(Extrem) Bruks sub, hvor finner man slikt...?

Dette minner meg om et episode fra da jeg jobbet for en urmaker under studiene. Inn kommer en mor med en Tissot chrono som var en konfirmasjonsgave til sønnen for et par år siden, og som nå "har sluttet å fungere". Uret er helt oppskrapet, lenken henger og slenger, bezelen ser ut som den er jobbet på med dremel. Urmakeren ser på den og sier noen om at dette uret nok har vært utsatt for mer enn det man innen rimelighetens grenser kan forvente at det skal tåle. Hvorpå damen forferdet utbryter: "Nei altså, Fredrik spiller kun fiolin!" ;)
 
Redigert:
Lar ikke telefoner og klokker stoppe meg når jeg skal gjøre og ordne ting. Er jo tross alt forbruksvarer, skal brukes, når de ikke fungerer kjøper man ny.

Mobiler er forbruksvarer ja, men ikke en mekanisk klokke. For meg er halve poenget med en mekanisk klokke nettopp det at det IKKE er en forbruksvare. Det vil jo koste mye mindre å ta en full service på klokken enn å kaste den og kjøpe en ny, med mindre du har tenkt å skyte klokken med hagle...

Blir nesten litt provosert av å lese at 20 000 kr er "greit" for bruk-og-kast :p Nesten så jeg mistenker trolling her.

Men for all del, kjøp gjerne en sub og bruk den et år så kan jeg overta den for en hundrings når du tenker å kaste den ;)
 
Redigert:
Men for all del, kjøp gjerne en sub og bruk den et år så kan jeg overta den for en hundrings når du tenker å kaste den ;)

…og så selger du den til meg for en femtilapp etter et par år - så skal jeg donere den til Frelsesarmeen etter et par år deretter med eget bruk. :)
 
Jobben min er ikke så ekstrem lenger, da jeg har tatt turen bort i fra olje sektoren og turer til verdens farligste plasser. Men har vært lite forbruk av klokker på jobb, der har det vært telefonene som har fått kjørt seg.

Er nok mer privat, enten det er i skruing og fabrikeringsprosjekter, eventyr i diverse terreng og annet. Men er nok garasjen som har tatt knekken på mye for min del. Lett å ta den av og legge til sides, men da kan jeg like godt være foruten klokke mener jeg. Og da blir den stort sett liggende i garasjen og, så like langt da mao. Samt litt uheldig og uforsiktig med både det jeg har på meg og kroppen min for den saks skyld.

Er for all del idioti å tenke bruk å kast på klokker over 20-30 tusen, men så er det galskap med X antall klokker til et par tusen stadig i løpet av et år. Så kan man redusere til 1 klokker per 1-2 år i setedet for 3/5/10 klokker på samme tiden f. eks.

Nå skal sant sies at jeg var ikke så populær i Porsche klubben heller siden jeg ville bruke Porschen min fremfor å vaske og kose på den... Hva er vits med en bil hvis man bruker mer tid på den med en slange i hånda kontra rattet...
 
Er for all del idioti å tenke bruk å kast på klokker over 20-30 tusen, men så er det galskap med X antall klokker til et par tusen stadig i løpet av et år. Så kan man redusere til 1 klokker per 1-2 år i setedet for 3/5/10 klokker på samme tiden f. eks.

Jeg liker ideen om å bruke både klokker og andre gjenstander for det de er verdt :D Men antagelsen om at en Rolex under den slags bruk varer 10 ganger så lenge som en klokke til 3000 tror jeg ikke holder vann.
 
Jobben min er ikke så ekstrem lenger, da jeg har tatt turen bort i fra olje sektoren og turer til verdens farligste plasser. Men har vært lite forbruk av klokker på jobb, der har det vært telefonene som har fått kjørt seg.

Er nok mer privat, enten det er i skruing og fabrikeringsprosjekter, eventyr i diverse terreng og annet. Men er nok garasjen som har tatt knekken på mye for min del. Lett å ta den av og legge til sides, men da kan jeg like godt være foruten klokke mener jeg. Og da blir den stort sett liggende i garasjen og, så like langt da mao. Samt litt uheldig og uforsiktig med både det jeg har på meg og kroppen min for den saks skyld.

Er for all del idioti å tenke bruk å kast på klokker over 20-30 tusen, men så er det galskap med X antall klokker til et par tusen stadig i løpet av et år. Så kan man redusere til 1 klokker per 1-2 år i setedet for 3/5/10 klokker på samme tiden f. eks.

Nå skal sant sies at jeg var ikke så populær i Porsche klubben heller siden jeg ville bruke Porschen min fremfor å vaske og kose på den... Hva er vits med en bil hvis man bruker mer tid på den med en slange i hånda kontra rattet...

Og hva får deg til å tro at Rolexne vil vare så mye lengre enn andre klokker?
 
Redigert:
Dette minner meg om et episode fra da jeg jobbet for en urmaker under studiene. Inn kommer en mor med en Tissot chrono som var en konfirmasjonsgave til sønnen for et par år siden, og som nå "har sluttet å fungere". Uret er helt oppskrapet, lenken henger og slenger, bezelen ser ut som den er jobbet på med dremel. Urmakeren ser på den og sier noen om at dette uret nok har vært utsatt for mer enn det man innen rimelighetens grenser kan forvente at det skal tåle. Hvorpå damen forferdet utbryter: "Nei altså, Fredrik spiller kun fiolin!" ;)

Helt på side og uten å mene noe om trådstarter: Det fins en del Fredrik´er...Frustrasjon kan bli et ondskapsfull verktøy.

Når jeg var en 20 åring, jeg kjente en hyggelig fyr: Han levd hos foreldrene sine og jobbet hardt.
Han brukte masse penger til å kjøpe dyrebare ting... Vi hadde samme interesser og vi var ofte ut sammen.
Noen uker, måneder senere, disse samme ting han hadde spart så mye for, var bestandig vandalisert på stygge måte og da senere var han virkelig trist og spurte meg om hvis jeg kunne hjelpe å fikse de eller var villig til å kjøpe noen deler siden resten var ødelagt.
Jeg kunne ikke forstå hvordan han fikk det til å bøye stål sånn og knuser alt som det: Stor kniver og til og med en gammel western revolver.
Det gjort meg ofte vondt å se på disse.
Han hadde ikke så lyst å snakke om det: Det var bare nevnt at han "lekte" seg hardt i bakgården og at det gikk uheldigvis galt.
En dag jeg kom uanmeldt på besøk hos han(foreldres hus) : Det så ut som en dumpeplass, en søppel, det stanket...Med kanskje 15 små hunder og alt dritt man kan tenke seg pga av hundene... Han unnskyldte seg kanskje 10 ganger for det.
Da gikk vi i han sitt soverom: Jeg fikk sjokk.
Det var veldig ryddig og veldig rent, alt hadde sin plass. Over 200 CD på hyllene: Ingen støv å se på noen plass...
Jeg tok en diskusjon med han om å fokusere på den riktige måte med sin pengeforbruk: Da sagt han at han vil selge alt for å flytte vekk.
Og det gjorte han snart etter. Han kom aldri mer med ødelagte ting hos meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Nå sitter jeg selv på kontor og den største slitasjen på mine klokker er lenka som drar frem og tilbake over skrivebordet når jeg skriver, men jeg har problemer med å forstå hvordan man kan jobbe seg gjennom så mange klokker uten aktivt å forsøke å ødelegge dem. Det verserer jo noen bilder av en Rolex etter en angivelig MC-velt og den var vel ikke helt herpa den heller. Dersom du sliter hardere på klokkene dine enn behandlingen den fikk kan jeg ikke skjønne annet enn at du må tilbringe ganske mye tid på legevakten :) Mitt forslag, bruk en Swatch når det er fare for knusing, ta på deg Rolexen når du er ferdig.
 
@Hoeydal Jeg gjentar gjerne mitt innlegg fra tidligere:

Et ur med stålkasse som kun "overlever" 1-2 år?
Ville vært interessant å få vite hva du driver med til daglig og hvordan du lever........


Jeg har flere bekjente som må betraktes som ekstremt aktive under tildels røffe forhold,- nevner f.eks aktiv militærtjeneste i Afgahnistan, polititjenestemenn,boredekssarbeidere (har selv noen år offshore), en litt hyperaktiv stuntmann i Oslo med ADHD o.s.v....

Slite ut et stålur på 1-2, kanskje 3 år :confused: No way!

Dette fenomenet bør du kunne dokumentere på et slags vis!
 
Redigert av en moderator:
De fleste ur, også mekaniske, tåler mye mer enn man tror. For ikke så veldig mange år siden, da klokker fremdeles var hovedsaklig bruksgjenstander, hang det mekaniske ur på armen til de aller fleste mekanikere, murere, industriarbeidere og andre håndverkere her i landet, og de var vanligvis enklere, billigere og mindre solide enn moderne sportsur. Jeg har en gammel Seamaster 120 som var i daglig bruk av en snekker i over tretti år. Baksiden har merker etter perlonremmen den hang på, glasset er ripete og skiven merket av fukt, men den tikker fremdeles. Slike finnes det i enhver skuff hjemme hos onkler og bestefedre, og de trenger sjelden mer enn en service for å være klar til tjeneste i enda veldig mange år. Klokker til aktiv bruk blir skrapete, hakkete og slitt, men det skal mye til å ødelegge dem.

Jeg har ingen tro på at du klarer å slite en Submariner (eller noe annet vellaget sportsur for den saks skyld) på et par år, med mindre du skulle gå aktivt inn for det. Klarer du ødelegge den ved vanlig bruk, tipper jeg armen går først.

Eksempel: 68-modell 5513, brukt av sjømann, hjemmesveiset reparasjon på lenken, mistet i motorrom og gjenfunnet ett år senere, etter å ha ligget i diesel og spillolje, service to ganger fra 1968 til 2005.:

DSC00004.jpg


http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1439928&rid=0
 
Redigert:
3 år siden, jeg fikk det til å stoppe (midlertidig) en solide klokke med 2824-2 når jeg kløyvde store tre kubber med en lang øks på hyttetur.
Jeg har også ødelagt 2 automatisk russiske militær klokker når jeg lagt huller dag etter dag i 25cm armert betong gulver med en 30kg lufthammer i 90 taller.
Men det var det: Gjennom 13 år på store bygg&anlegg og 10 år i oljeindustrien.
Man må ellers skytte hele dag lang med en 12,7 kaliber?
 
3 år siden, jeg fikk det til å stoppe (midlertidig) en solide klokke med 2824-2 når jeg kløyvde store tre kubber med en lang øks på hyttetur.
Jeg har også ødelagt 2 automatisk russiske militær klokker når jeg lagt huller dag etter dag i 25cm armert betong gulver med en 30kg lufthammer i 90 taller.
Men det var det: Gjennom 13 år på store bygg&anlegg og 10 år i oljeindustrien.
Man må ellers skytte hele dag lang med en 12,7 kaliber?

Jeg har flere av de russiske militærurene, og et par av dem har stoppet - den ene under skyting. Jeg mistenker Incabloc-systemet deres for ikke å være helt på høyden. Ellers har jeg vel ikke opplevd mekaniske problemer av særlig grad, selv om jeg har brukt mekaniske ur, ofte eldre, i tretti år, og aldri har tenkt på å ta spesielle hensyn til dem. Nå lever jeg ikke den potensielt mest klokkeødeleggende tilværelse, men helt sofapotet er jeg dog ikke. Og de få episoder med havari som har forekommet, enten som følge av uhell eller, som oftest, manglende service, har latt seg enkelt fikse hos en fagmann. Å ødelegge et ur i en grad som gjør det umulig å reparere skal veldig mye til.
 
Jeg er ingen ekspert på klokker generelt eller Rolex, men her er mine tanker.

Dette er en avveining av deg mellom:
-Ønske av Submariner/Rolex
-Økonomi, innkjøp, verditap, reparasjon/service og varighet
-Utseende og opplevd kvalitet
-Faktisk kvalitet og holdbarhet
-Type ur (automatisk, quartz)

Jeg tror:
-Man får andre klokker enn Rolex som ser ut som og/eller gir samme kvalitetsfølelse som Rolex som er billigere.
->F.eks. Tudor som er omtrent samme kvalitet(?)
-Det kan godt hende en ny(ere) Rolex totalt sett er billigere fordi den tåler mer (men i beregnet noe mer service enn vanlig).
-Det kan hende den varer lenger enn du tror, og at det lønner seg å kjøre service på den
-Du bør også vurdere andre Rolex modeller enn Sub, kanskje en sea-dweller som er kraftigere varer noe lenger (tykkere glass etc)?
-Du bør vurdere gode lignende klokker som er mye rimeligere (men kanskje nesten like holdbare?), som nevnt opp er Steinhart et eksempel.
-Du bør også vurdere andre gromme klokker som er laget for røff brukk, f.eks. Sinn dykkerklokker, men da blir det kanskje annet utseende og mye større enn sub?
-Du bør vurdere å kjøpe ny i butikk med dyr "uhellsforsikring", og sjekke vilkår (og opptre moralsk riktig). Disse dekker kanskje kun en "plutselig" hendelse, ikke langvarig misbruk...

-Jeg ville sterkt vurdert en Certina Quartz klokke eller lignende. Alternativt noen andre kraftige rimeligere quartz dykkere.

PS! Har du sett denne? Viser at et automatisk ur kan tåle mye (og trenger ikke koste Rolex-penger):
Seiko SKX007 – en (mildt sagt) annerledes test
 
3 år siden, jeg fikk det til å stoppe (midlertidig) en solide klokke med 2824-2 når jeg kløyvde store tre kubber med en lang øks på hyttetur.
Jeg har også ødelagt 2 automatisk russiske militær klokker når jeg lagt huller dag etter dag i 25cm armert betong gulver med en 30kg lufthammer i 90 taller.
Men det var det: Gjennom 13 år på store bygg&anlegg og 10 år i oljeindustrien.
Man må ellers skytte hele dag lang med en 12,7 kaliber?

Bra det er noen andre der ute som klarer å slite ut ei klokke eller to, og det ikke bare er meg.

Er ikke at jeg ikke bryr meg om tinga mine, men er nok heller at jeg ønsker heller å betale litt mer for å slippe å "pleie" på den og slikt. Jeg vil at den skal funke uten at jeg tenker på det. Samme som de som i Porsche klubben som kjører første generasjons 911 året rundt, for gutta som er mer opptatt av voks enn kjøring så er de og jeg hatet. Men for oss er det ikke verdt å ha noe man ikke bruker. Så heller 1 ting som man kan bruke alltid og skikkelig fremfor 5 man knapt kan røre. Samme med de som setter plastikk beskyttelse på skjermen til mobilen eller lar være å ta av den som er på når den er ny... Selger du en ting i like god stand som du kjøpte den i så gjør du noe feil. Jeg vil bruke det jeg har og da bruke det for det det er verdt.

Eksemplene dere kommer med er jo bare en bekreftelse på det jeg håper, nettopp at en sub kan tåle masse juling og da varer lengre enn de "generiske" andre klokkene. Anslaget mitt på 1-2 år er jo satt på spissen og vill gjetting, men tenker jo forhåpentlig verste tilfelle. Ikke at jeg håper den ikke varer lengre, selv om erfaringen min til nå har sagt noe annet. Appropo å ta livet av ting i diverse yrker, så kan jeg da legge til at jeg til tider jobbet med luft vibratorer jeg brukte for å reprodusere tilstander fra downhole offshore, da med 50-70g tidvis. Da kan jeg si dere at det ikke er så mye som overlever når du styrer på, samme med elektromagnetisk utstyr hvor klipset på id-kortet popper bort til utstyret når du står en meter unna. Og det er 50-100m krav til avstand fra folk som bruker pacemaker. Så ja, vært litt andre tilfeller enn mannen i gata tidvis og blir noe annet enn hva man ellers eksponerer klokker for. Samme gjelder kjemikaler fra syrer, til løsemidler og ting som er enda verre og til tider. Paret med elektro og mekanisk arbeid på fritiden også, så har det sine utfrodringer med varmt arbeid, støt og dunk, fint metallstøv og finkornet sand og silikat. Så har man desverre lett for å slite litt ut ting, å ta de av er jo igjen problemet med klokker som "forsvinner", slik ene g-shocken forsvant, da jeg hjalp noen med en bil og klokka ble tatt av for å slippe hydraulikk olje på den. Å da var det gjort, borte var den. Så skal være på fra start til slutt.

Uansett, beundrer og misunner de som kan ha hvite sneakers og strøkne DD klokker i 10 år, men i mitt liv så fungerer ikke ting slik. Eier ikke aggresjon eller temperament, tar vare på det jeg har, men bruker ei klokke slik den skal brukes på ermet, en bil slik den skal brukes på veien og sko slik de skal brukes på bena. Og i min verden blir slike ting da slitt litt hurtigere enn hos andre desverre, hadde ikke hatt noe i mot å slippe det, er på langt nær rik eller status jeger, er nok i andre enden av begge de to. Men setter pris på kvalitet og arv, og handler deretter. Men ikke til den grad at det går ut over livskvalitet eller annet.

Flere som nevner andre klokker etc, og har jo nevnt og at både Tudor og Marathon er kandidater og kanskje havner på ermet i tillegg eller i stedet, er jo avhengig av hva man kommer over. Men er nok for automatikk uansett merket, er glad i mekanikk og presisjon, og quartz er ikke noe slikt, det er utrolig gode til sin bruk og kostnadseffektive. Men jeg er villig til å se bort i fra dette og heller ofre ei klokke i ny og ne hvis det betyr at jeg kan få noe som jeg kan stå inne for og selv mener er det beste. Er samme med våpen, er en stor fan av Glock, enkelt og greit for det er et mekanisk kunstverk etter min mening, å klare å forenkle, effektivisere og få noe med de to egenskapene så driftssikkert gjør det perfekt i min bok. Selv om det finnes uendelig med bedre og mer presist maskinerte og tilpassede våpen. Men det hjelper ikke når det er fra et ingeniør aspekt steinalder og overkomplisert i forhold. Da skal jeg heller skyte litt mindre nøyaktig men kunne stå inne for alt ved våpenet uten å nøle =) Plastikk eller ei ;)
 
Kjøp ny Sub, bruk den til alt, kos deg, drit i de første skrap som kommer og ikke minst, tegn forsikring!
 
Bra det er noen andre der ute som klarer å slite ut ei klokke eller to, og det ikke bare er meg.

Er ikke at jeg ikke bryr meg om tinga mine, men er nok heller at jeg ønsker heller å betale litt mer for å slippe å "pleie" på den og slikt. Jeg vil at den skal funke uten at jeg tenker på det. Samme som de som i Porsche klubben som kjører første generasjons 911 året rundt, for gutta som er mer opptatt av voks enn kjøring så er de og jeg hatet. Men for oss er det ikke verdt å ha noe man ikke bruker. Så heller 1 ting som man kan bruke alltid og skikkelig fremfor 5 man knapt kan røre. Samme med de som setter plastikk beskyttelse på skjermen til mobilen eller lar være å ta av den som er på når den er ny... Selger du en ting i like god stand som du kjøpte den i så gjør du noe feil. Jeg vil bruke det jeg har og da bruke det for det det er verdt.

Eksemplene dere kommer med er jo bare en bekreftelse på det jeg håper, nettopp at en sub kan tåle masse juling og da varer lengre enn de "generiske" andre klokkene. Anslaget mitt på 1-2 år er jo satt på spissen og vill gjetting, men tenker jo forhåpentlig verste tilfelle. Ikke at jeg håper den ikke varer lengre, selv om erfaringen min til nå har sagt noe annet. Appropo å ta livet av ting i diverse yrker, så kan jeg da legge til at jeg til tider jobbet med luft vibratorer jeg brukte for å reprodusere tilstander fra downhole offshore, da med 50-70g tidvis. Da kan jeg si dere at det ikke er så mye som overlever når du styrer på, samme med elektromagnetisk utstyr hvor klipset på id-kortet popper bort til utstyret når du står en meter unna. Og det er 50-100m krav til avstand fra folk som bruker pacemaker. Så ja, vært litt andre tilfeller enn mannen i gata tidvis og blir noe annet enn hva man ellers eksponerer klokker for. Samme gjelder kjemikaler fra syrer, til løsemidler og ting som er enda verre og til tider. Paret med elektro og mekanisk arbeid på fritiden også, så har det sine utfrodringer med varmt arbeid, støt og dunk, fint metallstøv og finkornet sand og silikat. Så har man desverre lett for å slite litt ut ting, å ta de av er jo igjen problemet med klokker som "forsvinner", slik ene g-shocken forsvant, da jeg hjalp noen med en bil og klokka ble tatt av for å slippe hydraulikk olje på den. Å da var det gjort, borte var den. Så skal være på fra start til slutt.

Uansett, beundrer og misunner de som kan ha hvite sneakers og strøkne DD klokker i 10 år, men i mitt liv så fungerer ikke ting slik. Eier ikke aggresjon eller temperament, tar vare på det jeg har, men bruker ei klokke slik den skal brukes på ermet, en bil slik den skal brukes på veien og sko slik de skal brukes på bena. Og i min verden blir slike ting da slitt litt hurtigere enn hos andre desverre, hadde ikke hatt noe i mot å slippe det, er på langt nær rik eller status jeger, er nok i andre enden av begge de to. Men setter pris på kvalitet og arv, og handler deretter. Men ikke til den grad at det går ut over livskvalitet eller annet.

Flere som nevner andre klokker etc, og har jo nevnt og at både Tudor og Marathon er kandidater og kanskje havner på ermet i tillegg eller i stedet, er jo avhengig av hva man kommer over. Men er nok for automatikk uansett merket, er glad i mekanikk og presisjon, og quartz er ikke noe slikt, det er utrolig gode til sin bruk og kostnadseffektive. Men jeg er villig til å se bort i fra dette og heller ofre ei klokke i ny og ne hvis det betyr at jeg kan få noe som jeg kan stå inne for og selv mener er det beste. Er samme med våpen, er en stor fan av Glock, enkelt og greit for det er et mekanisk kunstverk etter min mening, å klare å forenkle, effektivisere og få noe med de to egenskapene så driftssikkert gjør det perfekt i min bok. Selv om det finnes uendelig med bedre og mer presist maskinerte og tilpassede våpen. Men det hjelper ikke når det er fra et ingeniør aspekt steinalder og overkomplisert i forhold. Da skal jeg heller skyte litt mindre nøyaktig men kunne stå inne for alt ved våpenet uten å nøle =) Plastikk eller ei ;)

Jeg vil ha barn med deg...