Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Bruker også renset bensin til Omnifuelen når temperaturen tilsier det. Statoils miljøbensin er topp. Kommer i grønne femliterskanner.

Ellers er gass enkelt i sommerhalvåret og bål er fint hele året.


DSCF2829_zpsda261d35.jpg
 
Redigert:
Omnifuel'en er genial, jag drar ikke på tur uten den. Men når man kjører den på gass bråker den veldig mye mer än "dedikerte" gassbrennere. Bare sånn til FYI til folk som vurderer at skaffe en og har tenkt at bruke gass på den :)
 
Blir en dedikert gassbrenner til sommeren.
Etter et primus-kurs av en svært snill @semmern føler jeg meg mye mer trygg på bensin.
Planen blir renset bensin og miljøbensin på omnifuel. (Noen forskjell på renset bensin og miljøbensin?)

Vi snakket om det idag, men bør vel prøve å få til en TS vintercamp ila vinteren? @schmelck @cosmo_dud@Chalshus osv
 
Redigert av en moderator:
Renset bensin og miljøbensin er det samme.

Fellestur? Har ikke ski. Var så noldus når jeg var yngre at jeg droppa det i ungdommen, og så har jeg ikke tatt det opp igjen. <- Trailertrash.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Aldri negativ til tur, men det eneste dedikerte vinterutstyret mitt er soveposen. Så det kommer litt an på hvor, vær og føre :)

Skille

Gikk en tur ut å brant bål for et par kvelder siden, digg!
 
Jeg bruker miljøbensin fra Statoil. Har brukt vanlig 95 til tider, men anbefaler det ikke.

Jeg er som nevnt tidligere (tror jeg), med på tur. Om det er mangel på utstyr for noen, er jeg villig til å låne bort utstyr om noen trenger. Har ski, truger, telt samt klær om noen trenger dette :)
 
Jepp, i en slik hendig gjennomsiktig IKEA pose med glidelås:)

Stusset litt over at den kom rullet, trodde de fleste syntetiske poser skulle pakkes, og fant ingenting i bruksanvisningen.

Blir en fin vinter:)
 
Hm, ok. Den syntetiske posen jeg lånte sist måtte pakkes, men. Får sende en Mail til fjellsport eller mammut for å være på den sikre siden:)

Lurer på hvordan det kommer til å gå med xxl nærme jobben fremover...
 
Tror alle soveposer kommer rullet fra fabrikk. Det er ikke rullinga i seg sjelv som er problemet, men at hvis man gjør det hver gang blir fyllet komprimert på samme måte hver gang og du kan fort miste litt isoleringsevner.
 
Andejakt

Noen ivrige jegere her, som vet om noen gode lokaliteter for andejakt på østlandet? Lett litt rundt uten resultat og må ha backup hvis skogsfuglåret 2014 blir like horribelt som det foregående;)
 
Det er vanvittige mengder med and i Frognerparken har jeg lagt merke til...
@Hopalong vet kansje om andre fruktbare jaktmarker?
 
Redigert av en moderator:
Jeg vet ikke så mye om andejakt på østlandet, men ender finnes jo i alle vassdrag og Østfold regnes vel sammen med Jæren som de beste områdene for andejakt i Norge. Legg ut på en biltur langs et vassdrag en søndag ettermiddag, se etter trekk, og er du heldig finner du en dam eller aller helst en rensepark i nærheten. De siste kan du sikkert få opplysninger om fra fylkesmannen, som ofte har delfinansiert disse. Så er det bare å godsnakke med grunneieren. Basert på mange års erfaring med å snakke med bønder anbefaler jeg å komme innpå minst ett av følgende tema (som forøvrig alle faller meg veldig lett inn å snakke om) 1. "Nydelig utmark du har". 2. "Har du noe imot at jeg skyter rev på eiendommen din?" 3. "Det er ille med all gjengroingen". 4. Landbruksoppgjøret (forsiktig tilnærming) 5. Ulv (ekstremt forsiktig tilnærming) 6. "Det gjerdet er så stramt og rett som en felestreng - det var litt av et arbeid." Vanligvis koster det ikke allverden å få jakte slikt - jeg pleier komme med en røkelaks og en flaske til jul.

Jakt på andetrekk er moro og actionfylt, og enda bedre blir det om du legger litt innsats i fôring av dammen, gjerne med hjelp fra bonden. Og for guds skyld ta med en god apporterende hund, ellers ender du opp med å snuble rundt i halvmørket etter skadde fugler du ikke finner, mens trekket farer over hodet på deg. (Og er hunden ikke flink nok, må du svømme selv, noe @Entropy kan fortelle alt om)

Akk...knappe to uker etter jaktslutt - i en sesong hvor jeg ifølge jaktdagboken har felt og stort sett fortært 118 vilt, hvorav omlag seksti ender, og jeg lengter allerede etter høsten. :(
 
Redigert av en moderator:
Eventuelt kan må man få seg en slik en:

Jakt-golden fra engelske jaktlinjer. Flink på jakt, lettdressert, tar liten plass og relativt sterk for størrelsen. Fant ikke noen jaktbilder med vilt akkurat nå, men dette er på vinterjakt i kulturlandskap etter hare.