Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Hm, ok. Den syntetiske posen jeg lånte sist måtte pakkes, men. Får sende en Mail til fjellsport eller mammut for å være på den sikre siden:)

Lurer på hvordan det kommer til å gå med xxl nærme jobben fremover...

Tror alle soveposer kommer rullet fra fabrikk. Det er ikke rullinga i seg sjelv som er problemet, men at hvis man gjør det hver gang blir fyllet komprimert på samme måte hver gang og du kan fort miste litt isoleringsevner.

Andejakt

Noen ivrige jegere her, som vet om noen gode lokaliteter for andejakt på østlandet? Lett litt rundt uten resultat og må ha backup hvis skogsfuglåret 2014 blir like horribelt som det foregående;)

Det er vanvittige mengder med and i Frognerparken har jeg lagt merke til...
@Hopalong vet kansje om andre fruktbare jaktmarker?

Redigert av en moderator:
Jeg vet ikke så mye om andejakt på østlandet, men ender finnes jo i alle vassdrag og Østfold regnes vel sammen med Jæren som de beste områdene for andejakt i Norge. Legg ut på en biltur langs et vassdrag en søndag ettermiddag, se etter trekk, og er du heldig finner du en dam eller aller helst en rensepark i nærheten. De siste kan du sikkert få opplysninger om fra fylkesmannen, som ofte har delfinansiert disse. Så er det bare å godsnakke med grunneieren. Basert på mange års erfaring med å snakke med bønder anbefaler jeg å komme innpå minst ett av følgende tema (som forøvrig alle faller meg veldig lett inn å snakke om) 1. "Nydelig utmark du har". 2. "Har du noe imot at jeg skyter rev på eiendommen din?" 3. "Det er ille med all gjengroingen". 4. Landbruksoppgjøret (forsiktig tilnærming) 5. Ulv (ekstremt forsiktig tilnærming) 6. "Det gjerdet er så stramt og rett som en felestreng - det var litt av et arbeid." Vanligvis koster det ikke allverden å få jakte slikt - jeg pleier komme med en røkelaks og en flaske til jul.

Jakt på andetrekk er moro og actionfylt, og enda bedre blir det om du legger litt innsats i fôring av dammen, gjerne med hjelp fra bonden. Og for guds skyld ta med en god apporterende hund, ellers ender du opp med å snuble rundt i halvmørket etter skadde fugler du ikke finner, mens trekket farer over hodet på deg. (Og er hunden ikke flink nok, må du svømme selv, noe @Entropy kan fortelle alt om)

Akk...knappe to uker etter jaktslutt - i en sesong hvor jeg ifølge jaktdagboken har felt og stort sett fortært 118 vilt, hvorav omlag seksti ender, og jeg lengter allerede etter høsten. :(

Eventuelt kan må man få seg en slik en:

Jakt-golden fra engelske jaktlinjer. Flink på jakt, lettdressert, tar liten plass og relativt sterk for størrelsen. Fant ikke noen jaktbilder med vilt akkurat nå, men dette er på vinterjakt i kulturlandskap etter hare.

Begynner å bli klar for langtur i Østmarka (Oslo).

yagb.jpg

En kamerat har begynt å jobbe med merket Pinewood. I den forbindelse har jeg fått en varmevest.
Koster sånn rundt regna 1500.- finner de sikkert billigere også.
Fikk testet denne i helgen med noen minusgrader og opptil 12sm vind.
Vanvittig komfortabelt. Hadde kun superundertøy og skalljakke og frøs ikke på overkroppen.

Anbefales for oss som ikke liker å fryse:) deilig å ha med som en liten trygghetsfølelse om det plutselig blir kaldere enn planlagt i soveposen også.

Forrige mandag til tirsdag hadde Sverre og undertegnede en kort, men trivelig tur i Skogen. Vi møttes på Majorstuen og tok trikken opp til Frognerseteren. Syklet ned til Tryvannet. Mye folk i løypa. De aller fleste blide.

DSCF4244_zpsef3e4013.jpg

Videre mot Bjordammen hvor vi lurte på om det gikk an å kæmpe. Ingen fine plasser.
Vi snudde oppe ved hytta nordøst for dammen og syklet heller nedover mot Ringerikstjern hvor jeg hadde sett meg ut at det kunne være fint å overnatte. Stien var lite brukt, kun én eller to hadde beveget seg nedover etter at det begynte å snø.

Sverre hadde lånt et kamera for levende bilder. Tydelig kry.

DSCF4245_zpsdfe212ae.jpg

I og med at det gikk nedover gjorde at flyten var bra. Kunne dog ikke kjøre for hardt da det ikke var en skikkelig såle. Pudder rett ned på stien.

DSCF4250_zps107bf1b7.jpg

Vi slo leir like nedenfor stien, på oversiden av vannet. Spadde plass, fikk opp presenningen, fisket fram ved til bålet og varmet opp gryterett av bibringe kokt i rødvin jeg hadde laget hjemme. Snadder!

DSCF4257_zpse095def3.jpg

Så ble det Bål TV.

DSCF4261_zpsba751b07.jpg

DSCF4265_zpse4cbee1a.jpg

Neste morgen ble det frokost. Sverre berømte havregrynsmix og pølser fra Strøm Larsen. Ikke vits i å ta med kjip mat på tur.

DSCF4284_zps3f773a95.jpg

Sverre holder flyten pver myra.

DSCF4287_zps8612df61.jpg

Jeg kåla det til.

DSCF4289_zps19120de7.jpg

Så ned bakkene mot hestegården og ned mot byen.

• Liker
Reaksjoner: Thore
Da har man vært på nøklevann i helgen og fått prøvd seg på sommercamping for første gang (herregud så lettvint liv) og fluefiske.
Selvfølgelig er det en god del å lære seg, men følte jeg fikk til noen ok kast i det minste.
Om noen vil ta en kveld @Mathfjeld @The Player etc så er det bare å rope ut.

Da har man vært på nøklevann i helgen og fått prøvd seg på sommercamping for første gang (herregud så lettvint liv) og fluefiske.
Selvfølgelig er det en god del å lære seg, men følte jeg fikk til noen ok kast i det minste.
Om noen vil ta en kveld @Mathfjeld @The Player etc så er det bare å rope ut.

Kan plaske litt i holmendammen en dag. Se om jeg kan børste litt støv av gamle ferdigheter.