Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Men først. Hva er egentlig en feltklokke? Og hvilke egenskaper skal en feltklokke ha?

I flg gearpatrol er det ingen «clear-cut rules», men det fremholdes likevel at en skal se etter tilsvarende egenskaper som militæret i sin tid søkte i f.eks. American A-11 eller British W10, dvs. enkelhet, bestandighet og leselighet - «Dials should have big, contrasting markers and little else adorning them. Cases should protect movements from hard knock. There should be lume aplenty.»

Noen med andre forslag?

Gir deg mitt forslag: Tudor sub. Levert på 70-80 tallet til franske marine nationale uten lenke og med spesifisert god lesbarhet (derav store firkanta timemarkører). Dessverre er ikke min versjon enkel nok med sin dato (9411 m/ dato, 9401 uten) så den er ikke tilsvarende MN fikk. Reima dere ser her er laget av fallskjermstoff som er elastisk, slik MN-krigsmennene selv lagde dem for å enkelt kunne bruke dem utenpå dykkerdrakta. Bestandighet har vel mitt eksemplar vist med å overleve 41 år med glans! Som utdannet navy officer er det en stor glede å ta etter arven fra mine franske kollegaer. Jeg bruker den i kontorfelten hver dag:
ED7B5074-2986-4FE7-9C76-59C5190620A8.jpeg
61723CE6-1366-48DF-B3E0-36C07F289781.jpeg

BEB29393-67EC-4607-9512-30E0F0418E75.png
 
Akkkurat nå kan jule-feltnissen skaffe deg en ekte feltklokke.
Jeg har bestemt at de ikke ble Lars og Hamilton forever så derfor lar jeg denne få et nytt sted og bo. Og feirer det med et siste bilde i denne tråden:
DSCF0227.JPG


Ta en titt om du er interessert eller bare vil invistere litt julepenger.
Jeg har vel forresten skrevet annonsen som en omtale av klokka når jeg ser etter.

Lars Birger
 
Redigert:
ARCHIMEDE_OUTDOOR_DIALS2.jpg

https://wornandwound.com/review/archimede-outdoor-protect-pvd-review/
The OutDoor Protect is equipped with an ICKLER steel case. The special hardining process has the following properties:

- Hardness ca. 1200 HV
- Thickness of the hardened layer: ca. 30µm
- No on top coating but a diffusion of carbon. No spalling.

After the surface treatment the case main part and the bezel are hardened. Due to the enormous increase of the hardness up to ca. 1200HV the OutDoor Protect gets an excellent shield against scratches and other damages of the surface and is therefore even better equipped for all kind of excursions and outdoor-adventures.



Denne har fristet meg lenge. Virker som en bra deal til 900 euro.
 
ARCHIMEDE_OUTDOOR_DIALS2.jpg

https://wornandwound.com/review/archimede-outdoor-protect-pvd-review/
The OutDoor Protect is equipped with an ICKLER steel case. The special hardining process has the following properties:

- Hardness ca. 1200 HV
- Thickness of the hardened layer: ca. 30µm
- No on top coating but a diffusion of carbon. No spalling.

After the surface treatment the case main part and the bezel are hardened. Due to the enormous increase of the hardness up to ca. 1200HV the OutDoor Protect gets an excellent shield against scratches and other damages of the surface and is therefore even better equipped for all kind of excursions and outdoor-adventures.



Denne har fristet meg lenge. Virker som en bra deal til 900 euro.

Har hatt både denne og Damasko DA36 og må si at Archimede har en mye bedre opplevd kvalitet. Finish på kassen er bedre, skive og visere ser bedre ut og lumen er sikkert 30 ganger bedre. Også gjengene på kronen er perfekt. Absolutt ingen lugging overhodet når en skrur på kronen. Ickler kan definitivt sakene sine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og fredskijj
Hvorfor? Den er jo laget for å tåle det.
Om man ikke kan bruke et ur til det det er tiltenkt, burde det ikke blitt kjøpt i første omgang. Evt. så får man trygge seg mot uforutsette hendelser ved en forsikring (dette lønner seg vel uansett..).
Å kjøpe seg et (åpenbart) bruksur uten å bruke det, det er påtatt jåleri.
Det er vel mer et tegn på at man har god råd, en hva urets opprinnelige bruksområde var for 50 år siden (og til en helt annen kostnad) . La oss kalle en spade for en spade. Dette er smykker, man dykker med en Rolex fordi man kan- ikke fordi det er praktisk eller nyttig i noen særlig grad.
 
  • Liker
Reaksjoner: steind