En tråd om parfyme

Medlem
6. juni 2012
Innlegg
1.301
Sted
Sørlandet
Parfyme er et tema som ikke blir altfor ofte diskutert her, selv om jeg har fått inntrykk at det er flere her som finner temaer interessant. I likhet med klokker er man ikke helt velkledd uten.

Å anskaffe parfyme er litt som å kjøpe klokke. Noen gjør det uten å tenke for mye over det, andre leser historie, reviews, finner ut hvem parfymemakeren som står bak er og hva han har laget før, vurderer ingredienser, duftnoter, og diverse andre relevante kvaliteter.

Det er mange temaer som kan diskuteres i denne tråden; hva passer å bruke til jobbintervju eller begravelse? hva gir man i gave til kona eller svigerfar? hva er dine egne favoritter og hvorfor? hvor kjøper man best og billigst online? har favoritten min blitt reformulert til det ugjenkjennelige? i hvilke butikker kan man gå relativt fritt uten å bli sprayet ned av overivrige selgere? Hvor mye kan man bruke uten å plage/skremme omgivelsene?

Til alle som er mer enn middels interesserte vil jeg anbefale å lese reviews og følge diskusjoner på Basenotes.net og ikke minst å anskaffe parfgymeguide-boka til Luca Turin (Turin, Luca; Tania Sanchez (2008). Perfumes: The A-Z Guide. Penguin. ISBN 978-0-670-01865-9).

Det finnes et livlig bruktmarked der ute (ikke minst har Basenotes et livlig kjøp- og salgsforum), men også gode muligheter for å kjøpe mindre mengder fra 1 til 30 ml hvis man bare vil prøve noe eller ikke trenger så mye, e.g. The Perfumed Court. Hvis man allerede har mer enn 50 flasker, blir en full flaske nemlig lett for mye.

Blant mine favoritter er Terre d'Hermes, Caron The Third Man, L'Instant de Guerlain pour Homme Extreme, Frederic Malle Angeliques Sous La Pluie, Creed Silver Mountain Water, Andy Tauer L'Air du desert Marocain og Puig Quorum (før reformuleringen!). Hva liker dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
Jeg plukker somregel deo sticken som er på tilbud i Taxfree`n og som parfyme bruker jeg million dollar ett eller annet, ser ut som en gullbar. Fikk anbefalt den av min lokale klokke pusher å har brukt den siden! haha, jeg trenger denne tråden tror jeg :cool:
 
Varierer mellom Davidoff Coolwater og Dior Fahrenheit. Ganske forskjellige fra den hverandre, men veldig gode IMO.

Finne det virkelig bruktmarked for parfyme?... ? :)
 
Bra tråd! Her har jeg mye å lære.
Selv bruker jeg YSL Le'Homme. Tenkt til å se på Versace Baby Blue neste gang jeg passerer en tax-free.
 
Varierer mellom Davidoff Coolwater og Dior Fahrenheit. Ganske forskjellige fra den hverandre, men veldig gode IMO.

Finne det virkelig bruktmarked for parfyme?... ? :)

Det beste bruktmarkedet jeg vet om er Market Place hos Basenotes. De har "Items for Sale", "Items for Swap" og "Fragrances Wanted". Selv om man må ha enten 500 poster, ha vært medlem i over et år eller være støttemedlem for å kunne poste et innlegg på denne markedsplassen, er det såvidt jeg vet greit for nye medlemmer å kjøpe herfra. Det er også mange av dem som sender internasjonalt, og de har en trader feedback ordning så man kan se hvilke selgere (og kjøpere) man kan stole på. Det kan også til tider være interessante ting å finne av både ny og second-hand / vintage parfyme på Ebay.
 
Det beste bruktmarkedet jeg vet om er Market Place hos Basenotes. De har "Items for Sale", "Items for Swap" og "Fragrances Wanted". Selv om man må ha enten 500 poster, ha vært medlem i over et år eller være støttemedlem for å kunne poste et innlegg på denne markedsplassen, er det såvidt jeg vet greit for nye medlemmer å kjøpe herfra. Det er også mange av dem som sender internasjonalt, og de har en trader feedback ordning så man kan se hvilke selgere (og kjøpere) man kan stole på. Det kan også til tider være interessante ting å finne av både ny og second-hand / vintage parfyme på Ebay.

Jøss. Det finnes et marked for alt med andre ord. Skal ta meg en tur inn å sjekke. Takk for tips!
 
Er denne ansett som quartz i parfymeverden?
Jean%20Paul%20Gaultier%20-%20Le%20Male.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Cole-NO
Varierer mellom Davidoff Coolwater og Dior Fahrenheit. Ganske forskjellige fra den hverandre, men veldig gode IMO.

Finne det virkelig bruktmarked for parfyme?... ? :)

Alle har en cool water periode ;). Fahrenheit er spennende.
Så fort man innser at det på alle måter er mindre personlig å handle en flaske parfyme brukt enn en klokke er mye gjort. Klokker er noe folk går rundt med daglig mens en flaske parfyme tilbringer majoriteten av tiden sin i et skap og har strengt tatt ingen nærkontakt med forrige eier bortsett fra å være holdt i hånden noen sekunder når den blir brukt.

Det beste bruktmarkedet jeg vet om er Market Place hos Basenotes. De har "Items for Sale", "Items for Swap" og "Fragrances Wanted". Selv om man må ha enten 500 poster, ha vært medlem i over et år eller være støttemedlem for å kunne poste et innlegg på denne markedsplassen, er det såvidt jeg vet greit for nye medlemmer å kjøpe herfra. Det er også mange av dem som sender internasjonalt, og de har en trader feedback ordning så man kan se hvilke selgere (og kjøpere) man kan stole på. Det kan også til tider være interessante ting å finne av både ny og second-hand / vintage parfyme på Ebay.

Er også noen der i Norge :). Har selv handlet / byttet en god del med brukeren "Oslo-Fjord" som er en topp fyr i Drammen :).

Har en del jeg ikke bruker p.t. som det fort kan tenkes jeg vil forsøke å legge ut her på TS selv om jeg ikke nødvendigvis tror det blir noen kjempesuksess :p.
 
Er denne ansett som quartz i parfymeverden?
Jean%20Paul%20Gaultier%20-%20Le%20Male.jpg

Ja, men også veldig umoderne Quartz ;).

(Edit; når det er sagt - poenget med godlukt er å bruke noe man liker selv, hva andre mener er kanskje ikke sååå spennende - men det er gode grunner til at Le Male har et litt frynsete rykte).
 
Min kunnskap om parfyme er begrenset, og har blitt litt fastlåst i Chanel Allure Homme Sport.

Liker veldig godt Hermés Un jardin après la mousson, men den såpass feminin at man som mann nok bare slipper unna med en bitteliten dose på varme sommerdager.
 
Artig at det ble tråd av dette:D
Og må innrømme at jeg aldri i min villeste fantasi hadde trodd det var et marked for brukte parfymer , men ser jo at når vi snakker dufter av høy kvalitet osv, så hvorfor ikke. Skal heller ikke se bortifra at jeg hadde slått til på noe av "skvipet" til ChristianN og Auto Winder om det endte for salg. Men kjøpe gammel hugo boss blir vel lite aktuelt (forstår faktisk at vi ikke snakker boss etc her:0)
 
Her går det mest i
1)
Acqua di Parma; Mandorlo di Sicilia
57101_400x400_categorymgrpillar_57101.jpg


2)
Giorgio Armani; Acqua di Gio
giorgio_armani_acqua_di_gio_pour_homme_1.jpg


og en gang i blant

3)
Davidoff Cool Water
QD10402074.jpg


:cool:
 
YSL Homme til penere anledninger og Abercrombie & Fitch Fierce til daglig.

A&F´en får jeg mange komplimenter for fra det motsatte kjønn( til og med fått napp, hvis det er lov å si:cool: )

:)
 
Har alltid vært glad i forskjellige typer parfyme, men skjønner nå at det jeg har hatt bare er å regne som "moteklokker" for oss her inne:p Samlingen per dags dato består av:

Dolce Gabbana Light Blue: Denne har jeg fått mange komplimenter på, så den blir brukt mest:)

dolce--gabbana-light-blue-pour-homme-40ml-edt--OfJj.jpg


Christian Dior Fahrenheit:

christian-dior-fahrenheit-32-50ml-edt--zm9J.jpg


Hugo Boss Pure:

hugo-boss-pure-perfume-edt-2-5-oz.jpg


Lacoste Essential:

1131.jpg


Hugo Boss In Motion:

hugo_boss_imotion_masc.jpg


Blir spennende å følge med i denne tråden, lære noe nytt, og kanskje finne noe annet som kan spise av klokkekontoen:cool:
 
Boss Bottled er fantastisk god. En av mine absolutt favoritt designere. Samme med allure og allure sport. Sistnevnte er en av veldig få flasker jeg har klart å bruke opp de siste årene.

For meg tok interessen seg opp og jeg gjorde det mange gjør - handler masse designere. Er noe med tilgjengelighet og at man får dekket en gryende interesse for å bli kjent med nye lukter.

Nå er det veldig mange designer flasker jeg bokstavlig talt har brukt én gang og som bare står. Litt meningsløst. Har en del nisje som heller ikke blir brukt, dess mer jeg tenker på dette dess mer tror jeg at jeg må lage en tråd for å forsøke å selge unna litt :p.
 
Hmm.. skjedde noe med innlegget når jeg posta det via tlf men men!

Har noen flasker stående. Veldig fan av " Hugo Boss - In motion " som er postet over her.
I tillegg har jeg en "Armani diamond summer edition " som jeg bruker litt. Nå om dagene går det
litt i Ed hardy Love & luck + James bond parfymen. Skal til London i November og da blir det innkjøp av " Tom Ford Oud Wood " + Tom Ford vanilla&tobacco " Prøver å ikke ha FOR mye flasker stående :) for ender med at noen ikke brukes så mye og så blir dem dårlige. Skal få opp et ordentlig bilde imorgen : )
 
Redigert:
Noen kjappe bilder.

(Edit; det er speil i bakkant og i bunnen av skapet... så er ikke såååå ille som det kanskje ser ut som :p. Og spotten i toppen er LED og utvikler ikke varme ;)).

null_zpsdefe8067.jpg

Dette er en liten rekke med Tom Ford Private Blend. Det er ikke alle her jeg bruker like mye, men dette er en veldig spennende serie som leker mellom nisje og designer. Tom Ford er jo på alle mulige måter en designer og det hele er produsert av Esteé Lauder, men kvaliteten (og dessverre prisen) er godt i nisje land. Ser det mangler en på siden i bildet på venstre hånd... Den som mangler er Arabian Wood.

Mine favoritter blant disse jeg har er Tuscan Leather, Tobacco Vanille og Oud Wood. Italian Cypress og Amber Absolute bruker jeg av og til, men de andre står der i all hovedsak fordi jeg synes flaskene er pene.


null_zpsbcec1d45.jpg


Her er det mye rart, Creed er jeg svak for. Står et par flasker Amouage bak der også, arabisk merke som kan være litt "in your face", men de har en del godt. Jeg har Ciel og Reflection Man. Reflection man er på en måte en slags arabisk tolkning av Le Male, litt anderledes selvsagt men de minner om hverandre.

En annen artig sak er ene Creeden, Green Irish Tweed - denne ble utviklet i samarbeid med han som etterpå gikk hen å laget Davidoff's Cool Water. GIT minner sånn sett på alle måter om Cool Water, men uten den litt skarpe, syntetiske "zingen" man etter en stund lærer seg å plukke opp ;).

En annen favoritt her er L'artisan Parfumeurs Fou D'Absinth, en krydret og spennende sak man så vidt kan skimte bak noen Creeder.

null_zps49b1f3c6.jpg


Enda en kaotisk hylle - par-tre flasker med Acqua Di Parma (essensa, intensa og intensa oud mener jeg å huske), noen flasker fra Penthaligons, et par Bond nr 9, og div. produsenter.

null_zps2eb46fdd.jpg


Nå er vi i skapet hovedsaklig med designere, første hyllen er vel utelukkende Chanel. Allure er jeg veldig glad i og Bleu kan jeg bruke om jeg ikke kommer på hva pokker jeg skal ha på meg :p.

null_zps29ab272f.jpg


Mer designere, Boss Bottled er som nevnt en absolutt favoritt som jeg er veldig svak for. Cartier's Pasha er perfekt til en nystrøket, hvit skjorte og lukter ganske "cleant". Spicebomb er en usedvanlig god designer som er veldig spennende. Står enda en cartier til høyre utenfor bildet, også en declaration flanker.

null_zps9d26459f.jpg


Siste hyllen, også med designere. Her har jeg dog en del designere jeg bruker en del, av en eller annen grunn har jeg en hangup i A*Men serien fra Thierry Mugler, det som står her er da:

A*Men Original, A*Men Pure Shot, A*Men Pure Havane, A*Men Pure Malt og A*Men Pure Cuire (lær).

Jeg har også en Acqua Di Gio i bakgrunnen der, men den brukes nok ikke så mye lenger. Dette er en av de mestselgende herredufter (enda!) og jeg har ikke noe kjempestort behov for å lukte som alle andre. Selv om den absolutt er god :).

Er ganske mye rart her, så er bare å spørre om det er noe... :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: caines
Ehhh, ok. Da skjønner jeg virkelig at jeg stiller i barnehage-nivå her, hehe. Trodde en stumd jeg hadde i overkant mye parfyme, men tok en smule feil ser jeg:D
Men seriøst @ChristianN, får du brukt alt før det blir dårlig? Jeg måtte kaste en hel haug flasker nylig da jeg følte at duften hadde endret seg drastisk over et par år i baderomsskap (riktignok uten lys, men da enkelte blondiner i husholdet her på død og liv skal brenne av seg bena på varmekablene året rundt, så er det ikke kjølig der akkurat)

Hvor lenge bør man kunne regne med en flaske holder seg i romtemperatur ute av sollys egentlig+
 
Redigert av en moderator: