Finner forresten ikke V03 i norske butikker, menn heller V60...
Det stemmer. Beklager. Systemet heter Hario V60. Størrelsen heter 03.
Finner forresten ikke V03 i norske butikker, menn heller V60...
Takk for innspill.
Hadde sett for meg en aeropress og senere en Chemex. Nå må jeg jo se på en Hario også, i den minste og største størrelsenKvernen blir Wilfa ESCG-2. Kommer til å fryse bønnene og ta opp etterhvert som jeg trenger.
Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.
Tror nok aeropress er tingen for vanlig brent kaffe ja. Har ikke selv, men har fått overbevisende demo av kollega. Espressobønner pleier jeg å kjøpe på Temperato.no. De har br utvalg og ok priser, selv om de har gått vesentlig opp siste årene. De brenner kaffen rett før de sender ut (i alle fall deres egne blandinger), så ferskere får du det ikke. Det betyr 2-3 dager i posten og så er det rett i fryseren. Da kan du handle for inntil 3 mnd forbruk, det er i alle fall min erfaring. 1/2kg poser som jeg bare fyller på litt og litt i kverna, og da er bønnene alltid gode. Skal bare noen dager til ute av fryseren før de degraderes merkbart, selv om det er umalt kaffe.
Godt mulig det er andre gode alternativer til Temperato som jeg ikke har testet ut, men de er i alle fall bra.
Tar opp igjen en gammel tråd
Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.
Så lenge du har en kvern, er det ikke nødvendig å fryse bønnene. Bare kjøp inn en pose av gangen.
http://drinks.seriouseats.com/2010/09/should-you-freeze-your-coffee-beans.html