En tråd om kaffe

Er veldig glad i kaffe, og det har de siste årene for det meste gått i nespresso, dolce gusto, kaffetrakter og pulverkaffe. Kanskje aeropress er et godt alternativ for å oppgradere kaffekoppene, eneste problemet er vel at jeg som regel har noe begrenset tid om morgenen.
Men det ser jo ut til at det skal gå ganske så fort.. Uansett så liker jeg jo kaffe på andre tidspunkt enn halv seks også :)

Dette må vel prøves.
 
Å lage en kopp med Aeropress tar vel sånn omtrent ett minutt mer enn å lage en kopp pulver-"kaffe" og er omtrent uendelig mye bedre, så det tidsargumentet kjøper jeg ikke helt..
 
Et av argumentene for å bruke Aeropress, ved siden av at det blir utrolig god kaffe, er jo at det er en rask metode :cool:

Jeg bruker kaffekvern og Aeropress både hjemme og på jobben.
 
Noen her som har erfaring med Jura kaffemaskiner?

Kjøpte en Jura Ena Micro 1 for litt siden, for å erstatte en aldrende og astmatisk manuell espressomaskin.

1328984.jpg


Min riktignok ikke finslepne gane er veldig godt fornøyd med espressoen som denne maskinen produserer. Like enkelt som Nespresso og med like stabilt resultat, men brygget på ferskmalte bønner av eget valg. Jeg lagde nok innimellom minst like god espresso med den gamle manuelle, men jeg lagde også veldig mye middelmådige greier (ikke hadde jeg kvern heller, så det handlet mye om hvor lenge det var siden jeg hadde kjøpt kaffen).

Byggekvaliteten virker overbevisende, og den kjører selvrens hver gang du slår den på og av så jeg har et lønnlig håp om at den holder seg akseptabelt ren over tid.

Merk at dette er en ren espressomaskin, du kan kun velge mellom to styrkegrader (mengde kaffe som kvernes) og tre selvinnstilte mengder. For min del går det stort sett i Americano (koker en skvett vann på siden). Dama drikker bare melkekaffe, og den separate steameren vi fikk med på kjøpet gjør en grei jobb. (Igjen, bedre enn Nespressovarianten jeg har vært borti, men ikke skum som helt matcher en dampvariant.) Steameren er lekende lett å holde ren.

5,5k inkludert frakt fra kaffemesteren.no.
 
Takk for svar, @reim :)

Den maskinen hadde vært nok for meg, men min bedre halvdel liker veldig godt cappuccino og caffé latte, og må ha muligheten for varmt vann/te. Joda, jeg kan nyte en latte i ny og ne selv :eek:

Kaffemesteren.no er en grei plass å handle?

Jura har så mange modeller i forskjellige prisklasser at det er som første gang jeg skulle surfe etter Panerai :eek:
 
Redigert av en moderator:
@Thomas

Helt upåklagelig service hos kaffemesteren. I tillegg har jeg importøren ganske nær her jeg bor, så evt service og reparasjoner kan jeg ta lokalt (måtte faktisk bort og bytte den første steameren jeg fikk). Da hadde vi også fordelen at samboeren kunne dra bort og "godkjenne" kvaliteten på kaffen og spesielt melken før kjøp :) (Joda, jeg drikker også gjerne en Cortado, men holder det til kaffe med melk og ikke melk med kaffe.) Har du en Jura-forhandler lokalt?

Ellers var footprint på kjøkkenbenken et kriterium, og der stilte Ena Micro 1 sterkt. Mulighet for varmt vann hadde vært kjekt, men med induksjonstopp er problemet egentlig forsvinnende lite for meg.

Edit: å kalle melkevarmeren for "steamer" låter litt hult når den jo faktisk ikke bruker damp. Den har en utskiftbar rotor nederst i koppen, en variant for å varme melk og en for å skumme opp melken for cappucino.
 
Redigert av en moderator:
Har lokal forhandler ja. Safiren. Aldri vært innom. Researcher på nettet foreløpig. Det fine med slike kaffemaskiner er at man ikke er bundet opp til en spesifikk produsent. Friheten til å velge kaffebønner fra hele verden må vel være ganske greit :)
 
@Thomas I denne tråden er det en del diskusjon fra da jeg kjøpte kaffemaskin. Kanskje noe nyttig å plukke opp der.
 
Redigert av en moderator:
@Thomas
Vi har en Jura Impressa Z7 her hjemme. Jeg drikker bare espresso og denne lager gode kopper. For min del er maskinen litt overkill, men for resten av familien som drikker melk med kaffe er den helt rå. Det bør den også være mtp at man er på god veil til en brukt sub når det kommer til prisen.
 
Redigert av en moderator:
Har lokal forhandler ja. Safiren. Aldri vært innom. Researcher på nettet foreløpig. Det fine med slike kaffemaskiner er at man ikke er bundet opp til en spesifikk produsent. Friheten til å velge kaffebønner fra hele verden må vel være ganske greit :)

Han har mye bra hvis du vil lage øl også ;)
 
..og jeg angrer ikke. Vellykket første kopp, gleder meg til å eksperimentere mer etterhvert :)
 
@Entropy

9432685777_2bfb4548a2_b.jpg

Burde kanskje hatt en glasskopp, så man kunne sett fargen tydeligere. Men den er ganske mørk ihvertfall.

Har dessverre ikke kvernet denne selv, fikk butikken til å kverne for meg i går. Så og si espressomalt, men det har fungert veldig bra på de fire-fem koppene jeg har brukt den til nå. Men det blir nok innkjøp av kvern til uka, for å prøve ut litt mer etterhvert :)
 
Redigert av en moderator:
Regner med å få mye tyn nå, men noen som et gode på melkeskum og latte-art?
Jeg synes latte er digg og har lyst å kunne by gjester på dette men har selvfølgelig høye langsiktige ambisjoner om å lage bedre enn på kaffebrenneriet osv.
Har ikke en god stål-kanne med spiss tut så vet jeg trenger det, men føler at melken skiller seg litt, mye skum, men det er så fast at det ikke renner ut, og det som renner er for tynt.
Har ikke annet enn melkeskummer fra IKEA (venter på en fra nespresso som lager kaldt og varmt skum) men denne bør kåret nest best i test. Koster 12 kr!

Gode råd og deling av erfaringer mottas gjerne!
 
Regner med å få mye tyn nå, men noen som et gode på melkeskum og latte-art?
Jeg synes latte er digg og har lyst å kunne by gjester på dette men har selvfølgelig høye langsiktige ambisjoner om å lage bedre enn på kaffebrenneriet osv.
Har ikke en god stål-kanne med spiss tut så vet jeg trenger det, men føler at melken skiller seg litt, mye skum, men det er så fast at det ikke renner ut, og det som renner er for tynt.
Har ikke annet enn melkeskummer fra IKEA (venter på en fra nespresso som lager kaldt og varmt skum) men denne bør kåret nest best i test. Koster 12 kr!

Gode råd og deling av erfaringer mottas gjerne!

Du nevner ikke hvilken espressomaskin du har, og jeg har aldri prøvd nespresso sin melkeskummer. Min erfaring er at latte-art og en perfekt kopp med kaffe latte er avhengig av perfekt konsistens på melken. Den eneste måten å få det til er å bruke steamer funksjon på espresso maskinen. Det er også mye teknikk med i bildet for å få dette riktig. Melken må ikke bli for varm for da faller den sammen, så jeg bruker et termometer i stålkannen.
Når man starter å steame må dampdysen ligge høyt i kannen slik at den drar med seg luft. Deretter senker man dysen mens man legger kannen på skrå slik at melken begynner å rotere. Når melken er ferdig må man dunke stålkannen i benkeplaten slik at man slår ut de største boblene for å få en homogen konsistens.
Dette krever trening og det er ikke uten grunn at det arrangeres egne kurs i melkesteaming og latte-art.