Cuoresportivo
Støttemedlem
Jeg kjøpte en pose med bønner fra Kenya i går som jeg fikk kvernet til filter kaffe og det ble mye bedre og mer i den retningen jeg vil ha min kaffeJeg har alltid blitt fortalt at brorparten av aromaen i kaffebønner forsvinner innen et kvarter etter kverning. Nykvernet og ferskbrent, lysbrent kaffe kan ikke sammenlignes med det man får servert 9/10 ganger både i Norge og i utlandet.
Man trenger ikke en spesielt god kvern for å få en god start, men hvis du vet du er glad i kaffe, og vet at du har lyst på ordentlig smak, da kan du like godt kjøpe noe godt.
Jeg solgte nylig min Wilfa Uniform for 1500,- på Finn, men det finnes andre Wilfa-modeller som er gode og som dukker opp helt nede i 200,- - Bare dette vil gi deg en vesentlig bedre kaffe.
Jeg bruker håndkvern selv (1Zpresso ZP6 Special, kjøpt på Kaffebox.no).
For meg vil alltid nøkkelen til de smakene jeg tror du leter etter være bønner fra Kenya og Etiopia. Jeg hadde nylig en pose bønner fra Tim Wendelboe (Kenya) som smakte helt perfekt. De andre bønnene jeg har, selv om de er dyre lysbrente, falmner litt når jeg har et visst smaksideal jeg leter etter. Alt det for å si at du må ikke bare bruke kvern, men du må ha den rette typen bønner for det du ser etter.
I tillegg til Kenya, er jeg veldig glad i noe som heter monsunert kaffe. Jeg kjenner ingen andre som liker det spesielt godt, og første gang jeg prøvde det sa jeg "fysj". Poenget mitt er et valget av bønner er vel så viktig, og til syvende og sist er det du som skal være fornøyd!![]()
Så brukte litt tid på å lese litt om kvern i går og den Wilfa uniform så fin ut men synes den er dyr og tror jeg fint kan klare meg med en manuell kvern. Kan jeg spørre hvorfor du valgte å selge uniformen fra Wilfa?