En tråd om kaffe

Espressomaskin? Nei gi deg a! ;) må da være mulig med aeropresso-art?

Jeg skal lære meg, og jeg skal tilby kurs... Tror jeg... Kanskje..... Ikke.

Hva er ok temperatur på melken da? Sånn generelt, i steamer?
 
Jeg tror det blir for varmet. Når melken passerer 70 grader, brytes det naturlige sukkeret i melken ned og blir litt bitter.
Til latte-art anbefaler jeg nærmere 60 grader.

Forumet på Coffe Geek har mange tråder om dette. CoffeeGeek - Frothing for Newbies & Intermediates

kjenner til at melken endrer karakter ved for høy varme, selv om jeg kanskje ikke ville sagt den blir bitter, snarere grøt-aktig og søt. Og jeg har alltid hørt at grensen går ved 75 grader. Men sikkert greit å holde seg innunder 70:)
 
Flytter på hybel nu straks og øyner nå muligheten for å kjøpe en eller flere Bialetti-kanner. Vi er fire gutter - hvor jeg klart er den mest interesserte i kaffe, de andre greier seg fint med kun kokekaffe (enn så lenge). Spørsmålet blir da som følger, skal jeg kun kjøpe Bialetti-kanne til meg selv eller skal jeg prøve å overtale de andre til å bidra på to kanner og dermed også få ned totalkostnaden?
 
Flytter på hybel nu straks og øyner nå muligheten for å kjøpe en eller flere Bialetti-kanner. Vi er fire gutter - hvor jeg klart er den mest interesserte i kaffe, de andre greier seg fint med kun kokekaffe (enn så lenge). Spørsmålet blir da som følger, skal jeg kun kjøpe Bialetti-kanne til meg selv eller skal jeg prøve å overtale de andre til å bidra på to kanner og dermed også få ned totalkostnaden?

@Rødland - kanskje dumt innspill. Men sjekket om det er induksjon eller ikke?
 
Redigert av en moderator:
Kanskje enda dummere innspill - men det er da bare å kjøpe en Bialetti som funker på induksjon det, så er han sikret for alle eventualiteter :)

(Skjønner egentlig ikke at de fortsatt selger en versjon i umagnetisk materiale...)
 
Et tips til de som holder på med kaffe på kontoret. Dersom man bruker hånd-kvern av type Porlex, er det viktig å holde den slik at den nederste delen ikke kan falle av mens man kverner (den holdes bare av friksjon), for eksempel ved å holde på midten slik at man har et grep om begge delene av kvernen. I motsatt fall risikerer man (for å ta et helt tilfeldig eksempel) å få 10 g velduftende nykvernet kvalitetskaffe spredd utover kontorgulvet, og ny støtte til ryktet som "han som holder på med alle de rare tingene i arbeidstiden" :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
"På jobb på kaffebaren Mokka i Oslo, bruker årets norgesmester i håndbrygging rundt fem minutter på hver enkelt kopp - lang ventetid for en som må rekke bussen."

Som om ikke 9 av 10 baristaer bruker alt for lang tid i dag skal de nå begynne å bruke fem minutter per kopp...

Godt.no - Finn noe godt å spise
 
På bensinstasjonen like utenfor Alessandria i Italia brukte baristaen noen sekunder på knallgod espresso.

Kaffesnobberiet blir for dumt.
 
Uenig, kaffesnobberiet har fått en ung herremann til å drikke kaffe, lage kaffe og lære om kaffe.
Å få fokus på bønner med "fair trade" , behandling og varighet på ferskbrente bønner og muligheten til å lage rask, nydelig kaffe hjemme til en brøkdel av prisen til baristaene er for meg ikke snobberi med negativt fortegn, men en forøkelse av livskvalitet.
 
Uenig, kaffesnobberiet har fått en ung herremann til å drikke kaffe, lage kaffe og lære om kaffe.
Å få fokus på bønner med "fair trade" , behandling og varighet på ferskbrente bønner og muligheten til å lage rask, nydelig kaffe hjemme til en brøkdel av prisen til baristaene er for meg ikke snobberi med negativt fortegn, men en forøkelse av livskvalitet.


Det der er heller ikke snobberi, men å bruke flere minutter på en kopp kaffe blir noeget spesielt i mitt hode.
Samtidig diller svært mange av de som jobber på kaffebarer alt for mye med kaffen før den blir trykksatt med vann. De kunne brukt godt under halvparten av tiden per espresso og betjent flere kunder. Kanskje også tjent mer penger?
 
Var innom CC på Gjøvik i helgen - ikke mitt valg - det er mange steder som selger dårlig kaffe, men Krutt kan måle seg med de beste i Oslo. Anbefales!
 
Fikk meg et Hario V60-sett (og ny kaffekvern) til jul, veldig fornøyd :D
11565974093_f47fd815ab_b.jpg


Don Amado fra Honduras kan forøvrig anbefales:
11565864034_6f8f09fb60_b.jpg
 
Ok.... Madammen mener vi skal ha ny kaffemaskin. Selv er jeg mest begeistret for den @Solli postet forrige uke, men madammen ser for seg: "Vri på et hjul, velg styrke, bønnene males og vanlig kaffe renner ut." Det blir bedre enn Nespressoen(Vi kjøpte jo nespresso for at det var så enkelt). Mellom oss og hele www så tror jeg hun har smaksløker som en Labrador (og takk for det, hun valgte jo meg).

Hva gjør man???

En god Espresso så er jeg fornøyd, gjerne med litt mekk....
Hun vil ha "vri på knappen experience"
 
Redigert av en moderator: