Opplysende, så og takk for infoda er det nok alt for varmt på badet mitt, så er nok derfor de har gone bad. Lukter liksom bare helt feil de aller fleste av dem, enten en anelse surt eller plutselig veldig tungt og flatt
(if that makes sense ...) Og er jo i prosess med flytting om kin kort tid, så da passer det jo fint å etablere et aldri så lite nytt oppbevaringssted for flasker et annet sted enn på badet, hvor det er kjøligere.
Skal ta meg en tur på Gimle parfymeri i dag tenkte jeg (har fri:0) og se (lukte) om jeg ikke finner noe tiltalende.
Vi snakker vel faktisk at det blir unboxing og greier her i tråden da regner jeg med, hehe.
Skjønner godt hva du mener og det var et stort problem for meg før jeg var geniunt interessert i dette og hadde en normal mengde stående på badet.
Se om du får prøvd litt Creed, men også litt Acqua Di Parma for noe helt uendelig safe. Går veldig greit å bruke dumt mye penger på dette (f.eks koster de fleste 75ml flasker Creed ca 1800,-), men man kommer langt med et par gode flasker mener nå jeg
Her var det mye fint![]()
Jeg har ikke fått prøvd så mange av Tom Ford's private blend, men jeg liker ihvertfall godt Tom Ford Extreme og kan tenke meg at han har fått til mye bra der.
Jeg synes det er interessant å se at Oud (agarwood/aoud/oudh, en type "muggent" bartre som er ekstremt dyrt og brukes til røkelse og parfymeolje særlig i midt-østen - det lukter et sted mellom fjøs og elefantbæsj) har blitt mer vanlig også i vestlig mainstream-parfyme etter suksessen til Montale med Black Aoud og lignende. I arabisk parfymetradisjon er det vanlig å blande oud og rose, og jeg hadde et sample fra en Amouage Attar - attar er ren parfymeolje, ikke fortynnet med alkohol - jeg husker ikke i farten om det var Homage Attar eller Tribute Attar jeg hadde, men det var et sample på omtrent 3 eller 4 dråper som forlengst er oppbrukt - Amouage er generelt ikke av de billigste, og Attar-serien deres ble solgt til en helt sinnsykt høy pris - og denne kombinerte rose og oud på en helt fantastisk måte. Rose er jo litt uglesett som manneparfyme i vår del av verden, men blandet med oud fungerer det ganske utmerket (selv om det er kanskje ikke er så effektivt som A&F Fierce til "damejakt")! Om man har en sjanse til å prøve Montale Black Oud får man en ide om hva jeg snakker om uten å ødelegge klokkekontoen helt![]()
Absolutt, Oud var det jo for så vidt også Tom Ford som introduserte til vesten via M7 som han designet for YSL i sin tid.
Jeg er dog mye mer glad i den rolige M7-aktige Oud'en enn den mer ekstreme som f.eks Montale og Amouage lager (sluttresultatet altså). Men har hørt mye bra om de Attarene.
En av Creedene man ser her er jo Royal Oud som knapt nok lukter Oud overhodet, den har bare en litt anderledes duft enn hva man kanskje skulle forvente.
En annen favoritt fra Tom Ford er Grey Vetivier som også står i skapet her, ryktene skal ha det til at den egentlig var tenkt som en Private Blend, men ble en "normal" fordi han ville at den skulle nå et større marked. Hvem vet, god er den i hvert fall.
Min teori om at noen parfymer "drar damer": man har hatt flaks en gang og fått et kompliment, selvtilliten går i taket og man har en vinner