En tråd om kaffe

Har prøvd det, men kan ta flere runder for å teste. Jeg føler kaffen ikke blir varm nok, og de riktige smakene kommer ikke frem lenger.
Kan hende den bare trenger en liten reparasjon. De som produserer moccamaster lager reservedeler. Gjetter at det kanskje bare er en termostat eller lignende som ikke heelt funker som den skal.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Kan hende den bare trenger en liten reparasjon. De som produserer moccamaster lager reservedeler. Gjetter at det kanskje bare er en termostat eller lignende som ikke heelt funker som den skal.
Det er et godt tips, men den er over 15år så tenker den har gjort jobben nå:)
Jeg kjøpte en Wilfa WSPL-3B og så langt fornøyd med den bortsett fra at den støyer mye mer en Moccamasteren.

Altså . En kan ta seg tid og få god kaffi med å helle over , men kaffitrakter er 95% der om en bruker samme kaffi og skikkelig filter.

Altså . En kan ta seg tid og få god kaffi med å helle over , men kaffitrakter er 95% der om en bruker samme kaffi og skikkelig filter.
Ja det er absolutt akseptabel kvalitet så lenge en har gode nykvernede bønner. Fordelene med pour-over er vel kortere total tidsbruk, direkte vanntilførsel og ikke via rør som dermed må renses i ny og ne samt bedre kontroll på ekstraheringstid - det er vel ofte en tendens til at man lar filteret stå og dryppe lenger ved maskinbruk og dermed får noe mer bitterhet i brygget.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Det er jo faktisk nøyaktig samme som å bruke en kaffitrakter som varmer opp vannet FØR en heller det over kaffien.

95% og nøyaktig det samme er ikke helt det samme. Døgnvill Burger er kanskje 95% av en trestjerners Michelin-burger, men det er mye som skjer på de siste fem prosentene.
De aller aller fleste vil synes en god kaffetrakter med gode bønner lager en helt super kaffe, men når du har smakt nok og eksperimentert nok og vet hvor mye smaksprofilen endres bare du endrer hvilken del av traktingen du heller hvor mye vann, hvor viktig en grad i temperaturforskjell er eller hvor viktig en god kvern er så merker du etterhvert forskjell. Hvorvidt det er noe du interesserer deg for og ønsker å utvikle deg på er jo et helt annet spørsmål, sålenge du nyter din kaffe som du vil er jo alt bra, men at du ikke merker forskjell betyr ikke det ikke er det hvis du fordyper deg og ser etter det.

Siden det ble spurt om tips litt lengre oppe her - Vi har en Fellow Aiden og Timemore Sculptor 078 vi bruker etter lang tid med manuell pourover, den gjør jobben like godt som når vi lager manuelt, den er konsekvent i kvaliteten, og kan stilles inn til å kjøre så lang og stor bloom du vil, hvor mange pulser du vil og i hvilke intervaller du vil. Helt enestående, og du merker særlig forskjell når du lager noen få kopper om gangen. Jeg skrev mer om den en side eller to tilbake i tråden her.

Det er kanskje snobberi og tull og tøys, i den grad det å være kvalitetsbevisst er snobberi, men på dette forumet er det jo det vi bedriver, og når man nørder på ett område kan det fort bli til man nørder på andre områder.

95% og nøyaktig det samme er ikke helt det samme. Døgnvill Burger er kanskje 95% av en trestjerners Michelin-burger, men det er mye som skjer på de siste fem prosentene.
De aller aller fleste vil synes en god kaffetrakter med gode bønner lager en helt super kaffe, men når du har smakt nok og eksperimentert nok og vet hvor mye smaksprofilen endres bare du endrer hvilken del av traktingen du heller hvor mye vann, hvor viktig en grad i temperaturforskjell er eller hvor viktig en god kvern er så merker du etterhvert forskjell. Hvorvidt det er noe du interesserer deg for og ønsker å utvikle deg på er jo et helt annet spørsmål, sålenge du nyter din kaffe som du vil er jo alt bra, men at du ikke merker forskjell betyr ikke det ikke er det hvis du fordyper deg og ser etter det.

Siden det ble spurt om tips litt lengre oppe her - Vi har en Fellow Aiden og Timemore Sculptor 078 vi bruker etter lang tid med manuell pourover, den gjør jobben like godt som når vi lager manuelt, den er konsekvent i kvaliteten, og kan stilles inn til å kjøre så lang og stor bloom du vil, hvor mange pulser du vil og i hvilke intervaller du vil. Helt enestående, og du merker særlig forskjell når du lager noen få kopper om gangen. Jeg skrev mer om den en side eller to tilbake i tråden her.

Det er kanskje snobberi og tull og tøys, i den grad det å være kvalitetsbevisst er snobberi, men på dette forumet er det jo det vi bedriver, og når man nørder på ett område kan det fort bli til man nørder på andre områder.

Faktorene det innebærer for å få ut dei 5% krever ganske mykje merarbeid og tid . Dessuten er eg ikkje sikker på forskjellen er så stor en gang om en samenligner kun smak .
Ikkje det at eg ikkje skjønner gleden med å bruke god tid med fersk kverning, nøyaktig oppvarming , sirkulære hellebevegelser nøye koordinert med tidtaker på smaksmodningen . Litt som gleden ved å trekke opp en klokke som krever verktøy . Opplevelsen av å lage koppen teller vel kanskje for et par % av total opplevelsen .
Ja absolutt . Eg er ingen motstander av pour over og vi har jo en slik flotte glasskarafler og filterholder stående på kjøkkenet.
Men det er også det som gjer en skikkelig kaffitrakter så god . Den er så å sei like god kver einaste gang. Og det krever absolutt ingen ting annet en å trykke på play .

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Ritualet har absolutt verdi. Jeg har i svake øyeblikk vurdert å kjøpe en trakter, men jeg har så mye annet ræl og vi har et svært lite hus.

Jeg har faktisk bestemt meg for å kutte ut elkverna. Jeg har vært veldig fornøyd med den (Wilfa Uniform, fikk ny i fjor høst på garanti), men trenger mer plass og er lettere skeptisk til alt som har enkle elektriske komponenter. Jeg vil ikke være avhengig av noe som kan slutte å fungere ganske brått og uten forvarsel. Forøvrig brukte jeg håndkvern de første 4 årene jeg drakk kaffe og er både vant til, og liker metoden. Det er taktilt og enkelt. Jeg liker å kjenne på motstanden i håndtake for å få litt ekstra informasjon ut av bønnene.
Hvis noen trenger en nokså ny kvern for en tusenlapp, gi lyd.

Jeg fikk espresso-håndkverna fra 1Zpresso (J-ultra) i mai, men har fortsatt ikke fått prøve den med espressomaskinen, da vi er malplasserte pga. husbrann. Jeg lurer på om jeg skal hente espressomaskinen min i dag, slik at jeg endelig får prøvd den til intendert bruk.

Til tross for dette gav den et veldig sterkt kvalitetsinntrykk, og jeg har brukt den til andre typer brygging. Da feriepengene kom besluttet jeg å bestille en modell som heter ZP6 Special fra samme produsent. Den har jeg prøvd ut litt denne uken, og er så langt ganske fornøyd med resultatet. Jeg befinner meg på et frustrerende punkt med denne kverna, hvor jeg kjenner på smaken at jeg er veldig nært en veldig spesiell og eksepsjonelt god kaffe, men det er et eller annet jeg må finjustere. De siste 5% er ikke til å spøke med. Selv om jeg har hatt den beste koppen jeg har laget siden påsken i dag, er det nesten som om det ikke var godt, fordi jeg kjenner så tydelig at det fins et eller annet jeg kan gjøre for å få det til å bli ENDA bedre.

Jeg liker veldig godt at disse kvernene kan jeg pakke vekk etter hver bruk, og så kan jeg ta med meg et godt oppsett på reise. Det blir nok Aeropress og ZP6 for å holde det smått.

En stor frustrasjon jeg har hatt de siste par årene er at Kenya-kaffe ikke er like godt som det var da jeg begynte å interessere meg. Jeg husker at for noen år siden, kunne man til og med kjøpe Kolonihagen-bønner på Rema 1000 og få veldig tydelige, friske, saftige bærsmaker fra en Kenya-bønne. Det ble nesten garantert en god kopp. Slik har jeg ikke opplevd det de siste par årene. Jeg liker at jeg må utforske andre arenaer, men jeg savner veldig den tydelige, saftige solbærsmaken som jeg likte så godt. I det siste har det blitt mye mellomamerikansk, og selv om det er godt, savner jeg litt syrlig fruktighet. Prøver litt forskjellig fra Kaffebox.no, hvor jeg har kjøpt kvernene. Veldig fornøyd med den butikken.

redigert:

Må legge til at disse 1Zpresso-kvernene har en mekanikkfaktor som jeg tror enhver på Tidssonen ville likt. Jeg tror det er både innafor og riktig å si at folk flest her liker mekanikk og bevegelige deler, og presist maskinerte metaller. Det minner meg om Pentax-kamerahus fra gamle dager. :)

En stor frustrasjon jeg har hatt de siste par årene er at Kenya-kaffe ikke er like godt som det var da jeg begynte å interessere meg. Jeg husker at for noen år siden, kunne man til og med kjøpe Kolonihagen-bønner på Rema 1000 og få veldig tydelige, friske, saftige bærsmaker fra en Kenya-bønne. Det ble nesten garantert en god kopp. Slik har jeg ikke opplevd det de siste par årene. Jeg liker at jeg må utforske andre arenaer, men jeg savner veldig den tydelige, saftige solbærsmaken som jeg likte så godt. I det siste har det blitt mye mellomamerikansk, og selv om det er godt, savner jeg litt syrlig fruktighet. Prøver litt forskjellig fra Kaffebox.no, hvor jeg har kjøpt kvernene. Veldig fornøyd med den butikken.
Har kjent litt på det samme. Husker enda den magiske opplevelsen med TeKanGu fra Jacu for mange år siden. Nå kjøper jeg fast lysbrent Kenya direkte fra Stavanger Kaffebrenneri på Forus. Ring og bestill og plukk opp utenfor butikken. Det rullerer litt eksakt hvilke bønner de får inn men jeg får stort sett veldig god kvalitet derfra. Under 300,- for en kilo.

Har kjent litt på det samme. Husker enda den magiske opplevelsen med TeKanGu fra Jacu for mange år siden. Nå kjøper jeg fast lysbrent Kenya direkte fra Stavanger Kaffebrenneri på Forus. Ring og bestill og plukk opp utenfor butikken. Det rullerer litt eksakt hvilke bønner de får inn men jeg får stort sett veldig god kvalitet derfra. Under 300,- for en kilo.
Vi har prøvd oss på Stavanger Kaffebrenneri, men det er så varierende kvalitet synes jeg. Av lokale foretrekker vi nå Austråt eller aller helst Koko i Stavanger. Men vår faste leveranse kommer fra Wendelboe i Oslo. Godt og variert, prisen er helt ok når du kjører abonnement og vi har enda ikke fått noe vi ikke synes var helt i toppen på skalaen.

• Liker
Reaksjoner: jonska og mr.quick
Faktorene det innebærer for å få ut dei 5% krever ganske mykje merarbeid og tid . Dessuten er eg ikkje sikker på forskjellen er så stor en gang om en samenligner kun smak .
Ikkje det at eg ikkje skjønner gleden med å bruke god tid med fersk kverning, nøyaktig oppvarming , sirkulære hellebevegelser nøye koordinert med tidtaker på smaksmodningen . Litt som gleden ved å trekke opp en klokke som krever verktøy . Opplevelsen av å lage koppen teller vel kanskje for et par % av total opplevelsen .
Ja absolutt . Eg er ingen motstander av pour over og vi har jo en slik flotte glasskarafler og filterholder stående på kjøkkenet.
Men det er også det som gjer en skikkelig kaffitrakter så god . Den er så å sei like god kver einaste gang. Og det krever absolutt ingen ting annet en å trykke på play .
Joda, det er helt klart mer arbeid å få ut de siste prosentene, og vi må jo alle finne hvor vi vil legge lista mellom Fjordland og full gallimathias faux Michelin-kjøkken hjemme, eller hva nå tilsvarende blir på kaffefronten. Det at noen gjør det ene betyr ikke det er noe galt med det andre, og hvorvidt det er verd den tiden du legger ned i det er jo selvsagt helt individuelt, for oss er det det.

Smak må læres, det å drikke mye kaffe betyr ikke nødvendigvis du blir god på å kjenne nyansene i smakene. Du må kjenne etter de ulike smaksnotene når du drikker, prøve å plukke dem fra hverandre, du må variere og kjøre bønnene til ytterpunktet for å få ut nyansene av dem og du må ha kvernet en del kaffe for fint og fått ut den del nyanser av usmak for å kjenne den igjen og vite hva du skal gjøre for å unngå den, og du må til dels gå gjennom den prosessen for hver ny batch du kverner for å finne hvor du får mest mulig ut av den uten å gå for langt og få mye usmak.
Hvis du eller andre ikke kjenner forskjell på den ene og den andre betyr det ikke du har dårligere smak enn meg, det betyr bare du ikke har brukt den tiden på å eksperimentere, teste ut og lære smakene som jeg har. Men på spørsmålet om jeg kjenner forskjell på en god og dårlig pourover eller en god og dårlig maskin, der er jeg sikker. Og jeg er langt fra utlært, jeg er egentlig ganske i starten på denne utviklingen, så ting jeg ikke kjenner forskjell på er det de som lett kunne plukket fra hverandre og sagt hva jeg har gjort galt.
Og en god og dårlig maskin er også ikke helt sort/hvitt. En Moccamaster lager helt grei kaffe hvis du har gode bønner, god kvern og lager fulle kanner, men den når ikke helt opp, og fra halv kanne og nedover skranter den litt, da kommer det tydeligere frem den trakter på en litt enklere måte enn noen alternativer.

Er det verd tiden og pengene jeg har brukt på det? Tja... Om ikke annet er det vanskeligere for meg å nyte en kopp kaffe når jeg er på jobb og har glemt thermokoppen hjemme, eller når jeg er på besøk, men du må bare lære å skru av smaksløkene. Gleden er derimot stor når jeg treffer helt og lager en kopp fantastisk kaffe hjemme, det er helt på høyde med gleden ved en god friele morgenkaffe før jeg begynte med galskapen her! Om gleden nå er større skal jeg ikke si sikkert, men gjort er gjort og vi er nå her vi er.

P.S. Vi prater veldig mye om maskin her og kvern blir nevnt her og der, men jeg vil også si at kvernen ofte er vel så viktig som maskinen. Kvernen vår koster det dobbelte av trakteren og det var etter vi fikk den vi virkelig begynte å kjenne nyansene.

Redigert:
Vi har prøvd oss på Stavanger Kaffebrenneri, men det er så varierende kvalitet synes jeg. Av lokale foretrekker vi nå Austråt eller aller helst Koko i Stavanger. Men vår faste leveranse kommer fra Wendelboe i Oslo. Godt og variert, prisen er helt ok når du kjører abonnement og vi har enda ikke fått noe vi ikke synes var helt i toppen på skalaen.

Jeg har også opplevd litt variabel standard fra Stavanger. Noen ganger veldig godt, andre ganger litt kontorkaffe. Malabar-kaffen likte jeg veldig godt, tror jeg må være den eneste kaffefeinschmeckeren i Norge som setter pris på monsun-kaffe.

De siste dagene har jeg drukket Austrått. Spilte jo på Austrått IL i gamle dager, ingen tvil om at nostalgien trekker opp. Forøvrig har kvaliteten bare gått opp synes jeg. Mye jevnere og lysere brenningsgrad på de lysbrente enn det jeg opplevde for noen år siden.

Da jeg oppdaget kaffe bodde jeg i Oslo. Veldig lett liv for en kaffeelsker; 1 kg "test roast" hos Wendelboe til 299,-. Alltid godt. Den aller beste kaffen jeg noen gang har laget var test roast fra Wendelboe, som de ansatte dessverre ikke visste hva var. Den var helt magisk, som å drikke melkesjokolade og jordbær. Selv med mitt simple studentoppsett. Den dag i dag er fortsatt den smaken mitt ideal.

Jeg drog innom Wendelboe i fjor, da jeg ikke hadde vært i Oslo siden studietiden. Ble dessverre skuffet med en ganske alminnelig espresso.