En tråd om kaffe

Alt etter hvor kraftig bønnene er på smak, bruker jeg fra 12-14 gram pr 2 dl både på håndfilter og Aeropress. Du sammenligner nok med espressobrent med crema som noen nevner, ja. Litt overgang dette. Prøv litt ulike kverningsgrader mellom filter og espressomalt, litt ulik eksponeringstid og litt ulik mengde. Aeropress er utrolig ren og fin på smak, men mister litt av "detaljene" så fort man får for mye kaffe, imo. Som all annen brygging, egentlig.

Fikk til en ganske bra kopp før idag synes jeg.
Kjøpte disse tre typene idag;
1D537E48-09EC-4679-B0C1-094B2B433005-8793-00000AA794C85402.jpg

27D90EF0-2DB5-42BE-ADD3-391381102487-8793-00000AA726FBF226.jpg

Veldig god, ble denne koppen. Kanskje jeg hadde bittelitt for kort eksponeringstid, kanskje 5-10 sek for lite, men veldig god på smak.

Synes hittil at aeropress er veldig smooth å drikke. Ikke anstrengende som de koppene man har fått tilbudt i kantiner og slitt med å få svelgt unna.

Fikk en titt på hvordan damen på Tim wendelboe gjorde dette, og det virker som om jeg kan bli bedre på kverningen. Hos henne rant nesten ikke noe vann Igjennom, mens hos meg renner det nesten igjennom en centimeter (halvliters glass) Ila. Ett minutt. Skal jeg kverne enda finere altså?

Tror jeg kan bli hektet på dette altså. ;)

Kokekaffe brygget på gode bønner slår det meste, man får så mye oljer og smak. Tips: hell rett over på termos når ferdigbrygget, ellers fortsetter den bryggingen og blir sur som bare det.

Jeg har nesten alltid Aeropressen på hodet, da lekker det ikke.

Har begynt å få dreisen nå. Ser for meg at fremtiden vil brukes i stor grad til å teste bønnerog prøve flere varianter.

Kokekaffe er sjef, god smak og den ultimate ut-på-tur-følelsen!

@Entropy
Prøv deg frem med malingsgrad, når den blir for finmalt blir den bitter.

Redigert av en moderator:
Aha. Artig. Ikke opplevd bitterhet på smak enda:)
Veldig morsom tråd dette! Takk for alle tips og råd forøvrig.

Er dere igang på kaffe også nå?? Dette nekter jeg å bli hektet på! Men det sa jeg om barbering også..

Du vil nok aldri få bitter kaffe med den blandingen/bryggingen der, @Entropy. Kaffen skal være svart - eller iallfall veldig mørk. Tar et forbehold om at det har kommet på banen en kaffemote som er så metroseksuell at selv Blomsterfinn begeistres.

Redigert av en moderator:
Som sagt Minuteman, den koppen hadde litt kort eksponeringstid.
Så macho som du er spiser du vel helst gruten rett fra det fuktige filteret?

Er veldig glad i kaffe, og det har de siste årene for det meste gått i nespresso, dolce gusto, kaffetrakter og pulverkaffe. Kanskje aeropress er et godt alternativ for å oppgradere kaffekoppene, eneste problemet er vel at jeg som regel har noe begrenset tid om morgenen.
Men det ser jo ut til at det skal gå ganske så fort.. Uansett så liker jeg jo kaffe på andre tidspunkt enn halv seks også :)

Dette må vel prøves.

Å lage en kopp med Aeropress tar vel sånn omtrent ett minutt mer enn å lage en kopp pulver-"kaffe" og er omtrent uendelig mye bedre, så det tidsargumentet kjøper jeg ikke helt..

Et av argumentene for å bruke Aeropress, ved siden av at det blir utrolig god kaffe, er jo at det er en rask metode :cool:

Jeg bruker kaffekvern og Aeropress både hjemme og på jobben.