En tråd om kaffe

Håper det går greit at jeg bruker tråden til maskinspørsmål.

Min Nespresso gikk fyken igår (vet det er å banne) og i den forbindelse blusset en gammel drøm opp igjen.
En manuel kaffemaskin med egen kvern.
Har tittet litt på denne fra Isomac, men vet ikke om det er noen andre merker/modeller i samme prisklasse som er et bedre kjøp?
Ellers så må jeg også ha en kvern, der har jeg skjønt at det er utallige muligheter.
Maskinen blir som et supplement til en enkel Nespresso.:rolleyes:

ISOMAC RITUALE COFFEE MAKER DEMO UNIT | eBay
 
Kjøpte kvern her om dagen, dere kommer nok til å le.
Den heter princess, er elektrisk og koster 350.- virker bra hittil! Dvs, fungerer veldig bra på å hakke haddelnøtter og alt går i oppvaskmaskinen:)
Blir nok aeropress på meg de nærmeste dagene akkompagnert av en melkeskummer.
Begynte å drikke kaffe i høst, så ligger nok milevis bak dere andre. Pr idag er det dolce gusto som gjelder.
 
Håper det går greit at jeg bruker tråden til maskinspørsmål.

Min Nespresso gikk fyken igår (vet det er å banne) og i den forbindelse blusset en gammel drøm opp igjen.
En manuel kaffemaskin med egen kvern.
Har tittet litt på denne fra Isomac, men vet ikke om det er noen andre merker/modeller i samme prisklasse som er et bedre kjøp?
Ellers så må jeg også ha en kvern, der har jeg skjønt at det er utallige muligheter.
Maskinen blir som et supplement til en enkel Nespresso.:rolleyes:

ISOMAC RITUALE COFFEE MAKER DEMO UNIT | eBay

Hei Tagliano.
Kjenner ikke denne, men har en Isomac Brio. Fikk den som morgengave fra min kone, tilbake i 2006.
Integrert kvern, funker fint og gir meg deilig espresso hver dag!

Ble kjøpt gjennom Cortado i Oslo. Min erfaring er at dette er solide italienske maskiner. Plast er fraværende, og den leverer som bestilt hver dag. Tviler på at jeg klarer å slite den ut, et bytte måtte eventuelt være fordi kapsler er enklere. Ingen planer om utskiftning per dato uansett, er veldig fornøyd og den oser kvalitet.
 
@Tagliano
Isomac lager veldig gode espressomaskiner, men du må nok regne med å betale mer enn 6-7000 (det dobbelte?) for en slik maskin som du linker til. Den har to kokere, og såkalt E61-gruppe, som man gjerne finner på dyre(re) "hjemme"-maskiner. Med to kokere kan du lage espresso og steame melk samtidig. Ellers, med bare én koker, må du varme opp vannet ytterligere før du kan steame, siden steame-vann er varmere enn vannet du lager espresso med. Og dersom du skal lage en espresso til etter at du har steamet melk må du vente litt før vannet får riktig temperatur igjen.
Dersom du ikke skal bruke 12k+ på maskin (du bør i såfall også beregne 2-3k på kvern), ville jeg kjøpt klassikeren Rancilio Silvia. Den har vunnet utallige tester, og går vel for å være den beste maskinen under 12k. Og det beste av alt: Den koster "bare" 4500,- i den norske nettbutikken temperato: Espressomaskiner og kverner hjemmebruk (Produktliste) [Temperato Espressomaskiner]
Det er en meget god pris. Du får den muligens noe billigere hvis du handler den fra utlandet, men da har du jo ikke garanti osv.
Anbefaler også Rancilio sin kvern "Rocky" som det er bilde av i samme link. Jeg har både Silvia og Rocky (uten doserer) og har brukt dem daglig i mange år. Veldig fornøyd, aldri hatt problemer.
Ja, den har bare én koker, men så lenge du bare skal lage en kopp eller to i slengen er det null problem.
Kan også være verdt å sjekke ut finn.no.

Når det gjelder kaffebønner er det jo smak og behag. Selv liker jeg at kaffen min har en fruktig smak, og mine favorittbønner kjøper jeg av Supreme Roastworks, som også har startet kaffebar på Grünerløkka.

Skyter forresten inn at den kvernen fra Wilfa, som du også finner i samme link over, også er en bra kvern, for den som ikke vil bruke så altfor mye penger.

Lykke til!
 
Redigert av en moderator:
Har nå kjøpt aeropress og en bønne som heter rød catuai. la union fra kaffebrenneriet.
San rafael de heredia, costa rica står det videre.

Har fulgt flere oppskrifter til punkt å prikke og også prøvd meg på inverted men synes det hele smaker litt vannete. Fikk også tips på instagram om å kverne bønnene litt mer. Det ble gjort. Fortsatt vann-aktig.
Siden jeg er som en kaffe-jomfru å regne vet jeg ikke om dette er a)bønnene jeg har kjøpt, b)teknikken i selve pressen C) om det er bønnene som jeg må bruke mer av (bruker 20g idag og 2dl vann pr kopp)

Setter pris på alle aeropress-tips, oppskrifter, generelt litt kurs i hvilke bønner som gir hva og ja.. Haha, educate me please;)
 
Har nå kjøpt aeropress og en bønne som heter rød catuai. la union fra kaffebrenneriet.
San rafael de heredia, costa rica står det videre.

Har fulgt flere oppskrifter til punkt å prikke og også prøvd meg på inverted men synes det hele smaker litt vannete. Fikk også tips på instagram om å kverne bønnene litt mer. Det ble gjort. Fortsatt vann-aktig.
Siden jeg er som en kaffe-jomfru å regne vet jeg ikke om dette er a)bønnene jeg har kjøpt, b)teknikken i selve pressen C) om det er bønnene som jeg må bruke mer av (bruker 20g idag og 2dl vann pr kopp)

Setter pris på alle aeropress-tips, oppskrifter, generelt litt kurs i hvilke bønner som gir hva og ja.. Haha, educate me please;)

Høres litt rart ut det her, altså. Du bruker i hvertfall ikke for mye kaffe.
Rører du skikkelig rundt før du presser i gjennom? Og lar det "trakte" i et drøyt minutt?
Kan være at kaffebønnene du har kjøpt er litt tamme, jeg kjenner ikke til dem.
Jeg foreslår at du stikker innom Tim Wendelboe på Grünerløkka og ber om en kaffe der. Da kan du studere hvordan de bruker aeropressen, og kjøpe med deg kaffen de selger der, dersom den faller i smak.
 
Forøvrig, jeg skal til Indonesia (Sumatra og Java) om to uker, og har store planer om å smake Kopi Luwak mens jeg er der!
Jeg kjøpte meg en liten pose (100 g.) av denne da jeg var på Bali for to år siden. En utrolig god kaffe - verdt å få med seg.
 
Har tenkt litt mer på det du skrev om "vannete" smak i aeropressen, @Entropy.
Kan det hende at du sammenligner resultatet med espresso- og nespressokaffe og savner cremaen, den litt skum-aktige konsistensen/følelsen/smaken, som man får av en espresso- og nespressomaskin, og som gjerne legger seg på toppen? At det er mer konsistensen enn smaken du ikke er helt fornøyd med? Crema får du nemlig ikke med aeropress. Konsistensen minner mer om vanlig traktekaffe. Derimot får du svært mange smaksnyanser, og definitivt mye mer smak enn i nespresso (som jeg forøvrig ikke er særlig begeistret for).
:)
 
Redigert av en moderator:
@mutriakis takk for tanken!
Mitt største problem er vel at jeg hittil ikke vet hvaslags styrke, smaker, konsistens osv som man vil ha. Haha.
Dette blir min versjon av @The Player sin panerai-tråd:)

Stikker til wendelboe i morgen og drikker litt kaffe:)
 
Redigert av en moderator:
Som nevnt, du bruker iallefall nok kaffe. Selv bruker jeg 14g kaffe / 200 g vann. Men det kan hende at konsistensen og smaksopplevelsen ikke er helt som du liker den. Jeg opplever den som intens uten å være skarp, men så har jeg aldri vært like stort fan av espressobasert kaffe.

Edit: se og lær hos Wendelboe så finner du i alle fall ut om det er noe for deg :)
 
Alt etter hvor kraftig bønnene er på smak, bruker jeg fra 12-14 gram pr 2 dl både på håndfilter og Aeropress. Du sammenligner nok med espressobrent med crema som noen nevner, ja. Litt overgang dette. Prøv litt ulike kverningsgrader mellom filter og espressomalt, litt ulik eksponeringstid og litt ulik mengde. Aeropress er utrolig ren og fin på smak, men mister litt av "detaljene" så fort man får for mye kaffe, imo. Som all annen brygging, egentlig.
 
Fikk til en ganske bra kopp før idag synes jeg.
Kjøpte disse tre typene idag;
1D537E48-09EC-4679-B0C1-094B2B433005-8793-00000AA794C85402.jpg


27D90EF0-2DB5-42BE-ADD3-391381102487-8793-00000AA726FBF226.jpg


Veldig god, ble denne koppen. Kanskje jeg hadde bittelitt for kort eksponeringstid, kanskje 5-10 sek for lite, men veldig god på smak.

Synes hittil at aeropress er veldig smooth å drikke. Ikke anstrengende som de koppene man har fått tilbudt i kantiner og slitt med å få svelgt unna.

Fikk en titt på hvordan damen på Tim wendelboe gjorde dette, og det virker som om jeg kan bli bedre på kverningen. Hos henne rant nesten ikke noe vann Igjennom, mens hos meg renner det nesten igjennom en centimeter (halvliters glass) Ila. Ett minutt. Skal jeg kverne enda finere altså?

Tror jeg kan bli hektet på dette altså. ;)
 
Kokekaffe brygget på gode bønner slår det meste, man får så mye oljer og smak. Tips: hell rett over på termos når ferdigbrygget, ellers fortsetter den bryggingen og blir sur som bare det.

Jeg har nesten alltid Aeropressen på hodet, da lekker det ikke.
 
Har begynt å få dreisen nå. Ser for meg at fremtiden vil brukes i stor grad til å teste bønnerog prøve flere varianter.
 
Kokekaffe er sjef, god smak og den ultimate ut-på-tur-følelsen!

@Entropy
Prøv deg frem med malingsgrad, når den blir for finmalt blir den bitter.
 
Redigert av en moderator:
Aha. Artig. Ikke opplevd bitterhet på smak enda:)
Veldig morsom tråd dette! Takk for alle tips og råd forøvrig.
 
Er dere igang på kaffe også nå?? Dette nekter jeg å bli hektet på! Men det sa jeg om barbering også..
 
Du vil nok aldri få bitter kaffe med den blandingen/bryggingen der, @Entropy. Kaffen skal være svart - eller iallfall veldig mørk. Tar et forbehold om at det har kommet på banen en kaffemote som er så metroseksuell at selv Blomsterfinn begeistres.
 
Redigert av en moderator:
Som sagt Minuteman, den koppen hadde litt kort eksponeringstid.
Så macho som du er spiser du vel helst gruten rett fra det fuktige filteret?