så trist med skuffelse fra wendelboe. husker godt den unge dreng vant vm i barista, for det var på samme tid jeg nerdet omkring kaffe for siste gang. wendelboe hadde øvet seg opp på en enkel men grei rancilio.Jeg har også opplevd litt variabel standard fra Stavanger. Noen ganger veldig godt, andre ganger litt kontorkaffe. Malabar-kaffen likte jeg veldig godt, tror jeg må være den eneste kaffefeinschmeckeren i Norge som setter pris på monsun-kaffe.
De siste dagene har jeg drukket Austrått. Spilte jo på Austrått IL i gamle dager, ingen tvil om at nostalgien trekker opp. Forøvrig har kvaliteten bare gått opp synes jeg. Mye jevnere og lysere brenningsgrad på de lysbrente enn det jeg opplevde for noen år siden.
Da jeg oppdaget kaffe bodde jeg i Oslo. Veldig lett liv for en kaffeelsker; 1 kg "test roast" hos Wendelboe til 299,-. Alltid godt. Den aller beste kaffen jeg noen gang har laget var test roast fra Wendelboe, som de ansatte dessverre ikke visste hva var. Den var helt magisk, som å drikke melkesjokolade og jordbær. Selv med mitt simple studentoppsett. Den dag i dag er fortsatt den smaken mitt ideal.
Jeg drog innom Wendelboe i fjor, da jeg ikke hadde vært i Oslo siden studietiden. Ble dessverre skuffet med en ganske alminnelig espresso.
en gang jeg var på maemo fikk jeg tilbud om kokekaffe komponert av wendelboe; inn kom en portabel komfyr, og alt ble laget i en tradisjonell kaffelars av kobber. hele seansen kostet kr 80,- ekstra, og husker jeg tenkte det var helsprøtt at ikke denne relative puslesummen var inkludert i menyen; skuffelsen ble nokså stor da kaffen overhodet ikke holdt mål. derimot ble jeg litt ivrig med å lage kokekaffe etter dette, og det er min eneste metode for mine kanskje 8 kopper kaffe. per år
er jeg innom oslo tar jeg gjerne en dagens dobbel espresso på stockfleths i grensen. gjennom alle år har dette aldri skuffet.