En tråd om parfyme

Jeg følger på med nok et novise spørsmål her jeg ...Leser om noen av Creed`ene, og der står det at det er en duft for både ham og henne? Snakker vi altså androgyn lukt her da eller? hehe, Har jo kjent flere dufter for men som jeg selv synes lukter litt vel feminint. Vil feks en Creed Original Santal lukte maskulint eller feminint? Spørsmålet er egentlig av mer generell karakter, og ikke Creed fokusert, så er samme duften ofte for BÅDE men og kvinner?

"India’s royal and spiritual splendor meet in Original Santal, the new scent for men and women from master perfumer Olivier CREED,"
 
YSL Homme til penere anledninger og Abercrombie & Fitch Fierce til daglig.

A&F´en får jeg mange komplimenter for fra det motsatte kjønn( til og med fått napp, hvis det er lov å si:cool: )

:)

Noen som har forslag hvor man får kjøpt A&F? Sendes jo ikke til Norge fra A&F selv (vel noe fordi vi ikke er del av EU eller noe sånt tror jeg ...bestillt bøtter og spann med klær, men Fierce godtar de ikke sende gitt) og funnet noen ymse aktører på bukta, men det er jo ågerpris for frakt ...

Jeg føler meg en smule dum, men etter å ha lest Mulliner sitt innlegg og Googlet litt ble jeg så nysgjerrig at jeg endte opp med å kjøpe en flaske fra Strawberrynet :eek:

Førsteinntrykket var "wow, dette minner jo nesten om Axe" ;) Men når det er sagt så lukter den jo på ingen måte vondt, og jeg kan helt klart se at den kan være effektiv i en ute-på-byen-setting hvor distraherende lukter og midlertidig nedsatt luktesans trolig kan virke i denne parfymens favør. En mye "sterkere" (sikkert feil ordvalg) parfyme enn hva jeg er vant til.
 
Jeg føler meg en smule dum, men etter å ha lest Mulliner sitt innlegg og Googlet litt ble jeg så nysgjerrig at jeg endte opp med å kjøpe en flaske fra Strawberrynet :eek:

Førsteinntrykket var "wow, dette minner jo nesten om Axe" ;) Men når det er sagt så lukter den jo på ingen måte vondt, og jeg kan helt klart se at den kan være effektiv i en ute-på-byen-setting hvor distraherende lukter og midlertidig nedsatt luktesans trolig kan virke i denne parfymens favør. En mye "sterkere" (sikkert feil ordvalg) parfyme enn hva jeg er vant til.

Men du har glemt det viktigste, fungerer den som forespeilet av Mulliner ;)
 
Ja, men også veldig umoderne Quartz ;).

(Edit; når det er sagt - poenget med godlukt er å bruke noe man liker selv, hva andre mener er kanskje ikke sååå spennende - men det er gode grunner til at Le Male har et litt frynsete rykte).

I likhet med hipphurra bruker jeg JPG, deodorantutgaven, mest fordi jeg en gang leste i Dagbladet om en ganske fin dame som alltid snudde seg etter LeMale-duftende herremenn på gata. På grunn av jobben har jeg ikke brukt parfyme siden jeg ankom russeballet i '94 med midtskillen og allværsjakka fra Norrøna dynket i Fahrenheit.

Men til saken, hva er grunnen til det frynsede ryktet? Har jeg gått rundt og stinket guano i årevis?
 
Spennende tråd. Jeg bruker det jeg synes lukter godt selv og hvertfall hvis det er noe venninner mener funker også.
Jeg bruker forskjellig deo og parfyme siden jeg bruker bioterm sin rollon.

Disse er de siste jeg liker godt

paco-rabanne-invictus.jpg


20121215110017e2yeZ842Pw.jpg


paco_rabanne_1_million.jpeg


Truefitt__Hill_1805_Aftershave_Balm.jpg



Vurderer også å kjøpe denne, da jeg synes det høres spennende ut med whiskey

portland-whiskey-after-shave_3.jpg
 
Redigert:
Gimle har ganske bra utvalg av Creed. Tror ikke du finner Creed noe annet sted i Oslo hvertfall.

Det er korrekt :).

Jeg følger på med nok et novise spørsmål her jeg ...Leser om noen av Creed`ene, og der står det at det er en duft for både ham og henne? Snakker vi altså androgyn lukt her da eller? hehe, Har jo kjent flere dufter for men som jeg selv synes lukter litt vel feminint. Vil feks en Creed Original Santal lukte maskulint eller feminint? Spørsmålet er egentlig av mer generell karakter, og ikke Creed fokusert, så er samme duften ofte for BÅDE men og kvinner?

"India’s royal and spiritual splendor meet in Original Santal, the new scent for men and women from master perfumer Olivier CREED,"

Mye parfyme er unisex, hvordan lukten funker blir således individuelt.

Selv liker jeg f.eks Boss Bottled veldig godt på meg selv, men liker den også godt på kvinner. Den er for meg ekte unisex - en duft som bare er god uavhengig av hvem som har den på.

Original Santal f.eks er ikke noe spesielt feminin, strengt tatt synes jeg den er nærmere maskulin enn noe, men finnes garantert kvinner som lett kan bruke den uten noen problemer.

Jeg føler meg en smule dum, men etter å ha lest Mulliner sitt innlegg og Googlet litt ble jeg så nysgjerrig at jeg endte opp med å kjøpe en flaske fra Strawberrynet :eek:

Førsteinntrykket var "wow, dette minner jo nesten om Axe" ;) Men når det er sagt så lukter den jo på ingen måte vondt, og jeg kan helt klart se at den kan være effektiv i en ute-på-byen-setting hvor distraherende lukter og midlertidig nedsatt luktesans trolig kan virke i denne parfymens favør. En mye "sterkere" (sikkert feil ordvalg) parfyme enn hva jeg er vant til.

Fierce er god, men veldig .... vet ikke helt. Den roper litt :). Er litt enkel. Går relativt direkte i kategorien "poppis designerlukt" for min del og blir bare litt for lite spennende til å løpe og kjøpe.

Skal man først ha noe litt unikt som kvinner kan legge merke til vil jeg anbefale å prøve Aventus fra Creed.

I likhet med hipphurra bruker jeg JPG, deodorantutgaven, mest fordi jeg en gang leste i Dagbladet om en ganske fin dame som alltid snudde seg etter LeMale-duftende herremenn på gata. På grunn av jobben har jeg ikke brukt parfyme siden jeg ankom russeballet i '94 med midtskillen og allværsjakka fra Norrøna dynket i Fahrenheit.

Men til saken, hva er grunnen til det frynsede ryktet? Har jeg gått rundt og stinket guano i årevis?

Nei du har nok ikke det, men det er en lukt som var veldig veldig veldig veldig populær (VELDIG POPULÆR) for en del år siden og den er såpass unik at man kjenner den igjen med en gang. Kombinasjonen av noe de fleste har hatt (og mange blitt lei av) og som er så lett gjenkjennbart blir bare litt kjedelig for min del. Godt, men kjedelig.
 
God lukt for kvinner hos en mann, er de naturlige feromoner - ikke fancy parfyme!

Pass nå på å ikke drukne kroppens egen produserte "godlukt", feromoner, med dyre parfymer - ellers blir det ikke noe på dere:cool:;) ha ha!
Det viktigste er å være "ren" og "fresh", uten bruk av kraftige såper eller parfymer, som kamuflerer "godlukta" som jentene biologisk sett blir tiltrukket av.
Bare et lite tips:eek:
 
Jeg liker veldig få dufter (på meg selv), og de jeg liker har en tendens til å være ganske low-key.

Gucci Pour Homme II er nice :cool: Det skal være noe svart te, krydder og litt tre, det lukter i hvertfall meg :)

116851_fpx.tif
 
Hvis man ikke er så gammel, vil jeg anbefale Diesel The Only Brave Tattoo.

Ganske søt, blir kanskje litt for søt for de over 20. Er vel den parfymen som har fått mest cred av jentene på skolen, derfor man bruker det, ikke sant? :p

Er vel bare jeg som bruker den på skolen, så tror ikke denne er så veldig populær.
 
@ChristianN: nå er jeg spent her. Rent teknisk... Did I do good?
20BE553F-4458-43F7-9CCE-D3D044F523C4-10619-000009C31DB1E611_zpsced0ebf2.jpg

Tåler fint å høre det hvis svaret er nei.
Nå er jo jeg en tagen mand, men skulle sannelig ikke forundre meg om ungpiker på pensjonat hadde fått vekket et usundt savn til sin farsfigur av denne odør.
 
Redigert av en moderator:
To lukter som absolutt bør finnes i enhver samling er disse:

Acqua Di Parma Colonia 180ml (kjøpes rimeligst fra Strawberrynet)

Dior Eau Sauvage 100ml

Disse to ligner veldig, men jeg vil si at Colonia har en litt mer sofistikert
maskulin sitrus-lukt.

Ellers kjøpte jeg nettopp John Varvatos - Varvatos og Vintage. Ble meget
positivt overrasket over disse. Begge kanskje spesielt Vintage anbefales
på det varmeste for alle som ønsker å lukte MANN!

AW:)
 
@ChristianN: nå er jeg spent her. Rent teknisk... Did I do good?
20BE553F-4458-43F7-9CCE-D3D044F523C4-10619-000009C31DB1E611_zpsced0ebf2.jpg

Tåler fint å høre det hvis svaret er nei.
Nå er jo jeg en tagen mand, men skulle sannelig ikke forundre meg om ungpiker på pensjonat hadde fått vekket et usundt savn til sin farsfigur av denne odør.

Har ikke luktet den så vanskelig å si, men jeg er veldig svak for klassiske og gjerne gamle oppskrifter som dette ser ut til å være :cool:. Vil dermed tro du har gjort det bra med denne. Lær lukter er tradisjonelt sett noe jeg har stor sans for og synes det er lett å undervurdere.

Basenotes er vist enig i at den skal være god: Spanish Leather by Geo F Trumper, 1902
 
Redigert av en moderator:
Escada Magnetism

Dette er min favoritt gjennom tidene, men den produseres ikke lenger. Finner den av og til i parfymerier som ikke har solgt ut alt enda.

Noen som kjenner denne, og som har tips til en god erstatter?

MF-ESCADAMAG-ET17.JPG
 
20131026_170941_zps41ed3112.jpg

Da ble det denne. Og liker den svært godt. Har jo sport-typen også, ikke at de er i nærheten engang duftmessig. Men made sense å følge en serie in a way ...
 
I dag gikk jeg på en smell hos Gimle gitt, skulle egentlig bare innom for å kjøpe en Creed Milisimme Imperial men de var dessverre tomme. Så da måtte jeg teste litt annet, og endte opp med å kjøpe disse to:

Nawab of Oudh Ormonde Jayne perfume - a new fragrance for women and men 2012

Montabaco Ormonde Jayne perfume - a new fragrance for women and men 2012

Altså Ormonde Jayne sin Nawab of Oudh og Montabaco.

Det er vel per dags dato de dyreste parfymene jeg noen sinne har kjøpt, men usedvanlig gode. De fikk dog Creed til å virke billig :eek:.
 
20131026_170941_zps41ed3112.jpg

Da ble det denne. Og liker den svært godt. Har jo sport-typen også, ikke at de er i nærheten engang duftmessig. Men made sense å følge en serie in a way ...

Allure er absolutt en av mine all-time favoritter. Den er veldig, veldig god. Sport er også veldig god, men den er noe litt annet igjen som du sier. Har begge selv om Sport er en av veldig få flasker jeg har som nesten er tom. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe den på nytt, rett og slett fordi jeg ikke har tid til å bruke alt jeg har uansett :p.

Men godt valg.

Fått stoppet innom Gimle enda da? :cool:
 
Bestilte et kobbel av parfymer i fjor etter et godt innlegg fra ChristianN.
Har jo ikke lest meg opp så mye, så det får gå på anbefalinger.
Favorittene så langt er:

Terre+d%27hermes.jpg


Terre d'Hermes tror jeg aldri jeg går lei av. Utrolig frisk og god.

Angel%20AMen%20by%20Thierry%20Mugler%20for%20Men.jpg


Litt tung og spesiell, men liker den veldig godt. Kona er også fornøyd med denne.

Boss%20Bottled%20No.%206%20by%20Hugo%20Boss%20for%20Men.jpg


Er vel en klassiker som også er frisk. Blir brukt mye.