(Extrem) Bruks sub, hvor finner man slikt...?

Medlem
9. sep. 2012
Innlegg
63
Sted
Stavanger
Er en "forbruker" i sin fulleste forstand, enten det er pc´er, biler eller klokker. Derav jeg ser etter en bruks sub i en litt mer bokstavlig betydning. Det jeg kunne tenkt meg å komme over er "Særdeles" godt brukt og borderline hærpede submarinere, enten Rolex eller Tudor. Uten esker, uten papirer, brukt til randen av destruksjon, langt fra velholdte. Men ikke så ødelagte at de er skrap. Da jeg tenker ei Rolex Submariner kanskje overlever 1-2 år på armen med ei nato reim. Derav at jeg ikke føler helt for å betale 30-70 tusen for ei klokke som sannsynligvis skrotes relativt kjapt. Men hvor kan man komme over slike klokker, de fleste overhaler, servicer og tar godt vare på sine, de som ikke gjør det kaster de vel sikkert før de nærmer seg min bruks stand.

Grunnn til jeg legger ut et innlegg her igjen er fordi jeg har kastet tredje klokka mi på et halvår nå. Eneste jeg ikke har kasta er vel G-shocken, men er på min tredje av samme modellen der og.

Noen tips til hvor man kan komme over godt slitte nesten oppbrukte Rolexer/Tudor? Har fulgt med siste 2 åra i diverse miljø og forum, men er dårlig med de dårligholdte klokkene.

Kanskje det er noen som har gjemt bort gamle synder i en skuffe av de som er her inne kanskje? Lyst å bli kvitt de uten at folk får vite det :p
 
Det du ser etter er vel i så fall en "head only", brukt og ripet eldre (men ikke for gammel) submariner.
Men tiden for når du fikk disse under 30k er nå i herrens år 2015 forbi.
Med mindre du snubbler over loppefunn eller får kjøpt den direkte av noen i vennerkretsen her til lands.

Finn.no tråles og frekventeres kontinuerlig av både Tidssonere og andre i håp om å finne nettopp noe slikt,
skulle du være så heldig at det legges ut en Submariner for "en slikk og ingenting" - får selger mest sannsynlig flere ti-/hundre-talls meldinger og skjønner hva det er han sitter på og skrur opp prisen (i 99 ganger av 100).

Men med det sagt, du skal bruke uren rimelig hardt for å bruke opp en, for eksempel, submariner over en periode på 1-2 år.
"Brukt opp" blir de jo i den forstand ikke heller da det i samme 99 ganger av 100 vil lønne seg å få servet uret og tatt det i bruk igjen eller solgt det videre.
 
Ser du nevner G-shock som et alterntiv, du kan sikkert med hell vurdere Victorinox sin INOX-serie,
den får skryt for stryktålighet og ser ut som en "ordentlig" klokke.

victorinox-inox.jpg
 
Forsåvidt enig i det, men med skikkelig oppskrapet kasse, ripete glass og kanskje ikke helt god krone, så burde de jo kunne gå billig, og en service tvilsomt få den bra igjen... Eller? Glass og krone kan jo fint byttes, men verre med kassen tenker jeg? For min del så er vel krona og glass det som lever farlig, krystal knuser, mineral eller hva alternativet er smelter av gnister etc. Kroner dunkes/bøyes, og gudene vet hva som ellers tar knekken. For min del blir klokkene eksponert for alskens kjemikalier, gnister, sveis sprut, vibrasjon, dunk, smell etc. G-shock klokker varer meget kort som følge av glass, sub type klokker er det "delene" som sliter med å holde tritt.

Marathon er og klokker jeg har lekt litt med tanken på, men har en forkjærlighet for Rolex fra oppvekst. Og formfaktoren til Marathon blir litt for taktisk/uelegant.
 
Siden du nevner Tudor... Og siden Tudor bruker ETA urverk som 2824-2...
Og siden mange klokke som er lagd i Sveits eller Tyskland har det urverk og en generell konstruksjon som tåler så mye som Tudor eller mer: Listen av disse "beater" du er etter kan bli langt.
Vi snakket en del om det der http://www.tidssonen.no/forum/startgropen-27/beater-28442/

Hvis dine klokker varer ikke mer enn 1 til 2 år, jeg vil tro at du har ikke valgt den riktige klokke.
Bli også kjent med at den rotor i en automatiske klokke er sårbar til sjokk og vibrasjon: Resumert som en stor del som holder seg på en små aksling...
Da manuell urverk blir kanskje bedre hvis du MÅ ha mekaniske.
Eller anbefaler jeg kvarts klokke som mange militær styrker bruker. Og den INOX @adamskater nevner er en god valg;)
Den var skapt for juling og har vært testet og torturert.
Men hvis du vil ha mindre i størrelse, Marathon og Cabot-Watch-Company skal holde seg bra også.
 
Redigert av en moderator:
Siden du nevner Tudor... Og siden Tudor bruker ETA urverk som 2824-2...
Og siden mange klokke som er lagd i Sveits eller Tyskland har det urverk og en generell konstruksjon som tåler så mye som Tudor eller mer: Listen av disse "beater" du er etter kan bli langt.
Vi snakket en del om det der http://www.tidssonen.no/forum/startgropen-27/beater-28442/

Hvis dine klokker varer ikke mer enn 1 til 2 år, jeg vil tro at du har ikke valgt den riktige klokke.
Bli også kjent med at den rotor i en automatiske klokke er sårbar til sjokk og vibrasjon: Resumert som en stor del som holder seg på en små aksling...
Da manuell urverk blir kanskje bedre hvis du MÅ ha mekaniske.
Eller anbefaler jeg kvarts klokke som mange militær styrker bruker. Og den INOX @adamskater nevner er en god valg;)
Den var skapt for juling og har vært testet og torturert.
Men hvis du vil ha mindre i størrelse, Marathon og Cabot-Watch-Company skal holde seg bra også.

Vet det er samtlige vesentlig bedre skikkede klokker for hensikten, men er jo nettopp det at jeg vil heller ofre en rolex i ny og ned mot at jeg da får ha favoritt uret på ermet. Mekanisk er en klar ulempe ved vibrasjon og støt, og også en del av grunn til 1-2 år jeg refererer til, da jeg tviler på hvis alt annet holder så vil ikke mekanisk/automatisk mekanismen gjøre. Marathon blir den mindre elegante utveien for min del, men mister jo og litt av gleden jeg søker med å ha et litt mer elegant urverk. Liker veldig godt tanken på en sub på nato som brukes som om det er ei 1000,- timex ur i hverdagen, som ingen legger merke til, og som ikke er noe blikkfang. Men for oss kjennere så er det en morsom detalje vi legger merke til og kanskje gir hverandre et annerkjenende nikk, vitende om at de rundt oss ikke aner at man faktisk har et klassisk urverk på ermet og ikke bare en standard metallsub fra et eller annet merke. OG ikke minst det at jeg er vokst opp med foreldre som har bært rolex DD president uten at noen egentlig har vært helt klar over det. Så blir liksom ikke det samme med noe særlig annet, er liksom Rolex som er det tradisjonelle og skikkelige, Jaeger, Sinn, Panerai og slikt blir litt for "moderne" og "nye" mens Seiko, Inox og mange av de andre blir litt for "mainstream" eller "standardiserte" uten noe særlig arv i forhold til mitt syn.

Ble jo nesten filosofisk her nå. Men er vel dette som er essensen bak ønsket mitt, og derfor Tudor også forsåvidt er et alternativ, siden det bygger litt på Rolex. Men er liksom Rolex sub som er det "ekte" i min bok. På sikt hadde det jo vært selvfølgelig en DD president til dress ur og Sub som beater.
 
Redigert av en moderator:
Vet det er samtlige vesentlig bedre skikkede klokker for hensikten, men er jo nettopp det at jeg vil heller ofre en rolex i ny og ned mot at jeg da får ha favoritt uret på ermet. Mekanisk er en klar ulempe ved vibrasjon og støt, og også en del av grunn til 1-2 år jeg refererer til, da jeg tviler på hvis alt annet holder så vil ikke mekanisk/automatisk mekanismen gjøre. Marathon blir den mindre elegante utveien for min del, men mister jo og litt av gleden jeg søker med å ha et litt mer elegant urverk. Liker veldig godt tanken på en sub på nato som brukes som om det er ei 1000,- timex ur i hverdagen, som ingen legger merke til, og som ikke er noe blikkfang. Men for oss kjennere så er det en morsom detalje vi legger merke til og kanskje gir hverandre et annerkjenende nikk, vitende om at de rundt oss ikke aner at man faktisk har et klassisk urverk på ermet og ikke bare en standard metallsub fra et eller annet merke. OG ikke minst det at jeg er vokst opp med foreldre som har bært rolex DD president uten at noen egentlig har vært helt klar over det. Så blir liksom ikke det samme med noe særlig annet, er liksom Rolex som er det tradisjonelle og skikkelige, Jaeger, Sinn, Panerai og slikt blir litt for "moderne" og "nye" mens Seiko, Inox og mange av de andre blir litt for "mainstream" eller "standardiserte" uten noe særlig arv i forhold til mitt syn.

Ble jo nesten filosofisk her nå. Men er vel dette som er essensen bak ønsket mitt, og derfor Tudor også forsåvidt er et alternativ, siden det bygger litt på Rolex. Men er liksom Rolex sub som er det "ekte" i min bok. På sikt hadde det jo vært selvfølgelig en DD president til dress ur og Sub som beater.


I mine historiebøker Rolex kom seg litt sent på banen angående in-house og urverk historie.
De bare klatret seg fort opp i den generelle omdømme.

Personlig, jeg gir fullstendig faen om hva slags varemerke jeg har på håndledd når jeg er ut å hamre på store bolter onshore eller offshore...
For meg, klokken må bare funke når jeg trenger den: Og de siste 10 år, jeg fikk aldri noen problem.
Resumert som: Klokken må bare følge mannen i sin misjon, mannen følger ikke klokken der.
Men det er min filosofi.
Du trenger nok en Rolex og det er i hodet ditt. Da er det bare å kjøpe deg en Sub og godkjenne at det er en dyre "beater".
 
mr hammer, dine franske commandos marine bruker ikke mekanisme ur. Skal du gjøre jobben er det quartz som gjelder. Jeg gir ikke faen og velger ur ut i fra følelser, det blir noget helt annet...
350499bd1492ae1ac6a17eb074f9264e.jpg
 
mr hammer, dine franske commandos marine bruker ikke mekanisme ur. Skal du gjøre jobben er det quartz som gjelder. Jeg gir ikke faen og velger ur ut i fra følelser, det blir noget helt annet...
350499bd1492ae1ac6a17eb074f9264e.jpg

Og hva sagt jeg i posten oppover ??? Les deg gjennom en tråd før du prøver deg med "lekser" mr smarting.

Bli også kjent med at den rotor i en automatiske klokke er sårbar til sjokk og vibrasjon: Resumert som en stor del som holder seg på en små aksling...
Da manuell urverk blir kanskje bedre hvis du MÅ ha mekaniske.
Eller anbefaler jeg kvarts klokke som mange militær styrker bruker.

I de offisielle merker som sponser de franske spesialstyrker skal du finne MAT og RalfTech blant annet.
En del er til og med mekaniske og hydride urverk faktisk.
Men jeg har sett mer Casio og lignende på de fremmedlegionær en noe annet.
 
Redigert:
Er en "forbruker" i sin fulleste forstand, enten det er pc´er, biler eller klokker. Da jeg tenker ei Rolex Submariner kanskje overlever 1-2 år på armen med ei nato reim.

Grunnn til jeg legger ut et innlegg her igjen er fordi jeg har kastet tredje klokka mi på et halvår nå. Eneste jeg ikke har kasta er vel G-shocken, men er på min tredje av samme modellen der og.

:p

Et ur med stålkasse som kun "overlever" 1-2 år?
Ville vært interessant å få vite hva du driver med til daglig og hvordan du lever........ :confused:
 
Er en "forbruker" i sin fulleste forstand, enten det er pc´er, biler eller klokker. Derav jeg ser etter en bruks sub i en litt mer bokstavlig betydning. Det jeg kunne tenkt meg å komme over er "Særdeles" godt brukt og borderline hærpede submarinere, enten Rolex eller Tudor. Uten esker, uten papirer, brukt til randen av destruksjon, langt fra velholdte. Men ikke så ødelagte at de er skrap. Da jeg tenker ei Rolex Submariner kanskje overlever 1-2 år på armen med ei nato reim. Derav at jeg ikke føler helt for å betale 30-70 tusen for ei klokke som sannsynligvis skrotes relativt kjapt. Men hvor kan man komme over slike klokker, de fleste overhaler, servicer og tar godt vare på sine, de som ikke gjør det kaster de vel sikkert før de nærmer seg min bruks stand.

Grunnn til jeg legger ut et innlegg her igjen er fordi jeg har kastet tredje klokka mi på et halvår nå. Eneste jeg ikke har kasta er vel G-shocken, men er på min tredje av samme modellen der og.

Noen tips til hvor man kan komme over godt slitte nesten oppbrukte Rolexer/Tudor? Har fulgt med siste 2 åra i diverse miljø og forum, men er dårlig med de dårligholdte klokkene.

Kanskje det er noen som har gjemt bort gamle synder i en skuffe av de som er her inne kanskje? Lyst å bli kvitt de uten at folk får vite det :p

Interessant vinkling for å prøve å få tak in en billig Submariner;), for meg virker det rart at du søker etter en som er utslitt allerede siden du sliter de ut selv på 1-2 år. Da råder jeg deg til å kjøpe en ny en ;) Den vil holde lenger enn 1 som er veldig godt brukt allerede.
My two cents..
 
Interessant vinkling for å prøve å få tak in en billig Submariner;), for meg virker det rart at du søker etter en som er utslitt allerede siden du sliter de ut selv på 1-2 år. Da råder jeg deg til å kjøpe en ny en ;) Den vil holde lenger enn 1 som er veldig godt brukt allerede.
My two cents..

Er nok mest at jeg ikke ser hensikten med å ødelegge en fin sub, hvis jeg heller kan ta noe som allerede er mindre attraktivt for folk. Samme som med en gammel porsche, man bygger ikke om en original matching numbers, man vil heller finne et stygt eller dårlig eksemplar som ikke er verdt å "restaurere".

Hadde man kunne funnet noen på litt over 20k som er "stygge", så kan man jo knuse 3stk før man er oppe på subbene jeg så på tidligere.

Anngående hard bruk, så har jeg stort sett holdt meg til Sonim XP5300 når det gjelder telefon f.eks, denne har jeg fått ny 4 ganger på under 2 år, og det er vel stort sett den tøffeste telefonen man kan eie i dag. Er ikke at jeg er så ekstrem, er bare at jeg er totalt hensynsløs når det kommer til enkelte ting. Lar ikke telefoner og klokker stoppe meg når jeg skal gjøre og ordne ting. Er jo tross alt forbruksvarer, skal brukes, når de ikke fungerer kjøper man ny. Og er allerede klokkene skrapet opp og jævlige, så er det lettere å ikke bry seg om flere skraper og hard behandling.

Blir nok å handle en head-only uten papirer etter sommeren eller noe slikt tenker jeg, så kanskje noe kurrant dukker opp til den tid.
 
Uff.. vondt i hjertet av lese det trådstarter @Hoeydal skriver her. Håper du ikke finner så slitne sub som du sier. Stakkars klokker. Det er synd å høre at det finnes slike gale eiere som mishandler klokkene sine.

Jeg er tilhenger av å bruke sine klokker in a gentle way with care.

Hvis du behandler klokker så hardt, kjøp deg en casio eller billigst mulig steinhart.
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor ikke bare la klokka bli hjemme når du har så ekstremt yrke,og bruk klokka på mobilen?
Blir jo å kaste penger ut av vinduet dette her
 
@Hoeydal, jeg lurer på hva i alle verden du driver med som sliter ut både knalltøffe mobiler og klokker over en lav sko?
Er helt for at du skal finne deg en sub og (miss)bruke den til en ugjenkjennelig stålklump, tenker bare at i mitt tilfelle så ville nok armen gitt seg før klokka :confused: (vet at ikke alle er begavet med mine puselanker og kvistarmer)
 
Redigert av en moderator: