Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

For en flott hund! Hvilket navn gir man et slikt prakteksemplar?

-V


Et par fine ettermiddagstimer idag.
Flink bisk.
EF331D06-24AA-4FFB-9E59-A4A57CF712CF-16501-00000B0A3509A264_zps945bcd66.jpg
 
Fra gårsdagens tur fra Ulriken til Fløien

Som student må man ta bena fatt


Vel oppe på Ulriken





Litt snø


Mer snø




Alle bilder tatt med Iphone 4, derav kvalitet.
 
For en flott hund! Hvilket navn gir man et slikt prakteksemplar?

-V


Takk for det, @Vegard. Han er en ni år gammel engelsk pointer. Jeg overtok ham som unghund, og da het han allerede Nero. Han brukes til jakt hele høsten, trekk om vinteren og turkamerat resten av året. Foreløpig viser han ingen tegn til alderdomssvekkelse, bortsett fra at han kanskje trenger litt lenger tid til restituering etter intense dager, men for å ha en overlapp har jeg bestilt en valp som skal hentes om et par uker. Valpen er av de samme linjer som Nero, i håp om å få en like velfungerende hund igjen.

9176F5B9-0130-44EB-8039-DE2B284B7C77-16501-00000BA55AB0AD68_zpscda3080a.jpg
 
Redigert av en moderator:
Når det gjelder hundenavn generelt er vel det litt situasjons- og lydighetsavhengig. Vi har f.eks. flere år jaktet med en skotsk gamekeeper som har to hunder som vi aldri har hørt blitt kalt annet en "black bastard" og "black fucking bastard". Ingen anelse hvem som slapp unna med det korteste navnet.

For Nero derimot har jeg kun hørt alternative navn som henspeiler til hans flatulensproblemer, så han er nok ganske lydig.
 
Virkelig et kledelig navn. Har en far som tenker veldig i de samme banene som deg når det kommer til hundehold. Så for 2 år siden så kjøpte han valp fra de samme linjene som den gamle som dessverre måtte avlives i høst. Har fått være med på endel turer sammen med de i løpet av høsten og det blir bestandig flotte turer om vinteren også. Han overtok den gamle fra et hjem der den ble rett og slett mishandlet og det ga meg god trøst at den hadde fått 11 fine år sammen med oss da hun døde i høst. Den yngste har kommet seg fint over tapet på sin mentor og lekekamerat og fungerer enda bedre i marka enn før så det virker som om metoden fungerer.

-V


Takk for det, @Vegard. Han er en ni år gammel engelsk pointer. Jeg overtok ham som unghund, og da het han allerede Nero. Han brukes til jakt hele høsten, trekk om vinteren og turkamerat resten av året. Foreløpig viser han ingen tegn til alderdomssvekkelse, bortsett fra at han kanskje trenger litt lenger tid til restituering etter intense dager, men for å ha en overlapp har jeg bestilt en valp som skal hentes om et par uker. Valpen er av de samme linjer som Nero, i håp om å få en like velfungerende hund igjen.
 
Redigert av en moderator:
For Nero derimot har jeg kun hørt alternative navn som henspeiler til hans flatulensproblemer, så han er nok ganske lydig.

@morini Fornærmer du praktbikkja, din frøloff? Du er bare misunnelig fordi den tørklebærende, overvektige, tyske skopusseren din knapt klarer å ta stand på livstrøtte byduer. Dessuten fiser han bare når du er her, antakelig i selvforsvar.
 
Redigert av en moderator:
Når det gjelder navn på hunder så er jeg litt sjarmert av Fosser'n til Lars monsen. Hvis jeg skal ha hund (må jo det i løpet av livet) så skal jeg prate til den på samme joviale måte som monsen gjør i de gamle programmene:)
 
Lol! De programmene streames flittig på kjedelige dager på jobb! Verdt NRK lisensen alene :)

Når det gjelder navn på hunder så er jeg litt sjarmert av Fosser'n til Lars monsen. Hvis jeg skal ha hund (må jo det i løpet av livet) så skal jeg prate til den på samme joviale måte som monsen gjør i de gamle programmene:)
 
Da er teltet slått opp provisorisk.
Ser faktisk frem til hyggelige kvelder utenfor og inni denne "hytta" i vinter.
51B281A3-2DFB-470E-9B70-55546A160394-4569-0000053C14C8B872_zps05674be2.jpg

63597B35-BDEC-4672-9209-57E178272A6C-4569-0000053C20C57037_zpsfdb2d4ca.jpg
 
Når det gjelder hundenavn hadde gamlehunden et flott et; Tommy. Det var ikke vårt valg, og han ble født i 1998, før Robert Stoltenberg for evig og alltid ødela det navnet med "hainn Tommy e så gla i fyrstekaka!" ;)

Neste irske setteren jeg skaffer meg skal være fra samme oppdretter, og hete Monty, etter general Montgomery. Blir det to hunder skal den andre hete Rommel ;)

Et par bilder av gamle gubben. Måtte dessverre siste reis til veterinæren med han før jul i fjor, da var han en måned unna å bli 15. Savner han intenst!

150808m_24a.jpg


P1050307.jpg


Fra hans siste sommer i fjor. Gammel og grå i barten, men sprek til det siste!

DSC_00190.jpg
 
Valg av vinterpose.

Skal på tur i vinter, kansje allerede til helgen.

Trenger en sovepose til vinterbruk, og hadde egentlig sett meg ut; ajungilak Tyin 5-Season sovepose - XXL.no med en comfort temp på minus 20 gr.

Denne er nå utsolgt hos XXL, og spørsmålet er da... Blir denne Mammut Denali EXP 5-Season Lion - Soveposer - Soveposer / liggeunderlag - Utstyr - Produkter med sine -32 i komfort, for varm til normalt vinterbruk, eller er det slik at en vinterpose egentlig ikke kan bli for varm?

Denne kan også vurderes:
http://www.fjellsport.no/produkter/...mammut-tyin-exp-winter-bison.html#recensioner og er et kilo lettere enn Denali.

Setter stor pris på erfaringer, og gjerne tips om andre poser også under 2500.-

Det blir ren vinterbruk og jeg kjøper gjerne en lakenpose i tillegg om nødvendig.
 
Redigert:
Valg av vinterpose.

Skal på tur i vinter, kansje allerede til helgen.

Trenger en sovepose til vinterbruk, og hadde egentlig sett meg ut; ajungilak Tyin 5-Season sovepose - XXL.no med en comfort temp på minus 20 gr.

Denne er nå utsolgt hos XXL, og spørsmålet er da... Blir denne Mammut Denali EXP 5-Season Lion - Soveposer - Soveposer / liggeunderlag - Utstyr - Produkter med sine -32 i komfort, for varm til normalt vinterbruk, eller er det slik at en vinterpose egentlig ikke kan bli for varm?

Setter stor pris på erfaringer, og gjerne tips om andre poser også under 2500.-

Det blir ren vinterbruk og jeg kjøper gjerne en lakenpose i tillegg om nødvendig.

Hvis størrelse og vekt ikke er en bekymring ville jeg sjekket ut Isbjørn. Isbjørn AS
Ikke mainstream og kult at de produseres i Norge. Brukt av bla. Monsen. NB! De bruker sin egen komfortskala som er vesentlig mer konservativ enn EN-skalaen.
De er veldig hyggelige og behjelpelige når man skal bestille også.
 
Har lest litt om disse posene tidligere, og de får gode skussmål. Jeg er egentlig ikke så kresen på vekt (sa noen god trening?) men pakkvolum er viktig for meg. Vet du hvor mange liten den tar i sekken med kompresjonstrekk?

Takk for raskt, og godt tips.
 
Den er ganske stor, i alle fall Jan Mayen som jeg har. Jeg har ikke målene, men kan sjekke det i kveld hvis det er av interesse. Kan evt. sende deg noen bilder med mål så du får en følelse av den.

Men varm er den. Kaldeste jeg har prøvd den var under åpen himmel i -17, kun iført bokser og lue og med lett sommerliggeunderlag.
Det var varmt og godt det :)
 
Takk @schmelck nå får jeg låne en mammut 5-season og venter med å kjøpe til romjulen, i håp om salg... :)
 
Redigert av en moderator:
Da fikk man lupine piko 3, exped downmat 9LW og GP powerbank 10400 til jul!
Fra meg til meg ble det nettopp bestilt mammut denali 5-season pose og primus omnifuel.

Ga 1800 for posen på fjellsport, leser mye bra om den og må jo være mye for pengene med -32 i komfortemp.

Så er spørsmålet da, skal man bruke d60 parafin eller renset bensin på multifuelbrenneren? Jeg er livredd stikkflammer og eksplosjoner og tenker derfor at parafin vil være tryggere..

God jul:)
 
Mener det var parafin han jeg snakket med på fjellsport anbefalte. De har plastflasker som kan trykkes sammen når du har tatt av de for å minke størrelsen. Så ut som du hadde fått mye flott utstyr! (som skal legges til min egen ønskeliste ;) )
 
Bruker selv renset bensin året rundt, og syns det funker såpass bra at jeg ikke ser poenget med å bytte mellom forskjellige drivstoff. Omnifuel er en fantastisk primus. Lett å bruke, lett å holde ren, og lett å vedlikeholde.