En tråd om parfyme

Ligger jo ann til en GTG-smelly edition dette her;)
Da hadde klientellet på Champagneria i allefall ikke stusset, om en haug menn i ymse aldere hadde en haug med parfymer spredd rundt på bordet og luktet i vei mens det ble sippet diverse fludium, haha.
 
Her går det mye i Armani Code. Behagelig, ikke for sterk duft. Parfymer som lukter veldig mye passer ikke meg, og har merket at det innimellom har en tendens til å skremme bort det motsatte kjønn. Ellers må jeg si meg enig med @Mulliner, A&F blir brukt når en skal ut i helgene av den enkle grunn at den hjelper når en skal velge damer. Ellers bruker jeg J.P. Gaultier's sommerduft om sommeren, rett og slett fordi den har en behagelig sommerlig duft.
 
Redigert av en moderator:
Noen som har forslag hvor man får kjøpt A&F? Sendes jo ikke til Norge fra A&F selv (vel noe fordi vi ikke er del av EU eller noe sånt tror jeg ...bestillt bøtter og spann med klær, men Fierce godtar de ikke sende gitt) og funnet noen ymse aktører på bukta, men det er jo ågerpris for frakt ...
 
Redigert:
Noen som har forslag hvor man får kjøpt A&F? Sendes jo ikke til Norge fra A&F selv (vel noe fordi vi ikke er del av EU eller noe sånt tror jeg ...bestillt bøtter og spann med klær, men Fierce godtar de ikke sende gitt) og funnet noen ymse aktører på bukta, men det er jo ågerpris for frakt ...

Jeg har kun handlet Fierce i London og USA. Men er alltid på vakt dersom jeg har noen bekjente på reisefot som kan kjøpe for meg hvis det begynner å bli tomt:)
 
Her går det aller mest i Ralph Lauren Blue og noen ganger boss bottled. Vurderte en periode Eau de Prep av Tommy Hilfiger, men synes den lukter litt for søtt.
 
Ehhh, ok. Da skjønner jeg virkelig at jeg stiller i barnehage-nivå her, hehe. Trodde en stumd jeg hadde i overkant mye parfyme, men tok en smule feil ser jeg:D
Men seriøst @ChristianN, får du brukt alt før det blir dårlig? Jeg måtte kaste en hel haug flasker nylig da jeg følte at duften hadde endret seg drastisk over et par år i baderomsskap (riktignok uten lys, men da enkelte blondiner i husholdet her på død og liv skal brenne av seg bena på varmekablene året rundt, så er det ikke kjølig der akkurat)

Hvor lenge bør man kunne regne med en flaske holder seg i romtemperatur ute av sollys egentlig+

Hehe :).

Nei, er umulig å få brukt opp disse mengdene "i tide". Men man kjøper seg veldig mye tid ved å lagre kjølig.

Varme er virkelig, virkelig ille for parfyme. Sol også, men det er vel neppe et problem inne i et baderomsskap :).

Man kan fint ha flasker i mange, mange år (men jeg har jo nok parfyme til å vare et par livstider). Det er masse vintage parfymer i omløp som er helt fine.

Jeg opplever dog at det er litt variasjoner, flasker som er mer syntetiske går av en eller annen grunn dårlige før flasker av høyere kvalitet, mens en flaske boss (syntetisk) gjerne varer evig om den lagres kjølig.

Anbefaler at man lagrer ting på soverommet, kjølig og mørkt er det jo gjerne der :).
 
Redigert av en moderator:
Hehe :).

Nei, er umulig å få brukt opp disse mengdene "i tide". Men man kjøper seg veldig mye tid ved å lagre kjølig.

Varme er virkelig, virkelig ille for parfyme. Sol også, men det er vel neppe et problem inne i et baderomsskap :).

Man kan fint ha flasker i mange, mange år (men jeg har jo nok parfyme til å vare et par livstider). Det er masse vintage parfymer i omløp som er helt fine.

Jeg opplever dog at det er litt variasjoner, flasker som er mer syntetiske går av en eller annen grunn dårlige før flasker av høyere kvalitet, mens en flaske boss (syntetisk) gjerne varer evig om den lagres kjølig.

Anbefaler at man lagrer ting på soverommet, kjølig og mørkt er det jo gjerne der :).

Opplysende, så og takk for info:D da er det nok alt for varmt på badet mitt, så er nok derfor de har gone bad. Lukter liksom bare helt feil de aller fleste av dem, enten en anelse surt eller plutselig veldig tungt og flatt
(if that makes sense ...) Og er jo i prosess med flytting om kin kort tid, så da passer det jo fint å etablere et aldri så lite nytt oppbevaringssted for flasker et annet sted enn på badet, hvor det er kjøligere.
Skal ta meg en tur på Gimle parfymeri i dag tenkte jeg (har fri:0) og se (lukte) om jeg ikke finner noe tiltalende.
Vi snakker vel faktisk at det blir unboxing og greier her i tråden da regner jeg med, hehe.
 
Noen kjappe bilder.

(Edit; det er speil i bakkant og i bunnen av skapet... så er ikke såååå ille som det kanskje ser ut som :p. Og spotten i toppen er LED og utvikler ikke varme ;)).

null_zpsdefe8067.jpg

Dette er en liten rekke med Tom Ford Private Blend. Det er ikke alle her jeg bruker like mye, men dette er en veldig spennende serie som leker mellom nisje og designer. Tom Ford er jo på alle mulige måter en designer og det hele er produsert av Esteé Lauder, men kvaliteten (og dessverre prisen) er godt i nisje land. Ser det mangler en på siden i bildet på venstre hånd... Den som mangler er Arabian Wood.

Mine favoritter blant disse jeg har er Tuscan Leather, Tobacco Vanille og Oud Wood. Italian Cypress og Amber Absolute bruker jeg av og til, men de andre står der i all hovedsak fordi jeg synes flaskene er pene.


null_zpsbcec1d45.jpg


Her er det mye rart, Creed er jeg svak for. Står et par flasker Amouage bak der også, arabisk merke som kan være litt "in your face", men de har en del godt. Jeg har Ciel og Reflection Man. Reflection man er på en måte en slags arabisk tolkning av Le Male, litt anderledes selvsagt men de minner om hverandre.

En annen artig sak er ene Creeden, Green Irish Tweed - denne ble utviklet i samarbeid med han som etterpå gikk hen å laget Davidoff's Cool Water. GIT minner sånn sett på alle måter om Cool Water, men uten den litt skarpe, syntetiske "zingen" man etter en stund lærer seg å plukke opp ;).

En annen favoritt her er L'artisan Parfumeurs Fou D'Absinth, en krydret og spennende sak man så vidt kan skimte bak noen Creeder.

null_zps49b1f3c6.jpg


Enda en kaotisk hylle - par-tre flasker med Acqua Di Parma (essensa, intensa og intensa oud mener jeg å huske), noen flasker fra Penthaligons, et par Bond nr 9, og div. produsenter.

null_zps2eb46fdd.jpg


Nå er vi i skapet hovedsaklig med designere, første hyllen er vel utelukkende Chanel. Allure er jeg veldig glad i og Bleu kan jeg bruke om jeg ikke kommer på hva pokker jeg skal ha på meg :p.

null_zps29ab272f.jpg


Mer designere, Boss Bottled er som nevnt en absolutt favoritt som jeg er veldig svak for. Cartier's Pasha er perfekt til en nystrøket, hvit skjorte og lukter ganske "cleant". Spicebomb er en usedvanlig god designer som er veldig spennende. Står enda en cartier til høyre utenfor bildet, også en declaration flanker.

null_zps9d26459f.jpg


Siste hyllen, også med designere. Her har jeg dog en del designere jeg bruker en del, av en eller annen grunn har jeg en hangup i A*Men serien fra Thierry Mugler, det som står her er da:

A*Men Original, A*Men Pure Shot, A*Men Pure Havane, A*Men Pure Malt og A*Men Pure Cuire (lær).

Jeg har også en Acqua Di Gio i bakgrunnen der, men den brukes nok ikke så mye lenger. Dette er en av de mestselgende herredufter (enda!) og jeg har ikke noe kjempestort behov for å lukte som alle andre. Selv om den absolutt er god :).

Er ganske mye rart her, så er bare å spørre om det er noe... :cool:

Her var det mye fint :)
Jeg har ikke fått prøvd så mange av Tom Ford's private blend, men jeg liker ihvertfall godt Tom Ford Extreme og kan tenke meg at han har fått til mye bra der.

Jeg synes det er interessant å se at Oud (agarwood/aoud/oudh, en type "muggent" bartre som er ekstremt dyrt og brukes til røkelse og parfymeolje særlig i midt-østen - det lukter et sted mellom fjøs og elefantbæsj) har blitt mer vanlig også i vestlig mainstream-parfyme etter suksessen til Montale med Black Aoud og lignende. I arabisk parfymetradisjon er det vanlig å blande oud og rose, og jeg hadde et sample fra en Amouage Attar - attar er ren parfymeolje, ikke fortynnet med alkohol - jeg husker ikke i farten om det var Homage Attar eller Tribute Attar jeg hadde, men det var et sample på omtrent 3 eller 4 dråper som forlengst er oppbrukt - Amouage er generelt ikke av de billigste, og Attar-serien deres ble solgt til en helt sinnsykt høy pris - og denne kombinerte rose og oud på en helt fantastisk måte. Rose er jo litt uglesett som manneparfyme i vår del av verden, men blandet med oud fungerer det ganske utmerket (selv om det er kanskje ikke er så effektivt som A&F Fierce til "damejakt")! Om man har en sjanse til å prøve Montale Black Oud får man en ide om hva jeg snakker om uten å ødelegge klokkekontoen helt :)
 
Redigert:
Opplysende, så og takk for info:D da er det nok alt for varmt på badet mitt, så er nok derfor de har gone bad. Lukter liksom bare helt feil de aller fleste av dem, enten en anelse surt eller plutselig veldig tungt og flatt
(if that makes sense ...) Og er jo i prosess med flytting om kin kort tid, så da passer det jo fint å etablere et aldri så lite nytt oppbevaringssted for flasker et annet sted enn på badet, hvor det er kjøligere.
Skal ta meg en tur på Gimle parfymeri i dag tenkte jeg (har fri:0) og se (lukte) om jeg ikke finner noe tiltalende.
Vi snakker vel faktisk at det blir unboxing og greier her i tråden da regner jeg med, hehe.

Skjønner godt hva du mener og det var et stort problem for meg før jeg var geniunt interessert i dette og hadde en normal mengde stående på badet.

Se om du får prøvd litt Creed, men også litt Acqua Di Parma for noe helt uendelig safe. Går veldig greit å bruke dumt mye penger på dette (f.eks koster de fleste 75ml flasker Creed ca 1800,-), men man kommer langt med et par gode flasker mener nå jeg ;).

Her var det mye fint :)
Jeg har ikke fått prøvd så mange av Tom Ford's private blend, men jeg liker ihvertfall godt Tom Ford Extreme og kan tenke meg at han har fått til mye bra der.

Jeg synes det er interessant å se at Oud (agarwood/aoud/oudh, en type "muggent" bartre som er ekstremt dyrt og brukes til røkelse og parfymeolje særlig i midt-østen - det lukter et sted mellom fjøs og elefantbæsj) har blitt mer vanlig også i vestlig mainstream-parfyme etter suksessen til Montale med Black Aoud og lignende. I arabisk parfymetradisjon er det vanlig å blande oud og rose, og jeg hadde et sample fra en Amouage Attar - attar er ren parfymeolje, ikke fortynnet med alkohol - jeg husker ikke i farten om det var Homage Attar eller Tribute Attar jeg hadde, men det var et sample på omtrent 3 eller 4 dråper som forlengst er oppbrukt - Amouage er generelt ikke av de billigste, og Attar-serien deres ble solgt til en helt sinnsykt høy pris - og denne kombinerte rose og oud på en helt fantastisk måte. Rose er jo litt uglesett som manneparfyme i vår del av verden, men blandet med oud fungerer det ganske utmerket (selv om det er kanskje ikke er så effektivt som A&F Fierce til "damejakt")! Om man har en sjanse til å prøve Montale Black Oud får man en ide om hva jeg snakker om uten å ødelegge klokkekontoen helt :)

Absolutt, Oud var det jo for så vidt også Tom Ford som introduserte til vesten via M7 som han designet for YSL i sin tid.
Jeg er dog mye mer glad i den rolige M7-aktige Oud'en enn den mer ekstreme som f.eks Montale og Amouage lager (sluttresultatet altså). Men har hørt mye bra om de Attarene.

En av Creedene man ser her er jo Royal Oud som knapt nok lukter Oud overhodet, den har bare en litt anderledes duft enn hva man kanskje skulle forvente.

En annen favoritt fra Tom Ford er Grey Vetivier som også står i skapet her, ryktene skal ha det til at den egentlig var tenkt som en Private Blend, men ble en "normal" fordi han ville at den skulle nå et større marked. Hvem vet, god er den i hvert fall.

Min teori om at noen parfymer "drar damer": man har hatt flaks en gang og fått et kompliment, selvtilliten går i taket og man har en vinner ;).
 
Skal definintivt sjekke ut både Creed og Aqua de parma ja, takk for tipsene:0)
Er det noen forskjell på edt og feks splashe-på-rett-fra-flasken-løsninger osv i lukt? Eller, for å spørre litt annerledes, hva er forskjellen mellom de forskjellige "innpakningene"/duftleveringssystemene :0) ?
 
Og dette er sikkert gammelt nytt her, men fant duft.no som man kan bestille "ALT" man måtte tenke seg, og har både A&F (for de som skal dra damer) og Aqua de Parma og Creed osv osv osv. Gratis frakt, MEN man blir belastet MVA og tollbehandling som vel er på minimum 250,- tror jeg ...Så blir ingen super billig afære uansett. Eksempelvis endte en 100ml A&F opp på 1087 norske grunker, forutsatt at man ender opp med å betale tollbehandlig undt zu weiter. Så, ikke akkurat SYKT billig nei.
 
Jeg har et behov for å systematisere litt, så sånn ser det ut hos meg nå:

Sommer (juni, juli, aug):
Armani Aqua di gio
YSL Live Jazz
Chanel Bleu de Chanel
Chanel Allure homme sport
Hermes Terre d'hermes
Davidoff Cool Water

Mellomsesonger (sept,okt, nov- april, mai):
Chanel Platinum egoiste
RL Safari
YSL L'homme
Creed Green irish tweed
YSL Rive gauche
CK Eternity

Vinter (des, jan, feb, mars):
Chanel Allure homme sport eau extreme
Serge Lutens Chergui
L'Instant de Guerlain Pour Homme Eau Extreme
YSL La nuit
Chanel Allure homme
Rochas man
Burberry London
JPG Le male
 
Skal definintivt sjekke ut både Creed og Aqua de parma ja, takk for tipsene:0)
Er det noen forskjell på edt og feks splashe-på-rett-fra-flasken-løsninger osv i lukt? Eller, for å spørre litt annerledes, hva er forskjellen mellom de forskjellige "innpakningene"/duftleveringssystemene :0) ?

Splash pleier ofte å være Eau De Cologne (EDC). Det betyr normalt sett bare en svakere konsentrasjon av parfymeoljer per volumenhet. (Dette svaret er såpass overkomplisert at det er på grensen til å være feil, men det gir en ide).

Spray er det absolutt vanligste, gir som regel best resultat og er lettest å dosere likt hver gang.

Folk kan oppleve forskjeller i om de sprayer rett på huden eller en "sky" de går umiddelbart inn i. Selv orker jeg ikke å forholde meg til sånt og sprayer rett på huden :p.

Selv er jeg ikke så klad i "splash" flasker da det er for kronglete å få stabile doser og å faktisk få en mengde som samenfaller med hva jeg vil ha.

Og dette er sikkert gammelt nytt her, men fant duft.no som man kan bestille "ALT" man måtte tenke seg, og har både A&F (for de som skal dra damer) og Aqua de Parma og Creed osv osv osv. Gratis frakt, MEN man blir belastet MVA og tollbehandling som vel er på minimum 250,- tror jeg ...Så blir ingen super billig afære uansett. Eksempelvis endte en 100ml A&F opp på 1087 norske grunker, forutsatt at man ender opp med å betale tollbehandlig undt zu weiter. Så, ikke akkurat SYKT billig nei.

Har ikke vært borti duft.no før, men jeg tror strengt tatt ikke de er helt innenfor når det gjelder MVA metodikken sin. Her vil de nok kunne gå på en smell tror jeg.

Er nok mye enklere å gå for fragerancex.com eller strawberrynet.com om man skal handle på nett, rask frakt og normal tollbehandling.

Jeg har et behov for å systematisere litt, så sånn ser det ut hos meg nå:

Sommer (juni, juli, aug):
Armani Aqua di gio
YSL Live Jazz
Chanel Bleu de Chanel
Chanel Allure homme sport
Hermes Terre d'hermes
Davidoff Cool Water

Mellomsesonger (sept,okt, nov- april, mai):
Chanel Platinum egoiste
RL Safari
YSL L'homme
Creed Green irish tweed
YSL Rive gauche
CK Eternity

Vinter (des, jan, feb, mars):
Chanel Allure homme sport eau extreme
Serge Lutens Chergui
L'Instant de Guerlain Pour Homme Eau Extreme
YSL La nuit
Chanel Allure homme
Rochas man
Burberry London
JPG Le male

Har mange av dine vinterdufter, men er sterkt uenig i at du skal begrense TdH til kun sommerbruk. Den er jo fantastisk god i kulden også :). GIT er også meget trivelig året rundt.

Generelt prøver jeg å bruke de tyngste når det er kaldest, i hovedsak for å ikke overvelde folk rundt meg. Men er mange "vinterlukter" som åpner seg på en helt annen måte i sol og sommer og varme.
 
Jeg kan desverre ikke lukte Terre d'hermes så godt. Mulig det er noe med iso super eller noe. Har samme problemet med Creed Aventus.
 
Bruker Boss Bottled Night både som parfyme og deo. Er en fix ide jeg har at det skaper en slags harmoni med samme type aroma fra deo og parfyme.
 
Denne står i kjøleskapet hjemme hos meg.
Hva synes connoisseurs om oppbevaring i kjøleskap?

ARMANI-CODE-ULTIMATE_Packshot.jpeg


Jeg synes det er behagelig å ha "min egen" duft som ikke alt for mange bruker.