En tråd om kaffe

Takk for innspill.

Hadde sett for meg en aeropress og senere en Chemex. Nå må jeg jo se på en Hario også, i den minste og største størrelsen :) Kvernen blir Wilfa ESCG-2. Kommer til å fryse bønnene og ta opp etterhvert som jeg trenger.

Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.

Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.

Lengre bak i tråden anbefales det å fryse bønnene for at de skal vare lengre, om en ikke bruker så mye. Da det bare er jeg som drikker kaffe i husstanden, vil det ta litt tid å gå gjennom en pose med bønner.

Ref:
Tror nok aeropress er tingen for vanlig brent kaffe ja. Har ikke selv, men har fått overbevisende demo av kollega. Espressobønner pleier jeg å kjøpe på Temperato.no. De har br utvalg og ok priser, selv om de har gått vesentlig opp siste årene. De brenner kaffen rett før de sender ut (i alle fall deres egne blandinger), så ferskere får du det ikke. Det betyr 2-3 dager i posten og så er det rett i fryseren. Da kan du handle for inntil 3 mnd forbruk, det er i alle fall min erfaring. 1/2kg poser som jeg bare fyller på litt og litt i kverna, og da er bønnene alltid gode. Skal bare noen dager til ute av fryseren før de degraderes merkbart, selv om det er umalt kaffe.

Godt mulig det er andre gode alternativer til Temperato som jeg ikke har testet ut, men de er i alle fall bra.

Tar opp igjen en gammel tråd :)

Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.

Jeg vil slå et slag for perkulator. Selv har jeg en Bodum Pebo(se bildet under). Disse er nette, enkle å holde rene, og ikke minst kjempelette å bruke. Et minus er at de ikke fungerer nevneverdig godt på induksjon, da glasskolben går rett på platen/gassblusset.

I likhet med aeropress og pour over har perkulering litt show-faktor, og kan brukes som lett underholdning.

1208-01_b.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Chalshus
Jeg bruker en Chemex til filtermalt. Har også en Aeropress for enkelthetens skyld.
Skal jeg ha espresso eller noe med melk i, står det en Izzo Vivi pid og en Mazzer Mini på kjøkkenbenken

Så lenge du har en kvern, er det ikke nødvendig å fryse bønnene. Bare kjøp inn en pose av gangen.

http://drinks.seriouseats.com/2010/09/should-you-freeze-your-coffee-beans.html

Det trodde jeg også, men dette har jeg testet grundig selv på flere typer og det er ingen tvil. Jo ferskere brente bønner jo mer vinner du på frysing. Jeg både smaker og ser degradering (på crema, nødvendig malingsgrad osv) ganske raskt. Kanskje bare etter en uke, husker faktisk ikke siden jeg har frosset så lenge, men det var ikke veldig mange dagene. Når jeg betaler en del i frakt så må jeg kjøpe litt, gjerne 3-4 kg om gangen, så da må det i frysen. Klarer ikke smake degradering på frossen vs fersk, altså er det ingen ulemper. Ulempen med å bare male så fersk kaffe til stadighet er at kverna blir så oljete at du må ta drittjobben med fulldemontering oftere enn ellers.

Opptiningen er mer kritisk enn selve frysingen.

Putter nybrent kaffe i fryser jeg også og har kun opplevd én gang at det kom fukt til under tiningen. Da gikk kaffebønnene føyken. Så frysing er fint - men tin dem ordentlig slik at man ikke får kondens inne i posen. Unngå for stor dT.

• Liker
Reaksjoner: Tore
Godt poeng. Jeg heller de rett i reservoiret på kverna, bare noen dL om gangen, så det pleier å gå fint. Det du sier fikk meg til å tenke på en ting: Lokket på kverna bør ligge av en stund etterpå. Implementeres fra nuh.

Kan absolutt anbefale en håndkvern dersom man har tålmodighet til å bruke litt lenger tid når man lager kaffe (tålmodighet man gjerne har når man begynner å snakke om håndbrygg, Aeropress etc.). Sjekk ut Feldgrind fra Knock som Tim Wendelboe nettopp har begynt å selge. Man slipper å bruke penger på elektronikk, det aller meste går direkte på kvernene slik at man får mye bedre kvalitet. Tar litt lenger tid naturlig nok, men garantert mye bedre resultat enn nevnte Wilfa-kvern lenger oppe til omtrent samme pris.

Inverted.
Og når det gjelder håndkvern: ja, når jeg skal lage meg én kopp. Men å stå og håndkverne til en liter kaffe, det blir jeg gæren av.

Selvsagt, alt kommer an på situasjonen. Brygger man ofte store mengder kaffe så kjøper man en elektrisk kvern, men lager man seg en eller to kopper et par ganger om dagen derimot, så vil en håndkvern ofte kunne være et bedre valg.

Til AeroPress bruker jeg også alltid inverted. For et par år siden lastet jeg ned en app som heter "AeroPress Timer" hvor det ligger mange forskjellige oppskrifter på forskjellige måter å brygge med AeroPress på (forskjellig kverningsgrad, tid, inverted, vanlig etc) også teller det ned en timer som forteller deg når du skal helle vann, røre, ekstrahere osv. Var gratis før men koster litt nå tror jeg. Litt spesielt kanskje, men artig å kjenne forskjellen på to kopper brygget med samme bønner og utstyr hvor kun framgangsmåten er forskjellig.

Btw: Jeg har denne kvernen fra Hario, og selv om den absolutt er ok, så kverner Wilfaen mye jevnere. Men mulig at den Feldgrinden er i en annen liga. Den bør den kanskje være, til den prisen.
Hario-Skerton-kvern.png