Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Skal få tatt meg jegerprøven straks og har begynt å kikke litt på våpen. Hva sier dere erfarne jegere her om å ha en halvauto hagle, og en salongrifle i .17 HMR? Har jeg det jeg trenger da? Synes det kaliberet virker spennende. Blir småviltjakt som er aktuelt for min del, hare, rype, skogsfugl, due osv. Muligens noe rev også!

Jeg har tidligere hatt en Benelli M2 (halvauto), men har nå O/U. Det finnes mange fordeler med halvauto (lavere følt rekyl, mulighet for raske skudd, stor skuddkapasitet, etc.), men for meg ble ulempene større enn fordelene. Ved lagjakt eller når du møter andre i skog og mark, er det en fordel å kunne vise omgivelsene at haglen er uladet. Imotsetning til O/U eller S/S, er det betydelig mye mer plunder å vise andre at en halvauto eller pumpehagle er uladd. Til jakt er hagler med mer enn to skudd forbudt, dvs du må sette inn en midlertidig (eller permanent) magasinsperre. Det blir altså umulig å utnytte magasinhaglenes aller største fordel på jakt.

Hvis du kjøper en systemsalongrifle som for eks CZ 455, da har du mulighet til å bytte løp (22 Lr, .17HMR og 22 WMR). 22 LR til trening og en av de andre til småviltjakt. Med en litt kraftigere patron kan du også skyte rådyr.
 
Takk for svar, en o/u hagle er heller ikke å forakte, men kunne tenke meg en hagle med synt stokk og som tåler å bli brukt røft. Har testet en kompis sin weatherby halvauto og synes den hagla var lett og fin, samt den tåler å bli mishandlet litt virker det som.

Ang salong, så virker absolutt CZ 455 som et knakende godt alternativ av børsene jeg har kikket på. Grei pris og meget bra presisjon virker det som. .22LR til trening og kråke/skjæreskyting og .17HMR til lengre hold og større fugl hadde vært optimalt. Kan man bruke samme lyddemper til disse kalibrene, eller må jeg da ha en demper til hver? Og går det an å heldempe et 17HMR løp, uten at man mister for mye fart eller presisjon?
 
Skal få tatt meg jegerprøven straks og har begynt å kikke litt på våpen. Hva sier dere erfarne jegere her om å ha en halvauto hagle, og en salongrifle i .17 HMR? Har jeg det jeg trenger da? Synes det kaliberet virker spennende. Blir småviltjakt som er aktuelt for min del, hare, rype, skogsfugl, due osv. Muligens noe rev også!


Det blir mest smak og behag, men personlig synes jeg ulempene med halvauto er mye større enn fordelene. Som @Rødland nevner, er det upraktisk med en hagle som man må komme nokså nær for å se om den nedspent. Ikke så stort problem om man jakter alene, men er man flere sammen er det en ulempe. På jakter i utlandet kan du oppleve at halvauto og pumpe er ikke er lov å bruke uten kammerflagg. Videre vil du med ett løp miste muligheten til å bruke forskjellige choker, noe som er en fordel spesielt på vilt som flyr rett fra deg. Halvautoers lengde gjør dem noe mer klumpete å håndtere. Den største ulempen, synes jeg, er imidlertid tomhylsekastingen. På banen og på fjellet er det et overkommelig plunder å måtte plukke opp etter seg, men er du for eksempelpå andejakt er det nesten umulig - kombinasjon av våtmark, skumring og mange skudd på kort tid gjør det garantert blir liggende igjen mange hylser. Av den grunn er det flere grunneiere jeg kjenner - blant annet der jeg selv jakter - som ikke tillater bruk av halvautohagler til andejakt.

Syntetstokk kan være et argument, men tre tåler vel så mye og er mye lettere å tilpasse om haglen ikke skulle sitte godt. Puss og stell av metall og bevegelige deler trenger du uansett å gjøre, og da er halvautoer ihvertfall ikke mindre krevende enn en dobbeltløper. Hadde man lovlig kunnet gå med to skudd i magasin og tomt kammer, eller hatt tre skudd til rådighet på for eksempek andejakt, ville disse våpnene hatt en klar fordel, men slik det er idag ser jeg liten grunn til å kjøpe en slik. Med mindre man liker dem svært godt, da. :)

17 HMR er et morsomt kaliber til sitt begrensede bruk, med god presisjon. Kjøper du en systemrifle som nevnt over, er du godt dekket til både småvilt og blink. Jeg antar du kan bruke den samme demperen på 22lr og 17 hmr.
 
Redigert av en moderator:
rått blide! ser ikke ut som du har jaktet på denne planeten og kanskje det er årsaken til rypemangel:)

Takk for det, @Olando. Det er definitivt noe måneaktig over steinhaugene på toppen her. I helgen ble det litt lavere og mer vegetasjon.

F7C105B1-BD52-47E6-ACCC-087EB25CC17A-1164-000000C666E7D7FF_zps8099c78f.jpg
 
Redigert av en moderator:
Takk for godt svar @Hopalong :)

Ang o/u sin mulighet for to choker hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, det vil jo være en kjempestor fordel.
En hagle med trestokk og o/u løp er også vesentlig mer classy enn halvauto´ene. Litt bankraner-vibber av halvauto-plasthagle:p
Jeg får ta meg en tur til den lokale våpen-pushern for å kjenne litt på hva som snakker til meg, jegerprøven begynner ikke før i slutten av oktober, så har litt tid på å bestemme meg!
 
Redigert av en moderator:
Snart vinter og følgende spørsmål dukker opp.
-Ville du helst sovet ute i 2-3 manns ekspedisjonstelt eller liten lavo? Vekt er jo et tema da man håper å få gått noen meter før man er sliten, men ellers, hva er fordeler og ulemper, vindstabilitet etc.

-Hvaslags sovepose vil du anbefale. Jeg har trukket konklusjonen at jeg ønsker en sovepose med mulighet for innerpose, slik at den ikke er for varm på de vanlige vintertemperaturene og på ekstra kaldre dager også kan brukes med liner. Jeg er veldig usikker på materiale. Syntetisk eller ikke? Er en kombinasjon med dun i innerpose kombinert med syntetisk pose fornuftig?

-Multifuel brenner. Hvilken er tryggest? Kan man bruke noen av disse INNE i teltet med trygghet eller kun i yttertelt?


Setter stor pris på kunnskapsrike svar her, dette kan jeg ikke så mye om.
 
Interessant lesning om deres erfaringer fra halvauto hagler. Jeg er selv i markedet for å handle nytt våpen. Var lenge i tvil om jeg skulle fortsette med o/u. Dere har overbevist meg om at jeg velger rett:D
Nå blir det nok en Beretta ultralight lux.

Legger ved et lite stemningsbilde fra helgens jakttur:

EvFEPxN.jpg
 
Snart vinter og følgende spørsmål dukker opp.
-Ville du helst sovet ute i 2-3 manns ekspedisjonstelt eller liten lavo? Vekt er jo et tema da man håper å få gått noen meter før man er sliten, men ellers, hva er fordeler og ulemper, vindstabilitet etc.

-Hvaslags sovepose vil du anbefale. Jeg har trukket konklusjonen at jeg ønsker en sovepose med mulighet for innerpose, slik at den ikke er for varm på de vanlige vintertemperaturene og på ekstra kaldre dager også kan brukes med liner. Jeg er veldig usikker på materiale. Syntetisk eller ikke? Er en kombinasjon med dun i innerpose kombinert med syntetisk pose fornuftig?

-Multifuel brenner. Hvilken er tryggest? Kan man bruke noen av disse INNE i teltet med trygghet eller kun i yttertelt?


Setter stor pris på kunnskapsrike svar her, dette kan jeg ikke så mye om.

Gå for et romslig tunneltelt. Med romslig mener jeg at du bør kjøpe min. 3-mannstelt om det er to stykker som skal ligge i det. Vinterstid er det best å ha alt inne i innerteltet, da forteltet vil være forblåst selv med stormmatter.
Lavvo egner seg best i skogen, da det ikke vil være så vindutsatt som på snaufjellet. Pluss at du er avhengig av en ovn for å kunne få nok varme inne i teltet. I et vanlig tunneltelt oppnår du enkelt 45 varme (oppe ved taket), selv om det er 35 kalde ute. Bare ved bruk av en 2kW primus. Pass på takhøyden. Denne bør være min. 90 cm, slik at evt. stikkflammer ikke får "tak" i teltduken. Med god kjennskap til primus og hvordan den oppfører seg, er det ikke problem med å fyre inne i innerteltet. Bruk "renset" bensin (heptan?). Denne brenner finere en vanlig 95. Gass kan du legge igjen hjemme. Dette fungerer i praksis ikke under 5 varmegrader.

Kjøp deg en god og varm dunpose. Se på vekten av posen, og ikke hva spesifikasjonen sier om hva som er ekstremtemperatur osv. Den bør ligge i 2 kg klassen. Delte soveposer er for polfarere. Fokuser heller på liggeunderlag. Er dette dårlig hjelper det ikke med verdens beste sovepose. Selv bruker jeg to stk om vinteren. Gjerne reinsdyrskinn.
 
Takk for cosmisk svar. Prøve å få til en filefjellstur i vinter?
Leser at tunelltelt er mer utsatt for snø og vind. Anbefaler du det mest pga plass eller har du dårlig erfaring med kuppel?

Jeg har ikke kjennskap til og litt angst mtp bruk av primus generelt... Tar gjerne kurs og kjøper nok kun det beste/dyreste for å føle meg trygg. Er stormkjøkken et alternativ eller tar det for lang tid?
 
Takk for cosmisk svar. Prøve å få til en filefjellstur i vinter?
Leser at tunelltelt er mer utsatt for snø og vind. Anbefaler du det mest pga plass eller har du dårlig erfaring med kuppel?

Jeg har ikke kjennskap til og litt angst mtp bruk av primus generelt... Tar gjerne kurs og kjøper nok kun det beste/dyreste for å føle meg trygg. Er stormkjøkken et alternativ eller tar det for lang tid?

Stikk en tur på sportsnett som ligger rett ved Saga kino. Det de som jobber der ikke kan, er ikke verdt å kunne. Jeg fikk et kjempekurs i primusbruk der. Jeg har jo 1 års erfaring med forsvaret sine og nye, fine primuser på bensin er noe helt annet. Mye enklere å forvarme osv. Jeg var bare innom for gøy og husker ikke eksakte priser, men ca 2000 kostet den ene de hadde der som var liten, enkel i bruk og hadde i tillegg varmespreder for bruk til å varme opp teltet.
 
Redigert:
Takk for cosmisk svar. Prøve å få til en filefjellstur i vinter?
Leser at tunelltelt er mer utsatt for snø og vind. Anbefaler du det mest pga plass eller har du dårlig erfaring med kuppel?

Jeg har ikke kjennskap til og litt angst mtp bruk av primus generelt... Tar gjerne kurs og kjøper nok kun det beste/dyreste for å føle meg trygg. Er stormkjøkken et alternativ eller tar det for lang tid?

Jeg er med på Filefjell any day! Så sant det er en invitasjon :)

Jeg liker tunneltelt bedre av den grunn at det gir bedre og mer spredd takhøyde, og har som regel mer plass i forteltet. I tillegg kan du får disse teltene med fortelt i begge ender. Dette medfører at innerteltet ikke skråer i en ende. Når denne skråer er det lett for at du kommer borti med fotenden av soveposen, som fører til at kondens og kulde vil snike seg lett inn i posen, og natta blir kald. Her er dometelt bedre, da det er få tunneltelt som har "rette vegger" på begge endene i innerteltet.

Ser angsten din ang. primus i telt. Det er fornuftig å være forsiktig. Rettelse; en skal være forsiktig! Men som jeg nevner over, med litt trening og kjennskap er det en lek.
Å smelte nok snø for å kunne få en liter vann med stormkjøkken, tror jeg vil ta grusomt lang tid. Pluss at etterfylling av rødsprit vil sikkert være nødvendig flere ganger før vannet koker. Tror du fort vil finne ut at det ikke er tingen på vinterfjellet.
 
Alternativt kan du forvarme primusen utenfor teltet. Når forvarmingen er ferdig kan du løfte primusen inn.

Fest gjerne bernnern med flaske til en tynn treplate så den ikke smelter seg nedover i snøen.
 
Lurt @chalsus
Løp i skauen isted. Uten hodelykt. Dere kan gjette neste spørsmål...

Bra hodelykt med bra spredning så man ser passe langt frem og alle røtter og dammer PSV, med batteri man kan ha i lomma og som man kan ha flere av. Også ønskelig med sykkelfeste.
Er led lenser greia eller noe annet bra helst under to tusen.
 
Om du vil, kan du låne min Lupine Piko X4 for test.

1200 lumens, god spredning, programmerbar, passer med alle Lupinebatterier, forskjellige hodebånd tilgjengelige. 3000,- på Oslo Sportslager.

Muligens en bekjent har fjorårsmodellen med 900 lumens for salg til halv pris? Kan sjekke ham.
 
Kom hjem i går kveld etter ny tredagers tur i Nordmarka/Krokskogen. Tok toget til Grua. Asfalt opp til Mylla og videre bort til Tverrsjøstallen. Her syklet vi feil og prutselig var vi halvveis nede ved Jevnaker. Opp igjen og inn på rett grusvei ned Store Sindera. Her startet stien, og for en sti! Høyfjellsti med småstein i bunn.
Her er Sverre igang med å rydde vekk noe nedfall. Gir en bedre opplevelse til nestemann.

DSCF3059_zps10bea4d2.jpg


Sverre forsverer en bekk like nord for Spålen.

DSCF3062_zpsef3f4530.jpg



Campet ved Spålens nordvestside. Var flatt og fint, masser av tørt trevirke i nærheten og ferdig bålplass som ventet på oss. Vi tok med noen overraskelser hver. Tok med en weissbier til Sverre. Jeg fikk en fransk, grønn øl. Var godt sammen med Superbra Byggotto. (Forøvrig godt og smaksrik mat. Men man må ha parmesan og smør i).

DSCF3068_zpsc69b58c9.jpg


Fløte i kaffen hører med.

DSCF3070_zps2b25becc.jpg


Jeg tok med Ek Moccapudding til dessert som tydeligvis falt i smak.

DSCF3071_zpsed1aabf3.jpg


Morran etter kokte vi havregrøt og stekte skogsbacon på bålet.

Hjemmelaget brownie til frokostdessert.

DSCF3080_zpsf9ac8393.jpg


Så startet vi endelig syklingen etter nesten fire timers frokostbål...

Spålsætra var første attraksjon. Jeg mått selvfølgelig innom dassen.

DSCF3085_zps82068b2b.jpg


It was a nice day for pushing.

DSCF3092_zps8e3f435e.jpg


Meg, midt i myra.

DSCF3094_zps4c342462.jpg


Skogen rundt Spålsberget består av urskog som er krevende. Flott å se hvordan det blir når skogen ordner opp selv. Mer dytting.

DSCF3102_zpsc9bbc698.jpg


Opp siste bakken til Spålsberget.

DSCF3114_zpse09c6104.jpg


Platået på toppen. Klarte selvfølgelig ikke å ta noen fotos fra toppen, men utsikten er kjempebra.

DSCF3116_zps5d4e1153.jpg


Så ble det litt grus før vi tok sti inn mot Tvetjerna. Her var stien våt, teknisk og hadde store innslag av myr. Veldig slitsom altså. Brukte også lang tid på dette strekket.

DSCF3123_zpsbe4053fe.jpg


Fra Viksetra og helt ned til Damtjern var det grov kjerrevei, sti og grus. Nesten bare nedover. Ankom demningen akkurat idet solen gikk ned. Kameraet eller fotografen er ikke god nok til å fange virkeligheten.

DSCF3138_zps5dd0b40b.jpg


Så asfalten nedover fra Damtjern og opp Gaupskarveien og videre stien opp mot Gyrihaugen. Hardt, bratt og fint.

Et bilde av Sverre et godt stykke oppi lia.

DSCF3142_zps93f601b4.jpg


Vi la oss under tarpen inntil hytta/huset på toppen da det var endel vind her. Eneste stedet det var le. Men det var utsikt og stjerneklart. Fy fasan for en utsikt.

Morgenen etter var det tåke, men den forsvant etterhvert.

DSCF3173_zps77642bd6.jpg


Vi trillet ned til Mørkganga. Til tider veldig bratt selv uten sykkel på vei ned.
Her er jeg ved kanten. Majestetiske omgivelser.

DSCF3199_zps333287a1.jpg


Syklet så stien videre til Skardtjernet og grusen videre til Lommedalen, Bærums Verk og videre hjem til Oslo.


Tidsforbruk.
Dag 1: Fire fem timer.
Dag 2: Åtte timer.
Dag 3: Åtte timer.
 
Redigert:
Litt av en tur får man si! Sånn tent hypotetisk, ville løypen dere har syklet/gått her funket på cyclocross?

Forøvrig takker jeg for tilbud om å låne lykt, men blir mye jogging og du skal slippe å få den innbakt i svette.
Hvis du sier den er verdt 3k eller 1,5 til halv pris så stoler jeg på det. Hør gjerne med kameraten din, uten at jeg forplikter meg til noe mer:)
 
Om lykta blir svett er det bare å skylle den i vann. Ikke noe problem. Jeg tenkte vel heller at du kunne ta den en joggetur for å sjekke vekten, hvordan den sitter, etc.

Da var denne lykta solgt.
 
Redigert: