg våger ikke å ta den med uten forsikring. Derfor:

Hvis jeg forsikrer den, hva skjer i praksis om den skulle bli stjålet, mistet eller ødelagt? Får jeg bare igjen forsikringsbeløpet minus en egenandel? Hvor stor er denne? Jeg kunne sikkert lest meg til dette, men synes forsikringspapirer alltid er så uoversiktlige...

Noe jeg ellers burde tenke på hvis jeg tar med min kjære PAM på ferie?
 
Har ikke foretatt meg noe mer her, men reiser til New York og Cancún (Mexico) i sommer. Jeg synes min PAM270 med GMT fortjener å få bli med, men jeg våger ikke å ta den med uten forsikring. Derfor:

Hvis jeg forsikrer den, hva skjer i praksis om den skulle bli stjålet, mistet eller ødelagt? Får jeg bare igjen forsikringsbeløpet minus en egenandel? Hvor stor er denne? Jeg kunne sikkert lest meg til dette, men synes forsikringspapirer alltid er så uoversiktlige...

Noe jeg ellers burde tenke på hvis jeg tar med min kjære PAM på ferie?

Du må nok lese vilkårene. Ulike forsikringsselskaper -> ulike vilkår.
Ikke så vanskelig å lese heller.
"Hva dekker forsikringen"
Punkt 1:
Punkt 2:
Osv....
 
Tilbudet fra DNB sier at forsikringen dekker Verdigjenstandsforsikring V111 og Naturskade NA112. Jeg har spurt hva som egentlig ligger i dette (tyveri, mistet, skade, innland, utland etc.). Egenandelen er 1000,-.

De krever imidlertid en taksering av klokken siden den er verdt mer enn 50.000. Bjerke vil ikke gjøre dette uten kvittering på betalt moms (klokken er originalt kjøpt i utlandet, men kjøpt brukt av meg). Dette har jeg imidlertid ikke. Av hva jeg har lest er ikke dette en helt ukjent problemstilling når det gjelder Bjerke. Hvordan har andre løst dette? Det er vel ingen andre enn Bjerke i Norge som fører Panerai?
 
Det er vel ingen andre enn Bjerke i Norge som fører Panerai?

Prøv urmaker Sutterud, aka @Arcticboy. Han har takstert flere klokker for meg, som jeg har brukt som underlag for verdigjenstandforsikring.

Det er ikke nødvendig å få taksten fra forhandleren som fører merket.
 
Redigert av en moderator:
Etter at jeg sendte forespørsel til Bjerke, sendte jeg følgende mail til DNB:
Avtalen sier ikke så veldig mye utover at følgende er dekket:
Verdigjenstandsforsikring V111
Naturskade NA112

Jeg har derfor noen helt konkrete spørsmål:
1. Forsikringen gjelder både i innland og utland?
2. Forsikringen gjelder tyveri?
3. Forsikringen gjelder uhell?
4. Forsikringen gjelder både for skade og at klokken på en eller annen måte mistes/blir borte?
5. Hvis noe skulle inntreffe mottar jeg fullstendig forsikringssum fratrukket egenandel på kr 1000?

Forresten: Bjerke, som er de eneste i Norge som fører Panerai, vil ikke gi en verdivurdering av klokken siden den opprinnelig er kjøpt i utlandet. Er det andre måter dere kan akseptere verdivurdering? En prisliste for eksempel?


Svaret jeg fikk:
Vi kan dessverre ikke forsikre en klokke en ikke har takst på. Når det gjelder klokker kjøpt i utlandet må de være fortollet inn til Norge for at vi kan forsikre den. Vi må da ha dokumnetasjon på dette.

Verdigjenstandsforsikringen gjelder i inn og utland. Dekker plutselige uforutsette skader, tyveri og tap. Ved utbetaling av oppgjør legges en verdivurdering/takst til grunn, det er derfor vi må ha denne i forbindelse med tegningen av forsikring på klokken.

Takst er jo greit. Det får jeg sikkert ordnet fra noen andre enn Bjerke. Men er det noen av dere som har opplevd at også forsikringsselskapet stiller krav til dokumentasjon på fortolling inn til Norge?