En tråd om parfyme

Jeg ble tipset om Al Haramain Amber Oud Carbon Edition.
Det sies at det er en klone av Green Irish Tweed, men prisen er meeeget hyggelig, kanskje en tredjedel av GIT, så jeg prøvde.
"Klone" er kanskje å ta litt hardt i - For meg lukter den noe søtere og mer flyktig enn GIT, men jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier den er 80-85% lik.
Tipset får gå videre, så gjør man nå hva man vil med det. Jeg skal ihvertfall bruke opp flaska før jeg tar stilling til om jeg skal tilbake til GIT.
 
Fikk luktet en creed aventus klovn. Herre jesus. Lukter som en eldre herremann (les: høy alder) i skinnjakke som har røyket gammel sigar eller lignende. Lukter ekte Creed aventus slikt, forstår jeg ikke hvorfor de kan koste så mye? Spesiell er den.
 
Redigert:
Fikk luktet en creed aventus klon. Herre jesus. Lukter som en eldre herremann (les: høy alder) i skinnjakke som har røyket gammel sigar eller lignende. Lukter ekte Creed aventus slikt, forstår jeg ikke hvorfor de kan koste så mye? Spesielt er den.

Jeg synes ikke Aventus er «der». Det er absolutt en krydret og maskulin duft, men ikke slik, sånn jeg opplever det. Dog, så er det en del Ralph Lauren (tror jeg) som slår meg som sigar i nesa….
 
Fikk luktet en creed aventus klovn. Herre jesus. Lukter som en eldre herremann (les: høy alder) i skinnjakke som har røyket gammel sigar eller lignende. Lukter ekte Creed aventus slikt, forstår jeg ikke hvorfor de kan koste så mye? Spesiell er den.

Tvert i mot syns jeg Aventus er en relativt ungdommelig lukt.

Bruker for tiden følgende i rotasjon:

Dior Eau Sauvage,
Creed Bois du Portugal,
Creed Green Irish Tweed,
Creed Aventus,
Frederic Malle Cologne Indelebile,
Tom Ford Vanilla Tobacco,
Versace Pour Homme
 
Fikk luktet en creed aventus klovn. Herre jesus. Lukter som en eldre herremann (les: høy alder) i skinnjakke som har røyket gammel sigar eller lignende. Lukter ekte Creed aventus slikt, forstår jeg ikke hvorfor de kan koste så mye? Spesiell er den.

Det finnes mye dårlig av kloner der ute, så kan være det er det, eller så er det bare ikke din duft. Jeg må si jeg har god sans for Aventus, og bruker den ganske ofte, Nishane Hacivat som minner mye om den eller Jeroboam Vespero som ligger litt mellom den og TF Tuscan Leather. For meg er den også en frisk og god duft, uten at jeg har noe alders-segment knyttet til den.
Med over 100 flasker i samlingen tar det jo ofte en liten stund mellom hver gang jeg bruker hver av dem, men dette er en av dem som jeg bruker oftere enn resten. Favorittene for tiden er dog Roja Oligarch, Enigma og Burlington, MFK Gentle Fluidity Silver, Penhaligon's Lord George og Uncompromising Sohan, Xerjoff Alexandria II, og Amouage Epic, Beach hut, Jubilation og Interlude Black Iris.
Jøss, vanskelig å velge bare noen når det er så mye spennende der ute!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommasso
Fikk luktet en creed aventus klovn. Herre jesus. Lukter som en eldre herremann (les: høy alder) i skinnjakke som har røyket gammel sigar eller lignende. Lukter ekte Creed aventus slikt, forstår jeg ikke hvorfor de kan koste så mye? Spesiell er den.

Jeg må si meg enig her, sterke ord du bruker her men jeg får virkelig ikke taket på creed jeg heller etter og ha testet de forskjellige bestselgerne. Nå husker jeg ikke navn men den ene lukter veldig likt som davidoff cool water som jeg nærmest ble traumatisert av etter tre år på ungdomsskolen og alle brukte den.
 
Molton Brown:
Tobacco Absolute edp (vinter)
Coastal Cypress and Sea fennel edp (sommer)
funker for meg (og fruen self)
 
Jeg må si meg enig her, sterke ord du bruker her men jeg får virkelig ikke taket på creed jeg heller etter og ha testet de forskjellige bestselgerne. Nå husker jeg ikke navn men den ene lukter veldig likt som davidoff cool water som jeg nærmest ble traumatisert av etter tre år på ungdomsskolen og alle brukte den.

Green Irish Tweed tenker jeg. Har aldri hatt Cool Water, og har på ett eller annet vis unngått å teste den, så jeg kan ikke si jeg ville kjent den igjen, men jeg hører mange sier det. Jeg liker også den, men det er kanskje fordi jeg ikke har den assosiasjonen. De to og Royal Oud har jeg i samlingen fra Creed, et par til jeg kunne hatt, men er ikke blitt til.
 
Kan være dårlig klovn eller min nese som ikke fungerer som andre. Hørt mye fint om Creed Aventus og Royal Oud.
 
Fikk luktet ekte Aventus. Tar tilbake det jeg sa etter å ha luktet på en klovn. Den er ikke verst:)

Bleu aujourd’hui.
IMG_4626.jpeg
 
Hva synes folket om Parfums de Marly?

Synes de er ganske mye bedre enn mange andre.

Flaskene er så solid som Rolex.

IMG_5773.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: DJDAN
PdM har mye bra, men ikke minst, det er ofte en "gateway drug" inn i nisje-parfymens verden, og det er der budsjettet sprenges! Har lest samme historien mange ganger på mer parfyme-relaterte forum/grupper. Ofte er det Layton som starter morroa, og Herod eller Carlisle følger etter. For min del har jeg også veldig sans for Godolphin, Sedley og Greenley.
Men det var etter PdM jeg begynte å sniffe på nisjeverdenen, så det kan fort ta av om man ikke passer seg.
 
Redigert:
Hva synes folket om Parfums de Marly?

Synes de er ganske mye bedre enn mange andre.

Flaskene er så solid som Rolex.
Jeg har selv en Layton Exclusif som jeg er meget fornøyd med, og jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Carlisle og.
 
PdM har mye bra, men ikke minst, det er ofte en "gateway drug" inn i nisje-parfymens verden, og det er der budsjettet sprenges! Har lest samme historien mange ganger på mer parfyme-relaterte forum/grupper. Ofte er det Layton som starter morroa, og Herod eller Carlisle følger etter. For min del har jeg også veldig sans for Godolphin, Sedley og Greenley.
Men det var etter PdM jeg begynte å sniffe på nisjeverdenen, så det kan fort ta av om man ikke passer seg.
Sant. Har allerede Layton, Layton Exclusif, Carlisle og Herod. Fine saker. Topplokket er så deilig tungt som Rolex Deepsea eller omega proplof:)
 
Jeg har to stk Amouage parfymer så og si helt fulle flasker som byttes bort i noe spennede! Send meg en dm om det er interessant.
 

Vedlegg

  • IMG_9734.jpeg
    IMG_9734.jpeg
    47 KB · Visninger: 0
  • IMG_9733.jpeg
    IMG_9733.jpeg
    48,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: HadronCollider
Har brukt Y og L'Homme/L'Homme Sport fra Yves Saint Laurent i en del år, men prøver nå en skogfrisk Platinum Égoïste fra Chanel.
Vis vedlegg 342485
Veldig fornøyd med denne.
Er blitt en favoritt.
-Ikke noe sterk perfume som får folk til å besvime i heisen.
-Kan brukes i større mengder uten å bli tatt for en gigolo.

"Fragrance Family: Earthy and Woody

Scent Type: Earthy Greens and Herbs

Key Notes: Cedarwood, Lavender, Petitgrain, Vetiver

Fragrance Description:
”Qui a de la platine" (literally, he "who has platinum") is a French expression used to describe a brilliant and eloquent man. As such, PLATINUM ÉGOÏSTE is a fresh, aromatic, and distinctly modern scent for the extrovert who isn't afraid of making himself known.

COMPOSITION
An alliance of balance and power: This fougère-green accord has all the aromatic freshness of Lavender and Rosemary, heightened by a touch of Petitgrain from Paraguay. Its full heart blossoms over a robust accord of Clary Sage and Geranium, leading to a very pure base in which the amber warmth of exotic wood lingers on."
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen